brno
Brněnské trolejbusy

Škoda 22Tr ev. č. 3603 (r. v. 2003) na lince 26 u zastávky Mendlovo náměstí.
Foto Lukáš Vrobel, 9. srpna 2007
Brněnské trolejbusy vyjely poprvé roku 1949. Uvažovalo se o nich už dříve, ale všechny důležité oblasti byly
tehdy už obslouženy tramvajemi.

Škoda 21Tr ev. č. 3010 (r. v. 1998) na lince 30 u zastávky Kamenolom.
Foto Vojtěch Veselý, 16. března 2006
V současné době je v provozu 12 trolejbusových linek s číselným označením 26, 27, 29 - 34 a 36 - 39.
V roce 1989 bylo v provozu rekordních 17 trolejbusových linek, délka tratí a počet ujetých vozokilometrů však byly nižší.
V roce 1989 bylo v provozu rekordních 17 trolejbusových linek, délka tratí a počet ujetých vozokilometrů však byly nižší.

Jeden z nejstarších trolejbusů - Škoda 14Tr ev. č. 3194 (r. v. 1986) - vyjíždí na lince 37 z konečné Mendlovo náměstí.
Foto Lukáš Vrobel, 9. srpna 2007

Škoda 14TrR ev. č. 3234 (r. v. 1990) na konečné příměstské linky 31 ve Šlapanicích.
Vnější stopa smyčky je odpojená od provozní sítě. V době pořizování snímku měla linka ještě číslo 131.
Foto Lukáš Vrobel, 9. srpna 2003
Současná trolejbusová síť je tvořena dvěma systémy, vzájemně propojenými
pouze manipulačně. Manipulačních tratí je ve městě velké množství a jsou často velmi dlouhé. Běžný provoz na nich
není zaveden kvůli souběhu s tramvajemi.
V centru města jsou trolejbusy ukončeny na Komenského náměstí, České, Mendlově náměstí a u hlavního nádraží.
V centru města jsou trolejbusy ukončeny na Komenského náměstí, České, Mendlově náměstí a u hlavního nádraží.

Škoda 14Tr ev. č. 3259 (r. v. 1994) v nástupní zastávce linky 26 Mendlovo náměstí. Vůz je již od výroby vybaven digitálními orientacemi.
Foto Lukáš Vrobel, 9. srpna 2007

Škoda 14TrM ev. č. 3277 (r. v. 1995) v nástupní zastávce linky 39 Komenského náměstí.
Foto Lukáš Vrobel, 9. srpna 2007
Základem vozového parku jsou klasické vozy Škoda 14Tr, jejich modernizovaná verze 14TrR a nově dodané vozy
14TrM(navzájem velmi podobné). Dále provoz zajišťují kloubové vozy Škoda 15Tr modernizované na typ 15TrM. Nízkopodlažní trolejbusy jsou zastoupeny vozy běžné délky Škoda 21Tr a kloubovými 22Tr.
Trolejbusy jezdí většinou v červeno-krémovém nebo červeno-bílo-šedém nátěru.
Trolejbusy jezdí většinou v červeno-krémovém nebo červeno-bílo-šedém nátěru.

Modernizovaná Škoda 15TrM ev. č. 3507 (r. v. 1991) vyjíždí na lince 26 ze zastávky Mendlovo náměstí.
Foto Lukáš Vrobel, 9. srpna 2007

Škoda 21Tr ev. č. 3017 (r. v. 2000) na konečné linky 25 Česká.
Foto Lukáš Vrobel, 23. dubna 2005
Koncem června 2004 měl být z důvodu špatného stavu tratě zastaven provoz na příměstské trolejbusové trati do
Šlapanic a nahrazen autobusem. K tomu naštěstí nedošlo a trať je v provozu doposud. Doufejme, že přežije i další
léta.

Škoda 14Tr ev. č. 3200 (r. v. 1986) na lince 26 v zastávce Úvoz.
Foto Vojtěch Veselý, 16. března 2006

Škoda 22Tr ev. č. 3602 (r. v. 2003) na lince 26 v zastávce Mendlovo náměstí.
Foto Vojtěch Veselý, 16. března 2006
Brněnské autobusy

Karosa B 732 ev. č. 7230 (r. v. 1988) na lince 51 u zastávky Nové Sady.
Foto Lukáš Vrobel, 9. srpna 2007

Karosa B 961E ev. č. 2380 (r. v. 2005) s orientacemi "Řidič a vůz mají přestávku" a Karosa-Renault CityBus 12M ev. č.
7619 (r. v. 2004) na lince 56 v obratišti Jírova.
Foto Vojtěch Veselý, 16. března 2006
Autobusy jsou součástí brněnské městské hromadné dopravy od roku 1930. V současné době je v pravidelném provozu 36 denních a 10
nočních městských autobusových linek. Denní linky jsou označeny čísly 40 - 58, 60, 63, 64, 66 - 73, 75 - 79, 81, 82 a 84
a noční čísly 90 - 99.

Karosa Citelis 12M ev. č. 7636 (r. v. 2006) na konečné linky 60 Zvonařka.
Foto Dominik Šipr, 6. května 2006

Karosa B 931E ev. č. 7466 (r. v. 2001) a B 741 ev. č. 2317 (r. v. 1995) na konečné Mendlovo náměstí.
Foto Lukáš Vrobel, 9. srpna 2007
Městský dopravce -
Dopravní podnik města Brna, a.s. - se podílí také na provozu regionální linky
Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje č. 303 (spolu s dopravcem Tourbus, a.s.) Dále provozuje bezplatnou linku
k Avion Shopping Parku Dolní Heršpice.

Karosa B 931E ev. č. 7455 (r. v. 2000) na s orientacemi "Služební jízda" na konečné Rakovecká.
Foto Vojtěch Veselý, 16. března 2006

Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 7613 (r. v. 2002) na lince 78 v zastávce Karolíny Světlé.
Foto Lukáš Vrobel, 9. srpna 2003
Autobusy DP města Brna jezdí převážně v červeno-bílém nátěru, který svým provedením odpovídá někdejšímu továrnímu nátěru městských
autobusů Karosa. Některé vozy jsou opatřeny celovozovým reklamním nátěrem.

Karosa B 732 ev. č. 7357 (r. v. 1993) na lince 49 u zastávky Zvonařka.
Foto Lukáš Vrobel, 9. srpna 2007

Karosa B 951E ev. č. 7485 (r. v. 2006) na lince 303 v zastávce Rakovecká.
Foto Vojtěch Veselý, 16. března 2006
Dopravní podnik provozuje výhradně autobusy značky Karosa. Vozy běžné délky jsou zastoupeny typy Karosa B 731, B 732,
B 931, B 931E a B 951E a nízkopodlažními Karosa-Renault CityBus 12M a
Karosa Citelis 12M. Kloubové autobusy jsou typů Karosa B 741, B 941, B 941E, B 961 a B 961E.
Od května 2006 jsou v provozu pouze autobusy vybavené digitálními orientacemi.
Od května 2006 jsou v provozu pouze autobusy vybavené digitálními orientacemi.

Dnes již vyřazená Karosa B 741 ev. č. 2310 (r. v. 1993) na konečné linky x35 Mendlovo náměstí.
Foto Dominik Šipr, 27. prosince 2005

Karosa B 941E ev. č. 2345 (r. v. 2000) na lince 13 v zastávce Česká.
Foto Vojtěch Veselý, 16. března 2006
Stejně jako k dalším velkým českým městům patří k Brnu provoz bezplatných linek k obchodním centrům. Provoz těchto linek
zajišťují kromě DP města Brna dopravci ADOSA, Tourbus a Optimalizace veřejné dopravy.

Karosa B 931 ev. č. 7426 (r. v. 1998) na konečné linky 58 Životského. Vpravo projíždí trolejbus Škoda 21Tr.
Foto Vojtěch Veselý, 16. března 2006

Karosa B 961E ev. č. 2384 (r. v. 2005) na konečné linky x35 Mendlovo náměstí.
Foto Vojtěch Veselý, 16. března 2006
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Den otevřených dveří v Řečkovicích
23. 4. 2005

Nejstarší vystavené autobusy - Praga RND z roku 1949 a Škoda 706 RO z roku 1948.
Foto Lukáš Vrobel, 23. dubna 2005
V sobotu 23. dubna 2005 se konal den otevřených dveří v areálu bývalých kasáren v Brně - Řečkovicích, který
slouží jako depozitář historických silničních vozidel MHD ze sbírek Technického muzea v Brně.

Trolejbus Tatra 400/III z roku 1953.
Foto Lukáš Vrobel, 23. dubna 2005

Trolejbusy zleva Škoda 6Tr z r. 1950 a 7Tr z r. 1954.
Foto Lukáš Vrobel, 23. dubna 2005
Areál kasáren byl veřejnosti přístupný v době od 9 do 17 hodin. Návštěvníci se k němu mohli dostat buď autobusem
linky 41, jehož zastávka Žilkova se nachází přímo před vstupem do areálu, nebo dojít pěšky z konečné tramvajové
linky 1 Řečkovice.

Škoda 7Tr z r. 1954 a 8 Tr z r. 1958.
Foto Lukáš Vrobel, 23. dubna 2005

Prototyp trolejbusu Tatra T 401 z r. 1959 a vlek přívěsu Karosa B 40 z téhož roku.
Foto Lukáš Vrobel, 23. dubna 2005
V areálu kasáren byly vystaveny historické autobusy, trolejbusy a jejich vleky v různém stadiu renovace, od vraků
až po vzorně rekonstruované vozy. Některá z těchto vozidel jsou veřejnosti známa z různých akcí nejen v Brně,
jiná naopak běžně vystavována nejsou.

Vrak Ikarusu 630 ze 60. let vedle Škody 706 RTO MTZ z roku 1967.
Foto Lukáš Vrobel, 23. dubna 2005

Zleva přívěs Jelcz PO1E, trolejbus Škoda 9Tr z r. 1971 a montážní automobily Praga S5T z r. 1968 a Škoda 706 RTS z téhož roku.
Foto Lukáš Vrobel, 23. dubna 2005
Celkem byla v areálu kasáren vystavena tato historická vozidla (seřazena přibližně od nejstarších po
nejnovější):
1 | Autobus Praga RND, r. v. 1949, Dopravní podnik města Brna ev. č. 53 |
2 | Autobus Škoda 706 RO, r. v. 1948, Dopravní podnik města Jihlavy ev. č. 22 |
3 | Trolejbus Tatra T 400/III, r. v. 1953, Dopravní podnik Ostrava ev. č. 19 |
4 | Trolejbus Škoda 6Tr, r. v. 1950, Dopravní podnik města Brna ev. č. 135 |
5 | Trolejbus Škoda 7Tr, r. v. 1954, Dopravní podnik města Brna ev. č. 31 |
6 | Trolejbus Škoda 8Tr, r. v. 1958, Dopravní podnik Bratislava ev. č. 141 |
7 | Trolejbus Tatra T 401, r. v. 1959, DP hl. m. Prahy ev. č. 461 |
8 | Přívěs Karosa B 40, r. v. 1959, DP města Jablonec nad Nisou ev. č. 48 |
9 | Autobus Ikarus 630, 60. léta |
10 | Autobus Škoda 706 RTO MTZ, r. v. 1967, DP města Brna ev. č. 202 |
11 | Přívěs Jelcz PO1E, r. v. 1972 |
12 | Trolejbus Škoda 9Tr, r. v. 1971, DP města Brna ev. č. 3076 |
13 | Montážní automobil Praga S5T, r. v. 1968, Škoda Ostrov |
14 | Montážní automobil Škoda 706 RTS, r. v. 1968, DP města Brna ev. č. 5003 |
15 | Trolejbus Škoda T 11, r. v. 1967, DP města Plzně ev. č. 248 |
16 | Autobus Karosa ŠL 11, r. v. 1971, ČSAD |
17 | Autobus Karosa ŠM 11, r. v. 1980, DP města Brna ev. č. 284 |
18 | Autobus Ikarus 280.08, 80. léta, DP města Brna ev. č. 2090 |
19 | Trolejbus Škoda Sanos, r. v. 1982, DP města Gottwaldova ev. č. 301 |
20 | Trolejbus Škoda 14Tr01, r. v. 1983, DP města Brna ev. č. 3173 |
21 | Autobus Karosa B 831 AB-M3, r. v. 1988, Karosa ev. č. B2-U |
22 | Autobus Karosa B 732, 80. léta, DP města Brna ev. č. 7216 |
23 | Autobus Karosa B 732 Lego Bus, 90. léta |

Trolejbus Škoda T11 z roku 1967 byl neúspěšným pokusem o unifikaci trolejbusů s autobusy Karosa ŠM 11.
Foto Lukáš Vrobel, 23. dubna 2005

Torzo Karosy ŠL 11 z roku 1971 a provozní Karosa ŠM 11 z roku 1980.
Foto Lukáš Vrobel, 23. dubna 2005
Všechny vozy byly vystaveny vedle sebe pod širým nebem, a to přibližně od nejnovějších u vchodu po nejstarší
nejdále od vchodu. Pouze kloubový Ikarus 280.08, rozpojený na dvě části, byl vystaven v hale. Některé vozy byly
otevřeny a bylo možno nahlédnout dovnitř.

Celkový pohled na výstavu v areálu kasáren od vchodu. První vozy zprava jsou
Karosa B 831 z r. 1988, B 732 z 80. let a Škoda 14Tr01 z r. 1983.
Foto Lukáš Vrobel, 23. dubna 2005

Na dvě části rozložený Ikarus 280.08 z 80. let. Jako jediný exemplář byl vystaven v hale.
Foto Lukáš Vrobel, 23. dubna 2005
Autobusy Praga RND, Škoda 706 RTO MTZ, Karosa ŠM 11 a Karosa B 732 Lego Bus také vozily cestující, a to zdarma
na mimořádné okružní lince, vedené v trase Žilkova - Řečkovice - Medlánky - Hudcova - žitná - Palackého nám. -
Maříkova - Ivanovice - Žilkova. Provoz na této lince byl zajišťován v intervalu 30 minut.
Akce se setkala s poměrně velkým ohlasem ze strany veřejnosti. K tomu, že se zdařila, přispělo i krásné počasí.
Akce se setkala s poměrně velkým ohlasem ze strany veřejnosti. K tomu, že se zdařila, přispělo i krásné počasí.

Kloubový trolejbus Škoda Sanos z r. 1982 stál nejblíže ke vchodu.
Foto Lukáš Vrobel, 23. dubna 2005

Neobvyklý prototyp z 90. let označený jako Karosa B 732 Lego Bus.
Foto Lukáš Vrobel, 23. dubna 2005