Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

ceskebudejovice

Linka č.9

Čočka linky 9

Trolejbus
Dne 1.10.1953 zahájila provoz kyvadlová autobusová linka spojující obec Dobrá Voda s trolejbusovou linkou č.3 v Suchém Vrbném. Od 2.3.1954 byla tato linka prodloužena ze Suchého Vrbného do Pohůrky a později až na Škardu. K 16.1.1960 došlo k dílčímu prodloužení na Dobré Vodě až do míst dnešní otočky a od 1.9.1961 potom ze Škardy do Srubce. V roce 1967 došlo k rozdělení této linky na dvě samostatné č.9 a č.10, kdy linka č.9 jezdila v trase Dobrá Voda - Suché Vrbné - nádraží. Od 2.1.1968 byla prodloužena od nádraží na náměstí 1.máje (dnešní Senovážné) a od 30.6.1980 na druhé straně až do Třebotovic. Od 7.11.1984 zahájila spolu s linkou č.5 provoz přes nový most u sídliště Vltava a její trasa tak byla Třebotovice - Dobrá Voda - Nádraží - Třída Míru (Pražská) - Vltava střed - Sídliště Vltava a byl na ní zaveden provoz článkovými vozidly. Tato trasa vydržela zhruba do roku 1987, kdy po zavedení linky č.4 do Srubce byla do oblasti Třebotovic a Kaliště odkloněna linka č.10.
Zhruba od roku 1990 se Dobrá Voda odtrhla od Českých Budějovic a začala být samostatnou obcí, což do té doby bezproblémový provoz této linky začalo řádně komplikovat. Na jedné straně obsluha rozsáhlého sídliště a na druhé straně obec, která neměla finanční prostředky na provozování tak rozsáhlé MHD. Část spojů proto bývala ukončována na konečné Kovárna, později i na konečné Nádraží.
K prodloužení této linky došlo od 1.9.1996, kdy byl zahájen trolejbusový provoz linky č.15, ovšem část linky do městské části České Vrbné zatrolejována nebyla, proto dopravní obsluhu převzala linka č.9, resp. část spojů této linky. Zprovozněním hypermarketu Globus od dubna 2003 začaly zajíždět do Českého Vrbného všechny spoje této linky. K další změně došlo od 1.1.2004 zprovozněním trolejbusové tratě přes Palackého náměstí, kdy se linka č.9 stala linkou trolejbusovou v trase: Vltava-točna - Vltava-střed - Družba - Poliklinika Sever - Senovážné náměstí pošta - Nádraží - Palackého náměstí - Družba - Vltava-střed - Vltava. Tato trasa svým polookružním charakterem příliš nevyhovovala, proto došlo k další změně od 12.12.2004, kdy linka č.9 je vedena obousměrně přes Polikliniku Sever a od nádraží je místo linky č.3 prodloužena do Suchého Vrbného. Dalšího prodloužení, tentokráte na opačném konci, se linka dočkala 9.12.2007, kdy začala po nově vybudované trolejbusové trati obsluhovat hypermarket Globus a České Vrbné místo autobusové linky č.19. Vznikla tak určitá rarita, jelikož všechny spoje na 9 jsou vedeny v celé trase a žádný (ani zatahující) není ukončován v půli trasy, jezdí od tohoto dne linka č.9 URČITĚ do Vrbného, z jedné strany Českého a z druhé strany města pak Suchého.

Vozový park

Od změny trasy na Vltavu (7.11.1984) nastoupily článkové autobusy, které se na lince udržely až do samotného konce jejího autobusového provozu, jak v pracovní dny, tak i o víkendech. Ve vypravování kloubových trolejbusů došlo od konce února 2006 k zagarantování jednoho pořadí celotýdenně kloubovým nízkopodlažním trolejbusem. Vyjímečně se na lince č.9 může místo trolejbusu 25Tr objevit "krátký" trolejbus 21Tr, aby byla dodržena garance nízkopodlažního spoje, dodáním dostatečného počtu kloubových trolejbusů 25Tr je však toto již velmi nereálné.

Současnost

Z historické trasy linky 9 toho po 12.12.2004 mnoho nezbylo. Je zajímavé, že linka končí tam, kde začínala. Málokterá linka prošla takovým vývojem, jako linka č.9. Dnes se jedná o páteřní trolejbusovou linku s příjemnými intervaly po celý týden. Na lince v pracovní dny škola jezdí ve špičce 7 článkových trolejbusů, v sedle 5. O prázdninách jezdí 5 vozů ve špičce a 4 v sedle. Víkendový a sváteční provoz zajišťují 4 článkové trolejbusy.
Na linku č.9 v původní trase se v roce 2003 podíval i předváděcí kloubový Citybus. Zachycený je na točně České Vrbné
Na linku č.9 v původní trase se v roce 2003 podíval i předváděcí kloubový Citybus. Zachycený je na točně České Vrbné.
Foto Jan Přibyl (10. 5. 2003)
Současná linka 9 patří trolejbusům a od roku 2004 zajíždí až do Suchého Vrbného, kde po 55 letech vystřídala linku 3
Současná linka 9 patří trolejbusům a od roku 2004 zajíždí až do Suchého Vrbného, kde po 55 letech vystřídala linku 3.
Foto Jan Přibyl (18. 12. 2005)

České Budějovice

Znak města České Budějovice
Jihočeská metropole České Budějovice patří k perlám jihočeského kraje i celé České republiky. Historie samotného města sahá hluboko do dávné minulosti. V roce 1265 založil český král Přemysl Otakar II. na soutoku řek Vltava a Malše město České Budějovice, které mělo sloužit jako obrana proti rozpínajícím se Vítkovcům. Město čelilo velkému množství přepadů a proto obdrželo mnoho královských výsad. Nutno ovšem dodat, že samotné město bylo dobito jen jednou a to lstí, jinak lupičské bandy nebo nepřátelé řádili hlavně v okolí města. Bohatství zajišťovalo objevení stříbra v oblasti Lišovského prahu roku 1569, kdy byla také zřízena nová mincovna. Díky tomu se měnila nejen architektonická tvář, ale také samotné obyvatelstvo. Po povstání českých stavů v roce 1618 zůstalo město jako jedno z mála na straně císařského dvora. V době třicetileté války bylo město také útočištěm nejvyšších zemských úředníků, kteří opustili Prahu. V dnešním chrámu Sv.Mikuláše byly dokonce uloženy korunovační klenoty a královské listiny a město se tak na krátkou dobu stalo hlavním městem Českého království.

Aktuální fotografie

Aktuální foto
Na prázdniny jsem si pro vás připravil snímky z léta roku 1992, kdy naše město navštívil kamarád Honza Ryšánek a pořídil zde černobílé fotografie, zachycující tehdejší provoz. Snímky pro tyto účely nechal na vlastní náklady nascanovat, takže se můžeme pokochat tehdejší atmosférou. Omluvte prosím u některých fotografií zhoršenou kvalitu. V době digitálů jsme zvyklý na bezchybná fota, před šestnácti lety autor stiskl spoušť (často při pořizování vzácné nebo unikátní fotografie) a tiše doufal, že to vyjde. Takže jdeme na to. Třetí snímek z prázdnin 1992 představuje vozovnu plnou trolejbusů, ve které se to jen hemží "teheránci". Ty na snímku vpravo mají dokonce ještě původní - zářivě bílé stahováky, zatímco u vozidel v tomto nátěru v pozadí snímku jsou "boule" červené - prohozené s předchozí sérií.
Foto: Jan Ryšánek (1992)
Významným mezníkem, nejen v historii Českých Budějovic, bylo vystavění první koněspřežné železnice v Evropě, která spojovala České Budějovice s rakouským Lincem. Vystavěna a otevřena byla v roce 1832 a od tohoto data město zažívalo výrazné zlepšení ekonomické situace a obchodu. Do dnešních dnů se dochovaly některé památky, které tuto železnici připomínají. V roce 1847 bratři Hardtmuthové otevřeli světoznámou českobudějovickou továrnu na výrobu tužek Koh-i-noor Hardtmuth, která dodnes tvoří úspěšný vývozní artikl. Z dalších velkých podniků nesmí chybět zmínit českobudějovické pivovary Budvar (založen 1895) a Samson (1795). Historické centrum bylo v roce 1980 vyhlášeno městskou památkovou rezervací. Nejznámější dominantou je 72 metrů vysoká Černá věž, která se nalézá v těsné blízkosti hlavního náměstí Přemysla Otakara II., které se vyznačuje přesným čtvercovým půdorysem o rozměrech 133x133 metrů. Ve středu náměstí se také nalézá Samsonova kašna a na západní straně náměstí má své místo renesanční radnice z roku 1555, později přestavěná do barokního stylu. Radnice je po nedávné celkové rekonstrukci chloubou města. V centru se dále nachází řada dalších památek, které stojí za prohlídku, např. věž Železná panna, Jihočeské muzeum, Jihočeské divadlo apod. Dnes je město přirozeným finančním, hospodářským, kulturním a dopravním centrem jihočeského kraje. Zároveň je statutárním městem a sídlem krajského hejtmana.
Tramvaj č.5
Fotografie motorového vozu č. 5 a vlečného vozu č. 22 na Pražské třídě krátce před ukončením provozu tramvají.
Reprodukce z knihy "Tramvají po Českých Budějovicích" - Archiv Jiřího Hertla
Dopravně jsou Budějovice také neméně zajímavé. Zavedení pouliční kolejové dopravy bylo sice později, než v jiných československých městech, zato ji doprovázela tehdejší novinka - trolejbus, neboli v té době nazývaný elektrobus. Trolejbus byl do Českých Budějovic nakonec zaveden třikrát, což je v bývalém Československu jedinečný unikát. Vstupní branou do Českých Budějovic je mohutná budova vlakového nádraží a do nedávné doby i rozlehlé autobusové nádraží v těsném sousedství, které ale nyní prochází přestavbou.
Trolejbus Tatra T400
Velmi vzácný snímek jedné z bývalých mosteckých T 400 před vjezdem na most u Justičního paláce.
Reprodukce z knihy "Tramvají po Českých Budějovicích" - Archiv Jiřího Hertla
Na začátku 3. tisíciletí dopravu ve městě zajišťují autobusy a páteř městské dopravy tvoří trolejbusy, které převzaly velmi důležité dopravní proudy při obsluze sídlišť, nádraží nebo nemocnice. Trolejbusy, v pořadí již třetí provoz, prodělaly v 90.-tých letech celkově velmi slibný rozvoj, který se sice v posledních letech zastavil, ale i tak síť nezůstává nezměněna. Autobusová doprava ale také plní nezanedbatelnou funkci systému, autobusy jezdí v mnoha směrech, kde je trolejbusy nemohou nahradit a plní jejich doplňkovou funkci zejména v okolí města.
V současné době je naplánován rozvoj trolejbusových linek do míst, kde ve své historii trolejbus ještě nikdy nebyl. Je jen škoda, že trolejbus ve městě Rudolfově je zatím dnes bohužel jenom zajímavá historická kapitola a dodnes jí připomínají např. staré trakční sloupy podél Rudolfovské ulice až na Rudolfov a několik dochovaných závěsů na domech. Kromě Českých Budějovic jsou do systému městské hromadné dopravy zahrnuty i další okolní obce a město Rudolfov. Trolejbus zajíždí do obce Borek, autobusy pak zajíždí do města Rudolfova a obcí Boršov nad Vltavou, Dobrá Voda, Homole, Hosín, Hrdějovice, Roudné, Srubec, Staré Hodějovice, Šindlovy Dvory, Včelná, Vidov, Vrábče, Vráto. Do integrované dopravy je ještě zapojeno město Hluboká nad Vltavou.
Trolejbusy 15Tr č.33 a 41
Dnešní páteří čekobudějovické městské dopravy jsou trolejbusy, které zajíždějí i mimo město do obce Borek. Zcela vyjímečně se na zdejší točně setkaly dva trolejbusy 15Tr.
Foto Jiří Hertl (24. 9. 1994) - Archiv Jiřího Hertla

Fotogalerie

Českobudějovické náměstí Přemysla Otakara II. s dominantou Černou věží a Samsonovou kašnou Mohutná budova vlakového nádraží s přednádražním prostorem určeným silniční a městské dopravě Dnes již zbořená budova původního autobusového nádraží z roku 1990 V místě původního autobusového nádraží dnes vyrůstá dopravně obchodní centrum, jehož součástí bude i nové autobusové nádraží na střeše...
2006 jh mapkasite
Mapka elektrifikovaných současných i historických drah na území města České Budějovice.
Autor Jiří Hertl

České Budějovice

Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Odkaz přímo v textu. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Text může být zvýrazněn tloušťkou nebo kurzívou. Text také můžeme zvýraznit barevnou tloušťkou. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce.
Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec.
Trolejbus typu T11 v Jáchymově
Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii.
Foto Pat a Mat (1. 10. 1968)
Trolejbus Van Hool
Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii.
Foto Pejsek a Kočička (1. 4. 2002)
Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec.
  • První položka seznamu
  • Druhá položka
  • Třetí položka
  • Překvapivě čtvrtá položka v pořadí
Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec.

Nadpis druhého řádu

Trollino v Opavě
odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo
Trollino v Opavě

Trollino v Opavě
odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou
Trollino v Opavě Vektra Výhled z okna Řidičky
Fotogalerie výše může mít až čtyři zmenšeniny obrázků vedle sebe o šířce 150px (doporučená šířka). Fotografie mohou být i ve více řádcích, buď jako další řádek v tabulce příkazem TR nebo jako další vycentrovaná tabulka - vypadá dobře, když je jich menší počet než v předchozím řádku (viz příklad níže)
Trollino v Opavě Vektra Výhled z okna Řidičky
Trollino v Opavě Vektra Výhled z okna

Nadpis třetího řádu

Další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu

Nejnižší úroveň nadpisu

Další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu
Deník Blešník, 17. 1. 2006 (str. 3)
Slavomír Bleška


zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku
Další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu
Tab. 1. Přehled vozového parku.
typev. číslapoznámky
Trolejbusy
9Tr350, 353záložní vozy
T11354 - 356vůz 354 upraven na restaurační
14Tr357 - 400v provozu
17Tr401 - 405v provozu
Autobusy
ŠM11101 - 113záložní vozy
LC732114 - 126zájezdové vozy
127 - 130zájezdové vozy vybavené klimatizací
Další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu

Podkategorie

  • vyluky2001
    Kategorie vyluky2001 automaticky dodana pri importu clanku
    Počet článků:
    1

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam