Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

ustinadlabem

Ústí nad Labem

 Gotický děkanský kostel v centru Ústí nad Labem
Gotický děkanský kostel v centru Ústí nad Labem. Vpravo nahoře logo DP města Ústí nad Labem a znak města Ústí nad Labem.
Foto Lukáš Vrobel, 3. dubna 2005
Ústí nad Labem je statutárním městem a krajským městem Ústeckého kraje. Leží v severních Čechách při ústí Bíliny do Labe. Královské město bylo založeno roku 1249, předtím zde byl knížecí dvorec a celnice. Za husitských válek bylo město vypáleno, ale velmi rychle obnoveno. Pak provádělo aktivní českou politiku a vzhledem k účasti na stavovském povstání v letech 1618 - 1620 mu byly zkonfiskovány statky. V roce 1631 ovšem opět lehlo popelem, tentokráte zásluhou Sasů. Výhodná poloha na Labi a hnědouhelná ložiska západně od města byly příčinou rozsáhlé industrializace v 19. století, která umožnila další rozvoj Ústí. Tomu napomohlo i přivedení železnice - pražsko-drážďanská dráha sem dorazila v roce 1851.
Hnědé uhlí už se dnes přímo v Ústí nad Labem netěží, ale chemický průmysl, který díky jeho těžbě vznikl, funguje dál. Kromě něj je ve městě zastoupen průmysl potravinářský, strojírenský, textilní, energetický a elektrotechnický.
V minulosti působila rozsáhlá průmyslová výroba katastrofální znečištění ovzduší a Ústí bylo nejvíce znečištěným městem v Československu. Dnes už je situace s čistotou ovzduší výrazně lepší.
Stísněné historické centrum bylo poškozeno bombardováním na konci 2. světové války. Bombardování poškodilo také gotický děkanský kostel, jehož věž se odchýlila od své osy o 1,86 metru a je tak nejšikmější věží v ČR. Další významnou historickou památkou v Ústí nad Labem je zřícenina hradu Střekov ve stejnojmenné čtvrti, rozložené na druhé straně Labe než centrum města. Dominantou města je vyhlídková restaurace Větruše postavená v letech 1896 - 1897, nedostatečnou údržbou v období po 2. světové válce a následnou privatizací zcela zdevastovaná a po nákladné rekonstrukci znovuotevřená v roce 2005.
V současné době žije v Ústí nad Labem zhruba 94 000 obyvatel, v minulosti ale počet obyvatel přesahoval 100 000, takže se Ústí dalo považovat za velkoměsto.
Provoz městské hromadné dopravy v Ústí nad Labem zajišťuje Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. Informace o městské dopravě a snímky z provozu naleznete na samostatných stránkách v nabídce vlevo. Na této úvodní stránce jsou umístěny informace společné pro celý provoz MHD a informace o regionální a dálkové dopravě.

Silniční doprava

Autobusové nádraží v Ústí nad Labem
Autobusové nádraží v Ústí nad Labem s vozy SOR a Karosa Dopravního podniku Ústeckého kraje.
Foto Lukáš Vrobel, 2. dubna 2005
V blízkosti Ústí nad Labem prochází dálnice D8, která po svém dokončení, které je předpokládáno v roce 2009, povede v trase Zdiby (napojení na R8 do Prahy) - Nová Ves - Roudnice nad Labem - Doksany - Lovosice - Trmice - Petrovice (státní hranice, napojení na dálnici A17 do Drážďan). Na dokončení čeká 16 km dlouhý úsek Lovosice - Řehlovice.
Dalšími významnými pozemními komunikacemi jsou silnice 1. třídy I/30 Lovosice - Ústí nad Labem - Chlumec a I/62 Ústí nad Labem - Děčín - Hřensko (st. hranice). Důležité jsou také vzdálenější silnice I/13 Karlovy Vary - Chomutov - Most - Teplice - Děčín - Liberec (obchází město severozápadně, napojení I/30 v Chlumci) a rychlostní R63 Řehlovice (napojení na D8) - Bystřany (u Teplic).
V minulosti zajišťoval naprostou většinu regionální a dálkové autobusové dopravy v Ústí nad Labem a okolí Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s. a jeho předchůdci. Ústecký dopravní závod ČSAD označený číslem 401 byl v minulosti součástí krajského národního (od roku 1988 státního) podniku ČSAD Ústí nad Labem, který působil na celém území tehdejšího Severočeského kraje. V roce 1991 byl podnik rozdělen a jednou z následnických organizací se stala akciová společnost ČSAD Ústí nad Labem, o rok později po oddělení nákladní dopravy přejmenovaná na ČSAD BUS Ústí nad Labem. Tento dopravce se v listopadu 2004 opět rozdělil. Došlo ke vzniku nových tří akciových společností - provozovny na území Ústeckého kraje jsou součástí Dopravního podniku Ústeckého kraje a.s., provozovny v Libereckém kraji spadají pod ČSAD Česká Lípa a.s. a správu autobusových nádraží zajišťuje BUS.COM a.s. Vybrané dálkové linky DP Ústeckého kraje byly od května 2006 postupně převedeny pod dceřinnou společnost DP INTERCITY s.r.o. Vzhledem k pražskému sídlu nových dopravců byly po reorganizaci všechny autobusy vybaveny pražskými registračními značkami.
Z Německa zakoupené ojeté autobusy Mercedes-Benz O 405 dopravce ZDAR
Z Německa zakoupené ojeté autobusy Mercedes-Benz O 405 dopravce ZDAR zleva 2J7 2036 a 2J7 1753 na autobusovém nádraží v Ústí nad Labem.
Foto Lukáš Vrobel, 13. ledna 2007
Nové pojmenování největšího autobusového dopravce v Ústeckém kraji v listopadu 2004 vzbudilo nevoli představitelů Ústeckého kraje, protože zřizovatelem firmy není Ústecký kraj a podle jejího názvu by se to mohlo zdát. Katastrofální dopad na dopravce však měly až spory o výši dotací mezi Ústeckým krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje v roce 2006, které vedly k tomu, že od 9. září 2006 Dopravní podnik provoz výrazně omezil. Velká část linek má pouze jeden nebo několik spojů, které jedou jediný den nebo několik dní v roce, aby na tyto linky zůstala v platnosti licence. Ve výběrovém řízení byli vybráni pro zajišťování základní dopravní obslužnosti noví provozovatelé, z nichž největším se stal ZDAR, a.s., firma původem ze Žďáru nad Sázavou, kde se stala následníkem dopravního závodu ČSAD. V květnu 2007 došlo k další změně a provoz dopravce ZDAR převzala teplická firma Severočeská dopravní a.s. dříve zajišťující pouze provoz dálkové linky Teplice - Praha.
Dalšími z nových dopravců jsou např. ČSAD Semily, a.s. a Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, a.s.
Za pozornost stojí, že na území města Ústí nad Labem jsou vedeny také autobusové linky číslo 123, 137 a 138 MHD Teplice provozované Dopravním podnikem Teplice, s.r.o. Po náhradě provozu regionálních linek Dopravního podniku Ústeckého kraje proběhlé v období od listopadu 2006 do ledna 2007 totiž obsluhuje teplická městská hromadná doprava i široké okolí města a kromě MHD Ústí nad Labem zasahuje i do provozu MHD Krupka. O zavedení integrovaného dopravního systému mezi těmito třemi městskými provozy nebo i s regionálními linkami dalších dopravců však zřejmě nemají představitelé kraje zájem.
Noví autobusoví dopravci začali zajišťovat provoz převážně ojetými autobusy včetně vozů nakoupených z Německa. Bohužel snaha DP Ústeckého kraje o nasazování ekologicky šetrných plynových autobusů byla nástupem nových dopravců zmařena.

Železniční doprava

Hlavní nádraží v Ústí nad Labem s elektrickou jednotkou s čelním vozem 460 001-1
Hlavní nádraží v Ústí nad Labem s elektrickou jednotkou s čelním vozem 460 001-1.
Foto Lukáš Vrobel, 2. července 2005
Ústí nad Labem je významnou železniční křižovatkou. Prochází tudy dvoukolejná elektrifikovaná trať číslo 090 Kralupy nad Vltavou (napojení na 091 do Prahy) - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín, která je součástí dvou tranzitních železničních koridorů, a to prvního (Berlín - Ústí nad Labem - Praha - Pardubice - Brno - Břeclav - Vídeň) a čtvrtého (Berlín - Ústí nad Labem - Praha - České Budějovice - Linec), je dvoukolejná a elektrifikovaná a jsou po ní vedeny vlaky kategorie osobní až EuroCity / EuroNight. Dalšími železničními tratěmi jsou čísla 130 Chomutov - Most - Bílina - Duchcov - Teplice - Ústí nad Labem, 072 Lysá nad Labem - Všetaty - Mělník - Litoměřice - Ústí nad Labem západ a 073 Ústí nad Labem-Střekov - Děčín východ - Děčín hl. n. Po všech tratích vyjma 073 jezdí i rychlíky. Na území města Ústí nad Labem leží železniční stanice Ústí n. L. hlavní nádraží, Ústí n. L. západ, Ústí n. L. Střekov a Ústí n. L. sever. Kromě posledně zmíněné v nich zastavují všechny projíždějící vlaky. Přímé vlaky z Chebu přes Ústí nad Labem do Prahy zajíždějí na hlavní nádraží, kde je na jejich trase nutná úvrať. V blízkosti města ještě v obvodu MHD leží ještě několik dalších stanic a zastávek.
Železniční doprava má dominantní postavení ve spojení s Prahou. Jízdní doba je sice v této relaci oproti autobusu o něco delší, vlaky však jezdí většinou až do centra města (na Masarykovo nebo hlavní nádraží), zatímco autobusy končí převážně na Nádraží Holešovice. Cesta vlakem je díky rekonstruované trati dosti pohodlná, kromě toho kapacita vlaků je oproti autobusům podstatně vyšší.

Tarif MHD

Jízdenky MHD z let 2003 a 2005
Jízdenky MHD z let 2003 a 2005 - zleva zlevněná na 20 minut za 5,- Kč, plnocenná na 20 minut za 10,- Kč, celodenní za 55,- Kč z automatu a rub jízdenky.
Sbírka Lukáš Vrobel
Tarif městské hromadné dopravy v Ústí nad Labem je přestupní a časový. Nástup do dopravních prostředků a výstup z nich je povolen ve všech časových obdobích všemi dveřmi. Jednotlivé jízdenky se prodávají od 1. února 2007 v kategoriích s časovou platností 30 minut (plnocenná 14,- Kč, v prodeji též u řidiče s přirážkou 3,- Kč, zlevněná 7,- Kč), 60 minut (18,- / 9,- Kč) a 24 hodin (60,- / 30,- Kč). Nárok na zlevněné jízdné mají děti od 6 do 15 let věku, jedna osoba přepravující dítě do 3 let věku a osoby pobírající starobní a plný invalidní důchod (s dokladem DP nebo jiného dopravce). Přepravné za větší zavazadlo a psa mimo schránu činí 9,- Kč za jednu jízdu.
Nepřenosné časové jízdenky existují v kategoriích občanská, občanská zlevněná, studentská (15 - 26 let) a dětská (6 - 15 let). Jejich časová platnost může činit 7, 15, 30, 90, 180 nebo 365 dní (v posledních dvou variantách jen u jízdenky občanské). 30denní občanská jízdenka stojí 380,- Kč, 90denní 980,- Kč a 365denní 3440,- Kč. Držitelé jízdenek s 30denním a delším obdobím platnosti mají nárok na bezplatnou přepravu jednoho spoluzavazadla nebo jednoho psa. Přenosné časové jízdenky jsou k dostání jako 30denní (650,- Kč) a 90denní (1620,- Kč).
Bezplatně se přepravují např. děti do 6 let věku, osoby nad 70 let věku, držitelé průkazu ZTP a držitelé průkazu ZTP/P včetně psa a průvodce.

Zastávky a jízdní řády

Označníky zastávek Západní nádraží a Hraničář
Označníky zastávek Západní nádraží a Hraničář (s přidaným terčem Dopravního podniku Ústeckého kraje).
Foto Lukáš Vrobel, 13. ledna 2007
Zastávky MHD jsou osazeny několika typy označníků městského provedení, jejichž společným znakem je červený nátěr konstrukce a hranatý terč s vyobrazením zastavujících dopravních prostředků (většinou se jedná o trolejbus Škoda 14Tr a autobus Karosa-Renault CityBus, někdy jsou ale neurčitého typu). Název zastávky a čísla zastavujících linek jsou uvedeny buď přímo v tomto terči nebo pod ním. Jízdní řády jsou umístěny buď na plechové tabuli či ve skříni, která je součástí označníku, případně na stěně čekárny. Obvykle jsou kryty plastovou deskou. Některé označníky jsou za tmy osvětleny.
Označníky zastávek V Zahrádkách a Masarykova nemocnice
Označníky zastávek V Zahrádkách a Masarykova nemocnice.
Foto Lukáš Vrobel, 2. dubna 2005
Označníky zastávek Všebořice
Vlevo nástupní zastávka Všebořice s označníkem na čekárně, vpravo výstupní zastávka Všebořice s označníkem na sloupu trakčního vedení.
Foto Lukáš Vrobel, 13. ledna 2007
Jízdní řády jsou městského provedení a barevně vytištěné. Časy odjezdů spojů jsou uvedeny v tabulkách zvlášť pro pracovní dny, pro sobotu a pro neděli a svátky. Nechybí jízdní doba a označení zastávek s přestupem na vlak nebo s automaty na výdej jízdenek, za některými časy odjezdů jsou uvedeny i cíle navazujících spojů. Provoz všech spojů vybraných autobusových linek je zajištěn nízkopodlažními vozidly, což je v poznámce v jízdním řádu uvedeno. Pokud však nízkopodlažní vozy obsluhují pouze vybrané spoje linky, nejsou tyto v jízdním řádu vyznačeny.
Zastávkové čekárny jsou různých typů, a jak tomu ve velkých městech bývá, většinou poznamenané činností vandalů.
Čekárna v nástupní zastávce Žežická
Čekárna v nástupní zastávce Žežická.
Foto Lukáš Vrobel, 3. dubna 2005
Někteří cestující upozorňují na nedostatečný zastávkový mobiliář dosti nevybíravým způsobem
Někteří cestující upozorňují na nedostatečný zastávkový mobiliář dosti nevybíravým způsobem. (Zastávka Severní Terasa.)
Foto Lukáš Vrobel, 22. ledna 2007
Jízdní řády trolejbusových linek 57 a 62
Jízdní řády trolejbusových linek 57 a 62. Jízdní řády autobusových linek vypadají shodně.
Foto Lukáš Vrobel, 13. ledna 2007

 

Tramvaje v Ústí nad Labem

Dvě generace ústeckých tramvají
Dvě generace ústeckých tramvají - soupravu dvounápravových vozů stíhá moderní vůz T2 z ČKD Tatra.
Sbírka Damir Holas
Usnesení o výstavbě a provozu tramvají přijala městská rada již v roce 1897, o rok později byla uzavřena smlouva se společností A.E.G o založení společného podniku na jejich provozování. Zároveň začaly první stavební práce. Zkušební provoz byl zahájen 1. 6. 1899 a přesně o měsíc později svezl nový dopravní prostředek první cestující. Zpočátku sloužily dvě tratě z Předlic do Krásného Března a od Hlavní pošty ke Klíšskému potoku s rozchodem 1000 milimetrů o celkové délce cca 7,2 kilometru. Technické zázemí měly tramvaje ve vozovně na Špitálském náměstí. V roce 1903 dorazily tramvaje na Bukov, o šest let později ke státnímu nádraží a na Nový rok 1912 až do vzdálené Telnice. V roce 1914 byla trať od Hlavní pošty do Bukova zdvoukolejněna a vznikla zde nová vozovna. V roce 1915 byla předlická trať prodloužena do Trmic a trať z Krásného Března do Neštěmic. Zároveň se v tomto období budovala řada vleček pro nákladní tramvajovou dopravu. V roce 1924 byla rozšířena bukovská vozovna a o rok později se tramvají dočkal Vaňov - byla zprovozněna první část trati do této části města, která končila u cukrovaru. Pokračování k hotelu Ráj bylo zprovozněno v roce 1928 a ve stejném roce se začalo jezdit do Chabařovic. Raritní byla trať do Klíše zprovozněná v roce 1929, která měla podobu velké smyčky okolo této čtvrti. Roku 1936 byly tramvaje prodlouženy přes Labe do Střekova. Bombardování města na sklonku 2. světové války přineslo přerušení provozu elektrické dráhy - jeho postupné obnovování začalo hned v červenci 1945.
Připomínka zrušeného provozu ústeckých tramvají - kus koleje v Bílinské ulici
Připomínka zrušeného provozu ústeckých tramvají - kus koleje v Bílinské ulici osazený na místo původní tratě u příležitosti výročí 100 let MHD v roce 1999.
Foto Lukáš Vrobel, 2. dubna 2005
Pohroma přišla ve slunečnou letní neděli 13. července 1947. Řada Ústečanů využívala tramvajové trati do Telnice, která byla v té době celkem vyhledávaným rekreačním cílem. Někteří z nich se bohužel z nedělního výletu domů nevrátili. Jedna ze souprav totiž havarovala. Již před odjezdem z konečné měla údajně problémy s brzdami, ale přesto se s cestujícími vydala dolů do města. Výsledkem bylo nejhorší tramvajové neštěstí v republice, které až do dnešních dnů nebylo naštěstí překonáno. Nebržděný vlak se při průjezdu Bukovem rozkymácel, v nepříliš ostrém oblouku se motorový vůz vychýlil z tratě a zachytil o stožár trolejového vedení, díky čemuž vykolejil. Vlek byl vymrštěn na protisměrnou kolej, kde narazil do jiného vlaku. Tato nehoda si vyžádala 30 obětí a stala se i námětem jednoho dílu cyklu "Osudové okamžiky".
K velkému rozšiřování sítě už v dalších letech nedošlo, pouze došlo k prodloužení trati na Střekově, které jako jediné v Ústí bylo od počátku stavěno jako dvojkolejné, přeložení (doprostoru nad železniční trať Děčín - Ústí) a prodloužení trati v Neštěmicích, a k výstavbě nové vozovny v Předlicích. Zároveň byly na konečných budovány smyčky, což byla vlastně příprava na nasazení moderních velkoprostorových vozů T2 - první dorazily v roce 1960.
Jenže to už byly některé tratě zrušeny. Na Silvestra 1954 dojezdily tramvaje do Telnice, o čtyři roky později do Vaňova. Od konce srpna 1963 byla tramvajová trať do Chabařovic provozována jen v době nočního provozu - tento stav trval do posledního březnového dne roku 1964. A právě tímto rokem začala hvězda ústeckých tramvají slábnout a ztrácet na svém lesku - z mapy postupně mizely tratě do Klíše (1966) a na Střekov, do Všebořic a Bukova - včetně bukovské vozovny (1968). Od konce ledna 1970 byla doprava provozována jen z Předlic do Krásného Března. Konec nastal v červnu téhož roku - navzdory dodávce moderních vozů T2 a také tomu, že se prý plánoval přechod tramvají na normální rozchod 1435 milimetrů. Tak byl spáchán jeden z největších dopravních omylů v dějinách.
Herna Tramvaj v ulici V Jirchářích
Na provoz tramvají v Ústí nad Labem upomíná také herna Tramvaj v ulici V Jirchářích.
Foto Lukáš Vrobel, 13. ledna 2007
Zrušení elektrické trakce v MHD bylo velkou chybou. Mnozí ústečtí obyvatelé se s likvidací tramvajového provozu nikdy nesmířili. Pokud by však tramvaje byly v Ústí zachovány, vznikl by zásadní problém s obsluhou některých oblastí, jež by nebylo vhodné obsluhovat pouze autobusy a tramvaje by sem kvůli nepříznivým sklonovým nebo směrovým poměrům nevyjely.

Trolejbusy v Ústí nad Labem

Trolejbusy zleva Škoda 15Tr ev. č. 543 (r. v. 1992), 536 (1989), 15TrM ev. č. 559        (1995) a znovu 15Tr ev. č. 508 (1988) a 516 (1988)
Trolejbusy zleva Škoda 15Tr ev. č. 543 (r. v. 1992), 536 (1989), 15TrM ev. č. 559 (1995) a znovu 15Tr ev. č. 508 (1988) a 516 (1988) na smyčce Mírová.
Foto Lukáš Vrobel, 1. května 2003
Od zrušení tramvajového provozu v roce 1970 obsluhovaly město Ústí nad Labem, které mělo přes 80 000 obyvatel, pouze autobusy. S nápravou této situace se začalo teprve v roce 1984, kdy znovu dostala zelenou elektrická trakce a byla zahájena výstavba nového trolejbusového provozu. S cestujícími se začalo jezdit v 1. července 1988 na lince 51 Stříbrníky - Mírové náměstí - Holoměř. Všechny vozy byly tehdy deponovány na odstavné ploše Severní Terasa, protože vozovna ve Všebořicích byla dokončena až v roce 1989.
Škoda 25Tr ev. č. 606 (r. v. 2006)
Škoda 25Tr ev. č. 606 (r. v. 2006) na konečné linky 55 Severní Terasa.
Foto Lukáš Vrobel, 22. ledna 2007
Postupně přibývalo tratí i linek a současný trolejbusový provoz je po Brně druhý největší v republice.
Rok 1989 byl zásadním pro vysoko položené sídliště Severní Terasa, protože v něm začala rozsáhlá výstavba trolejbusových tratí. Ty zde měly (a mají) opravdu velký význam, protože terén je tu značně členitý a pro autobusy nevhodný. (Trolejbusy v Ústí nad Labem jezdí na stoupání až do 10%.) V roce 1991 získaly trolejbusové spojení Dobětice, o rok později Krásné Březno a v roce 1993 se trolejbusy rozjely do Klíše. Stejně jako tramvaje i trolejbusy zde využívají velkou blokovou smyčku. V roce 1994 vyjely trolejbusy do Předlic a v roce 1995 byl rozvoj tohoto druhu dopravy na několik let uzavřen zprovozněním tratě do Neštěmic a Mojžíře.
Zleva Škoda 15TrM ev. č. 559 (r. v. 1995) a 15Tr 545 (1992) a 505        (1988)
Zleva Škoda 15TrM ev. č. 559 (r. v. 1995) a 15Tr 545 (1992) a 505 (1988) na konečné Všebořice u trolejbusové vozovny.
Foto Lukáš Vrobel, 22. ledna 2007
Rozvoj ústeckého trolejbusového provozu probíhal a dosud probíhá ještě na počátku 21. století, kdy už se ostatní naše trolejbusové provozy nerozšiřovaly, a některé dokonce upadaly. Už v 90. letech se uvažovalo o stavbě trolejbusové tratě z Nových Předlic ke Globusu v Trmicích. Ta se však dlouho nekonala a Globus místo toho přispíval na provoz autobusové linky číslo 2, vedené ke Globusu od divadla a až do Nových Předlic s trolejbusem souběžné.
1. června 2004 byla trať ke Globusu otevřena. Obsloužila ji nově zavedená linka 62, která jezdí v otevírací době Globusu z Mírového náměstí po 20 minutách. Konečnou nové tratě tvoří kruhový objezd.
Škoda 15TrM ev. č. 565 (r. v. 2003)
Škoda 15TrM ev. č. 565 (r. v. 2003) na lince 60 u zastávky Hraničář pod dominantou hotelu Vladimir.
Foto Lukáš Vrobel, 3. dubna 2005
Krátce po předání tratě ke Globusu byl 3. ledna 2005 zahájen trolejbusový provoz také na trati Vinařskou ulicí z manipulační smyčky Holoměř na Severní Terasu po trase dřívější autobusové linky 8. Zrušenou autobusovou linku zde nahradila trolejbusová linka 60, vedená v trase Mírové náměstí - Masarykova nemocnice - Mírová. Před výstavbou tratě jezdila linka 60 pouze jako posilová v odpolední špičce v trase Mírové náměstí - Bukov - Všebořice. Součástí tratě kolem Masarykovy nemocnice je i jednosměrné manipulační spojení ve směru od Severní Terasy na bukovský rondel.
Jediný ústecký trolejbus běžné délky - Škoda 14Tr ev. č. 403 (r. v. 1987)
Jediný ústecký trolejbus běžné délky - Škoda 14Tr ev. č. 403 (r. v. 1987) na konečné linky 62 Globus.
Foto Lukáš Vrobel, 2. dubna 2005
8. prosince 2007 byla otevřena trať z Mírového náměstí na Střekov. Střekov je významná čtvrť na pravém břehu Labe (opačném než historické centrum a většina zástavby), kam sice vedou dva mosty, ale dopravní obsluhu zajišťovaly až do tohoto dne pouze autobusy. Trolejbusy po nové trati jezdí z Mírového náměstí po Benešově mostě do zastávky Krajský soud a dále po trase ZPA - Kamenný Vrch škola - Kamenný Vrch - Poslední cesta - Novosedlické náměstí - V Zeleni - Šafaříkovo náměstí - Karla IV. Na novou trať byla z Mírového náměstí prodloužena linka 60.
Nízkopodlažní kloubový trolejbus Škoda 22Tr ev. č. 603 (r. v. 2002)
Nízkopodlažní kloubový trolejbus Škoda 22Tr ev. č. 603 (r. v. 2002) na smyčce Všebořice.
Foto Lukáš Vrobel, 2. května 2003
V současné době je zajišťován provoz na jedenácti trolejbusových linkách označených čísly 51 - 60 a 62.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

51

Mírová - Gagarinova - Severní Terasa - Hraničář - Mírové nám. - Jungmannova - Krásné Březno - OD Květ - Skalka

52

Klíše lázně - Hraničář - Mírové nám. - Nivy jesle - Stříbrnická - Mírová - Gagarinova - Severní Terasa

53

Mírová - Elba - Hornická - Hraničář - Mírové nám. - Nivy jesle - Stříbrníky - Dobětice - Dobětice točna
(v nočním provozu prodloužena o úsek Severní Terasa - Mírová a neobsluhuje zastávku Dobětice točna)

54

Všebořice - Bukov - Městský stadion - Hraničář - Mírové nám. - Nivy jesle - Stříbrníky - Dobětice - Dobětice točna

55

Severní Terasa - Gagarinova - Mírová - Elba - Hornická - Hraničář - Autoškola - Prior - Žežická

56

Všebořice - Bukov - Městský stadion - Hraničář - Mírové nám. - Autoškola - Prior - Krásné Březno - Zahradnický podnik - Pod Vyhlídkou
(nepřetržitý provoz)

57

Staré Předlice - Nové Předlice - Západní nádraží - Mírové nám. - Jungmannova - Krásné Březno - OD Květ - Mojžíř sídliště - Mojžíř

58

Klíše lázně - Hraničář - Mírové nám. - Autoškola - Prior - Krásné Březno - OD Květ - Skalka
(jen ve špičkách prac. dnů)

59

Klíše lázně - Hraničář - Mírové nám. - Jungmannova - Krásné Březno - Zahradnický podnik - Pod Vyhlídkou
(jen ve špičkách prac. dnů)

60

Karla IV. - Šafaříkovo nám. - Novosedlické nám. - Kamenný vrch - Krajský soud - Mírové nám. - Divadlo - Hraničář - Pod Holoměří - Masarykova nemocnice - Severní Terasa - Gagarinova - Mírová

62

Mírové nám. - Západní nádraží - Nové Předlice - Globus

Škoda 15Tr ev. č. 552 (r. v. 1994) na konečné Dobětice točna
Škoda 15Tr ev. č. 552 (r. v. 1994) na konečné Dobětice točna.
Foto Lukáš Vrobel, 2. května 2003
Na trolejbusových linkách jsou (stejně jako na častěji jezdících linkách autobusových) zavedeny pravidelné intervaly, takže si časy odjezdů spojů cestující snadno zapamatují. Nejčastěji jeudí linka 60, která má ve špičkách pracovních dnů interval 7 - 8 minut, v dopoledním sedle a vpodvečer a mimo pracovní dny přes den 10 minut, celotýdně večer a mimo pracovní dny také časně ráno pak 20 minut. Linky 51 - 57 jsou v provozu ve špičkách pracovních dnů v intervalu 15 minut, v sedle, večer a o víkendu 20 minut. V provozu jsou pouze přes den s výjimkou linky 53, která jezdí v pracovní dny od 23 do 19 hodin (tj. vždy kromě večera) a o víkendu pouze v noci, a linky 56, která je zavedena v celotýdenním nepřetržitém provozu. Linky 58 a 59 jezdí pouze ve špičkách pracovních dnů v intervalu 30 minut. Linka 62 vedená ke Globusu je v provozu denně cca od 7 do 20 hodin po 20 minutách.
Škoda 22Tr ev. č. 602 (r. v. 2002)
Škoda 22Tr ev. č. 602 (r. v. 2002) na konečné linky 54 Všebořice. Vpravo 15Tr ev. č. 553 (r. v. 1994) na lince 56.
Foto Lukáš Vrobel, 3. dubna 2005
Autobusové linky jsou s trolejbusy souběžné téměř na všech tratích. Autobusový provoz je ale většinou na těchto tratích oproti trolejbusovému zanedbatelný. Bez výstavby dalších trolejbusových tratí nemá odstraňování souběžných úseků autobusu s trolejbusem smysl, protože by zhoršilo úroveň cestování.
Škoda 15Tr ev. č. 501 (r. v. 1988)
Škoda 15Tr ev. č. 501 (r. v. 1988) na konečné linky 56 Mírová.
Foto Lukáš Vrobel, 22. ledna 2007
Při zahájení trolejbusového provozu v Ústí nad Labem v roce 1988 tvořily vozový park vozy Škoda 14Tr běžné délky. Z původních pěti vozů Škoda 14Tr zbyl jediný - ev. č. 403, rok výroby 1987. Po vyřazení ostatních vozů tohoto typu zůstal jediným trolejbusem běžné délky v celém provozu. Dlouho jezdil jen v noci, až v roce 2004 začal opět vyjíždět i za bílého dne, a to na linku 62 Mírové náměstí - Globus, pro niž je se svou délkou kapacitně dostačující.
Trolejbus 14Tr evid.č. 403 nasazený na linku 62 odpočívá ve smyčce Uhlozbyt. Jedná se o jediný vůz svého typu v Ústí nad Labem - pochází z pětice trolejbusů, které v roce 1988 v Ústí zahajovaly provoz trolejbusové dopravy. Zbývající vozidla byla již odprodána.
Trolejbus 14Tr evid.č. 403 (r. v. 1987) nasazený na linku 62 odpočívá ve smyčce Uhlozbyt (konečná Mírové náměstí). Pochází z pětice trolejbusů, které v roce 1988 v Ústí zahajovaly provoz trolejbusové dopravy. Zbývající vozidla byla již odprodána.
Foto Damir Holas, 12. září 2006
Většinu vozového parku trolejbusů v Ústí nad Labem tvoří kloubové vozy Škoda 15Tr a 15TrM. První vozy Škoda 15Tr byly nasazeny v roce 1989, poslední byly dodány roku 1994. V letech 1995 - 2003 pokračovaly dodávky modernizovaného provedení Škoda 15TrM.
Škoda 15Tr ev. č. 501 (r. v. 1988)
Škoda 15Tr ev. č. 543 (r. v. 1992) na konečné linky 62 Globus.
Foto Lukáš Vrobel, 2. dubna 2005
Provoz doplňují tři kloubové nízkopodlažní trolejbusy typu Škoda 22Tr. Mají evidenční čísla 601, 602 a 603. Vůz číslo 601 vyrobený jako prototyp již v roce 1994 byl do provozu v Ústí nad Labem zařazen až v roce 2002. Jezdí v celovozovém reklamním nátěru, zatímco zbylá dvě vozidla (z roku 2002) jsou červeno-bílá.
Škoda 22Tr ev. č. 603 (r. v. 2002)
Škoda 22Tr ev. č. 603 (r. v. 2002) v trolejbusové vozovně Všebořice.
Foto Lukáš Vrobel, 13. ledna 2007
V roce 2006 rozšířilo vozový park šest kloubových nízkopodlažních trolejbusů Škoda 25Tr s karosérií autobusu Karosa Citelis 18M a elektrickou výzbrojí firmy Škoda Electric. Vozy označené evidenčními čísly 604 - 609 jsou nasazovány především na linku 60 obsluhující Masarykovu nemocnici.
Spoje zajišťované nízkopodlažními vozidly nejsou na trolejbusových linkách v jízdních řádech vyznačeny.
Škoda 25Tr ev. č. 607 (r. v. 2006)
Škoda 25Tr ev. č. 607 (r. v. 2006) vyjíždí na lince 60 z obratiště Mírová.
Foto Lukáš Vrobel, 22. ledna 2007
Nátěr většiny trolejbusů je tovární červeno-krémový nebo červeno-bílý. Některé trolejbusy Škoda 15TrM jezdí v červeno-bílo-černém nátěru navrženém architektem Kotasem. Vyskytují se i celovozové reklamy nebo reklamní samolepkové pruhy.
Škoda 15Tr ev. č. 549 (r. v. 1992)
Škoda 15Tr ev. č. 549 (r. v. 1992) v celovozovém reklamním nátěru na lince 57 u zastávky Divadlo.
Foto Lukáš Vrobel, 20. května 2006
Trolejbusům slouží vozovna Všebořice nacházející se u konečné Všebořice. Tato vozovna byla zbudována výhradně pro trolejbusy a autobusy v ní lze vidět pouze jako záložní vozy. Do pravidelného provozu jsou autobusy vypravovány z garáží v Předlicích umístěných u zastávky autobusu Vozovna DP.
Trolejbusová vozovna ve Všebořicích s vozy Škoda 15Tr
Trolejbusová vozovna ve Všebořicích s vozy Škoda 15Tr.
Foto Lukáš Vrobel, 3. dubna 2005
Všech jedenáct trolejbusových linek se stýká v zastávce Mírové náměstí, ke které přiléhá dvoustopá mezilehlá smyčka Uhlozbyt.
Koncové smyčky jsou mají někdy méně stop než současně ukončených linek. Někdy kvůli tomu musí odstavené vozy stahovat sběrače. Velmi rušné smyčky Všebořice a Severní Terasa jsou dvoustopé, konečná Mírová je dokonce trojstopá.
Škoda 15Tr ev. č. 551 (r. v. 1994)
Škoda 15Tr ev. č. 551 (r. v. 1994) na lince 55 v obratišti Mírová, kde tato linka běžně nekončí.
Foto Lukáš Vrobel, 2. dubna 2005
Všechny trolejbusy hlásí zastávky a uvnitř vozu jsou vybaveny jednou digitální orientací nad stanovištěm řidiče, která ukazuje aktuální čas a název příští zastávky střídavě s číslem linky a názvem konečné. Trolejbusy Škoda 15TrM a novější jsou vybaveny digitálními orientacemi i zvenku.
Škoda 25Tr ev. č. 605 (r. v. 2006)
Škoda 25Tr ev. č. 605 (r. v. 2006) přijíždí na lince 60 do zastávky Pod Holoměří.
Foto Lukáš Vrobel, 22. ledna 2007
Zajímavé jsou vnější "cedulové" trolejbusové orientace. Na bok vozů se umisťuje za okna bloček orientací s čísly všech linek a jejich trasami. Před výjezdem řidič "natočí" správnou linku a jede. Zepředu a zezadu má trolejbus bez digitálních orientací pouze číslo linky, v jiných provozech obvyklý název konečné vepředu zde chybí.
Škoda 25Tr ev. č. 605 (r. v. 2006)
Škoda 25Tr ev. č. 609 (r. v. 2006) na konečné linky 60 Mírová.
Foto Lukáš Vrobel, 22. ledna 2007
Další rozvoj trolejbusové sítě po otevření tratě na Střekov by dopravě v Ústí nad Labem a okolí velmi prospěl. Vhodná by byla elektrifikace hlavních úseků významných autobusových linek číslo 3 a 11. Náhradou za další významné úseky linky 3 by byly tratě Hraničář - Kaufland - Vlnola - Nové Předlice a Globus - Václavské náměstí. Linku 11 by mohla nahradit spojka Bezručova - Městský stadion a trať z Bukova k Carrefouru. Další z tratí, které by mohly přicházet k úvahu, by bylo prodloužení Staré Předlice - Chabařovice po trase linky 12. Oficiální projekty na tyto tratě však nejsou zpracovány.
Škoda 15TrM ev. č. 564 (r. v. 2003)
Škoda 15TrM ev. č. 564 (r. v. 2003) na lince 54 v zastávce Revoluční.
Foto Lukáš Vrobel, 22. ledna 2007

Fotogalerie

Škoda 15Tr ev. č. 544 (r. v. 1992) ve smyčce Pod Vyhlídkou. L. Vrobel, 3. 5. 2003 Škoda 22Tr ev. č. 602 (r. v. 2002) v zastávce Hraničář. L. Vrobel, 2. 5. 2003 Škoda 15Tr ev. č. 517 (r. v. 1988) ve vozovně. L. Vrobel, 13. 1. 2007 Nové nízkopodlažní kloubové trolejbusy Škoda 25Tr zleva ev. č. 609, 606 a 607 (všechny r. v. 2006) ve vozovně. L. Vrobel, 13. 1. 2007
Škoda 15Tr ev. č. 506 (r. v. 1988) na smyčce Staré Předlice. L. Vrobel, 2. 5. 2003 Škoda 15Tr ev. č. 539 (r. v. 1989) na lince 55 v zastávce Mírová. L. Vrobel, 22. 1. 2007 Škoda 25Tr ev. č. 604 (r. v. 2006) na lince 60 v zastávce Masarykova nemocnice. L. Vrobel, 22. 1. 2007 Trolejbusy Škoda 15Tr č. 545 (1992) a 532 (1989) s vozem Škoda 22Tr č. 603 (2002) ve Všebořicích. L. Vrobel, 22. 1. 2007
Škoda 15Tr ev. č. 548 (r. v. 1992) na smyčce Žezická. L. Vrobel, 1. 5. 2003 Vrak trolejbusu Škoda 15Tr ev. č. 534 (r. v. 1989) zničeného požárem v srpnu 2006 stojí ve všebořické vozovně. L. Vrobel, 13. 1. 2007 Škoda 15Tr ev. č. 544 (r. v. 1992) projíždí na lince 51 křižovatkou Předmostí u zastávky Mírové náměstí. D. Holas, 12. 9. 2006 Obratiště Severní Terasa s trolejbusy v popředí zleva 15TrM ev. č. 563 (r. v. 2003) na lince 52, 15Tr 547 (1992) na lince 55 a 15TrM 564 (2003) jako manipulační jízda. L. Vrobel, 3. 4. 2005

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam