Linka č.5


Dne 8.9.1951 byl zahájen provoz na lince F - Stalinovo náměstí (dnes Senovážné) - Mladé, později označované
jako linka č.5. Byla to první autobusová linka, tvořící doplněk ke čtyřem linkám trolejbusovým. Po necelém roce
byl provoz dne 9.8.1952 prodloužen z Mladého do Nových Hodějovic a 1.4.1956 pak na opačném konci této linky od
pošty do Havlíčkovy kolonie. Až do 16. srpna 1965 jezdila tato linka Jeronýmovou ulicí, od tohoto data byla
odkloněna k nádraží. Dalšího prodloužení se dočkala od 1. září 1971, kdy byla prodloužena z Nových Hodějovic
do Starých Hodějovic. Tato trasa linky vydržela až do 7. listopadu 1984, kdy byla linka (do té doby tvořící
svou trasou písmeno U) zcela přesměrována na trasu ze Sídliště Vítězného Února přes Vltavu střed Pekárenskou
ulicí k podniku Technoplyn v Novém Vrátě. Za dva roky získala jedno prvenství, kdy byla jako první linka MHD
prodloužena na Sídliště Máj na "prozatímní" konečnou do bezejmenné ulice - nyní ulice M.Horákové. Tato trasa
se od té doby nezměnila, v špičkovém období byly autobusy vedeny v celé trase a v sedle ukončovány ze směru
Sídliště Máj na Palackého náměstí. Na této lince byla jako na jediné také aplikována jednosměrná přeprava
cestujících, kdy část spojů se vracela ráno od točny Technoplyn prázdná do Sídliště Máj, aby navezla další
pracující do průmyslové oblasti v Rudolfovské ulici. Odpoledne byl u části spojů takto aplikován odvoz z
Rudolfovské ulice do sídlišť.
O co je trasa této linky stabilnější, o to méně stabilní je intenzita provozu na této lince. Ke konci 80.let byla
výprava 5 autobusů ve špičce pracovního dne, jeden v sedle a jeden o víkendu. Toto vydrželo až do roku 2000, jen
počet nasazovaných vozidel ve špičce PD dosahoval čtyři vozidla. Od roku 2000 se jakoby stále hledá, intenzita
provozu stále klesala. Například v roce 2003 byly stále nasazovány čtyři vozidla, ale pouze ve špičce pracovního
dne. V sedle a o víkendu v provozu nebyla v provozu. Od 1.1.2004 byla dokonce zrušena úplně, ale tlak občanů si
vynutil její navrácení od 1.4.2004, ale ve značně omezeném rozsahu. V ranní špičce pracovního dne naváží dva
standardní autobusy cestující ze Sídliště Máj do průmyslové oblasti na Rudolfovské ulici, zpět se vrací výhradně
manipulačně. Odpoledne je postup opačný, kromě jednoho spoje, který jede z Máje do Nového Vráta, jezdí všechny ostatní z Nového Vráta
do Sídliště Máj a zpět se vrací opět výhradně manipulační jízdou.
Vozový park
Až do změny trasy 7.11.1984 byly na tuto linku nasazovány standardní autobusy, od změny této trasy kloubová vozidla.
Zhruba v polovině devadesátých let bylo změněno víkendové nasazování kloubových vozidel za krátké. Poslední léta
provozu byla několikrát o prázdninách oslabována kapacita této linky nasazováním standardních vozidel, od 1.4.2004
jsou na tuto linku nasazována "sóla" již trvale. Této lince patří jedno z dalších prvenství, vzhledem k
tomu, že to byla první autobusová linka DPmČB a vzhledem k několikeré výměně druhu nasazovaných vozidel (standardní
za kloubový a obráceně) lze říct, že se na této lince vystřídaly všechny typy autobusů u DP, kromě nejnovějších
kloubových Citelisů, které na lince s tímto označením zatím spatřeny nebyly.
Současnost
Současná trasa linky 5 Sídliště Máj - Vltava střed - Družba - Palackého náměstí - Dobrovodská - Nové Vráto odpovídá stavu od roku 1984. Jak již bylo řečeno,
jedná se vyloženě o účelovou linku, která je přizpůsobena požadavkům cestujících. Ráno je provozována ve směru Máj - Nové Vráto, odpoledne opačně.
Zpět jedou vozy pouze manipulačně. Celkem slušná vytíženost linky 5 v poslední době by stála za úvahu, jestli nepřidat jedno pořadí a neprovozovat jí
jako plnohodnotnou linku. Provoz linky je pouze ve špičkách pracovních dnů (škola i prázdniny), kdy jsou na linku vypraveny dva standardní vozy.

Dnes již historický snímek. Na lince č.5 kloubový autobus dnes nepotkáme, konečná Nové Vráto se nyní jmenuje Nové Vráto, U Scanie a nakonec
samotný autobus č.101 je již dlouhou dobu vyřazen.
Foto Jan Přibyl (23. 3. 2003)

Současnost linky č.5 patří standardním autobusům. Na snímku Karosa B731 č.271 na točně v Novém Vrátě.
Foto Jan Přibyl (31. 1. 2005)