pisek
Písek
Město Písek se rozkládá na obou březích řeky Otavy zhruba 50 kilometrů severozápadně
od Českých Budějovic. První písemná zmínka o něm pochází již z roku 1243.
Procházela tudy významná obchodní stezka, o čemž svědčí i starobylý kamenný most,
nejstarší u nás. Za husitských válek stál Písek na straně Táborských, během
třicetileté války nastává období úpadku spojené se ztrátou někdejší suverenity.
Lepší časy přišly na konci 17. století, kdy se stal centrem rozsáhlého
Prácheňského kraje. Od druhé poloviny 18. století ve městě postupně vzniká
řada středních škol, což sebou přineslo i nebývalý rozvoj společenského a
kulturního života. Za zmínku také stojí, že právě v Písku se jako v prvním
městě rozsvítily v ulicích Křižíkovy obloukové lampy. Ve dvacátém století se
Písek postupně stává centrem lehkého průmyslu (Jitex, Kovosvit,…), což sebou
přineslo vzrůst počtu obyvatel a výstavbu nových sídlišť. Tento trend pokračuje
i dnes, kdy v průmyslové zóně Čížovská vybudovalo své závody již několik
zahraničních firem. V současnosti má Písek asi 30 000 obyvatel a díky svému
malebnému okolí je též vyhledávaným cílem turistů. A ještě jedna zajímavost:
na zdejším Lesním hřbitově je pohřben český básník a prozaik Richard Weiner
(1884 - 1937). Původně byl inženýrem chemie, ale nakonec se dal na úplně jinou dráhu.
Jedním z jeho zajímavých děl je např. povídková kniha Škleb, i když nutno poznamenat,
že to rozhodně není nenáročné relaxační čtení. Weiner psal dosti zvláštním způsobem
a navíc se do knihy promítlo jeho trauma z 1. světové války, kterou zažil přímo na
frontě. Tento zážitek ho dost poznamenal a z jednotlivých povídek je to docela znát.

Jednou z důležitých zastávek pro obsluhu centra města je Budovcova, nacházející v místě někdejších hradeb, místo nichž dnes celý historický střed města obepínají krásně upravené parky. Na zastávce právě stojí jeden ze tří píseckých nízkopodlažních Mercedesů Citaro (1C0 1883).
Foto Roman Bezemek (1. 10. 2005)
Pískem prochází dvě železniční tratě, č. 200 (Protivín - Písek - Březnice - Zdice)
a č. 201 (Ražice - Písek - Tábor), které v úseku mezi Putimí a Pískem využívají
společný traťový svršek. Významnější je trať ve směru na Zdice, na které jsou
provozovány také rychlíky. Hlavní trať České Budějovice - Plzeň míjí město jen o
několik kilometrů, a tak jsou větve z Protivína a z Ražic do Písku také elektrifikovány,
aby mohly do města zajíždět i přímé vlaky z Českých Budějovic a teoreticky i od Plzně.
Kromě stanice Písek se na území města nachází ještě stanice Písek - město a Písek -
zastávka. Městem prochází také hlavní silnice z Českých Budějovic, která se blízko
Písku větví na Prahu a Plzeň. Velký význam má také silnice ve směru do Tábora.
Hlavní silniční tahy jsou dnes přes město vedeny po přeložkách oddělených od zástavby.
Regionální autobusovou dopravu v oblasti provozuje převážně ČSAD Autobusy České
Budějovice, které má ve městě jednu ze svých poboček. Písecké autobusové garáže
však dnes mají jiného majitele, a tak jsou zdejší autobusy odstavovány na
autobusovém nádraží, které bylo z tohoto důvodu obehnáno plotem a vybaveno vraty
u vjezdů. ČSAD je rovněž provozovatelem písecké městské dopravy, resp. MAD, jak je zde také
označována. Zajímavostí je, že písecký závod ČSAD byl svého času provozovatelem
také lodní dopravy na nedaleké Orlické přehradě.

Některé linky a spoje MHD končí na ulici Žižkova, kde jsou i odjezdová stanoviště mnoha meziměstských linek.
Foto Roman Bezemek (9. 8. 2004)
Městská autobusová doprava v roce 2007
Městská doprava v Písku je typickým představitelem autobusové městské veřejné dopravy, kterou v menších
okresních městech provozovaly, nebo jako zde, stále provozuji dopravní závody ČSAD.
Ve stručnosti lze říci, že městská doprava obstarává základní přepravní vztahy, tedy cesty do a
ze zaměstnání, do školy, k lékaři, a částečně i za nákupy.
V provozu je 209 spojů na jedenácti linkách, z nichž tři linky jezdí pouze o víkendu. Ve městě je umístěno 45 zastávek. Autobusy mají žlutý nátěr s modrým městským označením, starší vozy pocházejí od české Karosy (dva vozy B732, jeden vůz B931E), nové jsou 3 třídveřové nízkopodlažní autobusy Mercedes Citaro pořízené v letech 2000 a 2002 a dva vozy MAN, které byly pořízeny v roce 2007 jako ojeté v Rakousku. Autobusy byly zakoupeny za účelem rychlého posílení dopravy do průmyslové zóny, kde se požadavky na dopravu stále zvyšují.
Tarif je nepřestupný, jízdenky se prodávají na 65-ti
předprodejních místech a existuje i možnost jejího zakoupení přímo u řidiče.
Základní cena jízdenky pro jednotlivou jízdu je od roku 2005(?) pro dospělé 6,- Kč, při nákupu ve vozidle
potom 10,- Kč. Nástup je povolen pouze předními dveřmi a cestující si označují
jízdenky v mechanických štípacích strojcích. Při placení jízdného ve vozidle
řidič vydává jízdenky z elektronické pokladny, ale tato možnost cestujícími není
příliš využívaná.
Městská autobusová doprava v roce 2005
Linkové vedení (stav: prosinec 2005)
1 | Strakonická-Žižkova-Budovcova-Nádraží ČD-Putimská Vysoká-Hypernova |
2 | Hradiště-Budovcova-Žižkova |
3 | Hradiště-Budovcova-Logry-Čížovská-Dobešice |
4 | Žižkova-Lesní hřbitov |
5 | Smrkovice-Semice-Flekačky-Žižkova-Nádraží ČD-Putimská Vysoká |
6 | Putimská Vysoká-Nádraží ČD-Žižkova-Logry-Strakonická-Nádraží ČD-Putimská Vysoká |
7 | Nádraží ČD-Šrámkův most-JITEX-Nádraží ČD |
11 | Strakonická-Dvořákova-Smetanovo nám.-Žižkova-Logry-JITEX-Nádraží ČD |
22 | Hradiště -Žižkova-Kovosvit-Nábřeží 1.máje |
33 | Smrkovice-Žižkova-Dvořákova-Čížovská-Dobešice |
66 | Nádraží ČD-Hradiště-Žižkova-Semice-Smrkovice |

Ve vozovém parku písecké MHD zbývá už jen poslední Karosa B732 registrační značky 1C9 8281, která je zachycena v zastávce Harantova.
Foto Roman Bezemek (1. 8. 2007)
K filosofii číslování lze říci, že existují určité hlavní linky značené jednotkovou číslicí,
které mají své jednotlivé varianty, které jsou značeny dvojmístně (takže např. doplněk k
lince 1 má číslo 11 apod.).
Pro zajímavost, v jízdním řádu 1990/1991 bylo linkové vedení písecké MHD následující:
1 | Nádr. ČSD – ONV – Žižkova – Václavské předměstí – Velké náměstí – Aut. nádraží – Nádr. ČSD |
2 | Logry – Nemocnice – ONV – Žižkova – Kovosvit – STS – OSP |
3 | Nádr. ČSD – Nemocnice – Dr. M. Horákové – Žižkova – Kovosvit – Václavské předměstí |
4 | Lesní hřbitov – Aut. nádraží – Velké náměstí |
5 | Nádr. ČSD – Žižkova – Jitex – Nádr. ČSD |
6 | Aut. nádraží – Jitex – Kovosvit |
7 | Aut. nádraží – Semice – Smrkovice – Aut. nádraží |
8 | Na Štychu – Kovosvit – Logry – Žižkova – ONV – Jitex, rozc. – Hradiště |
9 | Aut. nádraží – Teplárna – Smrkovice |

Písecká MHD až na několik výjimek neopouští souvislou zástavbu města. Jednou z výjimek je linka č. 5 která jezdí do obcí Semice a Smrkovice. Právě na smrkovické návsi je vyfotografován Mercedes Citaro (1C8 9242).
Foto Roman Bezemek (29. 7. 2006)
Zastávky městské dopravy
Zastávky jsou označeny vkusnými městskými označníky na modrém sloupku.
Na každém z nich je uveden název zastávky společně s linkami, které ji obsluhují,
přičemž jsou barevně odlišeny linky jezdící jen či také o víkendu. Součástí
označníků jsou zpravidla i odpadkové koše a většina zastávek je též vybavena
moderními čekárnami. Jízdní řády bývaly co by tiskovina velice pěkně vyvedené,
vzhled a provedení bylo podobné jízdním řádům městské dopravy ve větších městech, dnes je
ale bohužel používán klasický jízdní řád stylu ČSAD, který je doplněn o směrovou
šipku pro správnou orientaci. Jízdní řády jsou na zastávkách jsou doplněny
souhrnnými informacemi o tarifu.

Zastávkový označník MHD.
Foto Damir Holas (1.2.2003)
Provozovatel městské dopravy nasazuje na linky autobusy Karosa a nízkopodlažní Mercedesy Citaro.
Ty jsou jistě vítaným usnadněním cestování pro hůře pohyblivé či tělesně postižené cestující.

Mercedes Citaro na lince 66 u nádraží ČD.
Foto Damir Holas (1.2.2003)
Úvahy nad městskou dopravou
Celkově tvoří městská doprava velice přívětivý obraz zdejšího města, až na pár maličkostí.
Linek zde jezdí hodně, dokonce více než dost, avšak hustota spojů je mizivá, u některých
linek jen několik spojů, pravidelný interval neexistuje. Pravda, díky mnoha linkám zde
není obvyklý "čéesáďácký" nešvar, tedy, že u každého spoje je několik variant jeho trasy,
že člověk již musí být perfektním znalcem nejen prostředí, ale i konkrétní situace,
aby pochopil, kudy vlastně kýžený spoj jede. To zde tedy naštěstí není, ale ona hustota,
či spíše řídkost spojů, také k použití městské dopravy příliš nelákají. Vždyť opoždění se kupř.
o dvě minuty znamená, že se autobusem ke svému cíli můžeme dostat při nejlepším o
hodinu později, v některých případech až další den. To však znamená, že díky tomu
je pro naprostou většinu obyvatel města používání městské dopravy nevýhodné, a volí
jiný způsob přepravy. Dříve samozřejmě vždy vítězila pěší chůze či jízda na kole,
dnes v době rychlejšího života a zároveň autonáboženství bohužel zcela nekompromisně
vítězí jízda automobilem. Jistě, u města velikosti Písku i neúměrné používání
automobilů nepovede ke katastrofálnímu zahlcení komunikací, ale již i zde vzrůstající
intenzita IAD vede k tomu, že je město nuceno investovat do komunikační sítě nemalé
prostředky, včetně světelných, kruhových a mimoúrovňových křižovatek. Díky výše
uvedenému zdejší městská doprava tedy plní funkci spíše sociální, než opravdu
dopravní, tedy takovou, aby odbourala zbytečné pojížďky automobilem po městě, a
lákala ke svému použití nejen pěkným mobiliářem, ale i nabídkou, alespoň na základní
trase přes město. Samozřejmě vše je otázkou možností nejen provozovatele, ale zejména
objednatele služeb, tedy města a jeho priorit.

Zatím posledním přírůstkem ve vozovém parku je tento MAN NL202 (3C4 5332), který původně jezdil u rakouského dopravce PostBus. V Písku dostal charakteristický nátěr městských autobusů, kromě linek MHD se však objevuje také na regionální dopravě.
Foto Roman Bezemek (11. 6. 2008)
Ještě je dobré se zmínit o tak zvané podprahové městotvornosti městské dopravy.
Již na jiných místech těchto stránek bylo řečeno, že pokud je v nějakém městě
závislá (zpravidla elektrická) trakce, díky své "viditelnosti" přímo nabádá náhodného
návštěvníka ke svezení. U autobusů tomu však není. Jejich trasy nejsou z terénu příliš
patrné, a člověk neznalých místních poměrů mnohdy ani vůbec neví, zda-li zde něco
jezdí. Pokud náhodou návštěvník zde spíše ze zájmu, než z nutnosti narazí na zastávku
městské dopravy, množství linek a interval ho k použití přímo odradí. Ačkoli se jeden z autorů
těchto řádků chtěl autobusem po městě vskutku svézt, množství naprosto neznámých
místních názvů na zastávkách ho v tom nekompromisně zastrašilo.

Mercedes Citaro (3C1 7220) právě přijíždí do zastávky Racek v Erbenově ulici.
Foto Roman Bezemek (11. 6. 2008)
Odhlédneme - li však od nepříliš velké hustoty spojů na jednotlivých linkách,
je na závěr možné dopravce a město jako takové pochválit. Díky zdánlivým výše
popsaným maličkostem (označníky, městské logo na autobusech, atd.) je vidět,
že se zde městská doprava netopí v úplném nezájmu, jak toho můžeme být svědky
v některých jiných podobně velkých provozech. Nelze tedy, než si přát, aby tomu
tak bylo i v budoucnu.

Jediná písecká Karosa B932 (1C0 3156) projíždí pod železničním viaduktem v Nádraží ulici.
Foto Roman Bezemek (11. 6. 2008)

Mercedes Citaro na lince 4 u Lesního hřbitova.
Foto Damir Holas (1.2.2003)

Mercedes Citaro (1C0 1883) opustil zastávku Sídliště Logry a vrací se zpět zpět do města. Tato lokalita je obsluhována závlekem z Mírového náměstí.
Foto Roman Bezemek (20. 4. 2008)
Fotogalerie
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |