ustinadlabem
Ústí nad Labem

Hnědé uhlí už se dnes přímo v Ústí nad Labem netěží, ale chemický průmysl, který díky jeho těžbě vznikl, funguje dál. Kromě něj je ve městě zastoupen průmysl potravinářský, strojírenský, textilní, energetický a elektrotechnický.
V minulosti působila rozsáhlá průmyslová výroba katastrofální znečištění ovzduší a Ústí bylo nejvíce znečištěným městem v Československu. Dnes už je situace s čistotou ovzduší výrazně lepší.
Stísněné historické centrum bylo poškozeno bombardováním na konci 2. světové války. Bombardování poškodilo také gotický děkanský kostel, jehož věž se odchýlila od své osy o 1,86 metru a je tak nejšikmější věží v ČR. Další významnou historickou památkou v Ústí nad Labem je zřícenina hradu Střekov ve stejnojmenné čtvrti, rozložené na druhé straně Labe než centrum města. Dominantou města je vyhlídková restaurace Větruše postavená v letech 1896 - 1897, nedostatečnou údržbou v období po 2. světové válce a následnou privatizací zcela zdevastovaná a po nákladné rekonstrukci znovuotevřená v roce 2005.
V současné době žije v Ústí nad Labem zhruba 94 000 obyvatel, v minulosti ale počet obyvatel přesahoval 100 000, takže se Ústí dalo považovat za velkoměsto.
Provoz městské hromadné dopravy v Ústí nad Labem zajišťuje Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s. Informace o městské dopravě a snímky z provozu naleznete na samostatných stránkách v nabídce vlevo. Na této úvodní stránce jsou umístěny informace společné pro celý provoz MHD a informace o regionální a dálkové dopravě.
Silniční doprava

Dalšími významnými pozemními komunikacemi jsou silnice 1. třídy I/30 Lovosice - Ústí nad Labem - Chlumec a I/62 Ústí nad Labem - Děčín - Hřensko (st. hranice). Důležité jsou také vzdálenější silnice I/13 Karlovy Vary - Chomutov - Most - Teplice - Děčín - Liberec (obchází město severozápadně, napojení I/30 v Chlumci) a rychlostní R63 Řehlovice (napojení na D8) - Bystřany (u Teplic).
V minulosti zajišťoval naprostou většinu regionální a dálkové autobusové dopravy v Ústí nad Labem a okolí Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s. a jeho předchůdci. Ústecký dopravní závod ČSAD označený číslem 401 byl v minulosti součástí krajského národního (od roku 1988 státního) podniku ČSAD Ústí nad Labem, který působil na celém území tehdejšího Severočeského kraje. V roce 1991 byl podnik rozdělen a jednou z následnických organizací se stala akciová společnost ČSAD Ústí nad Labem, o rok později po oddělení nákladní dopravy přejmenovaná na ČSAD BUS Ústí nad Labem. Tento dopravce se v listopadu 2004 opět rozdělil. Došlo ke vzniku nových tří akciových společností - provozovny na území Ústeckého kraje jsou součástí Dopravního podniku Ústeckého kraje a.s., provozovny v Libereckém kraji spadají pod ČSAD Česká Lípa a.s. a správu autobusových nádraží zajišťuje BUS.COM a.s. Vybrané dálkové linky DP Ústeckého kraje byly od května 2006 postupně převedeny pod dceřinnou společnost DP INTERCITY s.r.o. Vzhledem k pražskému sídlu nových dopravců byly po reorganizaci všechny autobusy vybaveny pražskými registračními značkami.

Dalšími z nových dopravců jsou např. ČSAD Semily, a.s. a Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, a.s.
Za pozornost stojí, že na území města Ústí nad Labem jsou vedeny také autobusové linky číslo 123, 137 a 138 MHD Teplice provozované Dopravním podnikem Teplice, s.r.o. Po náhradě provozu regionálních linek Dopravního podniku Ústeckého kraje proběhlé v období od listopadu 2006 do ledna 2007 totiž obsluhuje teplická městská hromadná doprava i široké okolí města a kromě MHD Ústí nad Labem zasahuje i do provozu MHD Krupka. O zavedení integrovaného dopravního systému mezi těmito třemi městskými provozy nebo i s regionálními linkami dalších dopravců však zřejmě nemají představitelé kraje zájem.
Noví autobusoví dopravci začali zajišťovat provoz převážně ojetými autobusy včetně vozů nakoupených z Německa. Bohužel snaha DP Ústeckého kraje o nasazování ekologicky šetrných plynových autobusů byla nástupem nových dopravců zmařena.
Železniční doprava

Železniční doprava má dominantní postavení ve spojení s Prahou. Jízdní doba je sice v této relaci oproti autobusu o něco delší, vlaky však jezdí většinou až do centra města (na Masarykovo nebo hlavní nádraží), zatímco autobusy končí převážně na Nádraží Holešovice. Cesta vlakem je díky rekonstruované trati dosti pohodlná, kromě toho kapacita vlaků je oproti autobusům podstatně vyšší.
Tarif MHD

Nepřenosné časové jízdenky existují v kategoriích občanská, občanská zlevněná, studentská (15 - 26 let) a dětská (6 - 15 let). Jejich časová platnost může činit 7, 15, 30, 90, 180 nebo 365 dní (v posledních dvou variantách jen u jízdenky občanské). 30denní občanská jízdenka stojí 380,- Kč, 90denní 980,- Kč a 365denní 3440,- Kč. Držitelé jízdenek s 30denním a delším obdobím platnosti mají nárok na bezplatnou přepravu jednoho spoluzavazadla nebo jednoho psa. Přenosné časové jízdenky jsou k dostání jako 30denní (650,- Kč) a 90denní (1620,- Kč).
Bezplatně se přepravují např. děti do 6 let věku, osoby nad 70 let věku, držitelé průkazu ZTP a držitelé průkazu ZTP/P včetně psa a průvodce.
Zastávky a jízdní řády



Zastávkové čekárny jsou různých typů, a jak tomu ve velkých městech bývá, většinou poznamenané činností vandalů.



Tramvaje v Ústí nad Labem



Trolejbusy v Ústí nad Labem


Rok 1989 byl zásadním pro vysoko položené sídliště Severní Terasa, protože v něm začala rozsáhlá výstavba trolejbusových tratí. Ty zde měly (a mají) opravdu velký význam, protože terén je tu značně členitý a pro autobusy nevhodný. (Trolejbusy v Ústí nad Labem jezdí na stoupání až do 10%.) V roce 1991 získaly trolejbusové spojení Dobětice, o rok později Krásné Březno a v roce 1993 se trolejbusy rozjely do Klíše. Stejně jako tramvaje i trolejbusy zde využívají velkou blokovou smyčku. V roce 1994 vyjely trolejbusy do Předlic a v roce 1995 byl rozvoj tohoto druhu dopravy na několik let uzavřen zprovozněním tratě do Neštěmic a Mojžíře.

1. června 2004 byla trať ke Globusu otevřena. Obsloužila ji nově zavedená linka 62, která jezdí v otevírací době Globusu z Mírového náměstí po 20 minutách. Konečnou nové tratě tvoří kruhový objezd.



51 |
Mírová - Gagarinova - Severní Terasa - Hraničář - Mírové nám. - Jungmannova - Krásné Březno - OD Květ - Skalka |
52 |
Klíše lázně - Hraničář - Mírové nám. - Nivy jesle - Stříbrnická - Mírová - Gagarinova - Severní Terasa |
53 |
Mírová - Elba - Hornická - Hraničář - Mírové nám. - Nivy jesle - Stříbrníky - Dobětice - Dobětice točna |
54 |
Všebořice - Bukov - Městský stadion - Hraničář - Mírové nám. - Nivy jesle - Stříbrníky - Dobětice - Dobětice točna |
55 |
Severní Terasa - Gagarinova - Mírová - Elba - Hornická - Hraničář - Autoškola - Prior - Žežická |
56 |
Všebořice - Bukov - Městský stadion - Hraničář - Mírové nám. - Autoškola - Prior - Krásné Březno - Zahradnický podnik - Pod Vyhlídkou |
57 |
Staré Předlice - Nové Předlice - Západní nádraží - Mírové nám. - Jungmannova - Krásné Březno - OD Květ - Mojžíř sídliště - Mojžíř |
58 |
Klíše lázně - Hraničář - Mírové nám. - Autoškola - Prior - Krásné Březno - OD Květ - Skalka |
59 |
Klíše lázně - Hraničář - Mírové nám. - Jungmannova - Krásné Březno - Zahradnický podnik - Pod Vyhlídkou |
60 |
Karla IV. - Šafaříkovo nám. - Novosedlické nám. - Kamenný vrch - Krajský soud - Mírové nám. - Divadlo - Hraničář - Pod Holoměří - Masarykova nemocnice - Severní Terasa - Gagarinova - Mírová |
62 |
Mírové nám. - Západní nádraží - Nové Předlice - Globus |






Spoje zajišťované nízkopodlažními vozidly nejsou na trolejbusových linkách v jízdních řádech vyznačeny.



Koncové smyčky jsou mají někdy méně stop než současně ukončených linek. Někdy kvůli tomu musí odstavené vozy stahovat sběrače. Velmi rušné smyčky Všebořice a Severní Terasa jsou dvoustopé, konečná Mírová je dokonce trojstopá.




Fotogalerie
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Příbuzné články
- Nová trať na Bukov - glosa ze zahájení provozu na trolejbusové trati přes Bukov a sídliště Vinařská
- Nová trať na Střekov - reportáž o otevření trolejbusové spojnice pravého a levého břehu Labe
Související stránky
- DPMÚL - oficiální web dopravce
- Seznam-autobusu.cz - přehled vozového parku ústeckých trolejbusů
- Československé trolejbusy » Karta ústeckého trolejbusového provozu