Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

ceskebudejovice

Linka č.53 - Noční linka

Čočka linky 53

Trolejbus
Linka č.53 vznikla od 12.12.2004 po necelém roce provozu linky č.55, která se osvědčila a bylo vhodné noční provoz posílit. Linka je kombinací denní linky č.2 a 3 a jezdí v trase: Máj A.Barcala - Šumava - U Zelené Ratolesti - Jeronýmova - Nádraží - Senovážné náměstí DK - Náměstí Bratří Čapků. Trasa se po celou dobu existence této linky dodnes nezměnila.

Vozový park

Na linku jsou nasazovány vozy 15TrM nebo modernizované 15Tr (vzhledem k neexistenci klasických tabulek čísel linky je nutno vystavovat výhradně vozy s digitálními orientacemi) a to dva vozy - jeden přejezdem z linky č.2, kam se po ukončení nočního provozu vrátí a až v noci zatáhne a obdobně druhý - ten najede večer na linku č.3 a po noční službě na lince 53 se na linku č.3 vrátí a až více než 24 hodin po výjezdu zatáhne z této linky do vozovny. Bohužel paradoxně jsou na noční linky nasazovány buďto vozy 15TrM nebo čerstvé modernizace, které jsou tak již krátce po zprovoznění nočním provozem "poznamenány" (čmáranice, škrábance) více, než při jejich denním provozu. Na noční pořadí nejsou vyhrazeny určité vozy, podobně jako je tomu v jiných městech, ale jejich výběr je náhodný. Nové trolejbusy Škoda 25Tr naštěstí prozatím na noční linky nasazovány nejsou.

Současnost

Jak již bylo řečeno, trasa linky se od založení nezměnila. Noční linky se vyznačují kolísavým vytížením, kdy zejména pátky a soboty jsou v obsazenosti vedoucí dny, v průběhu pracovního týdne, zejména počátkem, je obsazenost slabá. Na linku jsou celodenně a celoročně vypraveny dva článkové trolejbusy.
Noční doprava se vyznačuje vzájemným přestupem obou linek u nádraží. V čele trolejbus č.41 na lince 53 směřující na sídliště Máj
Noční doprava se vyznačuje vzájemným přestupem obou linek u nádraží. V čele trolejbus č.41 na lince 53 směřující na sídliště Máj.
Foto Jan Přibyl (5. 3. 2005)
Jediný případ v celé noční síti, kdy trolejbus stojí u jiného označníku, než denní linky. Jedná se o zastávku U Zelené ratolesti pro linku č.53. Vůz zastaví cca 100 metrů od označníků denních linek v blízkosti označníků ČSAD. Samozřejmě nechybí samostatný označník s číslem linky a jízdním řádem, byť jen přenosný
Jediný případ v celé noční síti, kdy trolejbus stojí u jiného označníku, než denní linky. Jedná se o zastávku U Zelené ratolesti pro linku č.53. Vůz zastaví cca 100 metrů od označníků denních linek v blízkosti označníků ČSAD. Samozřejmě nechybí samostatný označník s číslem linky a jízdním řádem, byť jen přenosný.
Foto Jan Přibyl (1. 7. 2006)

Linka č.51 - linka IDS

Čočka linky 51

Autobus
S blížícím se novým tisíciletím začal být v MHD po celé republice uplatňován nový fenomén: linky takzvaného Integrovaného Dopravního Systému (zkratka IDS), umožňující na jeden doklad přepravu i mimo samotné město a oblast MHD - do vzdálenějších míst, odkud cestující dojíždějí do většího města za prací, nebo kam odjíždí za strávením volného času. Na jeden doklad také lze cestovat v rámci i několika dopravců (nejčastěji DP, České Dráhy a související regionální dopravci). Tento fenomén dorazil i do Českých Budějovic, na zkoušku proto byla zavedena o prázdninách 2000 o víkendu linka č.51 v trase České Budějovice Nádraží - Husova ulice - sídl. Šumava - Vltava střed a dále po silnici č.20 a 105 do města Hluboká nad Vltavou. Na lince platil běžný tarif MHD. Provoz na této lince byl velmi úspěšný a odstartoval jednání o regulérní IDS, která od 9.4.2001 vznikla právě tímto směrem v podobě linky č.104.

Vozový park

Na linku č.51 byly nasazovány pouze standardní autobusy, v drtivé většině nízkopodlažní vozy Karosa Renault City Bus.

Současnost

V současné době není linka provozována a číslo není obsazeno.
Bohužel se nepodařilo sehnat fotografie z provozu linky č.51.

Linka č.2

Čočka linky 2

Trolejbus
Linka č.2 vznikla jako trolejbusová linka C dne 11.9.1949 v trase Stalinovo nám. - Plzeňská zastávka, zpočátku ještě v souběhu s poslední tramvajovou linkou. 29.10.1949 byl provoz prodloužen až ke hřbitovu sv.Otýlie. Až do konce února 1950 posilovala trolejbusovou dopravu v tomto směru tramvaj, údajně pro nedostatek trolejbusů. Od počátku roku 1958 byl zahájen provoz do Nemanic, nejprve autobusy od hřbitova a od 19.10.1959 i prodlouženou trolejbusovou linkou. Dne 1.8.1969 vyjely trolejbusy na linku č.2 naposledy a od následujícího dne je nahradily autobusy, které se za dva roky a jeden měsíc dočkaly prodloužení své trasy až do samostatné obce Borek, kde byla zřízena točna autobusů přímo u samotného lesa na konci obce. Od 7.11.1984, kdy bylo změněno více tras linek, byla linka č.2 od nádraží prodloužena do Starých Hodějovic náhradou za odkloněnou linku č.5.
Další změna trasy nastala až od 1.6.1992, kdy došlo k "trojvýměně" tras linek č.2,3 a 11. Dvojka nově míří do Rožnova po Lidické třídě jako náhrada linky č.3 a do Starých Hodějovic je nahrazena linkou č.11. Od tohoto data došlo také k zajímavé úpravě, kdy na půlce trasy jezdí trolejbusy (Nádraží - Nemanice - Borek) a na druhé půlce (do Rožnova) pod stejným linkovým označením autobusy. Je zajímavé, že odjezd obou "dvojek" byl od stejného označníku (u Hotelu Grand), tudíž Rudolfovskou ulicí jezdily obě "dvojky" pouze jedním směrem. Od 1.9.1992 je tato linka plně obsluhována trolejbusy. Na její rožnovské části byla do konce 90. let větší část spojů ukončována na nácestné točně Rožnov 1 (nyní Náměstí Bratří Čapků), v současné době jsou všechny spoje vedeny až "na konec" na točnu Rožnov. Na závěr lze uvést jednu zajímavost této linky. V dobách "zelených" směrových cedulí bylo na rozdíl od ostatních linek na této (a lince č.12) uvedeno číslo linky černě, což pravděpodobně značilo, že linka jezdí po třídě Rudé armády (nyní Rudolfovská) a nikoli přes třídu maršála Malinovského (nyní Lannova). Linka č.2 patřila a dodnes patří k páteřním linkám MHD. To jí stále zaručuje velmi pěkné intervaly jak ve špičkách PD, nebo v sedle, tak i o víkendech.

Vozový park

Po celou dobu až do 1.6.1992 patřila linka č.2 standardním vozidlům. Poté obsadily autobusovou část Ikarusy a trolejbusovou vozy 15Tr - od 1.9.1992 jen trolejbusy 15Tr, které se na ní drží dodnes, společně s novými vozidly 25Tr. Jako zajímavost lze uvést obsazování jednoho pořadí této linky vozem 21Tr po jejich dodání v r.1998.

Současnost

Linka č.2 s trasou Borek - Nemanice - Družba - Poliklinika Sever - Nádraží - Poliklinika Jih - Náměstí bratří Čapků - Rožnov je provozována v části původní trasy, která byla na obou koncích pozměněna a rozšířena. Linka má dnes husté intervaly, které jí řadí k páteřním linkám. Ve špičce PD (škola) je na linku vypraveno 11 článkových trolejbusů, v sedle 7. V pracovní dny - prázdniny je v provozu 8 (špička) a 6 (sedlo) vozů. O víkendu a svátcích je celodenně nasazeno 5 vozů. Celotýdenně je provozována pouze v článkových trolejbusech. Jako zajímavost lze uvést, že část vozidel, vypravených na linku č.2, zajistí přejezdem obsluhu nočních linek č.52 a č.53.
Jediný kruhový objezd v celé trolejbusové síti a mohutné trolejové vedení - to jsou znaky tratě na Borek
Jediný kruhový objezd v celé trolejbusové síti a mohutné trolejové vedení - to jsou znaky tratě na Borek a zde jezdící linky č.2.
Foto Jan Přibyl (23. 1. 2005)
Na opačném konci linky v Rožnově byla vybudována točna přímo na okraji zástavby. Dnes ale pomalu zaniká pod novou výstavbou ze všech stran
Na opačném konci linky v Rožnově byla vybudována točna přímo na okraji zástavby. Dnes ale pomalu zaniká pod novou výstavbou ze všech stran.
Foto Jan Přibyl (21. 9. 2004)

Podkategorie

  • vyluky2001
    Kategorie vyluky2001 automaticky dodana pri importu clanku
    Počet článků:
    1

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam