Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

slany

Slaný

Město

Autobusy na autobusovém nádraží pod dominantou gotického kostela
Autobusy Karosa B 932, Mercedes-Benz Conecto Ü, SOR C 9.5 a Karosa C 734 dopravců ČSAD MHD Kladno a ČSAD Slaný na autobusovém nádraží pod dominantou gotického kostela.
Foto Lukáš Vrobel, 27. 12. 2006
Město Slaný leží ve Středočeském kraji v okrese Kladno na rozhraní Pražské plošiny a Dolnooharské tabule na Červeném potoce. V současné době má zhruba 15 000 obyvatel a funguje zde průmysl strojírenský, elektrotechnický, polygrafický, potravinářský a textilní. V minulosti se v okolí města těžilo černé uhlí.

Silniční doprava

ČSAD MHD Kladno nasazuje na linky SID jezdící do Slaného autobusy městského provedení
ČSAD MHD Kladno nasazuje na linky SID jezdící do Slaného autobusy městského provedení - zde Karosa B 952E 6S0 1643 na konečné linky 12 Slaný, aut. nádr.
Foto Lukáš Vrobel, 8. 5. 2007
Město Slaný je významnou silniční křižovatkou. Nedaleko města u obce Jemníky je ukončena rychlostní silnice R7, která vychází z Prahy. Dále severozápadním směrem pokračuje silnice 1. třídy I/7 přes Louny do Chomutova a na hraniční přechod Hora Sv. Šebestiána. Dalšími významnými pozemními komunikacemi jsou silnice 1. třídy I/16 Řevničov - Slaný - Velvary - Mělník - Mladá Boleslav - Jičín - Nová Paka - Trutnov - Královec a 2. třídy II/118 Slaný - Zlonice - Budyně nad Ohří - Doksany a II/236 Slaný - Smečno - Stochov - Zbečno / Křivoklát.
Autobusy v garážích ČSAD Slaný v Lacinově ulici
Autobusy typů Mercedes-Benz Conecto Ü, Karosa C 734 a Mercedes-Benz Tourismo v garážích ČSAD Slaný v Lacinově ulici.
Foto Lukáš Vrobel, 27. 12. 2006
Slaný spadá do budovaného systému Středočeské integrované dopravy (SID), ve kterém se nachází v tarifní zóně číslo 4. Část integrovaného dopravního systému provozovaná dopravcem ČSAD MHD Kladno a.s. byla dříve označována také jako Kladenská integrovaná doprava (KLID).
Do Slaného jsou vedeny tři integrované linky. Linky číslo 9 a 12 jezdí do Kladna a jsou navzdory svému regionálnímu charakteru považovány za součást městské hromadné dopravy Kladno - z tohoto důvodu nemají před svým jménem písmeno určující provozní oblast. Třetí linkou je B 86 přes Smečno, Stochov a Lány do Nového Strašecí. Do provozu jsou na tyto linky nasazovány především autobusy městského trojdvéřového provedení.
Mercedes-Benz Citaro 6A1 2647 na lince 1 u zastávky Dražkovická
Mercedes-Benz Citaro 6A1 2647 na lince 1 u zastávky Dražkovická.
Foto Lukáš Vrobel, 27. 12. 2006
Dalšími dopravci v regionální a dálkové autobusové dopravě jsou kromě ČSAD Slaný a.s. a ČSAD MHD Kladno a.s. například Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s., Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s. nebo Anexia s.r.o.
ČSAD Slaný zajišťuje většinu autobusového spojení s Prahou (nejčastěji výstupní zastávka Dejvická, nástupní Hradčanská).
Autobusové nádraží leží v těsné blízkosti centra města, ale na jeho opačné straně než železniční stanice.

Železniční doprava

Výpravní budova ŽST Slaný
Výpravní budova ŽST Slaný.
Foto Lukáš Vrobel, 8. 5. 2006
Železniční trať prochází Slaným jediná, a to číslo 110 Kralupy nad Vltavou - Podlešín - Louny - Most. Tato trať je jednokolejná a neelektrifikovaná, ale kromě osobních (zastávkových) vlaků jsou po ní vedeny i rychlíky. Přímé železniční spojení s Prahou existuje jen několika spěšnými vlaky a rychlíky v každém směru denně. Mimo pracovní dny od dubna do října jezdí ze Slaného do Prahy přes Středokluky a Hostivici zastávkové rekreační "cyklovlaky" s rozšířenou přepravou jízdních kol. V těchto vlacích, které jako jediné projíždějí s cestujícími trať 121 Podlešín - Středokluky - Hostivice, platí běžný tarif Českých drah.
ŽST Slaný
Motorové vozy řady 810 a diesel-elektrická lokomotiva řady 751 v ŽST Slaný.
Foto Lukáš Vrobel, 27. 12. 2006
U železniční stanice se sice nachází autobusová zastávka, je však obsluhována pouze několika regionálními linkami, městská doprava sem není vedena. Od vlaků je proto do města i pro přestup na autobusové nádraží třeba dojít pěšky.
Parčík u výpravní budovy ŽST Slaný
Parčík u výpravní budovy ŽST Slaný.
Foto Lukáš Vrobel, 8. 5. 2007

Městská hromadná doprava

Karosa B 731 2S0 4514 odjíždí na lince 1 ze zastávky Šultysova
Karosa B 731 2S0 4514 odjíždí na lince 1 ze zastávky Šultysova.
Foto Lukáš Vrobel, 15. 3. 2005
Provoz městské hromadné dopravy ve Slaném zajišťuje dopravce ČSAD Slaný a.s., který je součástí skupiny ICOM transport. Garáže ČSAD Slaný se nacházejí v Lacinově ulici 1366 poblíž železniční stanice.
Městskou dopravu tvoří dvě linky s označením šestimístnými licenčními čísly 226 001 a 226 002, v provozu se zřídka vyskytuje i jejich zjednodušené označení pouze poslední číslicí. Trasy linek jsou následující:
226 001

Slaný, u stadiónu - Slaný, Mírová ulice - Slaný, Sídliště - Slaný, sokolovna - Slaný, autobusové nádraží - Slaný, hotel Praha - (Slaný, železniční stanice) - Slaný, Ekofrukt

226 002

Jen v uvedeném směru:
Slaný, P. Hrubého - Slaný, Šultysova - Slaný, Nemocnice - Slaný, Na háji

Mercedes-Benz Conecto Ü 5S1 2786 na lince 1 v zastávce Mírová ulice
Mercedes-Benz Conecto Ü 5S1 2786 na lince 1 v zastávce Mírová ulice.
Foto Lukáš Vrobel, 27. 12. 2006
Provoz na lince 226 001 je zajišťován v pracovní dny od 5.00 do 22.00 hodin. Ve špičkách jsou v každém směru vedeny jeden až dva spoje za hodinu, v dopoledním sedle a večer jeden spoj za hodinu až za dvě. V sobotu je na lince v provozu jediný dopolední spoj v každém směru, kromě toho dochází k omezení provozu v době letních a zimních školních prázdnin (nejezdí některé spoje odpoledne) a na Silvestra, kdy jsou mimo provoz dva páry spojů v podvečerním a večerním období. Většina spojů je vedena v úseku U stadiónu (název zastávky je v jízdním řádu uváděn s dlouhým "o") - Hotel Praha. Některé spoje jsou o jednu zastávku zkráceny a místo od stadionu jedou ze zastávky Mírová ulice, stejně tak začínají nebo končí vybrané spoje na druhé straně linky už na autobusovém nádraží. Jediný spoj v pracovní dny ráno pokačuje ze zastávky Hotel Praha kolem železniční zastávky na konečnou Ekofrukt. Odpoledne jede v pracovní dny k Ekofruktu druhý spoj, ale bez zajíždění k železniční zastávce. Od Ekofruktu zpět jsou vedeny ranní i odpolední spoj přímo.
Linka 226 002 je určena především pro potřeby školáků a jede na ní jediný jednosměrný spoj v pracovní dny ráno kolem půl osmé.
Karosa B 731 2S0 4514 na konečné linky 1 U stadiónu
Karosa B 731 2S0 4514 na konečné linky 1 U stadiónu.
Foto Lukáš Vrobel, 15. 3. 2005
Pro provoz na linkách městské dopravy je vyhrazen jediný autobus. V srpnu 2009 byl na lince pozorován Mercedes Citaro s RZ 7S3 3587.
Mercedes-Benz Citaro 6A1 2647 na konečné linky 1 Hotel Praha
Mercedes-Benz Citaro 6A1 2647 na konečné linky 1 Hotel Praha.
Foto Lukáš Vrobel, 27. 12. 2006
Před zařazením autobusu Citaro byl od podzimu 2006 k provozu MHD vyhrazen vůz stejného typu s RZ 6A1 2647 městského trojdvéřového provedení vybavený automatickou převodovkou, který jezdil v bílém laku a před zařazením ve Slaném sloužil jako volební autobus ČSSD a předváděcí vůz. Tento autobus byl ČSAD Slaný dlouhodobě pronajat. Ještě předtím byla na MHD nasazována Karosa B 731, trojdvéřový městský autobus s automatickou převodovkou registrační značky 2S0 4514 v modro-bílém nátěru ČSAD. Do roku 2004 byla v MHD provozována bílá Karosa B 731 KDA 14-04 v horším technickém stavu. Jednalo se pravděpodobně o vůz 2S0 4514 před opravou.
Mercedes-Benz Citaro 6A1 2647 na konečné linky 1 Hotel Praha
Mercedes-Benz Citaro 6A1 2647 na konečné linky 1 Hotel Praha.
Foto Lukáš Vrobel, 27. 12. 2006
Některé spoje městské dopravy jsou zajišťovány autobusy dvoudvéřového linkového provedení přejíždějícími z regionálních linek. Jedná se zejména o vozy Mercedes-Benz Conecto Ü s elektronicky ovládanou mechanickou převodovkou a v modro-bílém nátěru.
Karosa B 731 2S0 4514 vyjíždí z konečné linky 1 U stadiónu
Karosa B 731 2S0 4514 vyjíždí z konečné linky 1 U stadiónu.
Foto Lukáš Vrobel, 15. 3. 2005
Tarif MHD Slaný je nepřestupní. Do autobusu se nastupuje předními dveřmi a jízdenky se kupují u řidiče. Jedna libovolně dlouhá jízda bez přestupu stojí 6,- Kč, zlevněné jízdné činí 3,- Kč. Mince se dávají řidiči do ruky a jízdenka je tištěna z elektronické pokladny.
Městské dopravě se přezdívá "mandelinka". Většina spojů městské dopravy jezdí velmi slušně obsazená a mnozí lidé popojíždějí městskou dopravou navzdory jejímu slabému provozu po městě i v krátkých úsecích.
Plnocenné jízdenky MHD Slaný v hodnotě 6,- Kč
Plnocenné jízdenky MHD Slaný v hodnotě 6,- Kč vydané v březnu 2005 a prosinci 2006.
Foto Lukáš Vrobel
Slabší stránkou v provozu slánské městské dopravy jsou zastávky a jízdní řády. Na zastávkách se používá několik typů označníků. Nejnovější z nich je tvořen terčem v ohnuté tyči, čímž se podobá typickým označníkům ČSAD. Terč ale není kulatý, nýbrž je dole rovně zakončen. Pod tímto terčem je na tyči umístěna deska, na kterou je nalepen papír s jízdním řádem. Na terči je uveden název dopravce, nakreslen autobus a napsán název zastávky. Pokud zastávku obsluhují současně městské i regionální linky, má terče dva, jeden zmíněného provedení pro MHD a druhý kulatý s nakresleným autobusem a nápisem "zastávka" pro ostatní linky. Konstrukce označníku s deskou je společná.
Označníky zastávek MHD
Vlevo klasický označník MHD v zastávce Mírová ulice, vpravo označník zastávky Autobusové nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 27. 12. 2006
Starší smaltované terče jsou dvou typů: na jednom je vyobrazeno klasické logo ČSAD a pod ním je modře napsáno "Městská doprava", na druhém je pod tímto nápisem ještě červené písmeno S, informující o samoobslužném provozu (placení mincemi do kasičky). Ten už zde ale nefunguje.
Označníky zastávek MHD
Zastávkové označníky se dvěma terči - jedním pro MHD a druhým pro regionální linky - v zastávce Šultysova vlevo směr Autobusové nádraží, vpravo směr Sokolovna.
Foto Lukáš Vrobel, 27. 12. 2006
Raritou je hranatý označník na zastávce Autobusové nádraží, který je svého provedení jediný. Původně na něm bylo z obou stran napsáno "MHD výstup", takže neznalý člověk si mohl myslet, že se jedná o výstupní zastávku. Ve skutečnosti tím však bylo myšleno, že zde zastavuje městská doprava a pro ostatní linky je zastávka výstupní. Dnes je na označník ze strany s vylepeným jízdním řádem přichycena dopravní značka "Zastávka autobusu" (která má správně označovat začátek zastávky, tzn. má být na její opačném konci).
Označníky na čekárně zastávky Hotel Praha
Označníky na čekárně zastávky Hotel Praha.
Foto Lukáš Vrobel, 15. 3. 2005
Jízdní řády jsou shodného provedení s regionálními a dálkovými linkami, tj. s uvedením odjezdů ze všech zastávek. Vylepují se přímo na plech a nejsou ničím kryty, takže jsou často silně otrhány nebo zcela zničeny. Na zastávkách se starými označníky si člověk, který město dobře nezná, těžko vyhledá odjezd autobusu, i když zde jízdní řád je. Zásadně v něm totiž není podtržen název aktuální zastávky a není podtržen ani u řádů ostatních autobusových linek a uveden na čekárně či označníku.
Jízdní řád linky MHD číslo 1
Jízdní řád linky MHD číslo 1.
Foto Lukáš Vrobel, 27. 12. 2006
Mercedes Citaro (7S3 3587) v centru města mezi zastávkami Šultysova a Sokolovna.
Mercedes Citaro (7S3 3587) v centru města mezi zastávkami Šultysova a Sokolovna.
Foto Roman Bezemek (5. 8. 2009)
Mercedes Citaro (7S3 3587) projíždí Sídlištěm ČKD po ulici Petra Hrubého. Za povšimnutí stojí označení vozu pouze malým papírkem s nápisem „MHD“ bez bližšího určení směru. Nemluvě o tom, že absence digitálních transparentů působí u moderního nízkopodlažního vozu poněkud nepatřičně.
Mercedes Citaro (7S3 3587) projíždí Sídlištěm ČKD po ulici Petra Hrubého. Za povšimnutí stojí označení vozu pouze malým papírkem s nápisem „MHD“ bez bližšího určení směru. Nemluvě o tom, že absence digitálních transparentů působí u moderního nízkopodlažního vozu poněkud nepatřičně.
Foto Roman Bezemek (5. 8. 2009)
Mercedes Citaro (7S3 3587) odbočuje z Rabasovy do Mírové ulice na Sídlišti ČKD.
Mercedes Citaro (7S3 3587) odbočuje z Rabasovy do Mírové ulice na Sídlišti ČKD.
Foto Roman Bezemek (5. 8. 2009)
Původní konečná na Sídlišti ČKD v Rabasově ulici. Po prodloužení linky do zastávek Mírová a současné konečné U stadionu se zdejší obratiště již nevyužívá, i když čekárna vypadá jako stále udržovaná.
Původní konečná na Sídlišti ČKD v Rabasově ulici. Po prodloužení linky do zastávek Mírová a současné konečné U stadionu se zdejší obratiště již nevyužívá, i když čekárna vypadá jako stále udržovaná.
Foto Roman Bezemek (5. 8. 2009)

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam