Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

3.10.2009 - Autobusy v CL na zavolání? - Mein Gott!!! - V hlavních televizních zprávách stanice Prima se včera tj. 2.10.2009 objevila šokující informace o tom, že českolipská radnice hodlá v příštím roce zavést službu městské dopravy na objednávku po telefonu. Reakce snad všech lidí kromě autora tohoto šíleného nápadu jsou zděšeni, jak vyplynulo i ze samotných zpráv, a považují to spíše za špatný vtip.

Redaktorka zpráv uvedla, že radnice se nechala inspirovat systémem v Rychnově nad Kněžnou, ale ve skutečnosti nejde o názor radnice, nýbrž jednoho člověka a to správce silniční dopravy pana Horáčka. Ten si nejspíš neuvědomil objem rozpočtu, počet obyvatel a využití městské dopravy v Rychnově, který je neporovnatelně menší než Ćeská Lípa a dá se spíš přiblížit k oblastem, kde ani žádná městská doprava není, např. Semily nebo Nový Bor. Rychnovský systém je šitý na míru tamním podmínkám a do jiného města velikosti České Lípy nepřenosný. Systém zavolání autobusu funguje například v Německu v dopravním svazu ZVON kolem Žitavy, ale používá se výhradně pro vzdálené vesničky kdesi daleko od města a nejedná se rozhodně o městskou dopravu a také jezdí se zvláštním vyšším tarifem.

Šok je to o to větší, že pan Horáček z odboru dopravy se v poslední době zasloužil o zkvalitnění českolipské MHD, postaral se o zavedení jízdních řádů do IDOSu, upozorňoval na počáteční potíže s informačním a odbavovacím systémem, reagoval na naše připomínky ke korekci jízdních řádů, zařídil propagační akci na MHD s historickými autobusy, rozšířil městské internetové stránky o lepší informace z dopravy a podobně. Díky tomu také vzrostl počet cestujících dvojnásobně i navzdory potížím s novými čipovými kartami, komplikacemi při jejích získávání, zdražení jízdného a podobně. I některé další myšlenky s možností provedení v budoucnu by měly šanci. Ačkoli vždy je co zlepšovat a nic není bez chyby, tak až do včerejších zpráv tedy nebylo příliš důvodů k nějakým zvláštním stížnostem.

Autobusy na telefonickou objednávku je nápad, jehož vznik je zrovna tak nepochopitelný, jako zatím nevysvětlené prazvláštní jevy v rodiném domku rodiny Mračkových ve Strašicích na Rokycansku, které v posledních dnech provázejí snad každé televizní zprávy. Autobusy na telefonickou objednávku do České Lípy by byl doslova zločin, který by totálně degradoval nejen MHD, ale i značně paralyzoval život ve městě. Jako by nestačilo, že už teď je MHD v České Lípě pro koncového cestujícího dražší než v Praze a ještě připočíst cenu telefonické objednávky z mobilu k jízdnému a můžete jet rovnou taxíkem. Takovýto absurdní nápad je předem odsouzen k posměchu, ignoranci a zániku pro nezájem. Touto dobou by měly být spíše připraveny aktualizované víkendové jízdní řády platné od prosince ze zajištěním kvalitnější tištěné verze pro veřejnost. Ale místo zavádění pro MHD po celá desetiletí v řadě měst vyzkoušených, osvědčených a vychytaných standardů se tady medializuje záměr abstraktního experimentování s dopravní obslužností, jehož katastrofický výsledek je předem snadno odhadnutelný i bez jakýchkoli výpočtů a jakéhokoli vzdělání. Neobstál by ani argument o úsporách, protože ve finále by se náklad radnice na jednoho cestujícího ještě zvýšil.

V posledndní době, kdy dala radnice dopravě zelenou, se znovu lidé učí MHD využívat a je to znát. Zavedením výše zmíněné "revoluce" by veškerá tato snaha a úspěchy vzali za své. Je také s podivem, že jediný člověk z jiného města může mít ve velkém okresním městě sám v rukách osud tak citlivého infrastrukturálního prvku, jakým MHD bezesporu je. Doufejme, že vedení města si uvedenou hrozbu včas uvědomí a udělá vše, aby jí bylo zamezeno. Jen si přestavte, že byste s podobným nápadem přišli třeba do srovnatelného Jablonce nad Nisou nebo Mladé Boleslavi. Myslím, že by jste byli s ostudou vyhnáni tak rychle, jak si to nikdo neumí představit ani v těch nejdivočejších snech. Možná, že vyjadřovací prvky tohoto článku odrážejí rozhořčení našeho dopravního klubu více než v jiných, ale jsou přesně v souladu s pocity cestujících, kteří nedělní zprávy na Primě viděli.

Autor článku: Miroslav Růta



Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam