Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

provence

Digne-les-Bains

BDigne-les-Bains
Digne-les-Bains na mapě

Úvodem

Dalším francouzským městečkem, které v naší cestě po Provence navštívíme, se jmenuje Digne-les-Bains. Našli bychom jej v departementu 04 Alpes-de-Haute-Provence v údolí řeky Bléone.
Železniční spojení se světem zajišťovaly v minulosti dvě tratě - úzkokolejka o metrovém rozchodu spojuje město se 150 km vzdáleným Nice dodnes, na normálněrozchodné trati do Château-Arnoux-St-Auban je v současnosti zavedena náhradní autobusová doprava. Osobní vlaky byly nahrazeny autobusy 6.3.1972, do září 1980 sem zajížděl přímý motorový rychlík z Grenoblu a do 23.9.1989 ještě letní turistické vlaky "Alpazur". V současnosti se zvažuje obnovení provozu, případně přestavba na metrový rozchod.
Podrobnosti o úzkokolejné trati Nice - Digne najdete v časopisu Dráha 2/2003. Pro ty, kdo nemají onen časopis zrovna po ruce, jsem připravil stručný výtah z článku doplněný fotografiemi z vlastní produkce.
Autobusové nádraží v Digne-les-Bains.
Autobusové nádraží v Digne-les-Bains.
Kromě dálkových linek je zde ukončen také autobus náhradní dopravy.
Foto Martin Janda, 7. 7. 2004

Městská doprava

Provozovatelem městské dopravy v Digne je firma RTUD (Regie des transports urbains Dignois). Síť MHD je tvořena dvěmi linkami, přestup mezi nimi je možný ve stanici Gare Routiere (autobusové nádraží).
Následující linkové vedení a rozsah provozu vychází z jízdních řádů platných od září 2003:
linka
1Les Augiers - Centre Ville - Les Thermes20 párů spojů
2Gare Routiere - Gaubert - Gare Routiere12 párů spojů
Gare Routiere - Champourcin - Le Bourg - Gare Routiere12 párů spojů
Gare Routiere - Beausoleil - Gare Routiere5 párů spojů
Schéma sítě městské dopravy
Schéma sítě městské dopravy
(pro zobrazení ve větším měřítku klikni na mapu)
Linka 1 je provozována pouze v pracovní dny od 6:40 do 19:10 v nepravidelném intervalu 30 - 58 minut. Provoz zajišťují dva autobusy. Kurz 1A začíná v 6:40 v Les Augiers a končí v 18:44 na autobusovém nádraží, kurz 1B začíná v Les Augiers v 7:10 a končí na zastávce Barbejas v 19:10.
Van Hool je nasazován na linku 1, kurz 1B.
Van Hool je nasazován na linku 1, kurz 1B. Zde na autobusovém nádraží.
Foto Martin Janda, 7. 7. 2004
Také linka 2 je provozována pouze v pracovní dny, a to v období od 7:05 do 18:56 ve třech různých trasách, vycházejících z autobusového nádraží. Při pohledu do jízdního řádu nenajdeme nic, co by se dalo označit slovem interval, organizaci provozu na této lince nejlépe vystihuje slovo chaos. Na lince je v provozu jediný autobus, který po celý den střídá všechny tři větve linky, víceméně v pořadí, v jakém jsou uvedeny v seznamu linek výše. Několikrát za den však přejíždí mezi jednotlivými trasami přímo, bez zajížďky na autobusové nádraží.
Pro pořádek dodejme, že dříve existovala ještě čtvrtá větev, Gare Routiere - le Moulin - Gare Routiere, ta je dnes již zrušena. Dozvěděl jsem se to z jízdního řádu, který sice od září 2003 neplatí, přesto byl ještě v srpnu 2004 uváděn na internetových stránkách města jako aktuální (a že se současný jízdní řád odlišuje od předchozího více než dost, netřeba dodávat).
Heuliez GX 77 M na odstavné ploše autobusového nádraží
Heuliez GX 77 M na odstavné ploše autobusového nádraží
Řidiči právě řeší malý technický problém, .....
Foto Martin Janda, 7. 7. 2004
Stačí však, abychom strávili hodinku pozorováním provozu v zastávce Gare Routiere a rázem je nám jasné, proč vypadají jízdní řády obou linek právě tak a ne jinak. Jsou totiž zpracovány tak, aby se zde setkával autobus linky 2 alespoň s jedním s vozů linky 1 a aby tak byl umožněn vzájemný přestup. No a protože je jízdní doba na jednotlivých větvích linky 2 rozdílná a protože se většinou liší i trasa a jízdní doba jednotlivých spojů v rámci dané větve, vyplývá nám z toho, že nepravidelný interval na lince 1 není způsoben zlomyslností tvůrce jízdního řádu, naopak vyplývá z organizace provozu.
Lince 2 bychom pak mohli vytknout jeden drobný nedostatek. Porovnáním jejího jízdního řádu s jízdním řádem železniční trati Nice - Digne, obsluhované čtyřmi páry vlaků, zjišťujeme, že jakákoliv návaznost autobusu na vlak a naopak je spíš omylem, než úmyslem.
..... a tak nakonec na linku 2 vyjíždí záložní autobus.
..... a tak nakonec na linku 2 vyjíždí záložní autobus.
Foto Martin Janda, 7. 7. 2004
Sobotní provoz zajišťuje jediná linka bez číselného označení, spojující Hôpital a Les Thermes. Trasa je velmi podobná lince číslo 1, odlišuje se jen zakončením u nemocnice (linka 1 jede z Les Augiers kolem nemocnice do města, sobotní linka vyjíždí do města od nemocnice se zajížďkou do Les Augiers), dále závlekem k Notre Dame du Bourg (v pracovní dny obsluhuje tuto oblast druhá větev linky 2) a k Ermitage (v pracovní dny třetí větev linky 2).
Doprava je zajišťována o sobotách a vybraných svátcích mezi 6:32 a 12:41 pěti spoji ve směru do Les Thermes a třemi spoji ve směru opačném. V období od 3. května do 10. října je provoz na lince prodloužen až do 18:41, oproti zimnímu jízdnímu řádu je navíc veden spoj v 14:15 od nemocnice směrem k Les Thermes, v opačném směru pak jízdní řád doplňuje dvojice spojů v 16:00 a 18:05 z Les Thermes k nemocnici.
V neděli, 25. prosince a 1. ledna není městská doprava zajištěna.

Organizace provozu a vozový park

linkatypSPZ
ligne 1AHeuliez GX 3172211 MD 04
ligne 1BVan Hool8544 MP 04
ligne 2Heuliez GX 77 M1005 MM 04
záložní?1401 ME 04
Autobusy jsou pravděpodobně nastálo přiděleny na jednotlivé linky, vozy 2211 MD 04 a 1005 MM 04 mají totiž linkové označení uvedené nejen na digitálních panelech, ale také přímo na vozidle nad okny - vzadu a také na obou bocích v prostoru nad nástupními dveřmi a kabinou řidiče.
Označení 1A a 1B v tomto případě slouží k rozlišení autobusů nasazovaných na lince 1, s tímto označením se setkáme i v jízdních řádech na zastávkách. Jaký má ovšem pro cestujícího smysl vědět, který ze dvou vozů tento spoj zajišťuje, zůstává otázkou.
..... a tak nakonec na linku 2 vyjíždí záložní autobus.
Heuliez GX 317 odjíždí z autobusového nádraží. Povšimněte si označení LIGNE 1A nad předními dveřmi.
Foto Martin Janda, 7. 7. 2004

Informace pro cestující

Jak se zvědavý cestující dozví, co potřebuje? Jízdní řád najde vylepený na zastávce, jde o obvyklou podobu řádek = zastávka, sloupec = spoj. Najde tam i plánek sítě, bohužel jen schematický. Informace o tarifu naopak zcela chybí.
Letáček s plánkem sítě a jízdními řády je možné získat zdarma i v informačním středisku, které se nachází v budově přímo u autobusového nádraží - pozor, nezaměňovat s informační kanceláří autobusového nádraží, která se nachází v téže budově z opačné strany.
Plánek sítě a jízdní řády jsou zveřejněny také na internetu na stránkách města. Chyba je snad jen v tom, že v září 2003 došlo ke změně jízdních řádů linky 2 a "sobotní" linky (o zrušení jedné ze čtyř větví linky 2 nemluvě), což tvůrci stránek evidentně uniklo, takže pokud se cestující bude řídit jízdními řády, které si našel na internetu, bude při konfrontaci s realitou s největší pravděpodobností velmi zklamán.
A co tarif? Internetové stránky dopravce i letáček z informační kanceláře o ceně taktně mlčí, takže jsme odkázáni na informace od řidiče. Nedělejme si ovšem iluze o tom, že se s námi bude bavit jinak, než francouzsky, mé snahy o dorozumění zcela ztroskotaly.

Chemins de fer de Provence

O úzkorozchodných železnicích v Provence jsme se mohli dočíst v článku od Karla Beneše v Dráze 2/2003. Těm, kteří nemají možnost opatřit si onen článek v originále, nabízím alespoň krátký výtah doplněný fotografiemi. Mým cílem není poskytnout kompletní informace (od toho je tu onen časopis), místo toho zde raději nabídnu nějaké své fotografie jako doplňující materiál k onomu článku.
Velké hory skryté v ranní mlze a malý vláček v údolí.
Velké hory skryté v ranní mlze a malý vláček v údolí
...aneb typický pohled ze středního úseku tratě
Foto Martin Janda, 8. 7. 2004

Úvodem

Železniční trať spojující Nice s Digne-les-Bains je jednou ze tří neelektrifikovaných železničních tratí rozchodu 1000 mm ve Francii. Provozuje ji soukromá společnost Chemins de fer de Provence (CP). Na trať v minulosti navazovala odbočná trať délky 197,5 km z Colomars do Meyrargues, rovněž v majetku CP. Dokončena byla v roce 1892, k zastavení provozu došlo v roce 1944 kvůli válečným událostem. Provoz byl obnoven jen na krátkém úseku odděleném od zbytku sítě, který nebyl za války poškozen a v roce 1950 byl zrušen i ten. Dnešních dnů se tak dožila pouze hlavní trať Nice - Digne, o níž si povíme něco bližšího:
Motorová jednotka X 351 v borových lesích mezi Les Scaffarels a Annot při cestě do Digne
Motorová jednotka X 351 v borových lesích mezi Les Scaffarels a Annot při cestě do Digne
Foto Martin Janda, 9. 7. 2004

Historie

Výstavba trati Nice - Digne o délce 150,047 km probíhala etapovitě v letech 1891 - 1911:
Digne-les-Bains - Mézel-Châteauredon31.8.1891
Mézel-Châteauredon - St-André les Alpes15.5.1892
St-André les Alpes - Annot3.7.1911
Annot - Pont-de-Gueydan31.10.1908
Pont-de-Gueydan - Puget-Théniers30.9.1907
Puget-Théniers - la Tinée4.8.1892
la Tinée - Nice7.7.1892
Mapa trati
Na trati je 47 mostů delších než 10 metrů a 27 tunelů, nejdelší (3457 metrů) najdeme u Thorame pod horským hřebenem oddělujícím údolí řek Verdon a Vaire, zde trať dosahuje nadmořské výšky 1022,54 m.
V letech 1909 - 1924 vybudovala společnost Tramways Départementaux des Alpes-Maritimes (TAM) několik navzájem oddělených horských tratí navazujících na páteřní železnici Nice - Digne. Všechny byly elektrizovány střídavým proudem 6600 V / 25 Hz. Z důvodu technických problémů s provozem a kvůli malé spolehlivosti vozidel v náročných horských podmínkách byly tratě v letech 1928 - 1931 opět zrušeny. Tělesa tratí dnes slouží jako stezky pro pěší a cyklostezky, případně po rozšíření i jako silnice.
Jedním z pozůstatků 19,1 km dlouhé odbočky Pont-de-Gueydan - Guillaumes je most =le Pont de la Mariee=.
Jedním z pozůstatků 19,1 km dlouhé odbočky Pont-de-Gueydan - Guillaumes je most "le Pont de la Mariee". Dnes je součástí turitické stezky údolím řeky Var, důkazem je skupina českých turistů na mostě.
Z mostu směrem vlevo pokračovala trať tunelem. Povšimněte si závěsu po trolejovém vedení v portálu tunelu.
Foto Martin Janda, 8. 7. 2004
Z mostu směrem vlevo pokračovala trať tunelem.
V roce 1935 byly na trať nasazeny v osobní dopravě první motorové vozy, v květnu 1951 je ukončen parní provoz a nákladní dopravu přebírají až do jejího zastavení v září 1977 motorové lokomotivy. Pára se do údolí řeky Var vrací až v roce 1980, tentokrát však pouze pro vedení nostalgických vlaků, jejichž provozovatelem je společnost Groupe d´Etude pour les Chemins de fer de Provence.
O budoucnost tratě se zatím bát nemusíme, ministerstvo dopravy uvolnilo v roce 2001 dotaci, jejíž celková výše dosáhne 20 mil. €. Peníze budou investovány do obnovy 50 km trati včetně mostů a tunelů, zavedení zabezpečovacího zařízení, zabezpečení úrovňových přejezdů a modernizace stanic a zastávek.
Na údržbu tratě se u CP nezapomíná, dokládá to záběr z Entrevaux.
Na údržbu tratě se u CP nezapomíná, dokládá to záběr z Entrevaux.
Foto Martin Janda, 8. 7. 2004

Provoz

V celé délce tratě jsou v roce 2004 vedeny pouhé čtyři páry vlaků (1 - 8), které jedou denně. Doplňuje je pondělní ranní vlak číslo 21 z Annotu (6:06) do Digne (7:30), provozovaný pouze ve dnech školního vyučování. Z Nice vyjíždí v 18:35 osobní vlak, který je v pátek a neděli veden pod číslem 15 do Annotu (20:22), zbývající dny je pod číslem 13 ukončen již v Plan-du-Var (19:14). Zpět se vrací v sobotu a pondělí pod číslem 14 z Annotu (5:40), resp. pod číslem 12 z Plan-du-Var (6:48), příjezd do Nice je v 7:28.
Mapa příměstského úseku trati v okolí Nice.
Mapa příměstského úseku trati v okolí Nice
S poměrně silnou příměstskou dopravou se setkáme v blízkosti Nice. Do Colomars-La Manda je vedeno 11 párů vlaků v pracovní dny a jeden v sobotu, do Plan-du-Var jsou kromě výše zmíněného páru vlaků 11/12 vedeny další tři páry vlaků v pracovní dny, jeden pár je denně kromě neděle zaveden v trase Nice - Saint-Martin-du-Var.
Podrobnější informace najdeme v jízdních řádech CP.
Motorová jednotka X 351 jako vlak 8 mezi St Benoit a Pont de Gueydan při cestě do Nice.
Motorová jednotka X 351 jako vlak 8 mezi St Benoit a Pont de Gueydan při cestě do Nice.
Foto Martin Janda, 7. 7. 2004

Vozidla

Během více než stoleté historie této tratě se zde vystřídalo značné množství vozidel, my si však nyní představíme pouze ta, která můžeme na trati potkat v pravidelném provozu dnes.

Motorové lokomotivy a vozy

Nejstaršími stroji v pravidelném provozu jsou motorové lokomotivy T 62 a T 66. Vyrobeny byly firmou Brissoneau & Lotz v roce 1951. Stroj T 62 byl z výroby dodán přímo sem, T66 původně sloužil na trati VFD z Vizille do Livet-et-Gavet, ležící jižně od Grenoble. Odtud byl v roce 1979 prodán do Švýcarska a v roce 1999 jej kupuje společnost CP. Do souprav s těmito lokomotivami jsou řazeny osobní vozy ze série XR 1341 - XR 1344, vzniklé v letech 1949 - 1953 dosazením nových skříní na starší podvozky.
Lokomotiva BB 1200 je s výkonem 880 kW nejsilnější úzkorozchdnou lokomotivou ve Francii.
Lokomotiva BB 1200 je s výkonem 880 kW nejsilnější úzkorozchdnou lokomotivou ve Francii. Vyrobena byla lokomotivkou Henschel v roce 1966 pod výrobním číslem 31003 a jejím prvním provozovatelem se stala španělská společnost FEVE. U CP slouží od září 1992 v depu Annot a společnost ji nasazuje na pracovní vlaky. Snímek byl pořízen ve stanici Pont-de-Gueydan dne 7.7.2004.
Na většinu osobních vlaků jsou nasazovány motorové vozy ze série X 301 - X 306.
Na většinu osobních vlaků jsou nasazovány motorové vozy ze série X 301 - X 306. Výrobcem je CFD Montmirail, první čtyři vozy dodala v letech 1971 - 1972, pátý a šestý pak v mírně odlišném provedení v roce 1977.
Snímek z 9.7.2004 zachycuje vůz X 304 na vlaku 2 z Digne do Nice při výjzdu z tunelu mezi stanicemi Pont-de-Gueydan a Entrevaux.
Motorový vůz X 306 pochází již z druhé série.
Motorový vůz X 306 pochází již z druhé série. Fotografie z 8.7.2004 jej zachycuje na vlaku číslo 8 z Digne do Nice při vjezdu do stanice Entrevaux.
Výsledkem výběrového řízení na dvoudílný motorový vůz je výrobek firmy Soulé a Garnéro, dodaný v září 1984. Motorový vůz je označen X 351, řídící XR 1351.
Výsledkem výběrového řízení na dvoudílný motorový vůz je výrobek firmy Soulé a Garnéro, dodaný v září 1984. Motorový vůz je označen X 351, řídící XR 1351.
Na snímku ze dne 9.7.2004 ji vidíme ve stanici Annot na vlaku číslo 3 z Nice do Digne.

Vlečné vozy

V letech 1955 - 1959 byly na dráhu dodány tři vlečné vozy RL 1 - RL 3, určené pro provoz s tehdejšími motorovými vozy Billard.
V letech 1955 - 1959 byly na dráhu dodány tři vlečné vozy RL 1 - RL 3, určené pro provoz s tehdejšími motorovými vozy Billard. Vůz RL 1 obdržel v roce 1979 novou skříň, tvarově odpovídající nově dodávaným motorovým vozům X 305 - X 306 a po přečíslování obdržel označení XR 1331. Vozy RL 2 a RL 3, přeznačené mezitím na XR 1332 a XR 1333, byly v letech 1987 - 1990 rekonstruovány na zavazadlové.
Snímek ze dne 7.7.2004 zachycuje osobní vlak číslo 7 Nice - Digne poblíž mostu přes řeku Coulomp, který byl zničen při povodni dne 5.11.1994 a obnoven až 25.4.1996. Souprava je tvořena motorovým vozem ze série X 301 - X 306 a vlečným vozem XR 1331.
Z Vivarais byla v roce 1969 převzata dvojice vozů RL 6 - RL 7.
Z Vivarais byla v roce 1969 převzata dvojice vozů RL 6 - RL 7. Druhý z nich, přaznačený mezitím na XR 1337, byl společně s XR 1332 a XR 1333 rekonstruován na zavazadlový. Dnes jsou provozní pouze vozy XR 1333 a XR 1337, druhý z nich byl vyfocen 9.7.2004 ve stanici Annot.

Nákladní a pracovní vozy

V letech 1955 - 1959 byly na dráhu dodány tři vlečné vozy RL 1 - RL 3, určené pro provoz s tehdejšími motorovými vozy Billard.
Jak již bylo uvedeno, nákladní doprava byla na trati zastavena v září 1977. Dnes se na trati vyskytuje asi 60 nákladních a pracovních vozů, z toho 20 provozních.
Jedním z nich je i vůz řady Rgkmm číslo 10 87 350 0001-8, který byl dne 8.7.2004 odstaven ve stanici Entrevaux.
Spřáhlo. Spřáhlo.
Jak jste si možná povšimli na předchozích fotografiích, společnost CP používá na svých vozidlech zcela jiný typ spřáhla, než s jakým se můžeme setkat u nás.

... a to ostatní.

V letech 1955 - 1959 byly na dráhu dodány tři vlečné vozy RL 1 - RL 3, určené pro provoz s tehdejšími motorovými vozy Billard.
Na údržbě trati se podílejí i nejrůznější traťové mechanizmy. V Dráze 2/2003 jsou zmiňovány pouze dva pracovní vozíky Matisa WM-200S z roku 1993, označené čísly DU 101 a DU 102. My si zde představíme některé další.
Prvním z nich je pluh pro úpravu štěrkového lože Matisa R7S, vyrobený v roce 2004 pod výrobním číslem 6220. Vyfotografován byl v Entrevaux 8.7. téhož roku.
Z Vivarais byla v roce 1969 převzata dvojice vozů RL 6 - RL 7.
Týž den a v téže stanici byla vyfotografována podbíječka pražců Matisa B 85 z roku 1969, výrobní číslo 4112.

Trocha historie

O muzejních aktivitách pod hlavičkou spolku "Groupe d´Etude pour les Chemins de fer de Provence" jsme se již zmínili. V jeho vlastnictví jsou v současné době dvě parní a jedna motorová lokomotiva, sedm osobních a 10 nákladních a služebních vozů. Všechna tato vozidla najdeme ve stanici Puget-Théniers.
Reprodukce pohlednice, zachycující =Šiškový vlak= před odjezdem z Puget-Théniers do Annot.
Reprodukce pohlednice, zachycující "Šiškový vlak" před odjezdem z Puget-Théniers do Annot.
Historické osobní a nákladní vozy ve stanici Puget-Théniers dne 8.7.2004. Areál depa je volně přístupný veřejnosti.
Historické osobní a nákladní vozy ve stanici Puget-Théniers dne 8.7.2004. Areál depa je volně přístupný veřejnosti.
Součástí sbírky historických vozidel je i tento jeřáb. Na levém okraji snímku vidíme část skříně nákladního vozu na zvedácích, která právě prochází renovací.
Součástí sbírky historických vozidel je i tento jeřáb. Na levém okraji snímku vidíme část skříně nákladního vozu na zvedácích, která právě prochází renovací.
Již od doby svého vzniku provozuje spolek nostalgické vlaky zvané "Train des pignes" (Šiškový vlak - borové šišky ze zdejších lesů se totiž ve 30. letech používaly pro vytápění parních lokomotiv). Vlaky jsou vedené parní lokomotivou E-327 z roku 1909. Stroj byl vyroben firmou Compagine de Fives v Lille pod výrobním číslem 3582, z pravidelného provozu byla vyřazena v roce 1967 a na trati CP je od roku 1979, již jako muzejní.
Cesta tímto vlakem je zajisté nezapomenutelným zážitkem, dlouho na ní bude vzpomínat zejména naše peněženka. Jízdenka Puget-Théniers - Annot je za 17,50 € a kdo by chtěl až do Fugeret, připlatí si dalších 5,70 €.
Vlak číslo 3 zastavil při cestě do Digne také v Annotu.
Vlak číslo 3 zastavil při cestě do Digne také v Annotu.
Vlevo vidíme vlečný vůz XR 1337, který sem ráno dovezl vlak číslo 1.
Foto Martin Janda, 9. 7. 2004

Briançon

Briançon na mapě
Briançon na mapě

Úvodem

Pohled z hradeb pevnosti Fort du Château na Briancon a údolí řeky Durance.
Pohled z hradeb pevnosti Fort du Château na Briancon a údolí řeky Durance.
Uprostřed snímku je patrné nádraží.
Foto Martin Janda, 3. 7. 2004
Alpské městečko Briançon bychom našli na jihovýchodě Francie asi 20 kilometrů od italských hranic, s nadmořskou výškou 1321 metrů jde údajně o nejvýše položené město v Evropě. Z hlediska územně-správního členění je součástí départementu 05 Hautes-Alpes, náležejícího pod administrativní region Provence-Alpes-Côte d´Azur. Město leží v nepříliš úrodné krajině, v úzkém horském údolí nad soutokem řeky Durance s říčkou Guisane. K jeho rozvoji přispěla až výstavba železnice údolím řeky Durance, o jejímž významu svědčí i to, že nepodlehla trendu rušení místních tratí v druhé polovině 20. století a i dnes nabízí pravidelné spojení přímé spojení Briançonu a Marseille. Významným spojem je i přímý pár expresů Paříž-Austrelitz (22:05) - Briançon (8:37) a Briançon (20:30) - Paříž-Austrelitz (6:46), tvořený převážně lůžkovými a lehátkovými vozy, třikrát týdně je na jeho konci řazen i vůz na přepravu aut.
Expres 5790 Briançon - Paříž s dvojicí lokomotiv 567484 a 567488 v čele.
Expres 5790 Briançon - Paříž s dvojicí lokomotiv 567484 a 567488 v čele.
Vůz na přepravu aut je řazen na konci vlaku.
Foto Martin Janda, 3. 7. 2004
Pro město má dnes velký význam turistický ruch. Krásná příroda v okolí sem přivádí nespočetné množství cyklistů a turistů z celé Evropy, v zimě si přijdou na své lyžaři. Ale i vlastní město má co nabídnout - asi nejzajímavější je komplex několika pevností z 19. století, vystavěných na obranu klikaté silničky vedoucí horským průsmykem z Itálie. Jejich tvůrcem je známý francouzský stavitel Vauban, s jehož díly se v tomto regionu setkáváme doslova na každém kroku, uveďme například pevnost Mont Dauphin 30 kilometrů jižně od Briançonu nebo opevnění městečka Entrevaux. Systém pevností označují odborníci za francouzský unikát, zajímavý hlavně perfektním využitím terénu.

Městská doprava

Logo TUB
Provoz městské dopravy zajišťuje společnost TUB (Transports urbains de Briançon) se sídlem na Place de Suse. Doprava je zajišťována čtyřmi autobusovými linkami a jednou linkou "Ligne Taxi":
linka
1Chantoiseau - Hôpital - Champ de Mars - Centre Culturel - Grand´ Boucle - Place de l´Europe - Gare SNCF - Pont de Cervieres - Les Garcins
2Chantoiseau - Grand´ Boucle - Prorel - Champ de Mars
3(Le Fontenil -) Champ de Mars - Gare SNCF - Pont de Cervieres - Saint-Blaise
DChantoiseau - Hôpital - Champ de Mars - Centre Culturel - Grand´ Boucle - Place de l´Europe - Gare SNCF (-Pont de Cervieres - Les Garcins)
taxiPlace de l´Europe - Cimetiere - Fontchristianne
Schéma sítě městské dopravy
Schéma sítě městské dopravy
(pro zobrazení ve větším měřítku klikni na mapu)
Linky jsou od sebe odlišeny také barevně - 1 červená, 2 modrá, 3 zelená, D žlutá. "Barvičky" jsou použity jako podtisk na zastávkových jízdních řádech, na nálepkách s čísly zastavujících linek na označnících a čekárnách, na linkových tabulkách u starších vozů a také na plánku sítě MHD.
Zastávkový označník na Square Narvick
Zastávkový označník na Square Narvick
Foto Martin Janda, 3. 7. 2004
Zastávkový označník na Square Narvick
Linky 1 až 3 jsou provozovány od pondělí do soboty (v sobotu platí stejný jízdní řád jako v pracovní dny), s linkou D se pak můžeme v ulicích města setkat pouze v neděli (francouzsky dimanche, proto D) a ve svátky.
Linka 1 je provozována od 6:40 do 19:34, téměř po celý den v pravidelném půlhodinovém intervalu. Tři spoje jsou vedeny pouze v úseku Chantoiseau - Pont de Cervieres, odtud pokračují po trase linky 3 do Saint-Blaise, v opačném směru jsou takto vedeny čtyři spoje. Snad pro zmatení cestující veřejnosti jsou autobusy zajišťující tyto spoje označeny jako linka 3 již z výchozí stanice v Chantoiseau, takže cestující neznalý místních poměrů nechá takový autobus odjet ze zastávky bez povšimnutí, protože ho ani nenapadne, že ta "trojka" je jen "maskovaná jednička" - v jízdním řádu totiž o tom pochopitelně není ani slovo.
Linka 2 je provozována čtrnácti spoji v obdobích od 7:23 do 9:55, od 12:30 do 13:42 a od 16:00 do 18:15. Další tři spoje jezdí v době kolem poledne, ale pouze od 20.12.2003 do 27.3.2004.
První spoj linky 3 vyjíždí z Chantoiseau po trase linky 1 v 7:00, poslední přijíždí tamtéž v 18:53. Během dne je vedeno pět párů spojů do Saint-Blaise, další dva jedou jen ve středu. Taktéž ve středu se můžeme svézt dvěmi spoji do vsi Le Fontenil, ležící za Briançonem ve směru k italské hranici.
Linka D je, jak již bylo zmíněno, provozována pouze v neděli, v době mezi 8:38 a 12:39 je vedeno 6 spojů v každém směru, další 3, resp. 2 spoje v každém směru jedou mezi 16:13 a 17:59. Jeden spoj vedený krátce po poledni je zajišťován opět jen od 20.12.2003 do 27.3.2004. Základní trasa je totožná s linkou 1, liší se pouze ukončením většiny spojů již u nádraží (Gare SNCF). Dva spoje z Chantoiseau pak jedou po trase linky 2 přes Grand´ Boucle a Prorel přímo k nádraží.
Linka "Ligne taxi" je pak provozována jediným párem spojů jednou týdně, ve středu. Odjezd z Fontchristianne je v 9:30, z Place de l´Europe v 11:15. Spoj není zajišťován klasickým autobusem, ale vozem s nižší obsaditelností.

Organizace provozu a vozový park

Pokud si zkusíme trochu hrát s jízdními řády, abychom vypátrali, kolik je pro zajištění provozu zapotřebí vozidel, dojdeme k číslu čtyři - z toho jeden autobus jezdí jen dopoledne do 13:07, druhý začíná až v 13:05, ovšem na opačném konci města, zbývající dva by pak měly jezdit celodenně. V neděli pak stačí na zajištění provozu jediný autobus.
Záhadou pak zůstává oněch několik spojů během poledne, doplněných omezující poznámkou "jede od 20.12.2003 do 27.3.2004". V pracovní dny by se daly zajistit některým ze stávajících čtyř autobusů, ale v neděli by si vyžádaly nasazení druhého autobusu a pochybuji, že by to dopravce udělal kvůli jedinému spoji. Na internetu jsem sice našel malou zmínku, která by se dala chápat tak, že dopravce provozuje i jiné linky, než jen MHD, ale další pátrání na internetu bylo v tomto směru neúspěšné, nemluvě o tom "v terénu" po nich nebyla také ani stopa.
S jistotou tak mohu říci jediné - během mého pobytu ve městě (3.-4.7.2004) jsem měl možnost spatřit ve městě tři autobusy v sobotu 3.7. odpoledne a jeden v neděli 4.7. ráno.
SPZtyp
5229 KE 05Setra S 215 SL
2159 KN 05Mercedes O 405 N
7369 KS 05Setra S 315 NF
Pokus o získání jakýchkoliv dalších doplňujících informací přímo od jednoho z řidičů se nezdařil - francouzsky neumím, německy jsem to z bezpečnostních důvodů raději nezkoušel a při použití angličtiny jsem zjistil, že dotyčný umí anglicky ještě hůř, než já, takže jsem se spokojil s tím, že mi věnoval letáček s jízdním řádem poté, co jsem mu podal papírek s textem "TUB horaires" (jízdní řády TUB).
Starší Setra S 215 SL právě zastavila u Porte d´Embrun jako linka číslo 2
Starší Setra S 215 SL právě zastavila u Porte d´Embrun jako linka číslo 2
Foto Martin Janda, 3. 7. 2004

Tarif

jednotlivé jízdné1 €prodej u řidiče
"carnet", 10 jízdenek7 €
měsíční legitimace21 €pro návštěvníky města, pouze v červenci a srpnu
18 €pro místní obyvatele, platí celoročně
měsíční legitimace zlevněná
pro děti a mládež do 18 let
15 €září - červen
11 €září až červen (jen rodinní příslušníci zaměstnanců TUB)
8 €červenec, srpen
Senioři a invalidé s trvalým bydlištěm v Brianconu jsou přepravováni zdarma.
Existuje zde také možnost zakoupení týdenní legitimace, ta je v prodeji v hotelích a v kanceláři TUB.

Postřehy náhodného cestujícího

Podívejme se nyní na městskou dopravu z pohledu náhodného cestujícího - turisty.
  • Jak poznáme zastávku? Podle vodorovného značení na silnici a modrobílého zastávkového označníku, na němž je uveden název zastávky, čísla linek a směr a samozřejmě i jízdní řády příslušných linek, jakož i tarifní podmínky a informace o dopravci. Některé zastávky jsou vybaveny i čekárnou, v tom případě zastávkový označník chybí. Název zastávky a ostatní informace pro cestující jsou pak uvedeny přímo na čekárně.
  • Jak poznáme autobus MHD? Snadno - je bílý a je na něm uvedeno výrazné logo dopravce. Starší Setra (5229 KS 05) je na čele označena barevně odlišenými tabulkami s číslem linky a názvem cílové stanice, mercedes má digitální panely a novější Setra (7369 KS 05) jezdila po oba dny mého pobytu ve městě bez jakéhokoliv označení.
  • Jak zjistíme, kdy autobus jede? Snadno. Na všech zastávkách je vylepen jízdní řád s podtiskem v barvě příslušné linky v úpravě "řádky = zastávky, sloupce = spoje".
  • Jak zjistíme, kam nás autobus odveze? To už bude horší. Provozovatel MHD se pravděpodobně spoléhá hlavně na cestující z řad místních obyvatel a ti přece vědí, kam ten autobus jede, takže plánek nepotřebují. Schéma sítě tedy nenajdeme na žádné ze zastávek, dokonce ani na informačním panelu v hale nádraží, který obsahuje tarifní podmínky a jízdní řády MHD, ale také příměstských linek určených hlavně turistům. Také z mapy města, která je zdarma k dostání u anglicky hovořící slečny v informačním stánku na Place de l´Europe, vyčteme pouze umístění zastávek. Pokud by nás zajímalo třeba jen jméno zastávky, máme smůlu.
Plánek sítě však existuje. Dopravní podnik vydává informační leták obsahující vše, co by mohlo cestující zajímat, tedy jízdní řády všech linek, tarif, kontakt na dopravce a samozřejmě i onen plánek, mimochodem, velmi pěkně graficky zpracovaný - o tom se ostatně můžete přesvědčit sami na této stránce. Onen leták se mi povedlo získat od řidiče autobusu, předpokládám ale, že bude k dostání i v informační kanceláři na Place de Suse.
Nízkopodlažní Setra S 315 NF na zastávce Place de l´Europe
Nízkopodlažní Setra S 315 NF na zastávce Place de l´Europe
Jestlipak poznáte číslo linky?
Foto Martin Janda, 4. 7. 2004

Závěrem

Ač patří systém městské dopravy v Briançonu bezesporu k těm menším, má pro město svůj význam. Rozhodně však může posloužit jako inspirace pro mnohá česká města.

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam