ceskebudejovice
Linka č.53 - Noční linka


Linka č.53 vznikla od 12.12.2004 po necelém roce provozu linky č.55, která se osvědčila a bylo vhodné noční provoz
posílit. Linka je kombinací denní linky č.2 a 3 a jezdí v trase: Máj A.Barcala - Šumava - U Zelené Ratolesti -
Jeronýmova - Nádraží - Senovážné náměstí DK - Náměstí Bratří Čapků. Trasa se po celou dobu existence této linky dodnes nezměnila.
Vozový park
Na linku jsou nasazovány vozy 15TrM nebo modernizované 15Tr (vzhledem k neexistenci klasických tabulek čísel linky je nutno vystavovat
výhradně vozy s digitálními orientacemi) a to dva vozy - jeden přejezdem z linky č.2, kam se po ukončení nočního provozu vrátí a
až v noci zatáhne a obdobně druhý - ten najede večer na linku č.3 a po noční službě na lince 53 se na linku č.3 vrátí a
až více než 24 hodin po výjezdu zatáhne z této linky do vozovny. Bohužel paradoxně jsou na noční linky nasazovány buďto vozy 15TrM nebo
čerstvé modernizace, které jsou tak již krátce po zprovoznění nočním provozem "poznamenány" (čmáranice, škrábance) více, než při jejich denním provozu.
Na noční pořadí nejsou vyhrazeny určité vozy, podobně jako je tomu v jiných městech, ale jejich výběr je náhodný.
Nové trolejbusy Škoda 25Tr naštěstí prozatím na noční linky nasazovány nejsou.
Současnost
Jak již bylo řečeno, trasa linky se od založení nezměnila. Noční linky se vyznačují kolísavým vytížením, kdy zejména pátky a soboty
jsou v obsazenosti vedoucí dny, v průběhu pracovního týdne, zejména počátkem, je obsazenost slabá. Na linku jsou celodenně a celoročně
vypraveny dva článkové trolejbusy.

Noční doprava se vyznačuje vzájemným přestupem obou linek u nádraží. V čele trolejbus č.41 na lince 53 směřující na sídliště Máj.
Foto Jan Přibyl (5. 3. 2005)

Jediný případ v celé noční síti, kdy trolejbus stojí u jiného označníku, než denní linky. Jedná se o zastávku U Zelené ratolesti pro linku č.53. Vůz zastaví cca 100 metrů od označníků denních linek
v blízkosti označníků ČSAD. Samozřejmě nechybí samostatný označník s číslem linky a jízdním řádem, byť jen přenosný.
Foto Jan Přibyl (1. 7. 2006)
Linka č.51 - linka IDS


S blížícím se novým tisíciletím začal být v MHD po celé republice uplatňován nový fenomén: linky takzvaného Integrovaného
Dopravního Systému (zkratka IDS), umožňující na jeden doklad přepravu i mimo samotné město a oblast MHD - do vzdálenějších míst,
odkud cestující dojíždějí do většího města za prací, nebo kam odjíždí za strávením volného času. Na jeden doklad také lze cestovat
v rámci i několika dopravců (nejčastěji DP, České Dráhy a související regionální dopravci).
Tento fenomén dorazil i do Českých Budějovic, na zkoušku proto byla zavedena o prázdninách 2000 o víkendu linka č.51
v trase České Budějovice Nádraží - Husova ulice - sídl. Šumava - Vltava střed a dále po silnici č.20 a 105 do města
Hluboká nad Vltavou. Na lince platil běžný tarif MHD. Provoz na této lince byl velmi úspěšný a odstartoval jednání o
regulérní IDS, která od 9.4.2001 vznikla právě tímto směrem v podobě linky č.104.
Vozový park
Na linku č.51 byly nasazovány pouze standardní autobusy, v drtivé většině nízkopodlažní vozy Karosa Renault City Bus.
Současnost
V současné době není linka provozována a číslo není obsazeno.
Bohužel se nepodařilo sehnat fotografie z provozu linky č.51.
Linka č.2


Linka č.2 vznikla jako trolejbusová linka C dne 11.9.1949 v trase Stalinovo nám. - Plzeňská zastávka, zpočátku
ještě v souběhu s poslední tramvajovou linkou. 29.10.1949 byl provoz prodloužen až ke hřbitovu sv.Otýlie. Až do
konce února 1950 posilovala trolejbusovou dopravu v tomto směru tramvaj, údajně pro nedostatek trolejbusů. Od
počátku roku 1958 byl zahájen provoz do Nemanic, nejprve autobusy od hřbitova a od 19.10.1959 i prodlouženou
trolejbusovou linkou. Dne 1.8.1969 vyjely trolejbusy na linku č.2 naposledy a od následujícího dne je nahradily
autobusy, které se za dva roky a jeden měsíc dočkaly prodloužení své trasy až do samostatné obce Borek, kde byla zřízena točna
autobusů přímo u samotného lesa na konci obce. Od 7.11.1984, kdy bylo změněno více tras linek, byla linka č.2 od nádraží
prodloužena do Starých Hodějovic náhradou za odkloněnou linku č.5.
Další změna trasy nastala až od 1.6.1992, kdy došlo k "trojvýměně" tras linek č.2,3 a 11. Dvojka nově míří do Rožnova
po Lidické třídě jako náhrada linky č.3 a do Starých Hodějovic je nahrazena linkou č.11. Od tohoto data došlo také k
zajímavé úpravě, kdy na půlce trasy jezdí trolejbusy (Nádraží - Nemanice - Borek) a na druhé půlce (do Rožnova) pod
stejným linkovým označením autobusy. Je zajímavé, že odjezd obou "dvojek" byl od stejného označníku (u Hotelu Grand),
tudíž Rudolfovskou ulicí jezdily obě "dvojky" pouze jedním směrem. Od 1.9.1992 je tato linka plně obsluhována trolejbusy.
Na její rožnovské části byla do konce 90. let větší část spojů ukončována na nácestné točně Rožnov 1 (nyní Náměstí Bratří
Čapků), v současné době jsou všechny spoje vedeny až "na konec" na točnu Rožnov. Na závěr lze uvést jednu zajímavost této linky. V dobách "zelených" směrových cedulí bylo na rozdíl od ostatních linek na
této (a lince č.12) uvedeno číslo linky černě, což pravděpodobně značilo, že linka jezdí po třídě Rudé armády (nyní Rudolfovská)
a nikoli přes třídu maršála Malinovského (nyní Lannova).
Linka č.2 patřila a dodnes patří k páteřním linkám MHD. To jí stále zaručuje velmi pěkné intervaly jak ve špičkách PD,
nebo v sedle, tak i o víkendech.
Vozový park
Po celou dobu až do 1.6.1992 patřila linka č.2 standardním vozidlům. Poté obsadily autobusovou část Ikarusy a trolejbusovou
vozy 15Tr - od 1.9.1992 jen trolejbusy 15Tr, které se na ní drží dodnes, společně s novými vozidly 25Tr. Jako zajímavost lze
uvést obsazování jednoho pořadí této linky vozem 21Tr po jejich dodání v r.1998.
Současnost
Linka č.2 s trasou Borek - Nemanice - Družba - Poliklinika Sever - Nádraží - Poliklinika Jih - Náměstí bratří Čapků - Rožnov je provozována
v části původní trasy, která byla na obou koncích pozměněna a rozšířena. Linka má dnes husté intervaly, které jí řadí
k páteřním linkám. Ve špičce PD (škola) je na linku vypraveno 11 článkových trolejbusů, v sedle 7. V pracovní dny - prázdniny je v provozu 8 (špička) a 6 (sedlo) vozů. O víkendu a svátcích je celodenně
nasazeno 5 vozů. Celotýdenně je provozována pouze v článkových trolejbusech. Jako zajímavost lze uvést, že část vozidel, vypravených na linku č.2, zajistí přejezdem obsluhu nočních
linek č.52 a č.53.

Jediný kruhový objezd v celé trolejbusové síti a mohutné trolejové vedení - to jsou znaky tratě na Borek a zde jezdící linky č.2.
Foto Jan Přibyl (23. 1. 2005)

Na opačném konci linky v Rožnově byla vybudována točna přímo na okraji zástavby. Dnes ale pomalu zaniká pod novou výstavbou ze všech stran.
Foto Jan Přibyl (21. 9. 2004)
Podkategorie
-
vyluky2001
Kategorie vyluky2001 automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1