statistika
Jak zjistit výrobní číslo
.....aneb rady a návody pro začínající špióny
Tato stránka by měla sloužit jako návod pro všechny, kdo by chtěli rozšířit řady našich spolupracovníků, kteří nám pomáhají doplňovat informace do seznamů trolejbusů a autobusů provozovaných nebo vyrobených v České republice.
VIN
VIN (identifikační číslo vozidla) je číslo, které jednoznačně identifikuje motorové vozidlo. Dozvíme se z něj, kdo je výrobcem vozidla, kdy a pod jakým výrobním číslem bylo vozidlo vyrobeno a také označení typu.
více o VIN (anglicky)
Uveďme nyní několik příkladů z našich luhů a hájů, z nichž je patrný smysl jednotlivých částí čísla VIN:
VIN | typ | rok výroby | výrobní číslo |
Solaris Bus & Coach Sp. | |||
SU93412063BPN1267 | Solaris Urbino 15 | 2003 | 1267 |
ŠKODA | |||
TMP14TR08K6011203 | Škoda 14 Tr 08 | 1989 | 11203 |
TMP21TRDG16V12977 | Škoda 21 Tr | 2001 | 12977 |
TM93HAJ6V3ASK3101 | Škoda 21 Tr ACI | 2003 | 13101 |
TM92TDU7C4ASK3125 | Škoda 15 Tr MM | 2004 | 13125 |
KAROSA | |||
TN9C74420HM000006 | Karosa C 744.20 | 1987 | 000006 |
TMKB73140MM031330 | Karosa B 731.40 | 1991 | 031330 |
TMKB21654RM032009 | Karosa B 732.1654 | 1994 | 032009 |
TMKB11667SM034754 | Karosa B 731.1667 | 1995 | 034754 |
TMKB11667TM035395 | Karosa B 731.1667 | 1996 | 035395 |
TMKB11675VM000542 | Karosa B 931.1675 | 1997 | 000542 |
TMKK11930VM000059 | Karosa B 941.1930 | 1997 | 000059 |
TMKC41351XM002586 | Karosa C 934.1351 | 1999 | 002586 |
TMKL610381M004148 | Karosa LC 936.1038 | 2001 | 004148 |
TMKC413602M005858 | Karosa C 954.1360 | 2002 | 005858 |
TMKC510732M005041 | Karosa C 955.1073 | 2002 | 005041 |
TMKK119702M000385 | Karosa B 961.1970 | 2002 | 000385 |
SOR | |||
TK9C9X501YXSL5438 | SOR C 9,5 | 2000 | 5483 |
TK9B9X5011XSL5262 | SOR B 9,5 autom. přev. | 2001 | 5262 |
TK9B9X5032XSL5378 | SOR B 9,5 mech. přev. | 2002 | 5378 |
TK9N2XX533LSL5002 | SOR BN 12 | 2003 | 5002 |
TK9C9XX114LSL5483 | SOR C 9,5 | 2004 | 5483 |
Renault Vehicules Industriels | |||
VF6PS09B400012617 | Citybus PS09B4 | (1999) | 012617 |
Irisbus France | |||
VNEPS09D100000583 | Citybus PS09D1 | (2003) | 000583 |
VNESFR11600000050 | Ares | (2004) | 000050 |
Carrocerias Ayats | |||
VS946VB384A031053 | Ayats Atlantis C III. T3E26-460V | 2004 | 031053 |
Ikarus Body and Coach Works | |||
TRA435V4AP1CZ0012 | Ikarus 435 | 1993 | 0012 |
TRA412V3MS1CZ0007 | Ikarus 412 | 1995 | 0007 |
Ikarus Egyedi Autobuszgyar Kft. | |||
TSEF15ECE43CZ0002 | Midway 9,7 | 2004 | 000050 |
Evobus GmbH | |||
WEB62804513102383 | Mercedes Citaro | 2001 | 102383 |
Jak je patrné z tabulky, rok výroby je udán písmenem nebo číslicí. Jejich význam je pak následující:
1991 | M | 2001 | 1 | ||||
1992 | N | 2002 | 2 | ||||
1993 | P | 2003 | 3 | ||||
1994 | R | 2004 | 4 | ||||
1995 | S | 2005 | 5 | ||||
1986 | G | 1996 | T | 2006 | 6 | ||
1987 | H | 1997 | V | 2007 | 7 | ||
1988 | J | 1998 | W | 2008 | 8 | ||
1989 | K | 1999 | X | 2009 | 9 | ||
1990 | L | 2000 | Y |
Tolik teorie, nyní se pokusíme uplatnit získané poznatky v praxi. Takže - kde a jak můžeme zjistit výrobní číslo vozidla?
Existuje několik možných způsobů, jak se dá zjistit výrobní číslo vozidla - u žádného z nich však není možné zaručit stoprocentní úspěšnost:
U provozovatele
Jak známo, ke každému vozidlu existuje provozní dokumentace. Nás bude zajímat technický průkaz - obsahuje veškeré podstatné informace o vozidle za celou dobu jeho existence - nás může zajímat přesné typové označení, výrobní číslo, VIN, seznam předchozích majitelů a předchozích přidělených SPZ / RZ.
Nevýhody tohoto postupu: Úspěch závisí na dobré vůli provozovatele a jeho ochotě ke spolupráci.
Z Osvědčení o technickém průkazu
Osvědčení o technickém průkazu patří mezi dokumenty, které najdeme ve výbavě každého vozidla.
![]() |
![]() |
Také zde se dozvíme vše, co nás zajímá - typ, SPZ, VIN nebo výrobní číslo a rok výroby.
Nevýhody tohoto postupu: Úspěch závisí na dobré vůli řidiče a jeho ochotě ke spolupráci - pokud nemáme na sobě policejní uniformu, nemůžeme donutit řidiče, aby nám toto osvědčení předložil.
Z výrobního štítku
Většina českých vozidel, ať už tramvají, trolejbusů a nebo autobusů, má výrobní štítek umístěn v prostoru u předních dveří.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Výjimkou jsou například autobusy Karosa Axer a některé další Karosy řady "900", které mají štítek "skrytý" na stěně kufru na pravém boku autobusu.
Nevýhody tohoto postupu: Těžko se nám povede opsat si data z výrobního štítku, aniž bychom přitom vzbudili pozornost řidiče. Štítek navíc může být zakryt (schody jsou velmi vhodné a oblíbené místo pro odložení kanystru s vodou, odpadkového koše nebo zakládacího klínu pod kola), případně se již dříve mohl stát obětí lovce suvenýrů a nebo se mohl ztratit při nějaké dílenské opravě. Některé novější autobusy Karosa (kloubové, C954, Axer) výrobní štítky v prostoru předních dveří nemají, ale nalezneme je buďto pod víkem na předním čele nebo na stěně zavazadlového prostoru za předními koly. Pozor ale na "zrádnost" výrobních štítků, ne vždy jsou údaje na štítku pravdivé. Při velkosériové výrobě, zejména v minulosti Karos 700, občas docházelo k chybám na výrobních štítcích, ať už v technických údajích nebo ve výrobních číslech. Asi nejkurióznější případ - někdy v první polovině 80. let Karosa omylem označila dva vozy stejným výrobním číslem, druhý z nich proto odlišila přidáním jedničky před pěticiferné výrobní číslo.
Z vyraženého VIN na čele vozu
Autobusy Karosa řady 730 mají samotné VIN vyraženo na příčce v přední části rámu tak, aby bylo čitelné skrz přední masku.
![]() |
![]() |
Ne vždy je ale původní číslo čitelné. Nečitelné může být z různých důvodů, prach, špína, nátěr, někdy může za nečitelnost čísla dopravce a to buď přebroušením a nebo výměnou rámu. Na novém rámu bývá vyraženo jen číslo a rok výroby samotného rámu, nikoliv vozu. Starší Karosy (do roku 1987) zde mají vyražené pouze vlastní výrobní číslo a rok výroby, to bývá také občas obtížně čitelné. No a "atmosféráky" pak mají výrobní číslo vyražené jinde, na plechu vpravo vedle chladiče.
Autobusy Karosa řad 930 a 950 mají štítek z VIN umístěný rovněž za levou částí mřížky, ovšem ve vodorovné poloze hned za mřížkou. U vozů řady 930 je šedý a tedy poměrně nevýrazný, od roku 2000 se zvětšilo písmo a u vozů řady 950 je pro snazší čitelnost stříbrný podklad a v mřížce je vyříznutý otvor, aby číslo nebylo zakryté.

Čelo vozu C955
Nevýhody tohoto postupu: Některé vozy mají mřížku zakrytou textilií, takže štítek není vidět. U Karos řady 700 v tom případě musíme strčit pod nárazník hlavu, můžeme se také pokusit onen štítek vyfotit. Nesmíme zapomenout ani na to, že dříve či později se nás někdo přijde zeptat, co tam hledáme a není zaručeno, že naše vysvětlení tazatele uspokojí.
Statistika - seznamy vozidel od českých výrobců
Na této stránce nabízíme ke shlédnutí a stažení několik zajímavých excelových tabulek, obsahujících seznamy vyrobených tramvají, trolejbusů a autobusů od jednotlivých českých výrobců. Část z nich vytvořil Jiří Hertl, v současné době zajišťují jejich aktualizaci a doplňování Tomáš Zavadil a Jan Přibyl.
Vozy jsou setříděné podle výrobních čísel, z tabulky si ale můžete zjistit také rok výroby, přesné typové označení, majitele vozidla, přidělená evidenční čísla u jednotlivých provozovatelů a také rok vyřazení.
Seznamy jsou to určitě zajímavé a cenné, jen jednu chybičku mají. Nejsou kompletní, nejsou aktuální - a nikdy nebudou. Škodovka vyprodukovala více než třináct tisíc trolejbusů, z bran závodu ve Vysokém Mýtě vyjelo více než 36 tisíc karos série 700 a dnes se s nimi můžeme setkat snad ve všech částech světa. České trolejbusy jezdily a jezdí v Německu, Polsku, bývalém SSSR, Maďarsku, Rumunsku.... A Karosy? Některé z nich se nám zatoulaly až do Mongolska. Těžko můžeme uhlídat osud každého jednotlivého vozidla.
Tvůrci seznamů
A kdo za to všechno může? Všichni níže jmenovaní se větší či menší měrou zasloužily na těchto obsáhlých seznamech. Všem patří zasloužený dík. Pokud jsme v přehledu na někoho zapoměli, předem se omlouváme a ihned po upozornění provedeme nápravu.
Jiří Hertl (+), Martin Janda, Jan Přibyl, Tomáš Zavadil, Jaroslav Veselý, Petr Šašek,
Jan Černý, Jiří Kohout, Václav Boček, Zdeněk Sýkora, Mirek Zíka, Tomáš Studený, Martin Hrba, Jakub Hötzel, Ján Macik, Josef Saska a další.
Jan Černý, Jiří Kohout, Václav Boček, Zdeněk Sýkora, Mirek Zíka, Tomáš Studený, Martin Hrba, Jakub Hötzel, Ján Macik, Josef Saska a další.
Pokud máte k dispozici jakékoliv doplňující informace, nenechávejte si je pro sebe a pošlete je na adresu
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
nebo
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
. Vaše údaje budou doplněny do seznamů a při nejbližší příležitosti zveřejněny na této stránce, samozřejmě i s uvedením jména výše.
A pokud byste se také rádi podíleli na obsáhlejším doplňování statistik, ale nevíte, kde a jak se dají výrobní čísla zjistit, podívejte se na návod.
Malá prosbička pro naše přispěvatele: v žádném případě nedoplňujte informace, které jste sami získali, do našich tabulek! Pošlete nám tyto informace raději samostatně, my už je tam doplníme sami. (Zkuste si představit, že se nám tu sejde třeba pět souborů o třiceti tisících řádcích s komentářem "Něco jsem vám tam doplnil." Sjednotit všechny ty změny do jednoho souboru není prostě v našich silách.)
Přehledy vozidel podle dopravců
Zde si můžete stáhnout seznamy vozidel DP Praha. Zájemcům o seznamy vozidel dalších dopravců doporučujeme specializovaný web na toto téma, Seznam autobusů.
Jak zjistit výrobní číslo
.....aneb rady a návody pro začínající špióny
Tato stránka by měla sloužit jako návod pro všechny, kdo by chtěli rozšířit řady našich spolupracovníků,
kteří nám pomáhají doplňovat informace do seznamů trolejbusů a autobusů provozovaných
nebo vyrobených v České republice.
VIN
VIN (identifikační číslo vozidla) je číslo, které jednoznačně identifikuje motorové vozidlo.
Dozvíme se z něj, kdo je výrobcem vozidla, kdy a pod jakým výrobním číslem bylo vozidlo vyrobeno a
také označení typu.
Uveďme nyní několik příkladů z našich luhů a hájů, z nichž je
patrný smysl jednotlivých částí čísla VIN:
VIN | typ | rok výroby | výrobní číslo |
Solaris Bus & Coach Sp. | |||
SU93412063BPN1267 | Solaris Urbino 15 | 2003 | 1267 |
ŠKODA | |||
TMP14TR08K6011203 | Škoda 14 Tr 08 | 1989 | 11203 |
TMP21TRDG16V12977 | Škoda 21 Tr | 2001 | 12977 |
TM93HAJ6V3ASK3101 | Škoda 21 Tr ACI | 2003 | 13101 |
TM92TDU7C4ASK3125 | Škoda 15 Tr MM | 2004 | 13125 |
KAROSA | |||
TN9C74420HM000006 | Karosa C 744.20 | 1987 | 000006 |
TMKB73140MM031330 | Karosa B 731.40 | 1991 | 031330 |
TMKB21654RM032009 | Karosa B 732.1654 | 1994 | 032009 |
TMKB11667SM034754 | Karosa B 731.1667 | 1995 | 034754 |
TMKB11667TM035395 | Karosa B 731.1667 | 1996 | 035395 |
TMKB11675VM000542 | Karosa B 931.1675 | 1997 | 000542 |
TMKK11930VM000059 | Karosa B 941.1930 | 1997 | 000059 |
TMKC41351XM002586 | Karosa C 934.1351 | 1999 | 002586 |
TMKL610381M004148 | Karosa LC 936.1038 | 2001 | 004148 |
TMKC413602M005858 | Karosa C 954.1360 | 2002 | 005858 |
TMKC510732M005041 | Karosa C 955.1073 | 2002 | 005041 |
TMKK119702M000385 | Karosa B 961.1970 | 2002 | 000385 |
SOR | |||
TK9C9X501YXSL5438 | SOR C 9,5 | 2000 | 5483 |
TK9B9X5011XSL5262 | SOR B 9,5 autom. přev. | 2001 | 5262 |
TK9B9X5032XSL5378 | SOR B 9,5 mech. přev. | 2002 | 5378 |
TK9N2XX533LSL5002 | SOR BN 12 | 2003 | 5002 |
TK9C9XX114LSL5483 | SOR C 9,5 | 2004 | 5483 |
Renault Vehicules Industriels | |||
VF6PS09B400012617 | Citybus PS09B4 | (1999) | 012617 |
Irisbus France | |||
VNEPS09D100000583 | Citybus PS09D1 | (2003) | 000583 |
VNESFR11600000050 | Ares | (2004) | 000050 |
Carrocerias Ayats | |||
VS946VB384A031053 | Ayats Atlantis C III. T3E26-460V | 2004 | 031053 |
Ikarus Body and Coach Works | |||
TRA435V4AP1CZ0012 | Ikarus 435 | 1993 | 0012 |
TRA412V3MS1CZ0007 | Ikarus 412 | 1995 | 0007 |
Ikarus Egyedi Autobuszgyar Kft. | |||
TSEF15ECE43CZ0002 | Midway 9,7 | 2004 | 000050 |
Evobus GmbH | |||
WEB62804513102383 | Mercedes Citaro | ? | 102383 |
Jak je z předchozích příkladů patrné, ne všichni výrobci uvádějí jako součást kódu VIN rok výroby. Renault a Irisbus mají na uvedené pozici vždy nulu, v případě koncernu Evobus se na této pozici vyskytují pouze číslice 1 (levostranné řízení) a 2 (pravostranné řízení).
1991 | M | 2001 | 1 | ||||
1992 | N | 2002 | 2 | ||||
1993 | P | 2003 | 3 | ||||
1994 | R | 2004 | 4 | ||||
1995 | S | 2005 | 5 | ||||
1986 | G | 1996 | T | 2006 | 6 | ||
1987 | H | 1997 | V | 2007 | 7 | ||
1988 | J | 1998 | W | 2008 | 8 | ||
1989 | K | 1999 | X | 2009 | 9 | ||
1990 | L | 2000 | Y |
Tolik teorie, nyní se pokusíme uplatnit získané poznatky v praxi.
Takže - kde a jak můžeme zjistit výrobní číslo vozidla?
Existuje několik možných způsobů, jak se dá
zjistit výrobní číslo vozidla - u žádného z nich však není možné zaručit
stoprocentní úspěšnost:
U provozovatele
Jak známo, ke každému vozidlu existuje provozní dokumentace.
Nás bude zajímat technický průkaz - obsahuje veškeré podstatné informace o vozidle za celou dobu jeho existence - nás může zajímat
přesné typové označení, výrobní číslo, VIN, seznam předchozích majitelů a předchozích přidělených SPZ / RZ.
Nevýhody tohoto postupu: Úspěch závisí na dobré vůli provozovatele a jeho ochotě ke spolupráci.
Z Osvědčení o technickém průkazu
Osvědčení o technickém průkazu patří mezi dokumenty, které najdeme ve výbavě každého vozidla.
![]() |
![]() |
Také zde se dozvíme vše, co nás zajímá - typ, SPZ, VIN nebo výrobní číslo a rok výroby.
Nevýhody tohoto postupu: Úspěch závisí na dobré vůli řidiče a jeho ochotě ke spolupráci - pokud nemáme na sobě policejní uniformu,
nemůžeme donutit řidiče, aby nám toto osvědčení předložil.
Z výrobního štítku
Většina českých vozidel, ať už tramvají, trolejbusů a nebo autobusů, má výrobní štítek umístěn v prostoru u předních dveří.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Výjimkou jsou například autobusy Karosa Axer a některé další Karosy řady "900", které mají štítek "skrytý" na stěně kufru na pravém boku autobusu.
Nevýhody tohoto postupu: Těžko se nám povede opsat si data z výrobního štítku, aniž bychom přitom vzbudili pozornost řidiče.
Štítek navíc může být zakryt (schody jsou velmi vhodné a oblíbené místo pro odložení kanystru s vodou, odpadkového koše nebo zakládacího klínu pod kola), případně se již dříve mohl stát obětí lovce suvenýrů a nebo se mohl ztratit při nějaké dílenské opravě. Některé novější autobusy Karosa (kloubové, C954, Axer) výrobní štítky v prostoru předních dveří nemají, ale nalezneme je buďto pod víkem na předním čele nebo na stěně zavazadlového prostoru za předními koly. Pozor ale na "zrádnost" výrobních štítků, ne vždy jsou údaje na štítku pravdivé. Při velkosériové výrobě, zejména v minulosti Karos 700, občas docházelo k chybám na výrobních štítcích, ať už v technických údajích nebo ve výrobních číslech. Asi nejkurióznější případ - někdy v první polovině 80. let Karosa omylem označila dva vozy stejným výrobním číslem, druhý z nich proto odlišila přidáním jedničky před pěticiferné výrobní číslo.
Z vyraženého VIN na čele vozu
Autobusy Karosa řady 730 mají samotné VIN vyraženo na příčce v přední části rámu tak, aby bylo čitelné skrz přední masku.
![]() |
![]() |
Ne vždy je ale původní číslo čitelné. Nečitelné může být z různých důvodů, prach, špína, nátěr, někdy může za nečitelnost čísla
dopravce a to buď přebroušením a nebo výměnou rámu. Na novém rámu bývá vyraženo jen číslo a rok výroby samotného rámu, nikoliv vozu.
Starší Karosy (do roku 1987) zde mají vyražené pouze vlastní výrobní číslo a rok výroby, to bývá také občas obtížně čitelné. No a "atmosféráky" pak mají výrobní číslo vyražené jinde, na plechu vpravo vedle chladiče.
Autobusy Karosa řad 930 a 950 mají štítek z VIN umístěný rovněž za levou částí mřížky,
ovšem ve vodorovné poloze hned za mřížkou. U vozů řady 930 je šedý a tedy poměrně nevýrazný, od roku 2000 se zvětšilo písmo a
u vozů řady 950 je pro snazší čitelnost stříbrný podklad a v mřížce je vyříznutý otvor, aby číslo nebylo zakryté.

Čelo vozu C955
Nevýhody tohoto postupu: Některé vozy mají mřížku zakrytou textilií, takže
štítek není vidět. U Karos řady 700 v tom případě musíme strčit pod nárazník hlavu, můžeme se také pokusit onen štítek vyfotit. Nesmíme zapomenout ani na to, že dříve či později se nás někdo přijde zeptat, co tam hledáme a není zaručeno, že naše vysvětlení tazatele uspokojí.
Další články...
Strana 1 z 2
- Začátek
- Předchozí
- 1
- 2
- Následující
- Konec