Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Články

Vyšehradský tunel 2008 aneb Tramvají nikoli po kolejích, ale po tankodromu? (1. díl)

Vyšehradský tunel v pohledu směrem od centra k Podolí a Braníku.
Vyšehradský tunel v pohledu směrem od centra k Podolí a Braníku.
Foto Damir Holas (17. 7. 2008)
Tramvajová trať ve Vyšehradském tunelu má pro jižní část Prahy zásadní význam - jsou tudy vedené tramvajové linky směrem k branickému nádraží a dále na sídliště Modřany. Její technický stav tomu ale již delší dobu rozhodně neodpovídá a tak byla na období 18. 7. - 23. 8. 2008 naplánována výluka, která měla tento problém vyřešit. Z tunelu měly zmizet panely BKV a pražské tramvaje se tak díky rekonstrukci mohly dočkat významného zlepšení stavu tohoto úseku. Jenomže...
Do poslední chvíle nebylo vůbec jasné, zdali se akce uskuteční. Neustále byla v jakémsi "podmíněném" režimu, údajně proto, aby v souběhu s dalšími letními rekonstrukcemi tratí a komunikací nezpůsobila dopravní kolaps. To, že je v daném místě výrazně snížená rychlost tramvají, které tak zdržují nejen samy sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu, evidentně nikoho netrápilo.
30 km/h? V červenci 2008 pro řidiče tramvají jen sen...
30 km/h? V červenci 2008 pro řidiče tramvají jen sen...
Foto Damir Holas (17. 7. 2008)
Pak to chvíli vypadalo, že výluka bude, dokonce začaly prosakovat informace o změnách linkového vedení tramvají a způsobu zajištění náhradní dopravy. Jenže v úterý 15. 7. 2008 přišla studená sprcha: VÝLUKA SE RUŠÍ!
Teoreticky bychom se mohli všichni radovat. Vždyť do Braníka a Modřan se přeci svezeme přímo, bez přesedání, tak, jak jsme zvyklí a motorizovaní Pražané nebudou ztrácet čas a nervy při hledání objízdných tras. Ale je tomu opravdu tak?
Propadlý BKV panel na koleji směrem do centra.
Propadlý BKV panel na koleji směrem do centra.
Foto Damir Holas (17. 7. 2008)
Jak výmluvně dokazuje fotografie (další a ještě mnohem výmluvnější naleznete zde), stav inkriminovaného úseku má k ideálu velmi, velmi daleko. Panely se propadají, koleje vlní... a nikomu to evidentně nevadí. Vždyť žluté tabulky s omezenou rychlostí, nikoli neprávem některými řidiči tramvají označované jako "žlutý teror", vše vyřeší. Snížíme rychlost a hotovo! Aby toho nebylo málo, ono politické rozhodnutí nezamotalo hlavu jen DP, který musel narychlo měnit např. rozpisy služeb pro řidiče, jelikož ty původní s výlukou počítaly, nebo naprosto zbytečně nakoupil materiál a nechal vytisknout tisíce letáků pro cestující, ale i vodárnám a plynárnám, které v inkriminovaném místě chtěly rovněž pracovat na svých sítích.
Vzhledem ke stavu trati je dost možné, že se za nějakou dobu výluky přeci jen dočkáme (např. roku 2007 se operativně opravovalo i "esíčko" tramvajové trati u Smíchovského nádraží, neboť bylo rovněž v havarijním stavu), nicméně pachuť z letošního léta už zůstane. A nic na tom nezmění ani prodloužení tramvajové trati z Laurové ke stanici metra Radlická, nový úsek metra do Letňan či záměr na výstavbu provizorní tramvajové tratě na Letné, jejíž pomocí naši mocní evidentně chtějí demonstrovat svou péči o kvalitní MHD. Jak je ale vidět, politické proklamace o významu a nutnosti podpory veřejné dopravy jsou do praxe uváděny jen občas...
2. díl tohoto článku naleznete zde.