teplice
Teplice - Trolejbusy na pranýři?
Teplice jsou jedním z měst, které se může pyšnit trolejbusy. Ty jsou nedílnou součástí městské veřejné dopravy a zajišťují nemalou část jejích výkonů. Ani to bohužel nezabránilo tomu, aby se v roce 2004 neobjevovaly informace o tom, že by měly být zrušeny...

Škoda 14Tr na Masarykově ulici v Trnovanech.
Foto Damir Holas (2003)
A proč? Jsou údajně drahé a ani s tou ekologií to prý zas není tak žhavé. Vždyť tepelné elektrárny spalují uhlí a nové autobusy mají úžasné moderní spalovací motory, které jsou v souladu s přísnými emisními normami EURO. Zkusme se na tyto argumenty nyní podívat blíže. Trolejbusy asi poněkud dražší jsou, což vyplývá z toho, že jsou závislé na trolejovém vedení, takže do nákladů na ujetý kilometr se promítnou i peníze nutné např. na jeho údržbu. Ale náklady lze snížit náležitým využíváním tratí, což znamená, že v ulicích, kde je zavěšeno trolejové vedení, by měly jezdit hlavně trolejbusy - souběh s autobusovými linkami je nežádoucí. Také to znamená nutnost plánovat trolejbusové tratě opravdu koncepčně, aby obsluhovaly hlavní přepravní směry.
Trolejbus navíc není jen dopravní prostředek, ale i součást koloritu města. Pokud si prohlédneme starší pohledy z měst s tramvajovou či trolejbusovou dopravou, najdeme na řadě záběrů přímo tato vozidla, nebo aspoň koleje či trolejové vedení. Elektrická MHD je prostě něco, čím se města chlubila a na co by měla být pyšná i dnes. Teplice jsou navíc i cílem turistů či lázeňských hostů, kteří preferují čistý vzduch.
Když jsme nakousli otázku čistého vzduchu, můžeme plynule přejít k ekologii provozu trolejbusů, kterou jejich kritici rádi a často napadají. Trolejbus jezdí na elektřinu, což je čistší pohon, než nafta (event. zemní plyn) u autobusů. Je sice pravda, že většina elektřiny u nás se zatím vyrábí v tepelných elektrárnách, které spalují uhlí a z ekologického hlediska jsou tedy nevhodné, ale existují i elektrárny vodní či větrné. Zkrátka v každém případě je trolejbus ekologicky výhodnější, než jakýkoli moderní autobus na naftu či zemní plyn.

Různé autobusy se od sebe liší, leč spalovací motor a výfuk mají všechny...
Foto Damir Holas (2003)
A ještě jeden argument pro trolejbusy. V listopadu 2004 uběhlo 15 let od převratu, který způsobil zásadní přelom v našich dějinách a ukončil čtyřicetiletou vládu komunistické strany. Tenkrát ale nešlo jen o politiku, jak připomněl i článek v Děčínském deníku. Zde je úryvek:
Děčínský deník, 18. 11. 2004
Sametová revoluce začala v Teplicích
"Čtvrtá hodina odpolední se stala pro Teplice příznačnou. Právě tehdy začínaly 11., 12. a 13. listopadu roku 1989 ekologické demonstrace za čistý vzduch, které o pár dní později přerostly v celorepublikovou revoluci, jež dostala přízvisko sametová. Rok poté, 12.listopadu ve stejnou dobu, se na náměstí Svobody sešlo na tři tisíce lidí, kteří tleskali písni Jaroslava Hutky a Vladimíra Mišíka. Nad Teplicemi se stále snášela mlha prosycená smogem. Tehdejší ministr životního prostředí Bedřich Moldan tu citoval z vládního usnesení, jímž byl 2.listopadu 1990 schválen "Soubor opatření k ozdravění životního prostředí v Severočeském kraji". Netrpělivým lidem tehdy vysvětloval tajemník výboru pro životní prostředí Lubomír Voleník, že čtyřicetiletou devastaci krajiny a zdraví lidí nelze zázrakem změnit ze dne na den ani z roku na rok."
O pár let později byla v centru města na Benešově náměstí odhalena i pamětní deska, která má tyto události připomínat. Při jejím odhalení se senátor a primátor Teplic Jaroslav Kubera (ODS) vyjádřil takto (opět citace z výše uvedeného článku): "Vše začalo ekologií, avšak nešlo jen o ni. V Teplicích Sametová revoluce začala."
Sametová revoluce začala v Teplicích
"Čtvrtá hodina odpolední se stala pro Teplice příznačnou. Právě tehdy začínaly 11., 12. a 13. listopadu roku 1989 ekologické demonstrace za čistý vzduch, které o pár dní později přerostly v celorepublikovou revoluci, jež dostala přízvisko sametová. Rok poté, 12.listopadu ve stejnou dobu, se na náměstí Svobody sešlo na tři tisíce lidí, kteří tleskali písni Jaroslava Hutky a Vladimíra Mišíka. Nad Teplicemi se stále snášela mlha prosycená smogem. Tehdejší ministr životního prostředí Bedřich Moldan tu citoval z vládního usnesení, jímž byl 2.listopadu 1990 schválen "Soubor opatření k ozdravění životního prostředí v Severočeském kraji". Netrpělivým lidem tehdy vysvětloval tajemník výboru pro životní prostředí Lubomír Voleník, že čtyřicetiletou devastaci krajiny a zdraví lidí nelze zázrakem změnit ze dne na den ani z roku na rok."
O pár let později byla v centru města na Benešově náměstí odhalena i pamětní deska, která má tyto události připomínat. Při jejím odhalení se senátor a primátor Teplic Jaroslav Kubera (ODS) vyjádřil takto (opět citace z výše uvedeného článku): "Vše začalo ekologií, avšak nešlo jen o ni. V Teplicích Sametová revoluce začala."
Ve světle těchto poznatků se zdá, že problém trolejbusů nebude jen v ekonomice provozu nebo údajně ohyzdných trolejích, které degradují historické části města. Možná je to i v lidech. Jak si jinak vysvětlit, že v zemi, kde se na podzim 1989 cinkalo klíči, dnes povážlivě rostou preference komunistů? Paralela s teplickými trolejbusy je snad čtenáři zřejmá - v 90. letech byly dobré, aby pomohly snížit ekologickou zátěž regionu, leč uběhlo pár roků a z kdysi preferovaného druhu městské dopravy se v očích některých stalo cosi druhořadého s nejistou budoucností. Velice trefný je v tomto případě i výrok boha Peruna z Borovského díla "Křest svatého Vladimíra": "Tak to chodí na tom světě, každého dne jinak. Dneska ctí tě za svatého, zítra budeš sviňák." Jen doufejme, že další osud teplických trolejbusů se nebude shodovat s dalším dějem této skladby, neb v ní byl Perun za to, že odmítl carovi zahřmít na jeho svátek, odsouzen k smrti a následně je vyhlášen konkurz na nového boha. Ten se ovšem zvrhne v totální chaos...

I na trolejbusových linkách se sem tam objeví neelektrická Karosa.
Foto Jaroslav Rak
Také by bylo dobré se trochu poohlédnout do minulosti teplické městské dopravy. V 50. letech byla velmi nákladně rekonstruována městská tramvajová trať, aby byla vzápětí po dokončení rekonstrukce zrušena. Úvahy o likvidaci trolejbusů tak trochu minulost teplické městské dopravy připomínaly - v 90. letech 20. století byly za velké peníze uskutečněny rozsáhlé stavební akce (výstavba trati v Jateční ulici, obnova trolejbusového provozu do lázeňského Šanova, významné tratě na Šanov II či Novou Ves...).

Tyto vozy již bohužel starší teplické "kloubáky" nenahradí. Škoda Ostrov totiž dovyráběla... Ilustrační foto z Ústí nad Labem.
Foto Damir Holas
Otázka perspektiv teplické trolejbusové dopravy se dostala i na stránky novin:
MF Dnes, 21. 6. 2004
Teplice - co bude s trolejbusy?
Trolejbusy jezdí v Teplicích od roku 1952, ale pokud se naplní vize vedení města, v období 2007/2008 bude jejich provoz zrušen. Skutečně se trolejbus vydá stejnou cestou jako teplická tramvajová síť, která byla zlikvidována v roce 1959? Doufejme, že ne. Trolejbus je k životnímu prostředí daleko šetrnější (nemá výfuk, ze kterého by mohl vypouštět exhalace jako autobus), což je v průmyslových severních Čechách velká výhoda, a Teplice jsou navíc známé jako lázně, takže kvalitní ovzduší je zde podmínkou. Trolejbusy mají také velký městotvorný efekt - trolejové vedení je jakýmsi reklamním prvkem, který propaguje městskou hromadnou dopravu a může motivovat potenciální zákazníky k jejímu častějšímu využití. Nelze rovněž opomenout velké finanční dotace do teplického trolejbusového systému v devadesátých letech ve výši kolem 258 milionů korun, na kterých se podílelo město a Státní fond životního prostředí České republiky. Trolejbus má řadu výhod, kvůli kterým by rozhodně měl v Teplicích zůstat. Budoucnost městské hromadné dopravy tedy rozhodně není v rušení trolejbusů, ale naopak v optimalizaci jejich provozu, která by kromě nákupu nových vozů měla zahrnovat i úpravy sítě takovým způsobem, aby trolejbusy zajišťovaly hlavní a nejzatíženější přepravní proudy MHD ve městě.
Damir Holas, Společnost pro veřejnou dopravu
Teplice - co bude s trolejbusy?
Trolejbusy jezdí v Teplicích od roku 1952, ale pokud se naplní vize vedení města, v období 2007/2008 bude jejich provoz zrušen. Skutečně se trolejbus vydá stejnou cestou jako teplická tramvajová síť, která byla zlikvidována v roce 1959? Doufejme, že ne. Trolejbus je k životnímu prostředí daleko šetrnější (nemá výfuk, ze kterého by mohl vypouštět exhalace jako autobus), což je v průmyslových severních Čechách velká výhoda, a Teplice jsou navíc známé jako lázně, takže kvalitní ovzduší je zde podmínkou. Trolejbusy mají také velký městotvorný efekt - trolejové vedení je jakýmsi reklamním prvkem, který propaguje městskou hromadnou dopravu a může motivovat potenciální zákazníky k jejímu častějšímu využití. Nelze rovněž opomenout velké finanční dotace do teplického trolejbusového systému v devadesátých letech ve výši kolem 258 milionů korun, na kterých se podílelo město a Státní fond životního prostředí České republiky. Trolejbus má řadu výhod, kvůli kterým by rozhodně měl v Teplicích zůstat. Budoucnost městské hromadné dopravy tedy rozhodně není v rušení trolejbusů, ale naopak v optimalizaci jejich provozu, která by kromě nákupu nových vozů měla zahrnovat i úpravy sítě takovým způsobem, aby trolejbusy zajišťovaly hlavní a nejzatíženější přepravní proudy MHD ve městě.
Damir Holas, Společnost pro veřejnou dopravu
MF Dnes 21. 6. 2004
Přečetl jsem si minulý týden v severočeské příloze MF DNES zprávu, že Teplice hodlají zrušit trolejbusy. Je to pro mě neuvěřitelná, šokující zpráva, o které nevím, co si mám myslet - to, zda se naši páni radní zbláznili, a nebo zda je v tom nějaká kulišárna. To, že ekologie stojí peníze, je všeobecně známo, a trolejbus je nejekologičtější vozidlo do měst, jaké může existovat. Opravdu nerozumím tomu, proč by se jich měly Teplice zbavovat, zejména poté, co v uplynulých letech vynaložily mnoho peněz na výstavbu trolejbusových linek. V Hradci Králové mají již mnoho moderních nízkopodlažních trolejbusů a některé z nich mají dokonce malý naftový motor, takže mohou zajíždět do okolních vesnic a ušetřit tím peníze za trolejbusové vedení a za autobusy a ulehčit ještě přírodě. Proč nemáme takové trolejbusy i v Teplicích? To je myslím cesta, jak ušetřit a nerušit něco, co stálo takové peníze. Dříve jezdily v Teplicích tramvaje, teď trolejbusy, a za pár let mi má čoudit pod oknem autobus? Pěkně děkuji, pane primátore, o něco takového rozhodně nestojím.
Jaroslav Veselý, Teplice
Přečetl jsem si minulý týden v severočeské příloze MF DNES zprávu, že Teplice hodlají zrušit trolejbusy. Je to pro mě neuvěřitelná, šokující zpráva, o které nevím, co si mám myslet - to, zda se naši páni radní zbláznili, a nebo zda je v tom nějaká kulišárna. To, že ekologie stojí peníze, je všeobecně známo, a trolejbus je nejekologičtější vozidlo do měst, jaké může existovat. Opravdu nerozumím tomu, proč by se jich měly Teplice zbavovat, zejména poté, co v uplynulých letech vynaložily mnoho peněz na výstavbu trolejbusových linek. V Hradci Králové mají již mnoho moderních nízkopodlažních trolejbusů a některé z nich mají dokonce malý naftový motor, takže mohou zajíždět do okolních vesnic a ušetřit tím peníze za trolejbusové vedení a za autobusy a ulehčit ještě přírodě. Proč nemáme takové trolejbusy i v Teplicích? To je myslím cesta, jak ušetřit a nerušit něco, co stálo takové peníze. Dříve jezdily v Teplicích tramvaje, teď trolejbusy, a za pár let mi má čoudit pod oknem autobus? Pěkně děkuji, pane primátore, o něco takového rozhodně nestojím.
Jaroslav Veselý, Teplice
Děčínský deník, 28. 8. 2004
Trolejbusy z Teplic jen tak nezmizí
Teplice - Osudem trolejbusové dopravy na území lázeňského města se hodlají zabývat radní v Teplicích, protože se objevily diskuze na téma, zda je levnější trolejbusová nebo autobusová doprava. Dopravní podnik připravuje v současné době materiály o této problematice. Jakékoliv spekulace o konci trolejbusů v Teplicích označil za předčasné primátor města Jaroslav Kubera. "To se nedá tak rychle rozhodnout. Jako že bychom řekli, do konce roku trolejbusy a pak už pouze autobus", zmínil primátor. Trolejbusová doprava zůstane v Teplicích ještě minimálně tři roky. Jak to bude dál, zatím nikdo neví. "Máme v podniku stanovený plán na postupné vyřazování trolejbusů do konce roku 2007. Stávající vozidla jsou provozuschopná", řekl včera Ota Šnajdr, vedoucí odborů Dopravního podniku Teplice s.r.o. Připomněl, že není vyloučená finanční pomoc z nějakého evropského ekologického fondu. I podle Petra Bendy, náměstka primátora Teplic, nejdou trolejbusy v Teplicích zrušit ze dne na den. "Je třeba s rozumem uvážit všechna pro a proti", konstatoval včera Benda. Jan Gaisler, jednatel teplického dopravního podniku, řekl, že v současné době se zpracovávají materiály pro jednání rady města Teplice o této problematice. "Pokud jde o budoucnost trolejbusové dopravy, žádné rozhodnutí dosud nepadlo", podotkl jednatel DP Teplice. Lidé si na trolejbusy v Teplicích zvykli. Navíc jsou zde prakticky nové tratě včetně vedení, do kterých se vložily miliony. "Trolejbus není pouze dopravní prostředek, ale součást koloritu města. V každém případě je ekologicky výhodnější než jakýkoli moderní autobus na naftu či zemní plyn. Proto by si odpovědní činitelé v Teplicích měli uvědomit, že trolejbus není jen pouhý autobus s klacky na střeše, ale významná součást jejich města, která jej odlišuje od ostatních sídel a posouvá je na vyšší úroveň", míní Damir Holas ze Společnosti pro veřejnou dopravu.
Petr Málek
Trolejbusy z Teplic jen tak nezmizí
Teplice - Osudem trolejbusové dopravy na území lázeňského města se hodlají zabývat radní v Teplicích, protože se objevily diskuze na téma, zda je levnější trolejbusová nebo autobusová doprava. Dopravní podnik připravuje v současné době materiály o této problematice. Jakékoliv spekulace o konci trolejbusů v Teplicích označil za předčasné primátor města Jaroslav Kubera. "To se nedá tak rychle rozhodnout. Jako že bychom řekli, do konce roku trolejbusy a pak už pouze autobus", zmínil primátor. Trolejbusová doprava zůstane v Teplicích ještě minimálně tři roky. Jak to bude dál, zatím nikdo neví. "Máme v podniku stanovený plán na postupné vyřazování trolejbusů do konce roku 2007. Stávající vozidla jsou provozuschopná", řekl včera Ota Šnajdr, vedoucí odborů Dopravního podniku Teplice s.r.o. Připomněl, že není vyloučená finanční pomoc z nějakého evropského ekologického fondu. I podle Petra Bendy, náměstka primátora Teplic, nejdou trolejbusy v Teplicích zrušit ze dne na den. "Je třeba s rozumem uvážit všechna pro a proti", konstatoval včera Benda. Jan Gaisler, jednatel teplického dopravního podniku, řekl, že v současné době se zpracovávají materiály pro jednání rady města Teplice o této problematice. "Pokud jde o budoucnost trolejbusové dopravy, žádné rozhodnutí dosud nepadlo", podotkl jednatel DP Teplice. Lidé si na trolejbusy v Teplicích zvykli. Navíc jsou zde prakticky nové tratě včetně vedení, do kterých se vložily miliony. "Trolejbus není pouze dopravní prostředek, ale součást koloritu města. V každém případě je ekologicky výhodnější než jakýkoli moderní autobus na naftu či zemní plyn. Proto by si odpovědní činitelé v Teplicích měli uvědomit, že trolejbus není jen pouhý autobus s klacky na střeše, ale významná součást jejich města, která jej odlišuje od ostatních sídel a posouvá je na vyšší úroveň", míní Damir Holas ze Společnosti pro veřejnou dopravu.
Petr Málek
MF Dnes, 4.9.2004
Konec trolejbusů v Teplicích?
Je 1. 1. 2008. Poslední trolejbus v Teplicích zajíždí do vozovny. Už nikdy žádný nevyjede. Utopie? Ne. V době, kdy světové ceny ropy letí neustále nahoru, ve světě, ale i v Čechách se investují nemalé částky do rozvoje elektrické trakce, se politici v Teplicích rozhodli trolejbusy zrušit. Je velice jednoduché argumentovat většími pořizovacími cenami trolejbusů či náklady na údržbu vedení, které u autobusů odpadají. Jenže trolejbusy mají vyšší životnost než autobusy a do lázeňského města se i lépe hodí. Jak lázeňský host ocení řvoucí autobus, který ho zavalí oblakem zplodin? Je toto rekonvalescence? A co obyčejní obyvatelé města, uvítají hlučný a smradlavý provoz autobusů přes hlavní teplické náměstí, nebo dají přednost tichým a ekologickým trolejbusům? V devadesátých letech dostaly Teplice velkou dotaci na rekonstrukci a rozvoj trolejbusové sítě. Po pěti letech zastupitelé rozhodnou o zrušení trolejbusů. Celá dotace, po níž se může město pyšnit jednou z nejmodernějších trolejových sítí v ČR, přijde vniveč. V tuto chvíli záleží, jak se k věci postaví tepličtí obyvatelé. Stojí nyní na rozcestí: podpoří rušení trolejbusů v lázeňském městě svou nečinností, nebo dají představitelům radnice jasně najevo, že jim osud jejich města není lhostejný?
Vít Čepický a Petr Ježek
Konec trolejbusů v Teplicích?
Je 1. 1. 2008. Poslední trolejbus v Teplicích zajíždí do vozovny. Už nikdy žádný nevyjede. Utopie? Ne. V době, kdy světové ceny ropy letí neustále nahoru, ve světě, ale i v Čechách se investují nemalé částky do rozvoje elektrické trakce, se politici v Teplicích rozhodli trolejbusy zrušit. Je velice jednoduché argumentovat většími pořizovacími cenami trolejbusů či náklady na údržbu vedení, které u autobusů odpadají. Jenže trolejbusy mají vyšší životnost než autobusy a do lázeňského města se i lépe hodí. Jak lázeňský host ocení řvoucí autobus, který ho zavalí oblakem zplodin? Je toto rekonvalescence? A co obyčejní obyvatelé města, uvítají hlučný a smradlavý provoz autobusů přes hlavní teplické náměstí, nebo dají přednost tichým a ekologickým trolejbusům? V devadesátých letech dostaly Teplice velkou dotaci na rekonstrukci a rozvoj trolejbusové sítě. Po pěti letech zastupitelé rozhodnou o zrušení trolejbusů. Celá dotace, po níž se může město pyšnit jednou z nejmodernějších trolejových sítí v ČR, přijde vniveč. V tuto chvíli záleží, jak se k věci postaví tepličtí obyvatelé. Stojí nyní na rozcestí: podpoří rušení trolejbusů v lázeňském městě svou nečinností, nebo dají představitelům radnice jasně najevo, že jim osud jejich města není lhostejný?
Vít Čepický a Petr Ježek
Děčínský deník, 16.9.2004
Provoz trolejbusů je ekonomicky náročný
Informace o možném zrušení trolejbusové dopravy na území města Teplice vzbudily mezi veřejností velký rozruch. Primátor Teplic Jaroslav Kubera před časem potvrdil, že se tepličtí radní osudem trolejbusů zabývají. Jakékoli spekulace však označil za předčasné. "Taková věc se nedá rozhodnout narychlo", řekl. Někteří odborníci se však domnívají, že se představitelé města pouze snaží vzbudit zdání klidu. "Teplický trolejbusový provoz dlouhodobě stagnuje. Při obnově vozového parku se upřednostňují autobusy, i nejnovější trolejbusy jezdí už skoro 10 let", reagoval Damir Holas ze Společnosti pro veřejnou dopravu. Zarážející je podle něj i skutečnost, že vedení města vůbec uvažuje o tom, zda by se ekologicky šetrné trolejbusy měly zachovat či ne. Pro udržení trolejbusové dopravy prý hovoří hned tři významné důvody. "Teplice leží v průmyslových severních Čechách, zakládají si na svých lázních a nedávná výstavba nových trolejbusových tratí rozhodně nebyla zdarma", argumentuje Holas. Tajemník teplického magistrátu Marek Fujdiak prohlásil, že je nejprve třeba zvážit všechna pro a proti. Rozhodně ale odmítá tvrzení, že by měly trolejbusy z teplických ulic zmizet. "Provoz trolejbusů je mnohem dražší,než autobusová doprava, takže se o městské hromadné dopravě jednat bude. Může však dojít pouze k omezení některých tras, ne ke zrušení trolejbusové dopravy", dodal. Tajemník teplického magistrátu Marek Fujdiak si myslí, že není dobré hyzdit trolejemi některé historické části města. Ekologické hledisko je ale nepřehlédnutelné. "Autobusy představují pro města mnohem významnější zdroje znečištění než trolejbusy", podotkl ekolog Jan Dostál.
Lenka Zlatníková
Provoz trolejbusů je ekonomicky náročný
Informace o možném zrušení trolejbusové dopravy na území města Teplice vzbudily mezi veřejností velký rozruch. Primátor Teplic Jaroslav Kubera před časem potvrdil, že se tepličtí radní osudem trolejbusů zabývají. Jakékoli spekulace však označil za předčasné. "Taková věc se nedá rozhodnout narychlo", řekl. Někteří odborníci se však domnívají, že se představitelé města pouze snaží vzbudit zdání klidu. "Teplický trolejbusový provoz dlouhodobě stagnuje. Při obnově vozového parku se upřednostňují autobusy, i nejnovější trolejbusy jezdí už skoro 10 let", reagoval Damir Holas ze Společnosti pro veřejnou dopravu. Zarážející je podle něj i skutečnost, že vedení města vůbec uvažuje o tom, zda by se ekologicky šetrné trolejbusy měly zachovat či ne. Pro udržení trolejbusové dopravy prý hovoří hned tři významné důvody. "Teplice leží v průmyslových severních Čechách, zakládají si na svých lázních a nedávná výstavba nových trolejbusových tratí rozhodně nebyla zdarma", argumentuje Holas. Tajemník teplického magistrátu Marek Fujdiak prohlásil, že je nejprve třeba zvážit všechna pro a proti. Rozhodně ale odmítá tvrzení, že by měly trolejbusy z teplických ulic zmizet. "Provoz trolejbusů je mnohem dražší,než autobusová doprava, takže se o městské hromadné dopravě jednat bude. Může však dojít pouze k omezení některých tras, ne ke zrušení trolejbusové dopravy", dodal. Tajemník teplického magistrátu Marek Fujdiak si myslí, že není dobré hyzdit trolejemi některé historické části města. Ekologické hledisko je ale nepřehlédnutelné. "Autobusy představují pro města mnohem významnější zdroje znečištění než trolejbusy", podotkl ekolog Jan Dostál.
Lenka Zlatníková
A po roce se vrátila naděje (2005)
Deník Mostecka, 25.6.2005
Trolejbusy z Teplic prozatím nezmizí
Teplice - Trolejbusy v teplické MHD nekončí. Shodli se na tom včera na jednání zastupitelé Teplic, kteří o tom mohou rozhodnout. K dispozici měli podklady o trolejbusové dopravě, které připravili pracovníci dopravního podniku, včetně zhodnocení nynějšího stavu a perspektivy s vyčíslením nákladů. Primátor Teplic Jaroslav Kubera s předstihem již včera konstatoval, že do rozpočtu pro rok 2006 bude zařazena nemalá částka na MHD. Nekonkretizoval ji ale. Zastupitelé se shodli v tom, že by bylo i finančně náročné zlikvidovat stávající trolejové vedení včetně sloupů. Náměstek primátora Pavel Šustáček včera uvedl, že trolejbusová doprava v Teplicích vhodně doplňuje autobusové linky. "Zvláště, co se týká značné členitosti terénu města a optimálního využití kapacity vozidla. Trolejbusy jsou výhodnější pro okrajové oblasti s velkým stoupáním," zmínil v komentáři k předloženého návrhu. Jde především o sídlištní lokality města.
(pm)
Trolejbusy z Teplic prozatím nezmizí
Teplice - Trolejbusy v teplické MHD nekončí. Shodli se na tom včera na jednání zastupitelé Teplic, kteří o tom mohou rozhodnout. K dispozici měli podklady o trolejbusové dopravě, které připravili pracovníci dopravního podniku, včetně zhodnocení nynějšího stavu a perspektivy s vyčíslením nákladů. Primátor Teplic Jaroslav Kubera s předstihem již včera konstatoval, že do rozpočtu pro rok 2006 bude zařazena nemalá částka na MHD. Nekonkretizoval ji ale. Zastupitelé se shodli v tom, že by bylo i finančně náročné zlikvidovat stávající trolejové vedení včetně sloupů. Náměstek primátora Pavel Šustáček včera uvedl, že trolejbusová doprava v Teplicích vhodně doplňuje autobusové linky. "Zvláště, co se týká značné členitosti terénu města a optimálního využití kapacity vozidla. Trolejbusy jsou výhodnější pro okrajové oblasti s velkým stoupáním," zmínil v komentáři k předloženého návrhu. Jde především o sídlištní lokality města.
(pm)
Jak je tedy vidět, úvahy o tom, že autobusy převezmou vládu nad městskou dopravou v Teplicích, zůstaly jen úvahami a trolejbusy zřejmě vydrží i do budoucna. Věřme tedy, že i naše děti budou teplické trolejbusy znát nikoli z historických pohlednic či vyprávění svých dědů, ale ze skutečného, každodenního provozu. Tento doslov se může zdát jako zbytečná planá fráze, nicméně jak ukazují zkušenosti od našich východních sousedů z Banské Bystrice, ďábel nikdy nespí...
!-- -->
Teplické autobusy v Praze
V prosinci 2006 bylo do Prahy převezeno pět vyřazených autobusů z DP Teplice (dnes Veolia Transport Teplice s.r.o.), které zde byly zařazeny do provozu u dopravce Connex Praha, s.r.o. (dnes Veolia Transport Praha s.r.o.) na linky Pražské integrované dopravy. Jednalo se o vozy Karosa B 732 ev. č. 360, 361, 363, 365 a Karosa C 744 ev. č. 505. Vozy obdržely nové pražské registrační značky a evidenční čísla. V říjnu 2007 byly do Prahy přivezeny z Teplic další dva autobusy Karosa B 732 ev. č. 362 a 364, které byly pražskému dopravci pouze zapůjčeny, pražské registrační značky neobdržely a v dubnu 2008 byly vyřazeny. Kloubová Karosa C 744 dojezdila v únoru 2008.
Ev. č. Teplice | SPZ Teplice | Typ | R. v. | Ev. č. Praha | RZ Praha | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
360 | TPA 84-26 | Karosa B 732.20 | 1987 | 1081 | 7A2 3073 | ex DP Praha ev. č. 5226 |
361 | TPA 84-25 | Karosa B 732.20 | 1988 | 1082 | 7A2 3034 | ex DP Praha ev. č. 5411; odstaven na vyřazení v únoru 2009 |
362 | TPA 84-27 | Karosa B 732.20 | 1988 | 1288 | - | ex DP Praha ev. č. 5396; z Connexu Praha vyřazen v dubnu 2008 |
363 | TPA 84-28 | Karosa B 732.20 | 1988 | 1080 | 7A2 3077 | ex DP Praha ev. č. 5400; odstaven na vyřazení v únoru 2009 |
364 | TPA 84-24 | Karosa B 732.20 | 1988 | 1261 | - | ex DP Praha ev. č. 5404; z Connexu Praha vyřazen v dubnu 2008 |
365 | TPB 23-88 | Karosa B 732.20 | 1987 | 1069 | 7A2 2896 | ex DP Pardubice ev. č. 37; odstaven na vyřazení v dubnu 2009 |
505 | TPA 55-78 | Karosa C 744.24 | 1990 | 1083 | 7A2 2903 | z Prahy vyřazen v únoru 2008 |
Teplice ev. č. 360 - Praha ev. č. 1081

Karosa B 732 ev. č. 1081 na lince 240 u dnešní zastávky Otakara Vrby v Běchovicích.
Foto -lnn-, 26. 1. 2007
Teplice ev. č. 361 - Praha ev. č. 1082 (vyřazen)

Karosa B 732 ev. č. 1082 na lince 240 mezi Běchovicemi a Dubčí.
Foto -lnn-, 26. 1. 2007
Teplice ev. č. 362 - Praha ev. č. 1288 (vyřazen)

Karosa B 732 ev. č. 1288 na konečné linky 223 Černý Most.
Foto -lnn-, 19. 2. 2008

Autobusy Karosa B 732 ev. č. zleva 1288 a 1261 původem z DP Teplice již jako vyřazené na odstavné ploše garáží dopravce Connex Praha v ulici U Seřadiště.
Foto -lnn-, 4. 4. 2008
Teplice ev. č. 363 - Praha ev. č. 1080 (vyřazen)

Karosa B 732 ev. č. 1080 na lince 165 v zastávce Levského.
Foto -lnn-, 3. 4. 2007
Teplice ev. č. 364 - Praha ev. č. 1261 (vyřazen)

Karosa B 732 ev. č. 1261 na lince 165 v zastávce Hněvkovského.
Foto -lnn-, 3. 4. 2007
Teplice ev. č. 365 - Praha ev. č. 1069 (vyřazen)

Karosa B 732 ev. č. 1069 na lince 223 v zastávce Jeřická.
Foto -lnn-, 9. 3. 2007
Teplice ev. č. 505 - Praha ev. č. 1083 (vyřazen)

Karosa C 744 ev. č. 1083 na konečné linky 269 Avia Letňany.
Foto -lnn-, 9. 3. 2007

Karosa C 744 ev. č. 1083 odstavená na vyřazení před garážemi dopravce Connex Praha v ulici U Seřadiště.
Foto -lnn-, 5. 2. 2008
Teplice

Teplice - Masarykova ulice v centru města.
Foto Damir Holas, 17. 8. 2006
Město
Teplice leží pod Krušnými horami a jejich vznik je bezprostředně spjat s horkými léčivými prameny. Navíc tudy vedla důležitá obchodní cesta do Míšeňska. Poddanské město tu vzniklo ve 13. století a v 16. století vzrostl lázeňský význam města. V září 1813 byly Teplice hlavním stanem pruského, rakouského a ruského panovníka během války proti Napoleonovi I. Od poloviny 19. století začala celkem výrazná industrializace, která ovšem částečně narušila lázeňský charakter města. V roce 1857 bylo město napojeno na železnici.

Ačkoli Teplice jsou i poměrně průmyslové, lázeňská čtvrť se svými honosnými budovami a malebnými parky má nepopiratelné kouzlo...
Foto Damir Holas, 17. 8. 2006
Dnes jsou Teplice okresním městem a od r. 2002 i statutárním městem a mohou se pochlubit průmyslem např. textilním či sklářským, lázněmi a poměrně pěkně upraveným centrem (které však narušují trosky několika vybydlených domů). Teplice mají asi 51 000 obyvatel. Průmyslové zóny najdeme v okolí železniční tratě, rovněž i v nedalekém Dubí. Stejně jako jiná města v republice, ani Teplice se nevyhnuly budování panelových sídlišť. Tyto sídlištní celky se nacházejí v Řetenicích, Proseticích, Šanově, v prostoru mezi Trnovany a Sobědruhami a nejnovějším sídlištěm je vysoko položená Nová Ves. V novém tisíciletí dostaly Teplice do vínku na východě města rozsáhlý komplex obchodního centra, spojeného s centrem bezplatnou (autobusovou) kyvadlovou dopravou.

Překrásná budova Kamenných lázní v lázeňské čtvrti Šanov.
Foto Damir Holas, 17. 8. 2006

K Teplicím patří i rozsáhlá sídlištní výstavba. Na snímku panelový dům v Řetenicích s neobvyklou původní barevnou fasádou.
Foto Lukáš Vrobel, 6. 4. 2007
Druhá tvář města Teplice - novodobé zříceniny
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Silniční doprava

Autobusové nádraží nacházející se v těsné blízkosti vlakového. Na snímku je vidět spousta autobusů Dopravního podniku Ústeckého kraje, který tehdy ještě zajišťoval převládající podíl ZDO v rámci Ústeckého kraje.
Foto Damir Holas, 17. 8. 2006
Teplicemi prochází silnice 1. třídy číslo I/8 Lovosice západ (napojení na D8) - Velemín - Teplice - Dubí - Cínovec, která se zde kříží se silnicí I/13 Karlovy Vary - Chomutov - Jirkov - Most - Teplice - Děčín - Liberec. Významná je také rychlostní silnice R63 Bystřany (u Teplic, napojení na I/8) - Řehlovice (u Ústí nad Labem, napojení na budovanou D8).
V minulosti zajišťoval naprostou většinu regionální a dálkové autobusové dopravy v Litoměřicích a okolí Dopravní podnik Ústeckého kraje (tato společnost vznikla v listopadu 2004 rozdělením dopravce ČSAD BUS Ústí nad Labem). Spory o výši dotací mezi Ústeckým krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje však vedly k tomu, že od 9. září 2006 Dopravní podnik provoz výrazně omezil. Velká část linek má pouze jeden nebo několik spojů, které jedou jediný den v roce. Ve výběrovém řízení byli vybráni pro zajišťování základní dopravní obslužnosti noví provozovatelé. Největším z nich se stal Dopravní podnik Teplice (dnes Veolia Transport Teplice), který však provoz regionálních linek nahradil územním rozšířením provozu MHD Teplice, takže jím získané linky nejsou nadále považovány za regionální. Od 4. března 2007 obnovil DP Ústeckého kraje rozsáhlejší provoz na linkách z Teplic do Krupky, Oseka a Bíliny, od prosince jej však opět omezil jen na několik spojů.
V minulosti zajišťoval naprostou většinu regionální a dálkové autobusové dopravy v Litoměřicích a okolí Dopravní podnik Ústeckého kraje (tato společnost vznikla v listopadu 2004 rozdělením dopravce ČSAD BUS Ústí nad Labem). Spory o výši dotací mezi Ústeckým krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje však vedly k tomu, že od 9. září 2006 Dopravní podnik provoz výrazně omezil. Velká část linek má pouze jeden nebo několik spojů, které jedou jediný den v roce. Ve výběrovém řízení byli vybráni pro zajišťování základní dopravní obslužnosti noví provozovatelé. Největším z nich se stal Dopravní podnik Teplice (dnes Veolia Transport Teplice), který však provoz regionálních linek nahradil územním rozšířením provozu MHD Teplice, takže jím získané linky nejsou nadále považovány za regionální. Od 4. března 2007 obnovil DP Ústeckého kraje rozsáhlejší provoz na linkách z Teplic do Krupky, Oseka a Bíliny, od prosince jej však opět omezil jen na několik spojů.

Poslední kloubová Karosa C 744 DP Ústeckého kraje (3A3 5881) na autobusovém nádraží v Teplicích. Od výrazného omezení provozu tohoto dopravce v září 2006 není nasazována.
Foto Lukáš Vrobel, 20. 5. 2006
Dalšími významnými provozovateli regionálních a dálkových linek jsou Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova, DP Intercity (dceřinná společnost Dopravního podniku Ústeckého kraje) a Autobusová dopravní (do dubna 2008 Severočeská dopravní). V Teplicích ještě v roce 2007 zastavovalo také několik mezinárodních linek z ČR do Německa, Dánska, Švédska a Norska, v současnosti již jen linky do Německa.
Autobusové nádraží se nachází v centru města poblíž železniční stanice. Od začlenění velké části regionálních linek do MHD je autobusové nádraží slabě využíváno, protože tyto linky už sem nejezdí.
Autobusové nádraží se nachází v centru města poblíž železniční stanice. Od začlenění velké části regionálních linek do MHD je autobusové nádraží slabě využíváno, protože tyto linky už sem nejezdí.

Jeden ze dvou nízkopodlažních kloubových autobusů Mercedes-Benz Citaro G DP Ústeckého kraje (5A6 7694) na lince do Unčína na autobusovém nádraží v Teplicích. Od výrazného omezení provozu tohoto dopravce v září 2006 není v této oblasti nasazován.
Foto Lukáš Vrobel, 20. 5. 2006
Železniční doprava

Výpravní budova ŽST Teplice v Čechách v pohledu z Nádražního náměstí.
Foto Damir Holas, 17. 8. 2006
Teplicemi prochází železniční trať - číslo 130 Chomutov - Most - Oldřichov u Duchcova - Řetenice - Ústí nad Labem, na které ve městě leží v centru města stanice Teplice v Čechách. Trať je dvoukolejná a elektrifikovaná stejnosměrnou napájecí soustavou o napětí 3 kV. V úseku přes Teplice jsou po ní osobní vlaky a rychlíky, které zde zastavují všechny.
Na území města zasahují ještě tratě číslo 097 Řetenice - Úpořiny - Lovosice (stanice Řetenice, zastávka s nákladištěm Teplice zámecká zahrada, zastávka Prosetice) a 132 Oldřichov u Duchcova - Telnice - Děčín (stanice Teplice lesní brána). Tyto tratě jsou jednokolejné, neelektrifikované a jezdí po nich pouze osobní vlaky. Na trati č. 132 od celostátní změny jízdních řádů 9. 12. 2007 Ústecký kraj neobjednal žádné spoje, v platném jízdním řádu ČD jsou zaneseny jen dva páry vlaků v úseku Děčín - Telnice, které jsou v provozu jen jediný den v roce.
Na území města zasahují ještě tratě číslo 097 Řetenice - Úpořiny - Lovosice (stanice Řetenice, zastávka s nákladištěm Teplice zámecká zahrada, zastávka Prosetice) a 132 Oldřichov u Duchcova - Telnice - Děčín (stanice Teplice lesní brána). Tyto tratě jsou jednokolejné, neelektrifikované a jezdí po nich pouze osobní vlaky. Na trati č. 132 od celostátní změny jízdních řádů 9. 12. 2007 Ústecký kraj neobjednal žádné spoje, v platném jízdním řádu ČD jsou zaneseny jen dva páry vlaků v úseku Děčín - Telnice, které jsou v provozu jen jediný den v roce.
Městská hromadná doprava
Dopravce
Provoz městské hromadné dopravy v Teplicích zajišťuje Veolia Transport Teplice s.r.o. Tento název nese od 1. července 2008 bývalý Dopravní podnik Teplice, s.r.o., jehož jediným vlastníkem se stala 12. dubna 2007 Veolia Transport Česká republika a.s., součást nadnárodní dopravní společnosti VEOLIA Transport. V letech 1993 - 2007 byly společníky (vlastníky) Dopravního podniku fyzické osoby.
Tarif MHD
Po zrušení MOC (mechanizovaného odbavování cestujících) byla hledána jiná cesta, jak by cestující platili jízdné. Nakonec došlo k zavedení čipových karet a výdeje jízdenek pokladnami umístěnými ve vozidlech. Pokladny jsou ale jen u řidiče, takže se musí nastupovat pouze předními dveřmi.
Na linkách MHD je zaveden nástup pouze předními dveřmi a výstup dveřmi ostatními. Jednotlivé jízdné se platí odpočítanými mincemi do pokladny u řidiče, nebo čipovou kartou. Pokladna tiskne jízdenky a nevrací přeplatek. Od 1. ledna 2007 jsou zavedena dvě tarifní pásma. Do prvního je zařazena většina sítě, tj. celé území města Teplice i okolní obsluhované oblasti vyjma koncových úseků některých linek.
Při platbě v hotovosti stojí jedna libovolně dlouhá jízda bez přestupu osobu starší 15 let v prvním pásmu 15,- Kč, ve druhém 11,- Kč a v obou pásmech 26,- Kč, dítě ve věku 6 - 15 let platí 11,- / 8,- / 19,- Kč.
Při platbě čipovou kartou je tarif přestupní - při přestupu do 30 minut od odbavení v prvním dopravním prostředku u jízdenky pro jedno pásmo a do 60 minut od odbavení u jízdenky pro obě pásma je jízdné ve druhém spoji levnější. Tarif MHD bez jakýchkoli omezení platí i na nostalgických linkách 11 a 40.
Čipové karty nemusí sloužit jen jako elektronické peněženky (pro placení každé jízdy zvlášť), ale také jako předplatní časové jízdenky. V této podobě nahrazují klasické papírové legitimace. Čipové karty sloužící jako časové jízdenky se přikládají k odbavovacímu zařízení, které potvrdí jejich platnost. Jízdenky se netisknou. Časové jízdenky existují v kategoriích občanská, juniorská, seniorská nad 60 let, seniorská nad 70 let a pro přepravu psa, jejich časová platnost je 30 nebo 90 dní (všechny kategorie neexistují v obou časových platnostech). 30denní jízdné občanské činí v 1. pásmu 470,- Kč, ve druhém 330,- a v obou 770,- Kč. K dispozici je také 30denní přenosná jízdenka a 365denní jízdenka pro bojovníky za svobodu apod.
Na linkách MHD je zaveden nástup pouze předními dveřmi a výstup dveřmi ostatními. Jednotlivé jízdné se platí odpočítanými mincemi do pokladny u řidiče, nebo čipovou kartou. Pokladna tiskne jízdenky a nevrací přeplatek. Od 1. ledna 2007 jsou zavedena dvě tarifní pásma. Do prvního je zařazena většina sítě, tj. celé území města Teplice i okolní obsluhované oblasti vyjma koncových úseků některých linek.
Při platbě v hotovosti stojí jedna libovolně dlouhá jízda bez přestupu osobu starší 15 let v prvním pásmu 15,- Kč, ve druhém 11,- Kč a v obou pásmech 26,- Kč, dítě ve věku 6 - 15 let platí 11,- / 8,- / 19,- Kč.
Při platbě čipovou kartou je tarif přestupní - při přestupu do 30 minut od odbavení v prvním dopravním prostředku u jízdenky pro jedno pásmo a do 60 minut od odbavení u jízdenky pro obě pásma je jízdné ve druhém spoji levnější. Tarif MHD bez jakýchkoli omezení platí i na nostalgických linkách 11 a 40.
Čipové karty nemusí sloužit jen jako elektronické peněženky (pro placení každé jízdy zvlášť), ale také jako předplatní časové jízdenky. V této podobě nahrazují klasické papírové legitimace. Čipové karty sloužící jako časové jízdenky se přikládají k odbavovacímu zařízení, které potvrdí jejich platnost. Jízdenky se netisknou. Časové jízdenky existují v kategoriích občanská, juniorská, seniorská nad 60 let, seniorská nad 70 let a pro přepravu psa, jejich časová platnost je 30 nebo 90 dní (všechny kategorie neexistují v obou časových platnostech). 30denní jízdné občanské činí v 1. pásmu 470,- Kč, ve druhém 330,- a v obou 770,- Kč. K dispozici je také 30denní přenosná jízdenka a 365denní jízdenka pro bojovníky za svobodu apod.

Plnocenné jízdenky MHD Teplice - zleva v hodnotě 11,- Kč vydaná z března 2004 a v hodnotě 14,- Kč z února 2007.
Sbírka Lukáše Vrobela
Jízdné je jednou z nejslabších stránek teplické městské hromadné dopravy. Cestuje-li osoba platící v hotovosti v rámci 1. pásma jednou ráno a jednou odpoledne při každé jízdě jednou přestoupí, podpoří za jediný den městského dopravce 60 korunami. Při dvojnásobném počtu jízd, který přichází u turisty v úvahu, činí cena 120,- Kč. V některých městech si za 40,- až 80,- Kč koupíte celodenní jízdenku a můžete jezdit a přestupovat, jak vás napadne. Také sleva jednotlivého jízdného pro děti jen cca o čtvrtinu místo o polovinu je proti českým zvyklostem.
Zastávky a jízdní řády

Městský označník novějšího typu - vlevo zdvojený v zastávce Řetenice, sídliště, vpravo jednoduchý v zastávce Dopravní podnik.
Foto Lukáš Vrobel, 6. 4. 2007
Zastávky MHD Teplice jsou osazeny především označníky netradiční modře natřené konstrukce, která vychází ze země jako jednotyčová, pak se ale vidlicovitě rozdvojuje a vytváří dvoutyčový rám, ve kterém jsou umístěny desky s jízdními řády, uvedením názvu zastávky, pásma, čísel zastavujících linek a loga dopravce. Horní deska nese výrazný nápis "Stanice MHD" a vyobrazení dopravního prostředku. Charakteristická je kulatá stříška zakončující celou konstrukci. Na nejvyužívanějších zastávkách jsou umístěny zdvojené označníky, které stojí na dvou tyčích a rozšiřují se v konstrukci se dvěma řadami desek vedle sebe.

Zleva starší označník v zastávce Havířská a "historický" na výstupní zastávce obratiště Řetenice, V Břízkách.
Foto Lukáš Vrobel, 6. 4. 2007
V příměstských oblastech jsou použity jednodušší označníky jednotyčové konstrukce s hranatým terčem. Méně častý je výskyt starších dvoutyčových městských označníků bez horní stříšky. Ve výstupní zastávce obratiště Řetenice, V Břízkách je osazen "historický" označník kulaté dvoutyčové červeně natřené konstrukce (provedení "ČSAD") s kulatým plechovým terčem s červeným písmenem "S" ("samoobslužný provoz", tedy placení do pokladny u řidiče) a deskou "výstupní stanice".

Jízdní řády trolejbusových linek 2, 5, 10 a 11. Jízdní řády autobusů MHD vypadají shodně.
Foto Lukáš Vrobel, 20. 5. 2006
Jízdní řády jsou městského typu s uvedením odjezdů jen z aktuální zastávky, což však u mnoha autobusových linek oproti klasickému linkovému jízdnímu řádu orientaci cestujících příliš nezjednodušuje, protože za časy odjezdů je uveden velký počet písmen odlišujících varianty trasy a čísel vyznačujících omezení provozu. Chybí také informace o jízdní době. Orientaci cestujících zvláště v příměstských oblastech znesnadňuje také to, že velká část zastávek nese odlišný název na linkách Dopravního podniku Teplice než na linkách ostatních dopravců.
Jízdní řády jsou vytištěny černě na žlutém papíru. Mnoho zastávek je doplněno také schématy sítě a informacemi o tarifu.
Jízdní řády jsou vytištěny černě na žlutém papíru. Mnoho zastávek je doplněno také schématy sítě a informacemi o tarifu.
Strana 1 z 3
- Začátek
- Předchozí
- 1
- 2
- 3
- Následující
- Konec