Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

Linka č.5

Čočka linky 5

Autobus
Dne 8.9.1951 byl zahájen provoz na lince F - Stalinovo náměstí (dnes Senovážné) - Mladé, později označované jako linka č.5. Byla to první autobusová linka, tvořící doplněk ke čtyřem linkám trolejbusovým. Po necelém roce byl provoz dne 9.8.1952 prodloužen z Mladého do Nových Hodějovic a 1.4.1956 pak na opačném konci této linky od pošty do Havlíčkovy kolonie. Až do 16. srpna 1965 jezdila tato linka Jeronýmovou ulicí, od tohoto data byla odkloněna k nádraží. Dalšího prodloužení se dočkala od 1. září 1971, kdy byla prodloužena z Nových Hodějovic do Starých Hodějovic. Tato trasa linky vydržela až do 7. listopadu 1984, kdy byla linka (do té doby tvořící svou trasou písmeno U) zcela přesměrována na trasu ze Sídliště Vítězného Února přes Vltavu střed Pekárenskou ulicí k podniku Technoplyn v Novém Vrátě. Za dva roky získala jedno prvenství, kdy byla jako první linka MHD prodloužena na Sídliště Máj na "prozatímní" konečnou do bezejmenné ulice - nyní ulice M.Horákové. Tato trasa se od té doby nezměnila, v špičkovém období byly autobusy vedeny v celé trase a v sedle ukončovány ze směru Sídliště Máj na Palackého náměstí. Na této lince byla jako na jediné také aplikována jednosměrná přeprava cestujících, kdy část spojů se vracela ráno od točny Technoplyn prázdná do Sídliště Máj, aby navezla další pracující do průmyslové oblasti v Rudolfovské ulici. Odpoledne byl u části spojů takto aplikován odvoz z Rudolfovské ulice do sídlišť.
O co je trasa této linky stabilnější, o to méně stabilní je intenzita provozu na této lince. Ke konci 80.let byla výprava 5 autobusů ve špičce pracovního dne, jeden v sedle a jeden o víkendu. Toto vydrželo až do roku 2000, jen počet nasazovaných vozidel ve špičce PD dosahoval čtyři vozidla. Od roku 2000 se jakoby stále hledá, intenzita provozu stále klesala. Například v roce 2003 byly stále nasazovány čtyři vozidla, ale pouze ve špičce pracovního dne. V sedle a o víkendu v provozu nebyla v provozu. Od 1.1.2004 byla dokonce zrušena úplně, ale tlak občanů si vynutil její navrácení od 1.4.2004, ale ve značně omezeném rozsahu. V ranní špičce pracovního dne naváží dva standardní autobusy cestující ze Sídliště Máj do průmyslové oblasti na Rudolfovské ulici, zpět se vrací výhradně manipulačně. Odpoledne je postup opačný, kromě jednoho spoje, který jede z Máje do Nového Vráta, jezdí všechny ostatní z Nového Vráta do Sídliště Máj a zpět se vrací opět výhradně manipulační jízdou.

Vozový park

Až do změny trasy 7.11.1984 byly na tuto linku nasazovány standardní autobusy, od změny této trasy kloubová vozidla. Zhruba v polovině devadesátých let bylo změněno víkendové nasazování kloubových vozidel za krátké. Poslední léta provozu byla několikrát o prázdninách oslabována kapacita této linky nasazováním standardních vozidel, od 1.4.2004 jsou na tuto linku nasazována "sóla" již trvale. Této lince patří jedno z dalších prvenství, vzhledem k tomu, že to byla první autobusová linka DPmČB a vzhledem k několikeré výměně druhu nasazovaných vozidel (standardní za kloubový a obráceně) lze říct, že se na této lince vystřídaly všechny typy autobusů u DP, kromě nejnovějších kloubových Citelisů, které na lince s tímto označením zatím spatřeny nebyly.

Současnost

Současná trasa linky 5 Sídliště Máj - Vltava střed - Družba - Palackého náměstí - Dobrovodská - Nové Vráto odpovídá stavu od roku 1984. Jak již bylo řečeno, jedná se vyloženě o účelovou linku, která je přizpůsobena požadavkům cestujících. Ráno je provozována ve směru Máj - Nové Vráto, odpoledne opačně. Zpět jedou vozy pouze manipulačně. Celkem slušná vytíženost linky 5 v poslední době by stála za úvahu, jestli nepřidat jedno pořadí a neprovozovat jí jako plnohodnotnou linku. Provoz linky je pouze ve špičkách pracovních dnů (škola i prázdniny), kdy jsou na linku vypraveny dva standardní vozy.
Dnes již historický snímek. Na lince č.5 kloubový autobus dnes nepotkáme, konečná Nové Vráto se nyní jmenuje Nové Vráto, U Scanie a nakonec samotný autobus č.101 je již dlouhou dobu vyřazen
Dnes již historický snímek. Na lince č.5 kloubový autobus dnes nepotkáme, konečná Nové Vráto se nyní jmenuje Nové Vráto, U Scanie a nakonec samotný autobus č.101 je již dlouhou dobu vyřazen.
Foto Jan Přibyl (23. 3. 2003)
Současnost linky č.5 patří standardním autobusům. Na snímku Karosa B731 č.271 na točně v Novém Vrátě
Současnost linky č.5 patří standardním autobusům. Na snímku Karosa B731 č.271 na točně v Novém Vrátě.
Foto Jan Přibyl (31. 1. 2005)

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam