Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

plauen

Parková železnice v Plavně

 Nádraží Hainstrasse.
Nádraží Hainstrasse.
Foto Míra Klas (28. 7. 2002)
Bývalá Německá demokratická republika byla kdysi rájem pionýrských železnic. Móda těchto výchovně - propagandistických městských železnic přišla, stejně jako do Československa, ze Sovětského svazu v padesátých letech minulého století. Jednou z nejzajímavějších a jedinou elektrifikovanou v bývalé NDR najdeme ve městě Plavno, jen několik desítek kilometrů západně od Chebu. Díky jízdence SONE+ Českých drah, či ještě zajímavějšímu Egroticketu přeshraničního dopravního systému EGRONET, není její návštěva dnes problémem.
Pionýrská železnice (dnes je to Parkeisenbahn - parková železnice) vznikla v Plavně na popud horníků zdejších vizmutových dolů na konci padesátých let. V roce 1958 vznikly plány a již 10. října 1959 byla pionýrská železnice v oblíbeném údolí Syratal za hojné účasti občanů a starosty města otevřena. Na výstavbě železnice a na její elektrifikaci se podíleli zaměstnanci dopravního podniku v Plavně. Malou kapotovanou lokomotivu a soupravu třech čtyřnápravových vagónů postavili brigádnicky horníci z nedalekých dolů na vizmut.
 Vlak pionýrské železnice počátkem sedmdesátých let.
Vlak pionýrské železnice počátkem sedmdesátých let.
Archiv Jiřího Hertla
Vlastní trať má tvar jednokolejné nepřekřížené osmičky o délce asi 1 km. Rozchod kolejí je 600 mm, napětí v jednoduchém trolejovém vedení je 220 V a výška trolejového drátu nad temenem kolejnic 3,5 metru. Zděná budova nádraží Hainstrasse se nachází v části tratě blíže k centru města. Vlastní kolejiště nádraží je jednoduché, je zde jedna průjezdná a jedna manipulační - předjízdná kolej. Ta se však prakticky nepoužívá, stejně jako osazená návěstidla. Depo s přilehlým kolejištěm se nachází v odlehlejší části osmičky a slouží také k ostavení více či méně kompletních exponátů hlubinných důlních lokomotiv. Vlastní areál železnice je oplocen. Druhá polovina tratě s depem se nachází za říčkou Syra, kterou překonávají koleje společným mostem. Chatrný stav původní mostní konstrukce byl příčinou přerušení provozu železnice v roce 1997. Společným úsilím města, dopravního podniku, místních firem a DB AG byl v roce 2000 postaven most nový.
 Nový most přes říčku Syra.
Nový most přes říčku Syra.
Foto Míra Klas (21. 4. 2003)
Původní lokomotiva železnice vznikla přestavbou důlní lokomotivy. Má pojezd Bo´Bo´ a každý z jejich čtyř motorů má výkon 2,6 kW. Délka lokomotivy je 5 000 mm, výška bez pantografu 2 350 mm a váha 5 tun. Dnes se již v pravidelném provozu nepoužívá. Její práci převzala v roce 1995 lokomotiva EL-30-Tandem, která vznikla spojením dvou původně samostatných důlních lokomotiv. Kabina strojvůdce je zavěšena mezi oběma články, pantograf je převzat z tramvaje Gotha. Třetí funkční lokomotivou na dráze je dieselová NS 2f, odkoupená v podobě šrotu z cementárny. Po roce intenzivní práce na opravě se lokomotiva v září 2005 poprvé rozjela po kolejích parkové železnice. Osobní vagóny jsou oddílové čtyřnápravové o délce 5 285 mm, výšce 2,5 metru a váze 1,5 tuny. Každý z nich uveze 21 dětí a nebo 14 dospělých osob. V jednom z vagónů je dnes upraven oddíl pro přepravu osob na vozíku. Kromě míst pro cestující má každý vagón i průvodcovské sedátko.
Provoz železnice zajišťoval pod vedením dospělých instruktorů kroužek "Mladý pionýrský železničář". V kroužku bývalo až 80 malých železničářů. Kroužek existuje pod jiným názvem dodnes, i když pravidelný víkendový provoz od dubna do října zajišťují dospělí členové a zaměstnanci. Novinkou v historii železnice byl zimní provoz mezi vánočními svátky a Silvestrem na konci roku 2005.
  Původní lokomotiva z roku 1959 před depem železnice.
Původní lokomotiva z roku 1959 před depem železnice.
Foto Míra Klas (28. 7. 2002)
Parkovou železnici najdeme v Plavně v údolí Syratal, jen asi 10 minut cesty údolím od ústřední tramvajové zastávky Tunnel. Od Oberer Bahnhof se k železnici dojde po Friedenstrasse za 10 minut - před mostem Syratalbrücke po schodech sejít vpravo dolů. Návštěva sbírky lokomotiv v areálu depa nebývá součástí projížďky vláčkem, je třeba oslovit se žádostí o prohlédnutí depa zaměstnance železnice v době kdy není velký provoz. V prostoru železnice za říčkou u depa bývají konány různé akce pro děti a jedinou přístupovou cestou je parková železnice. Pak se však vláček po celý den nezastaví. Bližší informace o provozu železnice najdete na níže uvedené stránce, včetně provozní doby.

Reportáž z oslav 110 let tramvajového provozu v Plavnu

Plavno
V neděli 12. 9. 2004 oslavily tramvaje v Německém Plavně 110 let existence. To byl také hlavní důvod, proč jsme se zrovna tento den vydali na cestu. Lákadlem pro nás nebyly jen tramvaje, ale i Plavno samotné, vždyť se jedná o město, které leží nedaleko našich hranic. Pro úvod si připomeňme, že dopravní obsluhu dnes zhruba sedmdesátitisícového města obstarávají převážně tramvaje, což je zajímavé nejen z pohledu člověka zajímajícího se o dopravu, ale tato skutečnost je velice zajímavá i pro ty z nás, kteří se zajímají o tvorbu měst, čili urbanismus a také o ekonomiku města. Vždyť mnohá obdobně velká česká města mají obsluhu pouze autobusy v nevalném intervalu a ještě jsou mnoha radním trnem v oku, jako zátěž městské pokladny.

Procházka ulicemi města

Historická tramvaj z roku 1905
Ale zpět k Plavnu. Prohlídku města jsme začali ve čtvrti zvané Südvorstadt, tedy na Jižním předměstí. V pošmourném počasí nás přivítaly neskutečně zanedbané ulice, mnoho opuštěných a vybydlených domů, obchodů i prostranství. Člověk jen nostalgicky vzpomínal na doby před 15 a více lety, kdy z šedého ušmudlaného Československa vjel do šedého, ale vypulírovaného NDR. Kde ty časy jsou … Tu a tam potkáme prázdnou tramvaj, která také navozuje smutek v duši. Pochází totiž z produkce slavného pražského závodu ČKD. Inu, to, že se centrální zastávka v Plavně jmenuje Tunnel, opravdu nemá s naší vlastí nic společného, to je jen název připomínající, že toto náměstí vzniklo zatunelováním říčky Syra. Jak se blížíme do centra, stále vidíme pozůstatky války. Ano, druhé světové.
Po téměř šedesáti letech se město ještě nedokázalo zcela vzpamatovat. Jdeme podél tramvajových kolejí, prostředí se začíná výrazně zlepšovat, ale kolega z Polska, který s námi den před tím navštívil jedno zapadlé městečko na pokraji pohraničí i konce světa vzpomíná, jaká tam to byla nádhera. Odbočujeme do historického centra, lidé na ulicích přibývají, přibývají i stánky a pouliční občerstvení s tradičními Bratwursty a jakousi rezatou tekutinou, což je prý pivo. Ovšem opuštěných domů nějak neubývá, ba ani kopřiv, či lebedy. Na duhou stranu je nutno přiznat, že církevní stavby jsou velice udržované, přesto, že se jedná o bývalou část východního bloku. Alespoň něco, to v takových severočeských Teplicích mají v kostele hospodu. Docela rádi tedy opouštíme historické náměstí a blížíme se pomalu k centrálnímu přestupnímu bodu zdejších tramvají, již zmíněné zastávce Tunnel. Jenže co se to stalo? Ulice se začínají lesknout čistotou, domy jsou opravené, fasády jen září, pouliční ruch nejen neklesá, ale dokonce sílí. Nejspíš to bude tou oslavou, říkáme si. Jenže nevzhledné lešení na jedné z budov v centru dnešního významného dění spíše dává tušit, že v této části města jsou nablýskané ulice každodenní záležitostí.
Předchůdce tramvají v čele historického průvodu
Předchůdce tramvají v čele historického průvodu
Foto Michal Skala (12. 9. 2004)

Slavnostní průvod vyjíždí

Nastává očekávaná hodina H. Do centra by měla přijet kolona historických vozů městské dopravy. A stalo se. Kolona se prodírá skrze davy lidí, na ulici téměř nevidíme typické fanoušky dopravy, snažící se ulovit nějaký snímek z předpisových třiceti stupňů. Potkáváme zde ale rodiny s dětmi nebo starší obyvatele, kteří si přišli zavzpomínat. Ano, tušíte správně. Tramvaje v Plavně se staly součástí kultury. Zařadily se tam, kam správně patří, tedy po boku historických katedrál a zámků, mezi odkaz našich předků. Zdejší lidé si to uvědomili, jistě to tak vnímají i městští politici. Proto se město postupně dává dohromady právě od tramvajového centra, od pěších zón s tramvajemi, od významných přestupních bodů. Jedete-li tramvají, jen velmi málo po cestě uvidíte to strašné dědictví minulosti a zdvižený prst současnosti. Avšak pokud zabočíte do postranních ulic nebo ulic určených jen tranzitní automobilové dopravě, bude vám smutno. Bude vám smutno jak z dějin, které jsou zde čitelné více, jak jinde, a uvědomíte si, jak je nebezpečné nechat se manipulovat politiky, ať se jedná o režim jakýkoli. Také si uvědomíte, že tramvaje přináší do města život. Nejen do Plavna, proto se zde tramvaje vyplácí, protože zachraňují město od jisté smrti. Zdejší lidé si to již dávno uvědomili. Záleží jen na ostatních, zda-li si vezmou z Plavna příklad.
Pohled do centra oslav - ústřední zastávku Tunnel
Pohled do centra oslav - ústřední zastávku Tunnel
Foto Michal Skala (12. 9. 2004)

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam