Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

ceskebudejovice

Student Agency v Českých Budějovicích – přínos nebo pohroma ?

Známé žluté autobusy firmy Student Agency začnou jezdit do Českých Budějovic již 17. března. Zatímco většina cestujících tuto novinku nadšeně vítá, ostatní dopravci a někteří „šotofandové“ již tak nadšení nejsou. Pojďme se proto nyní ve stručnosti podívat na to, proč k nám tento dopravce zavítal a co nám jeho příchod přinese.
saroztyly
Student Agency na Roztylech. Tentokrát "žlutý autobus" míří do Brna, Roztyly jsou však poslední roky cílovou a výchozí stanicí i linek do Českých Budějovic, kam nově začne SA v březnu jezdit, zatím ale pouze na větvi přes Písek, tudíž ze stanoviště "Na Knížecí."
Foto Adam Skalický (25. 2.2008)
V roce 2006 začala intenzivní výstavba tzv. IV. železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi, která s sebou logicky přinesla i řadu výluk, které dopadly jako těžká pěst na každého cestujícího, který hodlal použít ke spojení mezi oběma městy vlak. Jízdní doby, které postupně narostly natolik, že se začaly hodně přibližovat předválečným hodnotám, v kombinaci s tragickou organizační schopností Českých drah, kterou dotvářel žalostný vozový park z 60. let minulého století, to byl věru smrtelný koktejl pro každého cestychtivého zájemce. Ti, co nepodlehli a vydrželi, zaslouží náš bezbřehý obdiv. Útěk k autobusům byl totiž velmi hromadný. Po hříchu jediným slušnějším spojením zůstává totiž pouze Ex 100/101 Jóže Plečnik, a to samozřejmě jen tehdy, pokud si vybojujete místo v mezinárodní části. Náš největší dopravce se totiž ke svým velmi kvalitním a novým mezinárodním vozům nezdráhá připojit už o poznání mnohem horší vnitrostátní část. Slabou útěchou snad je jenom to, že pro vnitrostátní relaci na tomto vlaku v návrhu řazení vlaků původně ČD počítaly ještě s mnohem horšími vozy, což bylo naštěstí zamítnuto.
vlak
Vozy řady B už dávno neodpovídají kultuře cestování, která od dob jejich vzniku rapidně poskočila. Ale jak se zdá, jsou snad nesmrtelné...
Foto Damir Holas (5. 3. 2008)
Zejména slušnější autobusoví dopravci tak začali být cestujícími velmi rychle vyhledáváni, což způsobilo nepříjemné přeplnění jejich autobusů. Jejich laxní přístup bohužel znatelné posílení nepřinesl. Nejednou jsme tak byli svědky toho, že houf cestujících na nácestných zastávkách (Tábor, Písek, …) měl prostě smůlu a do vozu se nevešel. Výkřiky typu „Nejdřív beru jenom do Budějc, pak možná to, co zbyde“, ve kterých vynikal zejména dopravce Záruba, resp. jeho řidiči, rozhodně nepatří k moderním trendům v cestování roku 2007. Navíc vozový park autobusových dopravců také mnohdy nebýval tím největším lákadlem v konkurenčním boji o zákazníka. V tomto byl nekorunovaným králem „jihotransí“ dopravní závod Týn nad Vltavou, nasazující až tvrdošíjně zcela nevhodný typ Karosa C734, který v posledních letech působil až archaicky. V tomto směru však již naštěstí došlo ke zlepšení, které přinesly nové autobusy např. typů Ares12, Arway a dalších, které nakonec zakotvily také v Týně nad Vltavou a zkulturnily tak cestování mezi Českými Budějovicemi a Prahou. I tak se však mezi jihočeskou metropolí a hlavním městem stále prohání spousta autobusů, které by se při nejlepší možné vůli hodily na nějakou účelovou místní linku – nikoliv na reprezentativní spojení jihu Čech s Prahou (za všechny zmiňme například dnes již přežilý typ Karosa C 735 od Záruby, poněkud svérázný vozový park dopravce Stanislava Kovaříka apod.). Ostatně ani relativně nový SOR C12 není na dálkové dopravě to pravé ořechové. Bylo zjevné, že dopravci své lepší autobusy raději posílají na zájezdovou dopravu, ačkoliv by se neméně dobře vyjímaly i na pravidelné dálkové dopravě.
daf
Poněkud archaický DAF dopravce Kovaříka, jehož jízda je kromě vizuální doprovázena též nezaměnitelnou zvukovou atmosférou.
Foto Adam Skalický (28. 2.2008)
Nikdo se proto nemůže divit, že současná neutěšená situace zapůsobila jako magnet pro nové podnikatele v autobusové dopravě. Jako dravá štika nakonec připlula do rybníku plného líných sumců známá brněnská společnost Student Agency, jíž vlastní neméně známý podnikatel Radim Jančura. Nakonec po vyřízení všech formalit zahájí v polovině března svůj provoz mezi Českým Krumlovem, Budějovicemi, Pískem a Prahou.
Ares
Ačkoliv byl jihotransí závod Týn nad Vltavou plný vozů LC735/6, dálkovou linku Č.Budějovice-Týn nad Vltavou-Praha neochvějně brázdily letité a morálně zastaralé Karosy C734, na 156 km dlouhou dálkovou linku samozřejmě zcela nevhodné. Naštěstí se, sice pozdě, ale přece, nakonec v Týně nad Vltavou objevily vhodnější autobusy Ares12, které před nasazením na tuto linku léta trénovaly na vskutku "lukrativních" linkách Č.Budějovice-Lhotice-Kolný-Velechvín-Lišov a Č.Budějovice-Dubičné-Zaliny-Ledenice.
Foto Adam Skalický (25. 2.2008)
Co nám tedy žluté autobusy, jezdící prozatím čtyřikrát denně, nabídnou? Promítání filmů, teplé nápoje zdarma, chlazené nápoje za příplatek, pohodlné polohovatelné sedačky, rádia a CD přehrávače, denní tisk a časopisy, WC, klimatizaci, v průběhu cesty se nám bude věnovat stewardka – tak to alespoň tvrdí propagační letáček. Mimoto se nám, alespoň na základě našich osobních zkušeností s touto společností na jiných linkách, dostane kvalitního, rychlého a luxusního spojení do hlavního města republiky.
žluto na Florenci
Vozy Student Agency na Florenci. Doufejme, že odtud povede i táborská větev linky do Českých Budějovic. Toto známé autobusové nádraží v samém centru města má mnohem větší dopravní význam, než by se mohlo na první pohled zdát.
Foto Damir Holas ( 5. 3. 2008)
Bude tedy jistě velmi zajímavé, jak se k této konkurenci postaví ostatní dopravci. Zdá se, že je konečně nastaveno zrcadlo pravému konkurenčnímu boji z něhož vyjdou jako vítězové jen ti nejlepší. A podle prvotních informací, které máme, se válka nebude odehrávat na cenové úrovni (jak bylo pro SA zvykem v jiných regionech), ale hlavně v kvalitě přepravy a poskytovaných službách. A zde má každý dopravce možnost předvést, zdali to myslí s dálkovou dopravou vážně, nebo ji využívá jenom jako zdroj příjmů pro ostatní linkovou dopravu, kterou mu kraj v jeho působišti neproplácí. Každopádně, jak se bude celá záležitost vyvíjet, pro vás budeme pečlivě sledovat a v příštím článku věnovaném této tématice si o tom povíme víc.

Linka č.6

Čočka linky 6

Autobus
Linka č.6 se poprvé objevila v ulicích města 1.10.1958, kdy byl zaveden autobusový provoz z náměstí Stráže Svobody do Plané. Za sedm měsíců (od 1.5.1959) byl prodloužen z Plané do Nových Homol a od 19.10.1959 z náměstí Stráže Svobody do Kněžských Dvorů. Část spojů byla a je ukončována v Plané nebo u podniku Koh-i-noor (dnes obratiště U Zimního stadionu). Od 1. září 1996 byla linka převedena z Pražské třídy (u n.p. Budvar) k Ternu. Od 1. února 1998 došlo ke dvěma změnám, ta první je trvalá: od tohoto data není touto linkou již obsluhována obec Litvínovice, zatímco druhá změna - část spojů zajížděla po ulici B.Němcové do obratiště Papírny - byla pouze epizodou, trvala pouhých 11 měsíců, od 1.1.1999 již oblast nemocnice a smyčka Papírny touto linkou obsluhována není. K předposlední změně trasy došlo od 1.1.2001, kdy část spojů ve špičce pracovního dne byla prodloužena z konečné Nové Homole do části Korosecký dvůr a část spojů zajíždí, kvůli bezpečnosti školáků, aby nemuseli přebíhat velmi rušnou silnici E55, přímo do středu obce Planá. I v minulosti byla část spojů ukončována na obratišti u Koh-i-nooru, v posledních letech to již byla většina spojů a dále pokračovala pouze ta část, která byla obcemi Planou nebo Homolemi zaplacena. V posledních JŘ to bylo zejména o víkendu minimum spojů, po stížnostech občanů a ochotě starostek obou obcí přidat na MHD se obsluha zlepšila. Dnes již žádný spoj není ukončován v Plané, zato ve školní den ráno jedna "šestka" končí už u Autocampingu a dále přejede manipulačně do obce Mokré, odkud odveze jako linka č.16 cestující a zpět u Autocampingu se pak opět promění na linku č.6. Do prosince 2004 byly v rámci linky č.6 provozovány účelové spoje od Motoru Jikov k Nádraží, od tohoto data byly ale tyto spoje převedeny na linku č.4. Od 10.12.2006 nastala prozatím poslední významější změna, když byl k lince přidán úsek Kněžské Dvory - Hrdějovice - Hosín, kde linka 6 nahradila zrušenou linku 4. Na této lince tak od tohoto data nalezneme 6 konečných stanic, což k přehlednosti rozhodně nepřidá, ale na druhou stranu se odstranily problematické souběhy v oblasti Kněžských Dvorů a obchodní zóny u Suchomelu. Linka také od tohoto data opouští Pražské sídliště a obousměrně je vedena po Pražské a Strakonické ulici přes zastávku Strakonická, Roller, kde nahradila zrušenou "čtyřku". Perličkou je rozhodně přímý úsek jezdící od Koroseckého Dvora až na Hosín, což jsou dvě nejvzdálenější konečné na lince 6.
Další zajímavostí této linky je ta skutečnost, že v době konání hokejových zápasů na zimním stadionu není schopna Policie udržet průjezdné obratiště U Zimního stadionu. Spoje, zde ukončené, tak vyloží cestující ve stanici U Soudu a dále pokračují manipulačně přes Náměstí Jiřího z Poděbrad k areálu bývalé Vojenské nemocnice (dnes Krajská nemocnice - dolní areál), kde vyčkají plánovaného odjezdu a ve stanici Ludvíka Svobody se napojí na svoji plánovanou trasu.

Vozový park

Tato linka patřila a i nadále patří standardním autobusům. Ovšem v době sběru jahod na rozlehlých plantážích JZD Homole byl do víkendového provozu nasazován kloubový autobus. Nyní již toto zaniklo, ovšem linka obsluhuje i letiště v Plané u Českých Budějovic, kde je nutno při různých akcích také zkapacitnit tuto linku. Bohužel se někde vyrojila informace, že kloubový autobus se na tuto linku nesmí nasazovat, tudíž zkapacitňování bylo řešeno dvojicí standardních autobusů. V roce 2003 naštěstí tento nesmyslný mýtus padnul, tak je možné (opět) čas od času na lince č.6 kloubový autobus zachytit. Od konce roku 2006 je to pravidelně na ranní části jednoho šejdrového pořadí, neboť zde standardní autobusy kapacitně nestačily. Zrušením souběžné linky č.4 však začínají být přeplňovány i zbylé sóla, hlavně právě v úseku od Motoru do středu města, takže je možné, že se na této lince (stejně jako na 11) nějakého kapacitnějšího posílení ve špičce přeci jenom ještě dočkáme.

Současnost

Linka č.6 si se svojí trasou Hosín - Hrdějovice - Kněžské Dvory - Družba - Senovážné náměstí - (U Zimního stadionu) - Planá - Nové Homole - Korosecký Dvůr "drží" s malými změnami a přidanými koncovými úseky svojí původní směrovou trasu. Linka tvoří základní dopravní obslužnost obcí Planá, Nové Homole a Hrdějovice a po celou dobu své existence se vyhýbá nádraží. V pracovní dny škola je na linku ve špičce vypraveno 6 vozidel (z nichž ráno je jedno kloubové), o prázdninách ve špičce pak pět. V sedlové době v obou typech pracovního dne je to po třech vozidlech. Víkendový a sváteční provoz zajišťuje kmenově jeden standardní autobus, dopoledne mu vypomáhají další přejezdem z linky č.41 a 16. Na některých pořadích je garantováno nasazení nízkopodlažního vozu.
Nejvzdálenější konečná stanice na lince č.6 u Koroseckého Dvora ve Vrábči. Autobus se zde otáčí kolem vesnické zeleně, není zde zřízena pravá točna. V tomto případě se jedná o vzácné řešení
Nejvzdálenější konečná stanice na lince č.6 u Koroseckého Dvora ve Vrábči. Autobus se zde otáčí kolem "vesnické zeleně", není zde zřízena pravá točna. V tomto případě se jedná o vzácné řešení.
Foto Jan Přibyl (7. 3. 2003)
Konečná linky 6 U Zimního stadionu, kde končí vybrané spoje, je pro změnu neblíže položenou konečnou k historickému centru města
Konečná linky 6 U Zimního stadionu, kde končí vybrané spoje, je pro změnu neblíže položenou konečnou k historickému centru města. V době konání hokejových zápasů tudy ale linka neprojíždí a je zvolena náhradní trasa pro otáčení.
Foto Jan Přibyl (19. 12. 2004)
Linka č.6 se na několik měsíců v roce 2006 dostala kvůli výstavbě kruhového objezdu na svou původní trasu přes Litvínovice, ale jen pouze ve směru z centra města. Autobus B931 č.287 projíždí jednosměrnou objížďkou přes obec Litvínovice
Linka č.6 se na několik měsíců v roce 2006 dostala kvůli výstavbě kruhového objezdu na svou původní trasu přes Litvínovice, ale jen pouze ve směru z centra města. Autobus B931 č.287 projíždí jednosměrnou objížďkou přes obec Litvínovice.
Foto Jan Přibyl (8. 8. 2006)

Linka č.12

Čočka linky 12

Autobus
S linkovým označením č.12 se mohli českobudějovičtí cestující poprvé setkat 1.9.1975, kdy byl zaveden provoz na lince Nádraží - Sídliště Pařížské komuny (dnes Pražské sídliště). Později byla prodlužena až do Havlíčkovy kolonie a od 1.4.1987 až k podniku Motor místo linky č.16, která byla mezitím prodloužena do Mokrého. Linka patří k poměrně krátkým (v jednom směru dokonce k nejkratším linkám MHD vůbec), ale jelikož je (obdobně jako u linky č.11) objezd Pražského sídliště řešen objezdem přes ulice Strakonickou, Plzeňskou a U trojice, je efekt krátké linky vyvrácen. Narozdíl on linky 11, která obsluhuje Palackého náměstí, linka 12 jezdí přes Sady a společně s linkou č.2 i Rudolfovskou ulicí. Ve druhé polovině 90. let o víkendu přejížděl na linku č.12 i autobus z linky č.16, tudíž intervaly byly velmi solidní. Nyní je již toto řešení minulostí a autobus na lince č.16 zůstává na své lince po celý den a do provozu linky č.12 nezasahuje. V oblasti Havlíčkovy kolonie tak dnes nalezneme dvě konečné, Malý jez a U Trati. Točna U Trati (bývalý Motor) je využívána pouze k návozu a odvozu zaměstnanců z podniku Motor a E.ON v blízkosti, ostatní spoje končí u Malého jezu. Za zmínku stojí i to, že autobusy této linky zajistí v pracovní dny odpoledne (v pracovní den škola, o prázdninách pak autobus z linky č.11) a večer (i o školních dnech, i o prázdninách) převoz pracujících od firmy Bosch k nádraží. Tyto rychlospoje byly do roku 2004 vedeny jako linka č.6, poté jako linka č.4 a nyní trochu paradoxně jako rychlospoje linky IDS č.104.

Vozový park

Vzhledem k tomu, že linka má obratiště v jednom směru a patří k těm kratším, velmi solidní intervaly (8 minut špička / 14 minut sedlo) dokázalo zajistit šest, resp. tři autobusy. Po roce 1989 se výprava ustálila po celou dobu až do dneška na 4 vozidlech vypravovaných ve špičce a dvou v sedle pracovního dne. Od 12.12.2004 jsou všechny spoje na této lince zajišťovány nízkopodlažními autobusy.
Za zmínku stojí i fakt, že na této lince byly ve druhé polovině 90.let zkoušeny také malokapacitní autobusy, ale o tom bude pojednávat samostatná kapitola o předváděcích vozidlech.

Současnost

Linka č.12 má podobnou historii jako blízká "jedenáctka". Trasa zůstává v podobném směru, navíc oproti historické trase je úsek do Havlíčkovy kolonie. Dnešní trasa linky je Havlíčkova Kolonie - Nádraží - Poliklinika Sever - Družba - Pražské sídliště. V provozu jsou v pracovní dny celoročně ve špičce 4 standardní nízkopodlažní autobusy, v sedle 2. Víkendy a svátky provozně zajišťuje 1 standardní nízkopodlažní autobus.
Vysokopodlažní autobusy již dnes na lince č.12 nespatříme. Na smímku Karosa B732 č.194 na točně Havlíčkova kolonie - U Trati, kam zajíždí pouze několik vybraných spojů
Vysokopodlažní autobusy již dnes na lince č.12 nespatříme. Na smímku Karosa B732 č.194 na točně Havlíčkova kolonie - U Trati, kam zajíždí pouze několik vybraných spojů.
Foto Jan Přibyl (30. 9. 2004)
Ve stejný den, ale na mnohem častěji využívané konečné zastávce Havlíčkova kolonie - Malý jez, je zachycen Citybus č.215
Ve stejný den, ale na mnohem častěji využívané konečné zastávce Havlíčkova kolonie - Malý jez, je zachycen Citybus č.215.
Foto Jan Přibyl (30. 9. 2004)

Podkategorie

  • vyluky2001
    Kategorie vyluky2001 automaticky dodana pri importu clanku
    Počet článků:
    1

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam