Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

ua

Ukrajina

Souprava tramvají v Oděse, 2003
Ruch na konečné tramvají před hlavním nádražím v Oděse.
Foto Jiří Kohout (srpen 2003)
Jeden z největších států světa s 50 milióny obyvatel na rozhraní Evropy a Asie - tak to je dnešní Ukrajina. Po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 prošla velmi obtížným obdobím ekonomického propadu. Oranžová revoluce v zimě roku 2005 společně s nástupem prozápadně orientovaného prezidenta Juščenka více nasměrovala Ukrajinu k moderní Evropě a zároveň přinesla rozpory s Ruskem, které považuje Ukrajinu za svého vazala. Ukrajina se úspěšně otvírá obchodním aktivitám a cestovnímu rochu, zejména po zrušení nesmyslné vízové povinnosti pro členy Evropské unie. Atraktivní oblasti Podkarpatské Rusi (Zakarpatské Ukrajiny) a černomořského Krymu jsou rok od roku navštěvuje stále více turistů a úroveň turistických služeb se viditelně zlepšuje.
Simferopol, Placa Kujbyševa. Nástupiště dálkového trolejbusu 9Tr směr Jalta
Simferopol, Placa Kujbyševa. Nástupiště dálkového trolejbusu 9Tr směr Jalta.
Foto Jiří Kohout (srpen 2003)
Přesto je paradoxně západ Ukrajiny při hranicích s Evropskou unií jednou z nejchudších oblastí země. Průmysl, těžba nerostů, zejména uhlí, je soutředěna ve východní části země v Doněcké oblasti. Obrovské strojírny a ocelárny v Dněpropetrovsku mají dost zakázek pro Evropu a zejména pro Čínu a Indii, kam se vyváží zejména zbrojní technika včetně balistických raket. Velkou brzdou rozvoje země je silná korupce a zastaralá dopravní infrastruktura. Ukrajina v nejbližších letech plánuje velké investice do rozvoje dálniční sítě. Na dobré úrovni je naopak doprava železniční. Nedostatečné služby městské a příměstské veřejné dopravy ve velké míře suplují pololegální podnikatelské aktivity tzv. maršrutkářů.
Pro cesty za nejen dopravními zajímavostmi je Ukrajina levným a relativně snadno dostupným cílem. Tato země vybízí k poznání mnoha ojedinělých dopravních systémů, které již v západní Evropě nenajdeme. Sympatické pro našince je množství dopravních prostředků české výroby, které je možné potkat na ulicích a kolejích po celé Ukrajině.

Podkategorie

  • sevastopol
    Kategorie sevastopol automaticky dodana pri importu clanku
    Počet článků:
    1
  • cestovani
    Kategorie cestovani automaticky dodana pri importu clanku
    Počet článků:
    1
  • ua2005
    Kategorie ua2005 automaticky dodana pri importu clanku
    Počet článků:
    2
  • jevpatoria
    Kategorie jevpatoria automaticky dodana pri importu clanku
    Počet článků:
    2
  • molocno
    Kategorie molocno automaticky dodana pri importu clanku
    Počet článků:
    1

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam