Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

ceskebudejovice

Linka č.13

Čočka linky 13

Autobus
Linka č.13 zahájila provoz až dva měsíce po lince č.14 (stejný postup lze vypozorovat i u linky č.16 a 15 - tam to bylo dokonce rok a dva měsíce a u linek 18 a 17, kde byl rozdíl půl roku). Byla vedena v trase od Technoplynu přes nádraží a kolem výstaviště dále přes ulici Oskara Nedbala do sídliště Vítězný únor a po malé přestávce Branišovskou ulicí zpět. V sídlišti Vítězný únor (dnes Šumava) tak tvořila okruh proti lince č.1, která sídliště obsluhovala obráceně. Cestující, který si zakoupil měsíční traťovou jízdenku pro linku č.1 a nebo 13, tak ji měl platnou automaticky i na druhou linku, obsluhující toto sídliště, což bylo na průkazce uvedeno. Od 1.5.1987 se osudy společných linek č.1 a č.13 rozdělily. Linka č.13 zůstává (na rozdíl od linky č.1) ukončena na Sídlišti VÚ, ale pro změnu na druhém konci trasy je z obratiště Technoplyn (nyní Nové Vráto-U Scanie) odkloněna k podniku Škoda a k učilišti Škoda (směrovka SOU - střední odborné učiliště, později nahrazena SOU-Škoda). Ihned z počátku 90.let byla prodloužena do obratiště na Sídlišti Máj u lesa (dnes konečná Máj-A.Barcala).
Provoz této linky se vyznačoval poměrně kvalitním intervalem ve špičce PD a nižším v sedle PD (kdy drtivá většina spojů od sídliště byla ukončena u nádraží). Od 1.9.1996 byl provoz na této lince omezen, v úseku nádraží-Máj ji totiž posilovala nová trolejbusová linka č.19. Změny od 1.1.2000 tato linka spolu s linkou č.14 snad "odskákala" nejvíce. Byla vedena od podniku Škoda směrem k nádraží a odtud do obratiště Papírny. Tato, kdysi exponovaná linka, tak rázem velice ztratila na významu. Po dvou letech hledání byla od 1.1.2002 přesměrována do trasy ze Srubce přes nádraží a dále k Papírnám. Tato trasa sice uspokojivě zajistila obsluhu obce Srubec, ale pro oblast nemocnice a papíren má pouze doplňkový charakter. Totéž lze paradoxně říct i o dalších dvou linkách v této lokalitě (č.14 a č.15), tudíž tato oblast je kvalitně obsloužena pouze při docházkové vzdálenosti do Lidické ulice na linku č.2, a to je velká škoda. Celá druhá polovina roku 2006 byla pro tuto linku v oblasti Srubce ve znamení různých provizórií. Několik měsíců trvající rekonstrukce silnice č.157 v celé délce obce Srubec zapříčinila několik objížděk, nouzových řešení a zkrácení linky. Na druhou stranu po ukončení opravy se cestující dočkali v katastru obce Srubec hned dvou nových zastávek a kompletní rekonstrukce všech zbývajících zastávek a zálivů včetně kompletního dosazení nových označníků..

Vozový park

Na lince byly po přesměrování ke Škodě od 1.5.1987 nahrazeny standardní autobusy kloubovými vozy, které zde přečkaly i zavedení posilové trolejbusové linky č.19 i odklon této linky k Papírnám. Právě odklon a tudíž velká ztráta významu této linky znamenaly po roce od odklonu tj. od 1.1.2001 výměnu kloubových vozidel za standardní, které na lince přetrvaly až doposud. Od 12.12.2004 jsou na tuto linku nasazovány výhradně nízkopodlažní vozidla a to včetně ranního posilového pořadí 3/13.

Současnost

Linka č.13 v dnešní trase svou historickou podobu vůbec nepřipomíná. Dnešní trasa linky je Srubec - Pohůrka - Nádraží - Senovážné náměstí - Nemocnice - Papírenská. V provozu jsou v pracovní dny škola v ranní špičce 3 standardní nízkopodlažní autobusy, jinak po celý den 2. Víkendy a svátky zajišťuje, jako u většiny podobných linek, pouze jeden standardní nízkopodlažní autobus.
Kolem plynárny na Dobrovodské ulici právě projíždí Citybus nasazený na linku 13 a směřuje do samostatné obce Srubec
Kolem plynárny na Dobrovodské ulici právě projíždí Citybus nasazený na linku 13 a směřuje do samostatné obce Srubec.
Foto Jan Přibyl (11. 12. 2004)
Horké výlukové léto roku 2004 zapříčinilo řadu výluk, nejen trolejbusových linek. I linka 13 jezdila v oblasti u Nemocnice Šumavskou ulicí, kudy MHD běžně nejezdí. Na smímku z této ulice vyjíždí Citybus č.222
Horké "výlukové" léto roku 2005 zapříčinilo řadu výluk, nejen trolejbusových linek. I linka 13 jezdila v oblasti u Nemocnice Šumavskou ulicí, kudy MHD běžně nejezdí. Na smímku z této ulice vyjíždí Citybus č.222.
Foto Jan Přibyl (18. 7. 2005)
Z důvodů stavebních prací v oblasti návsi ve Srubci byla linka č.13 provizorně ukončena u obecního úřadu, kde se otáčela zacouváním do boční ulice
Z důvodů stavebních prací v oblasti návsi ve Srubci byla linka č.13 na podzim 2006 provizorně ukončena u obecního úřadu, kde se otáčela zacouváním do boční ulice.
Foto Jan Přibyl (9. 10. 2006)

Linka č.16

Čočka linky 16

Autobus
Linka s linkovou orientací č.16 zahájila provoz 2.2.1981 a to v trase Motor - Nádraží - Husova kolonie. Od 1.4.1987 pak byla přesměrována: od Nádraží vedla Mánesovou ulicí kolem vodárny, Autocampingu a přes obce Litvínovice, Šindlovy Dvory do Mokrého. Od července 1996 byla z důvodu výluky Mánesovy ulice přesměrována dočasně do trasy přes Senovážné náměstí. A jak se již v Českých Budějovicích stalo zvykem, tato dočasná trasa byla posléze vyhlášena za trvalou a linka tím jedině získala, neboť zajíždí do blízkosti středu města, což cestující určitě uvítali. Poslední změna nastala od 1.1.2004, kdy bylo do té doby manipulační zajíždění do obratiště v Mokrém "zlegalizováno" i pro cestující a dalo tak vzniknout nejkratšímu mezistaničnímu úseku: Litvínovice, Mokré točna a Litvínovice, Mokré jsou skutečně, co by kamenem dohodil. V souvislosti s novým JŘ 2006/2007 došlo k drobné změně trasy linky, kdy byla přidána konečná U Zimního stadionu, kde končí vybrané posilové spoje ve směru od Husovy Kolonie. Přidána byla i jedna nová zastávka v Šindlových Dvorech. Jako jistou zajímavost lze uvést obsazenost linky. Na první pohled by to svádělo k tomu, že do obcí je provoz méně využívaný nežli do městské čtvrti Husova kolonie. Opak je však pravdou. Úsek do Mokrého je poměrně slušně využit, a to i o víkendu, zatímco na druhé části linky do Husovy kolonie vezou autobusy často minimum cestujících, protože Husova kolonie je z větší části tvořená zahrádkářskými koloniemi a i samotná točna je umístěna u zahrádek.
U této linky je také nutno zmínit jednu zajímavost, která je i fotografickou přílohou. V pracovní dny - školní vyučování se kolem 17:20 sjely obě pořadí linky 16 na točně v Husově kolonii, což je u linek pouze s dvěma pořadími a poměrně dlouho trasou skutečná dopravní rarita.

Vozový park

Po celou dobu existence této linky zde byly stálicí standardní autobusy, které zde jezdí doposud, linka není zařazena v diagramu nízkopodlažních vozidel. Pokud je však nízkopodlažní autobus k dispozici, objevuje se i zde, o víkendu, kdy je nižší vypravenost, to bývá víceméně pravidlem. Od konce roku 2006 bylo jedno pořadí celotýdenně zagarantováno nízkopodlažním vozem. Od konce roku 2007 však není opět nízkopodlažní pořadí zagarantováno a nově se často stává, že u negarantovaných, byť celodenních pořadích, Dopravní podnik poměrně hojně vypravuje vysokopodlažní vozidla.

Současnost

Dnes je to linka spojující od města vzdálené obce Mokré a Šindlovy Dvory s centrem a kolonií na okraji města. Po přesměrování linky č.6 ve směru do Plané na silnici E55 je také dnes jedinou linkou, která obsluhuje obec Litvínovice. Dnešní trasa je vedena z Husovy kolonie, přes Nádraží, Senovážné náměstí, Litvínovice, Šindlovy Dvory až do Mokrého. Šindlovy Dvory a Mokré jsou nyní spojeny administrativně s obcí Litvínovice. Linka obsluhuje několika spoji denně i zastávku U Zimního stadionu v centru města, kde jsou ale jen ukončeny spoje, které dříve končily u nádraží. Na lince jezdí v pracovní dny celoročně ve špičce tři standardní vozy, v sedle jeden. O víkendu a svátcích pouze jeden. Ve dnech školního vyučování je zavedena posila z Mokrého k Autocampingu, spoj ale veze vůz z linky 6, do roku 2005 bylo pro tuto posilu vypraveno samostatné pořadí. Linku obsluhují v pracovní dny 3 vozy a o volných dnech pouze jeden. Vůbec poprvé po celých 25-ti letech existence má tak linka 16 více pořadí, než jen dvě....
Obě dvě pořadí linky č.16 se pouze v pracovní dny jednou setkávaly společně, na točně v Husově kolonii na dobu několika minut. Od roku 2006 toto již neplatí
Obě dvě pořadí linky č.16 se pouze v pracovní dny jednou setkávaly společně, na točně v Husově kolonii na dobu několika minut. Od roku 2006 toto již neplatí.
Foto Jan Přibyl (6. 4. 2006)
Jedna ze dvou provozních Karos B731 právě stanicuje v zastávce Pekárenská, U Křižku. V těsné blízkosti se nalézá závod dopravce ČSAD Jihotrans
Jedna ze dvou provozních Karos B731 právě stanicuje v zastávce Pekárenská, U Křižku. V těsné blízkosti se nalézá závod dopravce ČSAD Jihotrans.
Foto Jan Přibyl (14. 2. 2006)

Linka č.15

Čočka linky 15

Trolejbus
Tato linka zahájila provoz 1.4.1982 v trase České Vrbné - sídl.Vltava - sídl. Vítězný únor (dnes Šumava) - nám. 1. máje (dnes Senovážné) - Papírny. V této trase jsme ji mohly vídávat až do 1.9.1996, kdy byly autobusy nahrazeny trolejbusy a mírně upravena trasa: přestala jezdit do Českého Vrbného, kde ji nahradily vybrané spoje linky č. 9. Od velké změny k 1.1.2000 trasa nově vedla po Lidické ulici až do obratiště Náměstí Bratří Čapků a na linku začaly být nasazovány (tu s větším, tu s menším úspěchem) standardní nízkopodlažní vozy Škoda 21Tr. Od 1.1.2003 linka zajíždí z Náměstí Jiřího z Poděbrad k nemocnici a tzv. papírenskou spojkou zpět na Lidickou a dále do obratiště Nám.Bratří Čapků. Další změna nastala od 1.1.2004, kdy nově obsluhuje Pekárenskou ulici a vůbec poprvé ve své historii jezdí kolem nádraží. Tato na první pohled komplikovaná trasa má svůj smysl - umožňuje přepravu hůře pohyblivých cestujících a občanů na invalidních vozících ze sídlišť do oblasti Polikliniky Jih a nemocnice a vhodně vykrývá nedostatečný počet linek zejména na Lidické ulici a hlavně v oblasti nemocnice. Cestujícími je docela dost využívána a tudíž snahy o její zrušení doufejme budou zažehnány a linka nadále bude tvořit doplňkovou linku v MHD České Budějovice, neboť ne všechny linky mohou být páteřní v 5-ti minutovém intervalu. Navíc jsou pro linku určeny přednostně nízkopodlažní standardní trolejbusy, které nemají na jiných linkách MHD ČB, vesměs páteřních, využití. V JŘ roku 2003/2004 byla po trase linky 15 zavedena po více než dvanácti letech opět noční linka, tentokráte 55. Po ročním zkušebním provozu, který se ujal, ji nahradily linky dvě - 53 a 59. Ale to už je předmětem jiné kapitoly.
Jako zajímavost lze uvést, že při jedné z výluk kolem výměníku a výstaviště (které se v druhé polovině 80.let opakovaly každý rok) jezdila tato linka i Boreckého ulicí na sídlišti Vltava. Ačkoli se často uvádí, že nynější linka č.41 je první linkou MHD, která jezdí Boreckého ulicí, není tomu tak.

Vozový park

Na linku byly zpočátku nasazovány standardní autobusy, které byly až poměrně pozdě (1.9.1993) nahrazeny autobusy kloubovými. Ty pak za tři roky nahradily kloubové trolejbusy, které od 1.1.2000 vystřídaly standardní trolejbusy 21Tr, kloubové trolejbusy se pak čas od času (v dobách poruch 21Tr) na tuto linku vracely. Jeden čas bylo velmi důsledné dodržení garance nízkopodlažnosti dané linky zajišťováno, v případě poruchy provozně nevyzpytatelných vozů 21Tr, nízkopodlažními autobusy. Po dodání nových kloubových nízkopodlažních trolejbusů 25Tr začala jimi být také linka obsazována. Nyní lze na lince č.15 spatřit oba dva typy nízkopodlažních trolejbusů.

Současnost

Původní trasa linky 15 je dnes víceméně zachována, byly ale doplněny nové úseky přes Palackého náměstí, kolem Nádraží, Papírenskou spojkou a trasu na Náměstí bratří Čapků. Provoz dnes zajišťují v PD celoročně celodenně 3 nízkopodlažní trolejbusy 21Tr nebo 25Tr. Víkendy a svátky zajišťují dva nízkopodlažní trolejbusy.
Kloubové trolejbusy Škoda 15Tr by se na lince č.15 dnes neměly objevovat. V nedávné době ale jejich občasné nasazení nebylo vyjímkou, dnes je ale nízkopodlažní garance dodržována, byť v nouzi i autobusem
Kloubové trolejbusy Škoda 15Tr by se na lince č.15 dnes neměly objevovat. V nedávné době ale jejich občasné nasazení nebylo vyjímkou, dnes je ale nízkopodlažní garance dodržována.
Foto Jan Přibyl (12. 1. 2005)
Současnost na lince 15 patří nízkopodlažním trolejbusům 21Tr. Vůz č.44 jede Lidickou ulicí a směřuje na točnu Náměstí bratří Čapků. Na fotografii zaujme v době konání výstav používaná, u linky č.15 ovšem ještě neobvyklá cedule za čelním sklem SMĚR NÁDRAŽÍ
Současnost na lince 15 patří nízkopodlažním trolejbusům. Vůz Škoda 21Tr č.44 jede Lidickou ulicí a směřuje na točnu Náměstí Bratří Čapků. Na fotografii zaujme v době konání výstav používaná, u linky č.15 ovšem ještě neobvyklá cedule za čelním sklem SMĚR NÁDRAŽÍ.
Foto Jan Přibyl (30. 8. 2005)

Podkategorie

  • vyluky2001
    Kategorie vyluky2001 automaticky dodana pri importu clanku
    Počet článků:
    1

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam