Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

Optimalizace linek na Kadaňsku - již bezproblémové cestování Poddoupovským regionem? I. díl

 

Město Kadaň najdete na mapě velmi dobře ohraničené - z jedné strany to je vodní nádrž Nechranice a elektrárna Prunéřov, z druhé strany hranici vytyčuje vojenský újezd Hradiště. Stejně tak je dobře ohraničena oblast, na níž se dnes podíváme. Jde o jakýsi trojúhelník mezi Kadaní, městem Podbořany a Žatcem. Z části se však optimalizace dotkne i spojů vedoucí z Chomutova.

 

IMG 4564

Karosa C954E na lince z Podbořan do Radonic v zastávce Podbořany, náměstí.
Martin Fencl

 

Daný region charakterizuje velký počet sídel, z těch větších musíme zmínit alespoň Krásný Dvůr, Mašťov a Radonice, jakožto největší obec se zhruba osmisty obyvateli (bez přilehlých obcí). Právě Radonice jsou centrem zdejšího mikroregionu Radonicko. Není divu, že sem míří velká většina autobusových linek.

To je ale právě kamenem úrazu zdejší dopravní obslužnosti. Chybí rychlé a přímé spojení mezi městy Kadaň - Podbořany a Kadaň - Žatec. Když se podíváme na prvně zmíměný příklad, tak mezi Kadaní a Podbořany jezdí autobusy na linkách 522606 a 522611. Prvně jmenovaná linka vznikla po pádu DPÚK v roce 2006 a jistě ne náhodně kopíruje linku 520001 právě společnosti DPÚK. Dnes již to po několika změnách jízdních řádů není tak dobře vidět, ale právě spoje dnes vedené na lince 606 dříve jezdilo DPÚK. Toto přímé obou měst však funguje pouze ve dny školního vyučování, o prázdniny se lidi do práce takto nedostanou. A bohužel, několik spojů denně mezi Prahou, Podbořanami a Kadaní, které DPÚK jezdilo donedávna, je minulostí. Dnes na lince zůstal pouze jediný spoj jedoucí v neděli.

Druhou možností, jak se dostat z Kadaně do Podbořan tedy vede skrze linku 611. Ani zde však není cestování bez problémů. Jen několik málo spojů denně vede v celé šíři mezi oběma městy, ve velké většině případů je nutné přestoupit ve Vilémově. Tím se doba cesty značně prodlužuje a i prodražuje.

 

Mezi Kadaní a Žatcem je ovšem situace ještě horší. V této relaci jezdí linky 562747 a 562748. V obou případech ovšem v celé šíři jízdního řádu jezdí jen pár spojů. Do již zmíněných Radonic se dostanete ze všech sídel mnohem lépe. Z toho plyne, že do méně důležitých obcí jezdí mnohem více autobusů než do těch více důležitých. Nehledě na to, že mnohde jedou dva autobusy po hodině a poté tři hodiny nejede nic. Na druhou stranu, po optimalizaci linek na Podbořansku docházelo mnohde k ujetím spojů o několik minut, což se podařilo návrhem zaslaným dopravnímu odboru Krajského úřadu v Ústí nad Labem odstranit.

 

Podle nového návrhu by se měly výše zmíněné nešvary odstranit. Mezi městem Podbořany a Kadaní značně posílí linka 522606, která značně usnadní přímé spojení mezi oběma městy. Přidají se k ní také další dvě linky, které nabídnou spojení Chomutova - Kadaně - Vilémova - Krásného Dvora - Podbořan (522589) a linka 522608 jedoucí z Kadaně do Podbořan přes Radonice a Velikou Ves. V Podbořanech pak bude umožněn přestup na autobusy dalších linek či na rychlíky do Plzně. Samozřejmě ani relace Kadaň - Žatec nepřijde zkrátka. Linka 562747 rapidně posílí a bude jezdit i o víkendu. Ostatně, veškeré změny můžete najít na stránkách krajského úřadu nebo na Idosu, kde již jsou nové jízdní řády zaneseny. Není divu, změny vejdou v platnost 1.8. a my samozřejmě dáme vědět, jak se optimalizace povedla či nepovedla.

 

Ná závěr ještě poznámku - v současnosti většinu spojů obsluhují minibusy vzešlé z dodávek - jde o typ Iveco (Irisbus) Daily, výjimku tvoří několik "dospělých" autobusů. Klade se otázka, zda-li jsou tyto nízkokapacitní dodávky opravdu to nejlepší pro veřejnou dopravu, protože sice mají nízké náklady, nicméně uživatelský komfort zde velmi trpí a při případném nárůstu počtu cestujících jich navíc mnoho nepoberou. Některé typy nepoberou ani obyčejný kočárek.

 

IMG 4549

Iveco Daily v Podbořanech na autobusovém nádraží - sem se kočárek nebo školní výlet hned tak nevejde...
Martin Fencl

 

Pokračování článku zde.

 


Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam