Články
Vyšehradský tunel 2008 aneb Tramvají nikoli po kolejích, ale po tankodromu? (1. díl)

Vyšehradský tunel v pohledu směrem od centra k Podolí a Braníku.
Foto Damir Holas (17. 7. 2008)
Tramvajová trať ve Vyšehradském tunelu má pro jižní část Prahy zásadní význam -
jsou tudy vedené tramvajové linky směrem k branickému nádraží a dále na sídliště
Modřany. Její technický stav tomu ale již delší dobu rozhodně neodpovídá a tak
byla na období 18. 7. - 23. 8. 2008 naplánována výluka, která měla tento problém vyřešit. Z tunelu měly zmizet panely
BKV a pražské tramvaje se tak díky rekonstrukci mohly dočkat významného zlepšení
stavu tohoto úseku. Jenomže...
Do poslední chvíle nebylo vůbec jasné, zdali se akce uskuteční. Neustále byla v
jakémsi "podmíněném" režimu, údajně proto, aby v souběhu s dalšími letními
rekonstrukcemi tratí a komunikací nezpůsobila dopravní kolaps. To, že je v daném
místě výrazně snížená rychlost tramvají, které tak zdržují nejen samy sebe, ale
i ostatní účastníky silničního provozu, evidentně nikoho netrápilo.

30 km/h? V červenci 2008 pro řidiče tramvají jen sen...
Foto Damir Holas (17. 7. 2008)
Pak to chvíli vypadalo, že výluka bude, dokonce začaly prosakovat informace o
změnách linkového vedení tramvají a způsobu zajištění náhradní dopravy. Jenže
v úterý 15. 7. 2008 přišla studená sprcha: VÝLUKA SE RUŠÍ!
Teoreticky bychom se mohli všichni radovat. Vždyť do Braníka a Modřan se přeci
svezeme přímo, bez přesedání, tak, jak jsme zvyklí a motorizovaní Pražané nebudou
ztrácet čas a nervy při hledání objízdných tras. Ale je tomu opravdu tak?

Propadlý BKV panel na koleji směrem do centra.
Foto Damir Holas (17. 7. 2008)
Jak výmluvně dokazuje fotografie (další a ještě mnohem výmluvnější naleznete zde), stav inkriminovaného úseku má k ideálu velmi,
velmi daleko. Panely se propadají, koleje vlní... a nikomu to evidentně nevadí.
Vždyť žluté tabulky s omezenou rychlostí, nikoli neprávem některými řidiči
tramvají označované jako "žlutý teror", vše vyřeší. Snížíme rychlost a hotovo!
Aby toho nebylo málo, ono politické rozhodnutí nezamotalo hlavu jen DP, který
musel narychlo měnit např. rozpisy služeb pro řidiče, jelikož ty původní s
výlukou počítaly, nebo naprosto zbytečně nakoupil materiál a nechal vytisknout
tisíce letáků pro cestující, ale i vodárnám a plynárnám, které v inkriminovaném
místě chtěly rovněž pracovat na svých sítích.
Vzhledem ke stavu trati je dost možné, že se za nějakou dobu výluky přeci jen
dočkáme (např. roku 2007 se operativně opravovalo i "esíčko" tramvajové trati u
Smíchovského nádraží, neboť bylo rovněž v havarijním stavu), nicméně pachuť
z letošního léta už zůstane. A nic na tom nezmění ani prodloužení tramvajové
trati z Laurové ke stanici metra Radlická, nový úsek metra do Letňan či
záměr na výstavbu provizorní tramvajové tratě na Letné, jejíž pomocí naši mocní
evidentně chtějí demonstrovat svou péči o kvalitní MHD. Jak je ale vidět,
politické proklamace o významu a nutnosti podpory veřejné dopravy jsou do praxe
uváděny jen občas...
2. díl tohoto článku naleznete zde.