Optimalizace linek na Kadaňsku - již bezproblémové cestování Poddoupovským regionem? II. díl
V minulém článku jsem načrtl původní dopravní situaci na Kadaňsku. Nyní se pokusím nastínit, jak doprava funguje po optimalizaci.
A hned na začátku při hledání spojů si můžu psát první mínus. Spoj 106 linky 522606 odjíždí z Podbořan v 7:10. Ve stejný čas přijíždí do Podbořan prázdninový spoj od Blatna. Naštěstí vyjma prázdnin jezdí spoj od Blatna o pět minut dříve, takže by se školáci nemuseli obávat, že jim spoj do Kadaně ujede. Hned na začátku pro jistotu upozorním, že optimalizace se nedotkla železnice v celé oblasti, proto se jí v článku nevěnuji.
Nicméně volím další spoj, jedoucí v osm hodin přesně. Spoje linek (522)606 a 608 jedou do Kadaně z podbořanského autobusového nádraží z čísla 7. Další linka (522589) ovšem jede z čísla 12. Informace o téhle lince navíc cestující nikde na autobusovém nádraží nenajde, jízdní řád nikde nevisí. Nezbývá než se zeptat paní na informacích. Píši si další mínus. A ještě jedno - na stejném autobusovém nádraží nové jízdní řády překrývají JŘ linky 520 001 dopravce DPÚK. To sice není vina optimalizace, nicméně cestující tyto problémy rozhodně nepotěší.
Přelepený jízdní řád linky 520 001 v Podbořanech. Nějaký důvod k tomu jsem nenašel, na označnících bylo místa dost.
Martin Fencl
V první den změny (1. 8. - středa) vládl na Poddoupovsku chaos. Často jsem si připadal jako pochodující informační kancelář. Lidé nevěděli, jak jim co jezdí (z jakých stanovišť), většina nečekala tak velkou změnu uprostřed týdne. Bral jsem proto s rezervou, že autobusy jezdily zpožděné a sami řidiči často nevěděli, kudy kam mají jet. Přehlednosti nepomáhá, že na celém úseku optimalizace probíhají opravy vozovek, a je tedy nutné jezdit často objížďkami a mnohde musí autobus čekat na semaforech.
Na autobusovém nádraží v Kadani panovala podobná atmosféra jako na tom v Podbořanech. Linky jedoucí stejným směrem odjíždějí z různých stanovišť. Přehledu nepřispívá, že linka 522589 (Podbořany - Mašťov - Vilémov - Kadaň - Chomutov) odjíždí v obou směrech ze stejného čísla. Za idylické situace by to nebyl problém, ale snad u každého spoje linky se najde člověk, který vleze do autobusu v domnění, že autobus jede opačným směrem.

Kudy z Kadaně domů? Čísla již dávno nejsou aktuální, na snímku autor zachytil i Sorku C10.5 DPÚK po příjezdu z Klášterce n. O.
Martin Fencl
Naštěstí jsou obě skupiny, tedy řidiči i cestující rozumní a radí si navzájem. Lidem nejvíce vadí načasování jízdních řádů, mnohdy se nedostanou do práce načas, případně jim do obce nově nejezdí takřka nic. Řidiči spíše nadávají na nevyjezditelné jízdní řády, špatnou kvalitu silnic (k obojímu se dostanu za chvíli) a na to, že byli málo informováni. Ale najdou se i lidi, kterým nové jízdní řády vyhovují.
Mnozí doufají, že do září se podaří vychytat různé chyby. Zatím jezdí autobusy poloprázdné a jen tak tak se daří dodržovat jízdní řád. Až do provozu přibudou desítky školáků, bude se jezdit zákonitě pozdě. Jistým pozitivem by mohlo být nasazení více kapacitních autobusů. Na mnoho spojích jezdí krátké minibusy typu Iveco Daily, které jsem viděl jezdit už nyní dost plné. Nehledě na to, že nejsou příliš pohodlné. Musím ovšem podotknout, že si nikdo z cestujících na nasazované autobusy nestěžoval.
Mnohem více stížností se snášelo na častá zpoždění. Hlavně u linky 522 589 není problém přijet do Kadaně od Podbořan až s deseti minutami. V zimě to bude patrně ještě horší a to z několika důvodů. Například od Vinaří do Vilémova vede natolik úzká silnice, že se auto s autobusem nevymine, aniž by jeden z aktérů nestál v pangejtu. Od Radonic do Mašťova silnice zase pěkná stoupá do kopce a sami řidiči tvrdili, že "tady to v zimě bude hustý". Co s časy udělá nástup školáků, se teprve uvidí, ale pokud se do té doby neopraví všechny silnice na trase, nebude problém přijet do Kadaně/Podbořan s dvaceti minutami. Osobně jsem viděl jet sice na výše zmíněné lince autobus načas, nicméně řidič jel opravdu hodně ostře a lidí jelo zhruba 10.
Ani s optimalizací nezmizely z oblasti minibusy jako na obrázku.
Martin Fencl
Načasovanost jízdního řádu ještě není to jediné, co dnes autobus zdržuje. Jak jsem již napsal, na mnoha místech se opravují silnice. Takto například se ještě stále dělá most v Pětipsech, nově se dělá silnice k Vinařům, po celé délce se opravuje silnice I/224, v Podbořanech teprve minulý týden skončila oprava Kadaňské ulice a například v Kadani se dělá kruhový objezd v Rokelské ulici, atd.
Nyní k tomu, co cestující chválí. Líbí se jim zejména radikálně vylepšené spojení na relacích Kadaň - Žatec a Kadaň - Podbořany. Zejména se líbí posílená přímá linka 606, která dříve jezdila jen o dny školního vyučování. Rovněž se líbí vylepšené a častější spojení Mašťova a Vilémova nebo třeba Poláků. A co se nelíbí, kromě výše zmíněného? Lidem chybí dopolední spoj do Pětipes, také vadí víkendové spoje, které cestou z Kadaně do Podbořan objede polovinu okresu a jízda stojí 46 Kč (nehledě na dobu jízdy). Já sám se podivuji nad tím, že z Podbořan jedou do Kadaně dva autobusy hned za sebou - jeden v osm hodin přes Pětipsy, druhý v 8:05 přes Vilémov. Logicky, ten druhý jede prázdný a s nulovým počtem cestujících jsem ho dnes viděl i přijíždět do Kadaně. Také jsem zaznamenal, že ve vsi Zahořany chybí označník zastávky.
Optimalizace oblasti jižního Kadaňska trvá již týden. Hlavní nápor cestující a tím řádné prověření optimalizace přijde až s příchodem nového školního roku. Doufejme, že se do té doby podaří vychytat většinu chyb a problémů.
-> První díl článku.
-> Třetí díl - rozhovor.