ustinadlabem
Ústí nad Labem - Glosa k otevření nové trolejbusové trati Vinařská - Bukov - Severní Terasa
Tak nám to začalo. Po krátkém půstu máme opět dalších 3060 metrů nových drátů v Ústí nad Labem. Kdo však vyrazil na první trolejbusový kurz hned po ránu byl zřejmě mírně zklamán. Na smyčce Mírová se objevily Citybusy s orientací 60 - náhradní doprava. Tento stav však pouze předznamenal slavnostní zahájení na této trati v dopoledních hodinách. Citybusy jezdily celé ráno, ovšem okolo osmé hodiny se někam vytratily a redakce marně čekala na kýžený autobusovo-trolejbusový spoj směr Holoměř. To už ale přišla devátá hodina, v Ústí vrcholí 95 % slevová zácpa a Citybusy jsou opět zde, ovšem do Herbenovy ulice už vplouvá vůz 22 Tr e.č. 602. Po úvodním ceremoniálu se zaplňuje především zástupci investora a vlastníka v jedné osobě - města Ústí nad Labem. Ovšem dle našeho názoru toto měla být akce za 1. ve městě, za 2. pro zákazníky (rozuměj běžný cestující). Stačí se poučit z dějin, kdy např. z otevírání telnické tramvajové trati byla celodenní slavnost o níž věděl celý kraj (natož obyvatelé města Ústí nad Labem). Dnes stačí zapózovat novinářům, regionální televizi a je to! Čekáme, jako jediní, prvního příjezdu "linkového" trolejbusu do stanice "V Zahrádkách" a prostor pro komické situace začíná. Nevěřícně hlavou kroutící lidé vystupují a utíkají zpět s pestrými nadávkami, kamže je to vlastně ten "blbej" trolejbus zavezl, když oni jedou do "kerfůru". Na Masarykově ulici právě vrcholí dopravní kolaps, tak jim to moc nezávidíme, ale kdeže jsou teď úředníci jedoucí zde, už téměř před hodinou. Spekulujeme, že nyní zřejmě svými auty přispívají k všeobecné zácpě. Inu informovanost a občan na prvním místě. Ale vraťme se zpět k samotnému provozu. Na trať nekompromisně nastupují vozy 601, 602, 603 a zahajují pravidelný provoz. Mimochodem vůz 601 na chvíli končí okolo 14:00 na spojce mezi Soc. Péčí a Mírovou. Později odpoledne již je opět v provozu. Budiž ke chvále dopravce, že se objevuje v Ústí exotická (zatímco jinde zcela běžná) záležitost - nejen koncová stanice Mírová, ale i nácestná- Masarykova nemocnice. Jen tak dál a vzhůru k využití, všude jinde již odhaleného, tajemství systému BUSe i na jiných linkách, za běžného provozu a v plném rozsahu. Opravdu nezlobte se na nás, ale z předchozích, ne příliš optimistických řádků, jistě tušíte, že taková událost jakou bezesporu otevření trolejbusové trati je nejen v českých, ale i světových měřítkách, by si zasloužila více nežli ujetí 6120 m jedním trolejbusem v uzavřené skupince lidí a zapózováním regionálním médiím. Tolik přímo z místa události, nyní však obecně:
Veřejná doprava je služba VEŘEJNOSTI. Pokud spustíme novou trať, je to událost ne tolik pro Dopravní podnik, ale hlavně pro cestující. Otevírá se tím obrovský prostor pro prezentaci a propagaci celého městského dopravního systému, která by přispěla k celkovému pozvednutí zájmu o městskou dopravu. Nelze si představit lepší reklamu pro dopravce. Kdyby dopravce vozidla alespoň lehce vyzdobil, kdyby se věc propírala na veřejnosti, kdyby se spojila například se dnem otevřených dveří v ústecké nemocnici či se speciálními jízdami historických vozidel MHD po Ústí... Kdyby... důležité a jediné podstatné je, že trať byla postavena a v rekordním čase zprovozněna, což zaslouží obdiv všem, kteří se o to zasloužili.
Veřejná doprava je služba VEŘEJNOSTI. Pokud spustíme novou trať, je to událost ne tolik pro Dopravní podnik, ale hlavně pro cestující. Otevírá se tím obrovský prostor pro prezentaci a propagaci celého městského dopravního systému, která by přispěla k celkovému pozvednutí zájmu o městskou dopravu. Nelze si představit lepší reklamu pro dopravce. Kdyby dopravce vozidla alespoň lehce vyzdobil, kdyby se věc propírala na veřejnosti, kdyby se spojila například se dnem otevřených dveří v ústecké nemocnici či se speciálními jízdami historických vozidel MHD po Ústí... Kdyby... důležité a jediné podstatné je, že trať byla postavena a v rekordním čase zprovozněna, což zaslouží obdiv všem, kteří se o to zasloužili.

Prvním vozem na nové trati byl 2. prototyp vozu 22Tr e.č. 601.
Foto Petr Ježek (3. 1. 2004)
Trolejbusová trať na Střekov otevřena

Trolejbus Škoda 22Tr se otáčí na konečné Střekov, Karla IV
Foto Jan Šlehofer, 9. prosince 2007
Za nevlídného počasí byla v Ústí nad Labem v sobotu 9. prosince 2007 slavnostně otevřena nová trolejbusová trať na Střekov. Před desátou hodinou čekal na Mírovém náměstí připraven trolejbus (Škoda 25Tr č. 609). Krátce po desáté se pak vydal s představiteli města, dopravního podniku a dalšími hosty po nové trati na druhý břeh Labe.

Škoda 25Tr ev. č. 609 na Mírovém náměstí před slavnostním otevřením trati.
Foto Miroslav Klas, 9. prosince 2007
V zastávce Krajský soud proběhlo za účasti přestavitelů města, dopravního podniku a zhotovitelem stavby (firmy Viamont) slavnostní otevření trati. Po krátkých proslovech proběhlo přestřižení pásky a účastníci a další přítomní hosté vyrazili spolu se zájemci z řad veřejnosti na projížďku trolejbusem po nové trati na Střekov.

Slavnostní stříhání pásky v zastávce Krajský soud.
Foto Miroslav Klas, 9. prosince 2007
Délka nové trolejbusové trati je 5 km. V obou směrech se nachází 17 zastávek, z toho je jedna společná (na konečné v ul. Karla IV.). Trať obsahuje 291 ks stožárů a tři měnírny. Nataženo bylo 21 km trolejového vedení.
Trolejbusová trať na Střekov si vyžádala 216 mil. korun (včetně DPH). Šlo o jednu z největších investičních akcí svého druhu v České republice za posledních několik let. Trať byla postavena ve smluvním termínu za rok a pět měsíců. Výstavba, kterou provedla společnost Viamont DSP a.s., začala 12. června 2006.

Trolejbus Škoda 25Tr č. 609 s hosty dorazil na konečnou Střekov, Karla IV.
Foto Jan Šlehofer, 9. prosince 2007
Na nové konečné Střekov, Karla IV proběhlo ještě otevření nového kruhového objezdu, který slouží i pro otáčení trolejbusové linky. I zde došlo na stříhání pásky. Poté se hosté svezli zpět do zastávky Krajský soud, kde bylo připravené ve stanu malé občerstvení.

Stříhání pásky na kruhovém objezdu na konečné Střekov, Karla IV.
Foto Jan Šlehofer, 9. prosince 2007
Od dnešního dne začal platit v Ústí nad Labem nový jízdní řád. Na Střekov vyjíždí trolejbusová linka č. 60. Z centra města vede přes starý silniční most kolem soudu. Na kruhovém objezdu u Setuzy odbočí doleva a jede na viadukt spojující Mariánský most a Kamenný vrch. Odtud sjede na Novosedlické náměstí, Šafaříkovo náměstí a skončí u kruhové křižovatky ulic Karla IV a Ke Hradu. Od rána do slavnostního otevření trati byla linka č. 60 obsluhována náhradní autobusovou dopravou. Krátce před jednáctou hodinou již však vyjíždí na Střekov trolejbusy do pravidelného provozu. První den zde byly nasazeny převážně nízkopodlažní vozy Škoda 22Tr a 25Tr.
Spoje linky číslo 60 budou ve špičce v pracovních dnech jezdit každých 7 a 8 minut, dopoledne a v podvečer každých 10 minut. O víkendech pak trolejbus pojede po deseti minutách. V méně využívanou dobu, okolo 21. hodiny, bude k dispozici po dvaceti minutách. Dopravní podnik si nasazením trolejbusů na Střekov slibuje úsporu nákladů z hlediska spotřeby energií (el. energie – nafta) ve výši téměř 1,7 mil. korun ročně.

Trolejbus 15TrM přijíždí do zastávky V Zeleni.
Foto Jan Šlehofer, 9. Prosince 2007
Samostatnou investiční akcí města Ústí nad Labem byla navazující výstavba kruhového objezdu v ulici Karla IV. a komplexní rekonstrukce vozovky, chodníku a veřejného osvětlení. Součástí akce byla i rekonstrukce stávajících a nových přechodů pro chodce a oprava čtyř zastávek MHD. Všechny stávající i nové přechody pro chodce přes ulici Karla IV. a jeden přechod přes Žukovovu ulici jsou vybaveny samostatným osvětlením přechodů.
V průběhu realizace stavby bylo nutné zvýšit ochranu krytí stávajících inženýrských sítí a jejich provozního zabezpečení. Při odkrytí stávajících konstrukcí se zjistilo, že původní skladba podkladu komunikace, včetně zhutnění, je nedostatečná a bylo nutné tento podklad odtěžit a provést ho tak, aby vyhovoval z hlediska únosnosti provozu trolejbusové trati. Z tohoto důvodu vzniklo navýšení ceny o téměř 1,5 mil. Kč. Celková cena stavby rekonstrukce komunikace Karla IV., která probíhala od začátku května do konce října, si vyžádala 23,5 mil. Kč, včetně DPH.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Strana 1 z 3
- Začátek
- Předchozí
- 1
- 2
- 3
- Následující
- Konec