Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

ceskebudejovice

Vozový park trolejbusů městské dopravy
v Českých Budějovicích

Vítejte na stránce "Vozový park - Trolejbusy". Naleznete zde aktuální přehled trolejbusů používaných v městské dopravě v Českých Budějovicích. Přehled zachycuje jen vozidla ve stavu, vyřazeným vozům se věnujeme na samostatné stránce (viz menu vlevo).
Aktualizace vozového parku:
  • 6.2.2008 - doplněny fotografie trolejbusů č.20,32,39,42,45,47,49,50,55 a 69. Změněny fotografie trolejbusů č.37 a 60.
  • 5.2.2008 - doplněny fotografie trolejbusů č.01,02,06,09 a 60. Změněna fotografie trolejbusu č.17.
  • 4.2.2008 - doplněna fotka vozu č.17, změněn nátěr trolejbusu č.67 - nyní s CVR, vůz č.18 vyjel po GO, na GO odstaven vůz č.26.
Tabulka č.1 - přehled vozového parku: Trolejbusy
Ev.čísloTypRok výrobyVýrobní čísloNátěrPoznámka
Škoda 15Tr07/7
02Škoda 15Tr07/7199011277CVROdstaven na vyřazení
06Škoda 15Tr07/7199011281BílýOdstaven na vyřazení
09Škoda 15Tr07/7199011284BílýOdstaven na vyřazení
Škoda 15Tr10/7
16Škoda 15Tr10/7199111874BílýModernizace na M 2003
17Škoda 15Tr10/7199111876BílýModernizace na M 2004, IGBT
18Škoda 15Tr10/7199111875BílýModernizace na M 2008, IGBT
19Škoda 15Tr10/7199111877CVRModernizace na M 2002
20Škoda 15Tr10/7199111878CVRModernizace na M 2005, IGBT
21Škoda 15Tr10/7199111879BílýModernizace na M 2006, IGBT
22Škoda 15Tr10/7199111880BílýModernizace na M 2004
23Škoda 15Tr10/7199111881CVRModernizace na M 2003
24Škoda 15Tr10/7199111882CVRModernizace na M 2004
25Škoda 15Tr10/7199111883BílýModernizace na M 2004
26Škoda 15Tr10/7199111884 - Probíhá modernizace
27Škoda 15Tr10/7199111885ModrýModrý lak po CVR
28Škoda 15Tr10/7199111886CVRModernizace na M 2006, IGBT
29Škoda 15Tr10/7199111887CVRModernizace na M 2001
30Škoda 15Tr10/7199111888Bílý-
31Škoda 15Tr10/7199111889BílýModernizace na M 2007, IGBT
32Škoda 15Tr10/7199111890Zeleno-žlutý-
33Škoda 15Tr10/7199111891BílýModernizace na M 2005, IGBT
34Škoda 15Tr10/7199111892CVRModernizace na M 2005, IGBT
35Škoda 15Tr10/7199111893BílýModernizace na M 2001
36Škoda 15Tr10/7199111894BílýModernizace na M 2007, IGBT
37Škoda 15Tr10/7199111895BílýModernizace na M 2002
38Škoda 15Tr10/7199111896BílýModernizace na M 2001
39Škoda 15Tr10/7199111897Zeleno-žlutý-
40Škoda 15Tr10/7199111898CVRModernizace na M 2000
41Škoda 15Tr10/7199211899BílýModernizace na M 2004, IGBT
42Škoda 15Tr10/7199211900BílýModernizace na M 2000
Škoda 21Tr
45Škoda 21Tr199812304Bílý-
46Škoda 21Tr199912585Bílý-
47Škoda 21Tr200012843CVR-
Škoda 15TrM
48Škoda 15TrM200213061CVR-
49Škoda 15TrM200213062Bílý-
50Škoda 15TrM200213063Bílý-
51Škoda 15TrM200213064CVR-
52Škoda 15TrM200313089Bílý-
53Škoda 15TrM200313090CVR-
54Škoda 15TrM200313091Bílý-
55Škoda 15TrM200313092Bílý-
56Škoda 15TrM200413124BílýIGBT
57Škoda 15TrM200413125CVRIGBT
Škoda Irisbus 25Tr
58Škoda Irisbus 25Tr2005657/SE3168CVR-
59Škoda Irisbus 25Tr2005671/SE3169Bílý-
60Škoda Irisbus 25Tr2005682/SE3170Bílý-
61Škoda Irisbus 25Tr2006891/SE3190CVR-
62Škoda Irisbus 25Tr2006893/SE3191CVR-
63Škoda Irisbus 25Tr2006897/SE3192Bílý-
64Škoda Irisbus 25Tr2006892/SE3193CVR-
65Škoda Irisbus 25Tr2006902/SE3194CVR-
66Škoda Irisbus 25Tr20071522/SE3218Bílý-
67Škoda Irisbus 25Tr20071525/SE3219CVR-
68Škoda Irisbus 25Tr20071530/SE3220CVR-
69Škoda Irisbus 25Tr20071538/SE3221Bílý-
70Škoda Irisbus 25Tr20071545/SE3222Bílý-
Historické trolejbusy
01Škoda 15Tr07/7199011276BílýPřed rekonstrukcí do pův.stavu
12Škoda 9TrHT198007716ČervenýEx DP Plzeň č.339
Fotografie jsou pouze ilustrační. Další šíření a publikování je možné pouze se souhlasem autora fotografie.
Poznámky k tabulce:
- trolejbusy č.16-40 byly dodány v zeleno-žluté barevné kombinaci původně určené pro Teherán.
- modernizace trolejbusů probíhají v dílnách DPmČB.
- všechny trolejbusy obdržely na podzim roku 1999 jeden boční panel Buse.


Linka č.19

Čočka linky 19

Autobus
S tímto linkovým označením na vozidlech MHD jsme se mohli setkat během několika let hned dvakrát. Poprvé vznikla tato linka od 1.9.1996 jako trolejbusová, kdy po nové trolejbusové trati přes sídliště Šumava pomáhala v úseku Sídliště Máj - Nádraží odlehčovat autobusové lince č.13. Linka nepřežila mohutnou reorganizaci linkového provozu k 1.1.2000, byla zrušena a nahrazena odkloněnou trolejbusovou linkou č.3, která začala jezdit ve stejné trase.
Podruhé s tímto číslem vyjely tentokráte autobusy dne 1.1.2004 na trase Dobrá Voda - Nádraží - U Vodárny - Výstaviště - U Parku - Vltava - České Vrbné. V této sice zajímavé, ale účelné trase, jezdí doposud. Linka vznikla v době, kdy autobusová linka č.9 byla přesměrována a nahrazena trolejbusy, oblast Dobré Vody a Českého Vrbného by byla bez dopravní obsluhy a proto bylo zvoleno číselné označení navazující na linku č.9, i když v číselné řadě nebyla obsazena linka č.18, která je vynechána dodnes. Tato linka je zajímavá tím, že se vyhýbá oblasti ulice Na Sadech a Dlouhému mostu, takže i když má delší trasu než linky jezdící přes Sady, tak tvoří rychlejší spojení Nádraží s Výstavištěm a sídlištěm Vltava kvůli rychlejšímu průjezdu s méně zastávkami a křižovatkami. V současnosti je další budoucnost linky 19 v sídlištní oblasti nejasná, protože v plánu je výstavba trolejbusové tratě do Českého Vrbného, kam se poté s autobusovou linkou 19 nepočítá.

Vozový park

Na "první" trolejbusové lince č.19 byly po celou dobu nasazovány trolejbusy 15Tr, na "druhé" lince to byly kloubové autobusy, zhruba od března 2004 byly o víkendu nahrazeny standardními s výjimkou konání pouti na Dobré Vodě, kdy i o víkendu jezdily kloubové vozy. Od 26.2.2006 je jedno pořadí celotýdenně (tj. i o víkendu) obsazované kloubovým nízkopodlažním autobusem.

Současnost

Dnešní trasa linky kopíruje trasu zavedenou v druhém období. Linka začíná na Dobré Vodě, odkud pokračuje přes Dobrovodskou, Nádraží, Vodárnu, Výstaviště a Vltavu do městské části České Vrbné. Linka převzala po lince č.9 základní dopravní obsluhu obce Dobrá Voda a průmyslové oblasti na Vrbenské ulici, což ji zajišťuje slušné intervaly a cestujícími využitelnost. "Úhybným" manévrem přes Dlouhou louku se vyhýbá přetíženému centru města, tudíž se na ní nepravidelnosti v dopravě vyskytují relativně méně, nežli na ostatních linkách, což cestující oceňují. Na lince je v provozu v pracovní den škola ve špičce 6 kloubových autobusů, v sedle 4. V prázdninovém provozu je linka omezena na výpravu 4 vozidel ve špičce a tří v sedle. O víkendu jezdí dvě pořadí, přičemž jedno je standardní autobus a druhý kloubový nízkopodlažní.
Romantická točna v obci Dobrá Voda u Českých Budějovic, na které odpočívá autobus Karosa B741 č.120 na lince 19
Romantická točna v obci Dobrá Voda u Českých Budějovic, na které odpočívá autobus Karosa B741 č.120 na lince 19.
Foto Jan Přibyl (8. 9. 2004)
Linka č.19 obsluhuje také nově vystavěnou nákupní zónu v blízkosti hypermarketu Globus. Autobus č.149 právě odbočuje z bezejmenné ulice a blíží se k zastávce Globus
Linka č.19 obsluhuje také nově vystavěnou nákupní zónu v blízkosti hypermarketu Globus. Autobus č.149 právě odbočuje z bezejmenné ulice a blíží se k zastávce Globus.
Foto Jan Přibyl (5. 5. 2005)

Provoz městské dopravy v letech 1991-2001

Pojďme se podívat na provoz městké dopravy v Českých Budějovicích v letech 1991 - 2001. Přinesl nástup trolejbusové dopravy, vzestup i pád kloubových autobusů, u sólo vozů naopak vstání z mrtvých, přestupný tarif, digitální linkové orientace, konec článkových Ikarusů a mnoho jiného.
Tento článek nemůže ani začít jinak, než datem 1.5.1991. Pompéznost 1.máje již odvál čas, nicméně je stále státní svátek. V budějovické dopravě je toto datum ještě mnohem významnější, než tolik zprofanovaný svátek. Tento den naposledy patří pouze autobusům. Tento den hrají své bezmála dvacetileté sólo naposled. Před půlnocí zatáhnou poslední z nich do vozovny Novohradská. Další den, 2.5.1991 , opět vyjedou (bude pracovní den, takže v hojné síle), dvě linky však již patří jiným. Tento den vyjely poprvé (nebo potřetí, jak chcete) do ulic trolejbusy. Začátkem roku 1990 dorazily poslední Ikarusy, v průběhu roku pak i poslední velká dodávka sól. Ke konci roku je však v Českých Budějovicích i prvních 14 trolejbusů 15Tr. Vůz evid.č.12 dorazí až příští rok a stihne jej podivný osud. Od 2.5.1991 právě trolejbusům patří linky 14 a 17. Od 8.5.1991 však dochází ke změně JŘ na prázdninový, který zůstává v platnosti až do 1.6.1992, kdy dochází k další změně JŘ, opět seškrtání - změna defakto prázdninového za ještě horší prázdninový. MHD v Č.Budějovicích si hrábla na samé dno. Je to nejhorší období provozu za celou éru.
Trolejbusy 15Tr a 9Tr
Tato fotografie ze Suchého Vrbného z roku 2001 by se též dala nazvat setkání generací. Historický trolejbus Škoda 9Tr ale pochází původně z Plzně.
Foto Jiří Hertl (16. 6. 2001) - Archiv Jiřího Hertla
Od 1.6.1992 zahájila provoz trolejbusová linka 2 v trase Borek-Nemanice-Nádraží. Druhá část ve změněné trase od Nádraží do Rožnova patří kloubovým Ikarusům. Linka 3 je přesměrována z Rožnova k Papírnám, odkud vytlačuje linku 11, která míří do Hodějovic (místo "dvojky"). Drastické intervaly tohoto období vyvolaly změnu v autobusové dopravě. Sóla totiž téměř nikde kapacitně nestačí. Linky jsou převáděny do Ikarusů. Po rozdělení linky 2 na trolejbusovou a autobusovou část s kloubáky (do tohoto data jezdila na 2 sóla) dosahuje provoz kloubových autobusů svého vrcholu. Naopak sóla jim k tomu hrají snad až páté housle (jejich výprava je v sedle PD a o víkendu pouhých 6 vozů). Nákup vozidel: v roce 1991 velký nákup trolejbusů - 25 ks trolejbusů s inovovanou hnací nápravou v zajímavém laku (celkem je k dispozici 40 vozidel pro 7 kurzů ve špičce PD, což zaplatit vyřazením atypický vůz evid.č. 12, který se posléze dostal do Teplic), kloubová vozidla nic, sóla - objednáno 20 ks, vzhledem k situaci provozní i ekonomické se podařilo drtivou většinu vystornovat - přišly jen 3. Roku 1992 proběhl nákup 2 trolejbusů 15Tr v bílé barvě, novinkou je i nákup 8 kloubových Karos B 741. Sólo autobusy není třeba kupovat, naopak z obrovského přebytku se "napakoval" zejména Hotliner, ale i jiné hlavně pražské firmy. Od 1.9.1992 je i na zbytku linky 2 zaveden trolejbusový provoz.
Rok 1993 přináší postupné zvedání se ze dna intervalového, nakupuje se pouze 7 autobusů B 741 (nově s šedými žíhanými sedáky). Rok 1994 rovněž přináší postupný vzestup a nákup 7 autobusů B 741 (stejného vzhledu jako z r.1993), ale i nákup 3 vozů B 732 (poprvé od r.1991). Vozem B 732 e.č.277 v červnu 1994 končí nákup vozidel v unifikovaném nátěru. Dále jsou nakupovány vždy vozidla v bílém laku (autobusy i trolejbusy). V roce 1995 se konečně vrací ruch i do trolejbusů - začíná být elektrifikována linka č.3. Nakoupeno je ale 10 autobusů Karosa B 741 a 3 autobusy Karosa B 732. Trolejbusů je stále ještě dostatek. Od 1.1.1996 začíná být linka č.3 provozována trolejbusy a od 1.9.1996 platít totéž i pro linku č.15. Nová trolejbusová linka 19 od stejného data odlehčuje autobusové lince 13. Nakupují se opět jen autobusy: nejprve 5 vozidel B 732 se zaoblenou zadní částí, digitálními transparenty a čalouněnými sedáky. V létě pak přichází i 5 vozů B 741 se stejnými úpravami (kromě zaoblené zadní části). Je modernizován i 1. vůz B 732 (evid.č.194).
Trolejbus Škoda 15Tr č.36 Rožnov
Trolejbus 15 Tr č.36 na konečné linky 2 v Rožnově.
Foto Jiří Hertl (16. 6. 2001) - Archiv Jiřího Hertla
V roce 1997 přichází zcela nová řada autobusů - nejprve 9 vozů B 941 a poté i 4 vozy B 931. Je modernizováno 5 vozů B 732. Rok 1998 byl na události v českobudějovické MHD nesmírně bohatý. Nejprve je zcela zničena při nehodě Karosa B 741 evid.č.120. Krátce poté je rozhodnuto o výměně Dlouhého mostu za nový, a jsou zprovozněny takřka všechny dostupné autobusy - tedy i všechny odstavené Ikarusy. Přesto to k náhradě dotčených trolejbusových linek nestačí (14,15,17,19), a tak je vystavěna nová trať na Strakonické ulici (po dobu výluky tam byly převedeny linky 14 a 17, druhá jmenovaná tam už zůstala natrvalo) a na linkách 15 a 19 jezdily zejména Ikarusy. Trolejbusoví řidiči však již po týdnu odmítají nastupovat na tyto vozy (trolejbusy 15Tr mají velkou kabinu, topí, svižně se rozjíždějí, kdežto Ikarusy 280.08 netopí, hlučí, mechanická převodovka je často v havarijním stavu, jsou líné...). Situace se uklidnila po objednání a dodání dalších 2 Karos B 941 a zahájení náročné renovace zdemolovaného vozu evid.č. 120. Výluka skončila 27.10.1998 a nad Ikarusy se začaly zatahovat mraky. Nicméně stále enormně vysoká vypravenost kloubových vozidel neumožňovala jejich vyřazení. Přítrž tomu učinila až dodávka 8 vozů Karosa-Renault City Bus v listopadu 1998. Od 1.12.1998 je v sólo provozu autobusová linka 11. Tímto krokem nastalo definitivní vyřazení posledních Ikarusů, ale i nastartovaný pád významu kloubových autobusů. V roce 1998 jsou ještě dodány 3 sólo nízkopodlažní trolejbusy 21 Tr, s jejichž provozem jsou ovšem nemalé potíže. V roce 1999 pak přišel jeden tento trolejbus, 5 autobusů Karosa-Renault City Bus a modernizovány 2 Karosy B 741. V roce 1999 byla u drtivé většiny kloubových trolejbusů odstraněna velká kabina řidiče. Tu však mají doposud vozy 21 Tr evid.č. 43-46, jediný vůz s číslem 47 již přišel z výroby s malou kabinou. V roce 2000 byl trolejbus 15 Tr evid.č.42 rekonstruován na typ 15TrM a začátkem tohoto roku jej doplnily evid.č. 40 a 38. Začátkem tohoto roku byl modernizován i autobus Karosa B 732 e.č.274 z roku 1991, který v červnu doplnil stejně modernizovaný vůz 272 ze stejné dodávky. Letos budou ještě rekonstruované 3 trolejbusy 15 Tr na typ 15 TrM. Do všech autobusů z r.1995 (kloubové vozy evid.č. 123-132 a sóla 278-280) + havarovaný vůz evid.č. 120 z r.1994 byly dosazeny digitální panely bez dalších úprav vnitřku. Vše se chystalo na "velký třesk" 1.1.2000. Ten se dotknul zejména trolejbusových tratí, proto byly na boku odstraněny rámečky na ceduli a dosazen digitální transparent - na všech trolejbusech. Výčet všech změn by znamenal zvláštní kapitolu (něco je již napsáno v Linkovém vedení). Tak jen stručně: změna znamenala pokles o 1 autobusovou linku, 1 trolejbusovou linku, další propad kloubových autobusů ve prospěch sól (linka 7), ale všeobecně zvýšenou výpravu vozidel (zejména trolejbusů), než před změnami.
Škoda 21Tr, Na Sadech
Nejmodernějšími budějovický trolejbusy byly svého času nízkopodlažní vozy 21 Tr.
Foto Jiří Hertl (2001) - Archiv Jiřího Hertla
V roce 2000 také byla zkušebně provozována linka 51 na Hlubokou n.Vlt. Bylo nakoupeno 6 autobusů Karosa Renault City Bus a 1 trolejbus 21 Tr. Pokles kloubáků znamenal odprodání nejstarších vozů do Kazachstánu nebo firmě ČSAD Polkost. Následující rok 2001 je charakterizován opět poklesem významu kloubových vozů (3 kloubové na lince 13 nahrazeny 2 sólo vozy). O sobotách a nedělích je vypravováno jen 5 kloubáků. Připomínám rok 1992. Uplynulo 8 let a situace v autobusovém parku je přesně opačná. Prim hrají sóla a kloubáky "sekundují". Rok 2001 je především ve znamení výluky ulice Na Sadech a totálního nahrazení trolejbusů autobusy. K tomu účelu byly zakoupeny i 4 Karosy B 941E. Od 9.4.2001 je v provozu i linka Integrovaného dopravního systému pod označením 104.
Jaká byla ta desetiletka? Šáhnutí si na úplné dno v r.1992, pozvolný vzestup až k dnešku, rozvoj trolejbusů, který snad má i v dnešní době zelenou, stále modernější vozidla, jiný způsob odbavování, zkrátka velké změny, které nastaly. Doufejme, že k lepšímu.

Podkategorie

  • vyluky2001
    Kategorie vyluky2001 automaticky dodana pri importu clanku
    Počet článků:
    1

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam