Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

ceskebudejovice

Linka č.1

Čočka linky 1

Autobus
Nejstarší českobudějovická linka, která si stále udržuje (jako poslední) svoji historickou trasu. Vznikla sloučením trolejbusových linek A - Stalinovo náměstí (dnes Senovážné náměstí) - Čtyři Dvory (první trolejbusová linka - provoz zahájen 28.10.1948) a B - Nádraží - Rudolfov (provoz zahájen slavnostně v sobotu 6.8.1949 v 10 hodin). Sloučením vznikla linka 1 Rudolfov - Nádraží - Vnitřní město - Čtyři Dvory. Byla to linka, jejíž vozy obsluhovaly i samotné centrum Českých Budějovic. Nejprve obousměrně, pak jednosměrně, a to nejprve trolejbusy, po jejich náhradě i autobusy. Dne 24.3.1968 provoz trolejbusů na této lince skončil a od následujícího dne byl nahrazen autobusy - vozy RTO a zánovními ŠM11.
Trasa linky byla vcelku stabilní, jako zajímavost lze uvést, že část spojů byla ve špičce PD ze směru Rudolfov otáčena již na Švermově (nyní Mariánském) náměstí. Autorovi tohoto pojednání se bohužel zatím kromě dobových jízdních řádů bližší informace nepodařilo nalézt. Změna trasy nastává až 21. října 1976, kdy byl provoz ze čtyřdvorské smyčky (dnes parčík naproti bývalým kasárnám) prodloužen do nového sídliště Vítězného února (dnes Šumava). Za dva měsíce do těchto míst dorazila i nová linka č.13 a provoz byl organizován následovně: linka č.1 jela od Výstaviště Branišovskou ulicí a na sídlišti VÚ odstavila u prostoru dnešního budovaného parčíku. Po přestávce pokračovala zpět ulicí O.Nedbala ke kasárnům a přes stanici U Parku dále směrem do města. Linka č.13 obsluhovala daný úsek obráceně, tj. od Výstaviště jela přes stanici U Parku a ulicí O.Nedbala na sídliště VÚ, kde měla přestávku před restaurantem Jiskra. Zpět se vracela Branišovskou ulicí. Obsluha sídliště VÚ tudíž byla řešena jako velká smyčka kolem celého sídliště a pro zajímavost lze uvést, že pokud si pracující člověk tehdy koupil měsíční jízdenku na jednu trať za 30 Kčs, v případě linky č.1 nebo 13 měl automaticky na obě trasy (což bylo na průkazce vyznačeno 1/13, neboť do práce jel jinou linkou, než z práce.
Další změna nastala až k 1.5.1987, kdy se do té doby nerozlučná dvojice linek 1 a 13 rozdělila - linka č.13 opustila točnu Technoplyn a nově směřovala k podniku Škoda a linka č.1 pro změnu byla na druhém konci trasy prodloužena ze sídliště VÚ na konečnou do budovaného sídliště Máj na tehdy bezejmennou ulici - dnes ulici M.Horákové. Je zajímavé, že tato konečná byla zpočátku označována jako provizorní nebo prozatímní, po čase toto označení zmizelo a konečná je považována za plnohodnotnou dodnes.
Další změny nastaly k 1.1.2000, kdy linka nahradila linku č.7 do městké části Haklovy Dvory a byla výrazně posílena, do Haklových Dvorů jezdí každý druhý spoj a část spojů na opačném konci byla ukončena na smyčce Technoplyn (nyní Nové Vráto, U Scanie). Od 1.1.2002 zmizela linka č.13 z oblasti Okružní ulice, kam ji nahradila část spojů právě linky č.1. Tím vznikl ale dokonalý chaos, neboť na čtyřdvorské straně byly dvě konečné a na rudolfovské pak dokonce šest, cestující byli zmateni a řidiči se prohýbali pod štosy cedulí. Od 1.1.2003 byla z Okružní ulice prodloužena k nádraží linka č.8 a linka č.1 tak z této oblasti definitivně zmizela.
Tato linka dnes patří k páteřním linkám MHD, což ji i v minulosti zajišťovalo pěkné intervaly. Ve špičce pracovního dne byl interval 4 minuty, v sedle pak pravidelných 20 minut. Po redukci v první polovině 90.let se intervaly prodloužily na cca. 12 minut ve špičce a 40-50 minut v sedle, po prodloužení do Haklových Dvorů činí špičkový interval 10 minut, v sedle je 15 minut, o víkendu pak 24 minut.

Vozový park

Na linku byly až do konce 80.let nasazovány standardní vozidla. Toto přestalo ve druhé polovině 80.let vyhovovat, tak, pokud byly k dispozici, byly na část šejdrových pořadí (obvykle jedno nebo dvě) nasazovány kapacitnější autobusy Ikarus. Zvýšení přepravní nabídky se také dělo vkládanými vozy standardní délky, kdy autobus jezdil navíc - mimo jízdní řád s tabulkou "Posilový vůz". Redukce jízdních řádů počátkem 90.let vedla k nutnosti nasazovat článkové Ikarusy, o víkendu stále jezdily autobusy Karosa standardní délky. Nedostatečný počet článkových autobusů však vedl k opačné situaci, nežli v druhé polovině 80.let - tentokráte byla na jedno nebo dvě šejdrová pořadí pro změnu nasazována standardní Karosa. Vše skončilo po dodávce první série Karos B741 a zahájení výstavy Země Živitelka 1992, kdy od tohoto dne všechny kurzy na lince 1 obsazovaly článkové autobusy. O víkendu byly také nasazovány dočasně vzhledem k výstavě článkové autobusy. Po ukončení výstavy bylo však nasazování článkových autobusů o víkendu označeno za trvalé a od té doby se autobusy standardní délky vyskytují na lince č.1 jen mimořádně, tudíž velmi vzácně. Na podzim roku 2007 však bylo možno krátké vozy na lince č.1 spatřit pravidelně. Kvůli rozkopání ulice Hlincohorská v Rudolfově končily článkové autobusy jedoucí na konečnou "Na Americe" již na konečné Nové Vráto-U Scanie a cestující byli "Na Ameriku" převáženi standarrdním autobusem na náklady stavebních firem, zabezpečujících opravu Hlincohorské ulice. Do budoucna by však tento jev nemusel být až tak výjimečný, neboť po ukončení trolejbusové linky č.1 v Novém Vrátě se uvažuje tímto kyvadlovým způsobem standardním autobusem obsluhovat obě rudolfovské konečné. Ale tato kapitola obsluhy Rudolfova se již nebude týkat linky č.1.

Současnost

Linka č.1 si s trasou Rudolfov - Vráto - Nové Vráto - Nádraží - Výstaviště - Sídliště Máj - Haklovy Dvory zachovává svojí původní tvář a působí jako páteřní linka. Celkově slušné intervaly (viz výše) linku řadí k nejvytíženějším. Ve špičce PD (škola) je na linku vypraveno 9 článkových autobusů, v sedle 6. V pracovní dny - prázdniny je v provozu 7 (špička) a 5 (sedlo) vozů. O víkendu a svátcích jsou celodenně nasazeny 4 vozy. Celotýdenně je provozována pouze v článkových autobusech (vyjímečně zaskočí za Citelis standardní Citybus). Od 9.12.2007 jsou na všechna celodenní pořadí (vždy vyjma jednoho) garantovány nízkopodlažní autobusy. Linka je tak plně dostupná i hůře pohyblivým cestujícím.
Točna Nové Vráto (dnes Nové Vráto, U Scanie) je poměrně slabě využívána, zejména o víkendech působí až deprimujícím dojmem
Točna Nové Vráto (dnes Nové Vráto-U Scanie) je poměrně slabě využívána, zejména o víkendech působí až deprimujícím dojmem.
Foto Václav Boček (11. 7. 2004)
K
Karosa č.271 patří k těm v současné době již nemnoha standardním autobusům, které obsluhovaly Rudolfov ještě před zavedením kloubového provozu v roce 1992. Jak ukazuje snímek z podzimu 2007, do Rudolfova Na Ameriku se opět podívala, tentokráte v roli kyvadlové dopravy po opravované cestě. V budoucnu ji tu možná ještě uvidíme, ale to již cesta bude dávno opravená a linka do těchto míst směřující již neponese číslo 1.
Foto Václav Boček (4. 10. 2007)
Linka 1 se s dnešní trasou dostává i do míst, které město nepřipomínají. Zde venkovská krajina v městské části Haklovy Dvory
Linka 1 se s dnešní trasou dostává i do míst, které město nepřipomínají. Zde venkovská krajina v městské části Haklovy Dvory.
Foto Václav Boček (26. 12. 2005)

Linka č.8

Čočka linky 8

Autobus
Linka s tímto označením byla zavedena nejprve zkušebně od 16.7.1962 v trase Nádraží - Škoda. Od 1.6.1964 byl provoz linky č.8 označen jako "definitivní". Tato linka měla ryze účelový charakter, neboť sloužila k návozu pracujících do n.p. Škoda. Od 1.9.1968 byla též zavedena po Třídě Míru (nyní Pražská ulice). V centru města se linka č.8 otáčela (později spolu s linkou č.4) kolem muzea v Jírovcově ulici. Změnami v roce 1987 trasu přes Rudolfovskou ulici opustila a byla vedena ve dvou variantách trasy: Švermovo náměstí (nyní Mariánské) - Pražská - Škoda a nebo Sídl.Vltava - Pražská - Škoda. V provozu byla pouze ve špičkách pracovních dní a obsluhu zajišťovali tři autobusy - před rozsáhlou změnou v 90.letech postačoval jediný. Změny nastaly až od 1.9.1995, kdy byla v provozu po celý pracovní den (dva vozy špička, jeden vůz sedlo) a rok poté (od 1.9.1996) kdy byla zavedena v provozu i o víkendu.
K zásadnímu prodloužení trasy došlo od 1.1.2003, kdy začala opět obsluhovat Rudolfovskou ulici a byla prodloužena od podniku Škoda k Nádraží. Část autobusů zajíždí i ke školnímu areálu na Okružní ulici, jedná se až na jednu dopolední výjimku o šejdrová pořadí, která odtud buďto vyjíždějí nebo zatahují. Jeden večerní spoj pak jede do zastávky Okružní-Mane a ze stejné zastávky se poté vrací zpět k nádraží. O víkendu je jeden ranní spoj veden pouze ke slévárně (zastávka Okružní-točna). Je to jediné využití kdysi tak vytížené "točny". Tato "točna" byla donedávna jistou raritou. Nejednalo se totiž o klasickou točnu, ale o stání při kraji Okružní ulice přímo u slévárny Škoda. Autobusy, jedoucí od Sídliště Máj nebo od Školního areálu se tak nejprve musely otočit do protisměru a po odbavení cestujících se zase otočkou vrátit na správnou stranu ulice. Dnes je tento unikát již minulostí, zastávky před slévárnou jsou dnes vybudovány po obou stranách ulice.

Vozový park

Kloubové autobusy se na této lince objevily až s jejím přesměrováním na sídliště Vltava. Část vypravovaných autobusů byla kloubových, část standardních. Zhruba od roku 1994 tuto linku obsluhovaly kloubové autobusy, jejichž počet se postupně zvyšoval, nyní je šest ve špičce PD a dva v sedle. Po zavedení provozu o víkendu byl nasazován standardní autobus, vyjma nutnosti zajišťovat kapacitnější dopravu ke hřbitovu, kdy i o víkendu byl vypravován kloubový. Od 1.1.2004 byly o víkendu na tuto linku nasazovány dvě sóla, od počátku roku 2006 je provoz vozidel kombinovaný, kdy jedno pořadí tvoří standardní autobus, druhé pak kloubový nízkopodlažní autobus.

Současnost

Dříve účelová linka, dnes plnohodnotná linka. Prapůvodní trasa od Nádraží ke "Škodovce" byla nejdříve zatracena, ale od 1.1.2003 linka opět zajíždí až k Nádraží. Historická trasa tak byla prodloužena o úsek na sídliště Máj. Dnešní trasa vede od Nádraží, přes Okružní, Budvar, Vltavu střed až na točnu Máj, A.Barcala. Vybrané spoje obsluhují i Školní areál na Okružní ulici. Na lince se v pracovní dny škola objevuje ve špičce 6 vozů, v sedle 2. O prázdninách jezdí 4 vozy ve špičce a dva v sedle. Víkendový a sváteční provoz zajišťuje 1 standardní a jeden kloubový autobus. Jedno pořadí je celotýdenně garantováno nasazením nízkopodlažního vozidla.
 Linka č.8 obsluhuje také školní areál Škoda na Okružní ulici. Na snímku Karosa B741 č.122 otáčející se přímo před budovou školy
Linka č.8 obsluhuje také školní areál Vyšší odborné školy na Okružní ulici. Na snímku Karosa B741 č.122 otáčející se přímo před budovou školy.
Foto Václav Boček (18. 3. 2005)
Stejný autobus jako na předcházejícím snímku stanicuje na zastávce Rozcestí - Školní areál. Zatímco linka č.8
  je v těchto místech stálicí, vozu č.122 zbývají poslední dva dny provozu.
Stejný autobus jako na předcházejícím snímku stanicuje na zastávce Rozcestí - Školní areál. Zatímco linka č.8 je v těchto místech stálicí, vozu č.122 zbývají poslední dva dny provozu.
Foto Jan Přibyl (18. 4. 2006)

Linka č.5

Čočka linky 5

Autobus
Dne 8.9.1951 byl zahájen provoz na lince F - Stalinovo náměstí (dnes Senovážné) - Mladé, později označované jako linka č.5. Byla to první autobusová linka, tvořící doplněk ke čtyřem linkám trolejbusovým. Po necelém roce byl provoz dne 9.8.1952 prodloužen z Mladého do Nových Hodějovic a 1.4.1956 pak na opačném konci této linky od pošty do Havlíčkovy kolonie. Až do 16. srpna 1965 jezdila tato linka Jeronýmovou ulicí, od tohoto data byla odkloněna k nádraží. Dalšího prodloužení se dočkala od 1. září 1971, kdy byla prodloužena z Nových Hodějovic do Starých Hodějovic. Tato trasa linky vydržela až do 7. listopadu 1984, kdy byla linka (do té doby tvořící svou trasou písmeno U) zcela přesměrována na trasu ze Sídliště Vítězného Února přes Vltavu střed Pekárenskou ulicí k podniku Technoplyn v Novém Vrátě. Za dva roky získala jedno prvenství, kdy byla jako první linka MHD prodloužena na Sídliště Máj na "prozatímní" konečnou do bezejmenné ulice - nyní ulice M.Horákové. Tato trasa se od té doby nezměnila, v špičkovém období byly autobusy vedeny v celé trase a v sedle ukončovány ze směru Sídliště Máj na Palackého náměstí. Na této lince byla jako na jediné také aplikována jednosměrná přeprava cestujících, kdy část spojů se vracela ráno od točny Technoplyn prázdná do Sídliště Máj, aby navezla další pracující do průmyslové oblasti v Rudolfovské ulici. Odpoledne byl u části spojů takto aplikován odvoz z Rudolfovské ulice do sídlišť.
O co je trasa této linky stabilnější, o to méně stabilní je intenzita provozu na této lince. Ke konci 80.let byla výprava 5 autobusů ve špičce pracovního dne, jeden v sedle a jeden o víkendu. Toto vydrželo až do roku 2000, jen počet nasazovaných vozidel ve špičce PD dosahoval čtyři vozidla. Od roku 2000 se jakoby stále hledá, intenzita provozu stále klesala. Například v roce 2003 byly stále nasazovány čtyři vozidla, ale pouze ve špičce pracovního dne. V sedle a o víkendu v provozu nebyla v provozu. Od 1.1.2004 byla dokonce zrušena úplně, ale tlak občanů si vynutil její navrácení od 1.4.2004, ale ve značně omezeném rozsahu. V ranní špičce pracovního dne naváží dva standardní autobusy cestující ze Sídliště Máj do průmyslové oblasti na Rudolfovské ulici, zpět se vrací výhradně manipulačně. Odpoledne je postup opačný, kromě jednoho spoje, který jede z Máje do Nového Vráta, jezdí všechny ostatní z Nového Vráta do Sídliště Máj a zpět se vrací opět výhradně manipulační jízdou.

Vozový park

Až do změny trasy 7.11.1984 byly na tuto linku nasazovány standardní autobusy, od změny této trasy kloubová vozidla. Zhruba v polovině devadesátých let bylo změněno víkendové nasazování kloubových vozidel za krátké. Poslední léta provozu byla několikrát o prázdninách oslabována kapacita této linky nasazováním standardních vozidel, od 1.4.2004 jsou na tuto linku nasazována "sóla" již trvale. Této lince patří jedno z dalších prvenství, vzhledem k tomu, že to byla první autobusová linka DPmČB a vzhledem k několikeré výměně druhu nasazovaných vozidel (standardní za kloubový a obráceně) lze říct, že se na této lince vystřídaly všechny typy autobusů u DP, kromě nejnovějších kloubových Citelisů, které na lince s tímto označením zatím spatřeny nebyly.

Současnost

Současná trasa linky 5 Sídliště Máj - Vltava střed - Družba - Palackého náměstí - Dobrovodská - Nové Vráto odpovídá stavu od roku 1984. Jak již bylo řečeno, jedná se vyloženě o účelovou linku, která je přizpůsobena požadavkům cestujících. Ráno je provozována ve směru Máj - Nové Vráto, odpoledne opačně. Zpět jedou vozy pouze manipulačně. Celkem slušná vytíženost linky 5 v poslední době by stála za úvahu, jestli nepřidat jedno pořadí a neprovozovat jí jako plnohodnotnou linku. Provoz linky je pouze ve špičkách pracovních dnů (škola i prázdniny), kdy jsou na linku vypraveny dva standardní vozy.
Dnes již historický snímek. Na lince č.5 kloubový autobus dnes nepotkáme, konečná Nové Vráto se nyní jmenuje Nové Vráto, U Scanie a nakonec samotný autobus č.101 je již dlouhou dobu vyřazen
Dnes již historický snímek. Na lince č.5 kloubový autobus dnes nepotkáme, konečná Nové Vráto se nyní jmenuje Nové Vráto, U Scanie a nakonec samotný autobus č.101 je již dlouhou dobu vyřazen.
Foto Jan Přibyl (23. 3. 2003)
Současnost linky č.5 patří standardním autobusům. Na snímku Karosa B731 č.271 na točně v Novém Vrátě
Současnost linky č.5 patří standardním autobusům. Na snímku Karosa B731 č.271 na točně v Novém Vrátě.
Foto Jan Přibyl (31. 1. 2005)

Podkategorie

  • vyluky2001
    Kategorie vyluky2001 automaticky dodana pri importu clanku
    Počet článků:
    1

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam