jihlava
Všechny fotografie byly pořízeny 26.7.2004, foto Roman Bezemek
![]() jihlava_fg_01.jpg |
![]() jihlava_fg_02.jpg |
![]() jihlava_fg_03.jpg |
![]() jihlava_fg_04.jpg |
![]() jihlava_fg_05.jpg |
![]() jihlava_fg_06.jpg |
![]() jihlava_fg_07.jpg |
![]() jihlava_fg_08.jpg |
![]() jihlava_fg_09.jpg |
![]() jihlava_fg_10.jpg |
|
Jihlavské jaro 2006 - fotogalerie

Škoda 14Tr č. 59 původem ze Zlína stanicuje na Masarykově náměstí.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Nový typ označníku na jedné z mála stálých zastávek na Masrykově náměstí.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Nová Škoda 24Tr č. 63 pózuje ve společnosti 14Tr č. 47 u Hlavního nádraží.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Pohled k Hlavnímu nádraží s odstavenými trolejbusy 47, 52 a 63.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Provozní trolejbusy odstavené ve vozovně.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Nejnovější 24Tr odstavené ve vozovně.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Citelis č. 202 ve Velkém Beranově.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Citelis č. 203 v Antonínově dole.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Citelis č. 206 na Masarykově náměstí.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Karosa B952 č. 337 a Citelis č. 203 na Masarykově náměstí.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)
Jihlava - historie
Ani
mnozí z jihlavanů dnes možná netuší, že ve městě (až do konce 2.
sv. války českoněmeckém) vůbec kdy nějaké tramvaje jezdily, leč skutečně
tomu tak bylo. Historie městské dopravy v Jihlavě se začala psát již
v roce 1904, kdy byl vznesen první požadavek na zřízení veřejného
dopravní spojení centra města se vzdáleným nádražím. Bylo provedeno (a
neschváleno) několik studií, ab byla
nakonec přijata varianta elektrické tramvaje o rozchodu 1000 mm. Ke slavnostnímu
zahájení provozu došlo 26. 8. 1909. Tehdy vyjely tramvaje na první (a
jedinou) linku mezi dnešním Masarykovým náměstím a Hlavním nádražím.
Trať byla jednokolejná se třemi výhybnami a osmi zastávkami. Její délka
činila cca 2,7 km. Po celou dobu svojí existence zůstala prakticky beze změn,
pouze v polovině 30-tých let byla u nádraží zbudována smyčka (dle některých
pramenů tam však smyčka nebyla nikdy) a na náměstí
další výhybna (namísto původních ukončení vidlicovým rozvětvením).
Provoz byl zajištěn čtyřmi motorovými, dvěma vlečnými a jedním poštovním
vozem, ve třicátých letech byl zakoupen ještě jeden motorový vůz. Provoz
na dráze neměl pravidelný interval, ale byl organizován v závislosti
na vlakových přípojích. Již od počátku provozu se počítalo z druhou
větví od nádraží do čtvrti Bedřichov, toto však nebylo nikdy zrealizováno.
Po druhé světové válce nastal všeobecný odklon od tramvajové dopravy, především
kvůli technické zastaralosti většiny tehdejších systémů. Tato vlna rušení
postihla nejvíce takové maloprovozy, jakým byl i ten jihlavský, a tak byl v polovině
roku 1947 provoz zkrácen jen na úsek z náměstí k jatkám. V té
době již bylo rozhodnuto o náhradě tramvají tehdy velmi módními
trolejbusy, a tak se stalo, že 12. listopadu 1948 projela ulicemi Jihlavy
poslední tramvaj. Vozovna tramvají se nacházela zhruba v polovině
trati, společně s elektrárnou. Tato „minivozovna“ je dnes také to
jediné, co po tramvajích v Jihlavě zbylo. Objekt (sloužící již samozřejmě
k úplně jiným účelům) se zachoval dodnes a kdo by si ho chtěl alespoň
zvenčí prohlédnout, nachází se v Havlíčkově ulici cca 50 metrů od
zastávky MHD „U modety“.

Tramvaj číslo 5 s vlečným vozem na Masarykově náměstí.
Archiv Jiřího Hertla
První
trolejbusy vyjely do ulic Jihlavy 19. prosince 1948 a první linka v podstatě
kopírovala trasu původní tramvaje. Trolejbusová doprava však záhy
zaznamenala prudký rozvoj v podobě výstavby dalších tratí do všech
částí města. A tak se již po pěti letech mohli cestující svézt také do
čtvrtí Slunce, Staré Hory nebo k nemocnici a hřbitovu. V roce 1965
přibyla další trať do Handlových Dvorů, která byla o osm let později
prodloužena po nové okružní komunikaci přes právě vznikající sídliště
Březinky. Záhy však přišel „trolejbusový holocaust“, tedy období, kdy
dochází k odklonu od trolejbusové dopravy a její náhradě autobusy.
Bylo rozhodnuto o zrušení všech trolejbusových provozů v tehdejším
Československu, vyjma lázeňských měst (Mariánské Lázně a Teplice).
Trolejbusy tedy měly být zrušeny i v Jihlavě. Naštěstí v té
době probíhala ve městě rozsáhlá výluka trolejbusových tratí, kdy byl
provoz na hlavní trati k nádraží zajišťován autobusy a ukázalo se,
že autobusy nejsou v jihlavském velmi kopcovitém terénu schopné
trolejbusy plnohodnotně nahradit. A tak byl termín konečného rušení odkládán
tak dlouho, až se trolejbusy v druhé polovině 80-tých let opět dostaly
do módy a tím pádem byly zachráněny. V té době byla také zahájena
stavba nové trati (tehdy pustým, dnes však plným supermarketů) údolím řeky
Jihlavy k vznikající továrně Motorpal. Po její dostavbě byla
trolejbusová síť historicky nejrozsáhlejší. V roce 1993 však byla
zrušena (původně dočasně, později však trvale) trať ulicí Benešovou v centru
města (dnes pěší zóna). Díky tomu dnes musejí okružní linky projíždět
přes střed města poněkud krkolomně, kdy jednou ulicí projíždějí dvakrát.
Tato trať se také stala historicky jedinou tratí, která byla v Jihlavě
zrušena bez náhrady (k rušení tratí, či spíše úseků docházelo samozřejmě
i dříve, ale toto bylo vždy kompenzováno výstavbou přeložky).

Trolejbus 14Tr v městském nátěru podjíždí železniční trať v Havlíčkově ulici.
Foto Miroslav Klas (30. 12. 2002)
Zatím
poslední změna v síti nastala v roce 2000, kdy byla zprovozněna
trať po nové komunikaci do Horního Kosova, která je prodloužením původní
tratě do Starých Hor. Zároveň byla původní trať zkrácena o cca 300
metrový úsek k původní smyčce. Nebyl však zrušen úplně, fyzicky stále
existuje a je pouze odpojen od zbytku sítě. Ostatně tímto způsobem jsou v Jihlavě
zrušeny i další dva úseky, a sice bloková smyčka v ulicích Znojemská
a U Slunce, kde se trolejbusy otáčely do roku 1963 (kdy byla otevřena nová
vozovna a trať prodloužena až k ní) a dále pak jedna stopa tratě v ulicích
Fritzova a Legionářů (druhá stopa se stále používá pro blokové otáčení
některých spojů linky k Motorpalu). Jako trolejbusová vozovna se až
do roku 1963 používala původní tramvajová. Ta však již od počátku
provozu prostorově nevyhovovala, a tak byla zahájena výstavba nové vozovny
ve čtvrti Slunce na okraji města, která byla uvedena do provozu v roce
1963 a slouží od té doby společně trolejbusům i autobusům. Dnešní
trolejová síť je napájena ze dvou měníren.

Trolejbus 14Tr projíždí pod historickým centrrem po Brněnské ulici.
Foto Miroslav Klas (30. 12. 2002)
První městský
autobus se objevil v Jihlavě již v roce 1942, kdy vyjel jako posila
tramvajového provozu, který v té době kapacitně již přeci jenom
trochu zaostával. Jezdil jednak z centra na nádraží, jednak i do Bedřichova,
kam se nepodařilo prodloužit tramvaj. V době rušení tramvají je
autobusy postupně nahradily a v krátkém období listopad/prosinec 1948
se staly poprvé a naposledy jediným druhem veřejného dopravního prostředku
v Jihlavě. Po zahájení trolejbusového provozu začaly vznikat samostatné
autobusové linky, doplňující trolejbusy v místech kde nebyly „nataženy
dráty“ a zajišťující spojení i do okolních obcí. A tento úkol plní
autobusy spolehlivě až do dnešní doby.

Autobus B732 na křižovatce ulice Brněnské a Znojemské za mimořádně mizerného počasí.
Foto Miroslav Klas (30. 12. 2002)

Vývoj tramvajové a trolejbusové sítě v Jihlavě.
Autor Jiří Hertl (2002)
Strana 1 z 3
- Začátek
- Předchozí
- 1
- 2
- 3
- Následující
- Konec