ceskebudejovice
Linka č.10


Počátky historie linky č.10 jsou spjaty s linkou č.9. Dne 2.3.1954 byl prodloužen provoz linky č.9 z Dobré Vody do Suchého Vrbného a poté dále do Pohůrky a později na Škardu.
Dne 1.9.1961 byl pak ze Škardy prodloužen do Srubce. V roce 1967 došlo k rozdělení této linky na linku č.9:
Dobrá Voda - Suché Vrbné - Nádraží a linku č.10: Srubec - Suché Vrbné. Dne 15.1.1968 byla tato linka prodloužena
až k nádraží a od 1.2.1972 pak na Náměstí 1.máje. Od 1.9.1976 dosáhla linka Nového Roudného a od 6.4.1987 byla
prodloužena až do Vidova. Pravděpodobně ve stejném roce byla v Pohůrce přesměrována, nejezdila již do Srubce, ale
do Kaliště. V této trase jezdí dodnes, část spojů je ukončena na návsi v Roudném a část na hranici města v Novém Roudném.
V oblasti Roudného také došlo ke změně trasy, kdy dříve linka jezdila přímo přes náves první odbočkou z hlavní silnice od Českých Budějovic,
nyní pokračuje o několik set metrů dále ve směru na Římov a na náves v Roudném přijede z jiné strany. Za zmínku stojí vysloveně
vesnický provoz v úseku od zastávky U Jižní zastávky až do Vidova, objíždění malého parčíku na točně Roudné, náves a v neposlední řadě také
nádherná konečná zastávka ve Vidově na návsi, v roce 2004 zrekonstruovaná. Tato linka se také vyznačuje tím, že v případě povodní bývá
jako jedna z prvních přerušena a nebo odkloněna, protože projíždí nížinami kolem řeky Malše.
Hodně dlouhou dobu byla linka č.10 nejdelší linkou v síti MHD Č.Budějovice, měří 17,2 km, zatímco druhá nejdelší linka
č.7 měla 16,6 km. Dnes je to vzhledem k zajíždění některých linek až hluboko za hranice Českých Budějovic již minulostí.
Vozový park
Provoz této linky zabezpečovaly a stále zabezpečují standardní vozidla, na jeden obrat od Nádraží do Vidova a zpět
kolem 7.hodiny zajížděl v prosinci 2004 kloubový autobus, protože standardní nepobral všechny cestující. Později byl
tento spoj řešen posilovým autobusem z Roudného, jedoucím tři minuty před pravidelným spojem, nyní je tento spoj
uveden i v jízdním řádu. Po odvezení této posily pak ještě autobus čekají dvě cesty k TESCU na lince č.41 a pak až zatahne. Proto se
nezřídka stává, že tuto posilu veze jeden ze dvou reklamních TESCOBUSů.
Současnost
Linka č.10 má význam pro obsluhu městské části Kaliště a zajišťuje i základní dopravní obslužnost vesnic Roudné
a Vidov. Tomuto také odpovídají i intervaly, dnes jsou ovšem nedostatečné, protože na obou koncích
linek (na Pohůrce a v Roudném) intenzivně vzniká nová rodinná výstavba a linka č.10 začíná být poměrně
přetěžovaná. Řešení se nabízí v posílení intervalu na inkriminované části linky nebo převedení provozu do kloubových
vozidel. Nyní na lince jezdí v pracovní dny škola ve špičce 4 standardní autobusy, v sedle 2. O prázdninách jezdí 3 vozy ve špičce, v sedle stejně jako ve školní dny dva vozy. Víkendovou a sváteční obsluhu pak zajišťuje
pouze jeden vůz. Všechny celodenní pořadí jsou zagarantované jako nízkopodlažní.

Linka č.10 zajíždí i do obce Vidov, kde je na zdejší překrásné točně zachycen zapůjčený předváděcí Citelis.
Foto Jan Přibyl (7. 10. 2003)

Dva autobusy na konečné v Kališti se v normálním provozu nesetkají, pokud jeden z vozů není odstaven pro poruchu...
Foto Jan Přibyl (3. 4. 2006)
!-- -->
Nová generace vozidel městké dopravy v Českých Budějovicích
Rok 2005 byl počátkem rozsáhlé obnovy vozového parku městské dopravy v Českých Budějovicích. Tento rok, konkrétně v jeho posledním čtvtletí, byla netrpělivě očekávána dodávka nových vozidel pro českobudějovický Dopravní podnik. Výběrové řízení, které bylo zahájeno již počátkem roku 2005, vyhráli domácí výrobci vozidel, vysokomýtská Karosa a Škoda Plzeň. Tímto krokem si oba výrobci získali nejen kontrakt pro rok 2005, ale i nasmlouvanou opci až do roku 2007. Zajímavostí je ale také financování nových vozidel. Protože zdroje Dopravního podniku, resp. města České Budějovice jsou omezené, bylo rozhodnuto požádat o dotaci ze zdrojů Evropské Unie - programu SROP. Podobný projekt se s úspěchem na podzim roku 2005 uskutečnil i v dalším jihočeském městě, v Táboře. I jiná česká města (např. Jihlava) zdroje Evropské unie využijí ke zkvalitnění jejich městské dopravy. Ze zdrojů EU byly zakoupeny 2 trolejbusy Škoda Irisbus 25Tr a 4 kloubové Karosy Irisbus Citelis. Z vlastních zdrojů DP, respektive magistrátu města České Budějovice, byl zakoupen jeden trolejbus 25Tr a jeden autobus Citelis. Nákup nových vozů pokračoval i v druhé polovině roku 2006. Vozidlům z roku 2006 je věnována spodní část stránky.
ROK 2005

Trolejbus 25Tr budoucího čísla 59 je právě pracovníky dílen vykládán z vagónu. Při vykládání prototypové 25Tr podniková Tatra neasistovala, protože ale nové vozy nemají žádný pomocný pohon, i nadále je nenahraditelná...
Foto Jan Přibyl (16. 12. 2005)
Jak již bylo řečeno výše, od počátku roku 2006 tedy českobudějovické ulice brázdí 8 nových vozidel, která jsou na první pohled pro většinu cestujících totožná. V následujících řádcích se pokusíme popsat vozidla samotná a následně dobu od jejich první nasazení do provozu až do počátku února, kdy se již staly neodmyslitelnou součástí českobudějovické MHD.

Budějovický DP nadělil cestujícím zajímavý dárek. Na Štedrý den totiž poprvé do ulic vyjel nový Citelis č.101. Zachycen je na zastávce Boršov, U mostu.
Foto Jan Přibyl (24. 12. 2005)
Popis nových vozidel MHD
Všechny nové vozy vychází s osvědčené koncepce nízkopodlažních autobusů Agora, resp. v současnosti Citelis. Vozy byly dodány v článkové verzi, která se kompletuje přímo ve Francii a v Karose Vysoké Mýto jsou jen dodělávány detaily, doplněn informační systém a závěrečná montáž. Vnější vzhled není nijak odlišný od klasických Citelisů, všechny vozy jsou dodány v bílém laku, připravené na budoucí celovozovou reklamu. Vozy jsou osazeny optickým informačním systémem Buse na obvyklých místech, avšak trolejbusy mají ještě doplněnou malou "kostku" s číslem linky na levé straně v okně před kloubem. Autobusy toto z neznámých důvodů nemají. Na přední části vozů zakoupených ze zdrojů EU byly po několika dnech provozu doplněny samolepky s logem EU a SROP (Společný regionální operační program). Ev.č. 58 a 101 (zakoupené z vlastních zdrojů) je pochopitelně nemají. Na předním čele je ještě vylepeno logo Dopravního podniku a evidenční číslo. Na boku vozů je podle schématu DPmČB vylepeno označení dopravce a na okně za prvními dveřmi nechybí informační samolepka s údaji o financování vozidel a o ceně, opět ale jen u vozů zakoupených pomocí SROP.
Největší změny při porovnání s Citelisem, ale podle přání DPmČB, prodělal interiér, který je až na detaily v konstrukci shodný u autobusů i trolejbusů. Poslední roky se DP snaží barevně a provedením sjednotit interiéry modernizovaných a nových vozů u obou trakcí. Byla zvolena modrá barva a její odstíny. Oproti sériovým Citelisům, kde interiér vychází z restylingovaného Citybusu, mají všechny nové vozy starší typ sedaček VogelSitze s modrou potahovou látkou a bílými znaky, které jsou v celku pohodlné a líbivé. Tmavě modrá je i podlahová krytina Altro a světle modrá barva byla zvolena na obložení bočnic. Madla jsou v klasické žluté barvě. Jako celek působí modrá spodní část interiéru společně se světlou spodní částí útulně a příjemně. V zadní části trolejbusů je jiné uspořádání podlahy, které způsobily některé prvky elektrického pohonu. I v interiéru jsou vozidla vybavena kompletním optickým infosystémem Buse, nechybí samozřejmě ani hlášení zastávek a nové označovače jízdenek Mikroelektronika u každých dveří. Je jen škoda, že nejsou doplněny i vnitřní panely Buse se zastávkami, tzv. "teploměry". Vozy ev.č. 58 a 101 mají na kabině řidiče navíc umístěnou kovovou tabulku s cenou vozu a rokem zakoupení.

Interiér Citelisu č.102 z méně obvyklého úhlu. Patrné je zbarvení potahu sedaček, podlahy a obložení spodní části.
Foto Jan Přibyl (14. 1. 2006)
Technické provedení autobusů se nijak neliší od ostatních Citelisů a jelikož na toto téma bylo již napsáno mnoho, více se tím proto nebudeme zabývat. Trolejbusy jsou vybaveny moderní elektrovýzbrojí Škoda shodnou s prototypem 25Tr vyrobeném v roce 2004. Českobudějovický DP se vydal cestou nakupovat nové trolejbusy bez jakéhokoliv pomocného pohonu, tedy ani s pomocným dieselagregátem. Jedná se tedy o "čistokrevné" trolejbusy, proto není třeba se obávat postupného rušení elektrické trakce vinou duobusů, jako se tomu stalo u některých evropských měst. Trolejbusy s pomocným agregátem se sice jako duobusy neoznačují, ale zejména výkonné agregáty používané v trolejbusech Škoda 24/25Tr poskytují dostatečnou dynamiku a v městském provozu i slušný dojezd. Výhody agregátu jsou sice patrné zejména při mimořádných událostech nebo při vytváření linkového vedení, ale nevýhody jako vysoká pořizovací cena, hlučnost, provozní a údržbové náklady zřejmě jsou pro DP klíčové při rozhodování o koupi. Předpokládá se, že i následující vozy budou dodány ve shodném provedení, tj. bez dieseagregátu.

Setkání Citelisu č.160 s trolejbusem 25Tr č.60 na točně Máj A.Barcala. Unifikace autobus-trolejbus je více než znatelná.
Foto Jan Přibyl (27. 1. 2006)
Počátky provozu a nasazení
Následující řádky mají za cíl přiblížit samotný provoz nových vozidel, od jejich dodání až po současné nasazení. V původním, na podzim avizovaném plánu stálo, že loňská dodávka autobusů a trolejbusů by měla dorazit do konce roku 2005. Zpočátku to tak vůbec nevypadalo, ale nakonec byl plán splněn. První toužebně očekávaný trolejbus z nové dodávky dorazil do Českých Budějovic již 29.11.2005 a jednalo se o Škodu 25Tr budoucího čísla 58. Krátce před konečným předáním probíhal v ulicích Plzně krátký zkušební provoz bez větších závad. Trolejbus dorazil klasicky po železnici na plošinovém voze. Již druhý den byl stále ještě "neidentifikovatelný" trolejbus nasazen do zkušebního provozu v ulicích Českých Budějovic. První dny provozu byly ve voze přítomni pracovníci z plzeňské Škodovky a probíhal zácvik mechaniků a obsluhy. Zkušební provoz proběhl bez větších problémů a po získání povolení od drážního úřadu se nový vůz poprvé objevil v provozu s cestujícími dne 16.12.2006 na lince 14. Provoz s cestujícími ale ukázal některé nedostatky. Problémy se týkaly akustického hlášení zastávek (nefungovalo), dálkového ovládání výhybek a nejzávažnější byly poruchy kompresoru, které způsobily nepojízdnost vozu ve večerních hodinách a jeho stažení. Podobná situace byla i další dny, kdy byl vůz minimálně ještě dvakrát odtažen Tatrou do vozovny. Problémy s akustickým hlášením se vyskytovaly ještě více jak 14 dní po zahájení provozu a přehazování výhybek bylo s problémy ještě minimálně koncem ledna. Dalo by se ale říci, že vůz od počátku ledna jezdil prakticky denně a mimo zmiňované závady nebyly další zaznamenány.
V polovině prosince byla očekávána i dodávka zbývajících dvou vozů. Vůz budoucího čísla 60 dorazil 15.12.2005 ve večerních hodinách, vůz budoucího čísla 59 dorazil 16.12.2005 brzy ráno. Oba byly ještě 16.12.2005 vyloženy a odvezeny do vozovny. Zkušební provoz s těmito vozy nebyl uskutečněn, probíhal jen intenzivní zácvik řidičů a mechaniků. Z určitých důvodů bylo vypravení těchto vozů možné až v novém roce. Vůz č.60 tedy najížděl své první kilometry na Nový rok 1.1.2006 na lince č.3. Protože s trolejbusem č.58 byly neustálé problémy s kompresorem, z vozu č.59 byl proto funkční kompresor vymontován a nahradil nefunkční u vozu č.58. Proto byl trolejbus č.59 popré vypraven až 5.1.2006 na linku č.14. Paradoxně se vůz č.59 stal nejspolehlivějším ze všech třech a po zprovoznění jezdil prakticky denně a bez závad.
Provoz všech třech 25Tr se dnes již "ustálil" a mimo občasné výpadky jsou denně nasazovány na linky. Od 26.2.2006 je plánována změna jízdního řádu, v rámci které budou zavedeny i garantované nízkopodlažní spoje na linkách č.2 (1 vůz) a č.9 (1 vůz). Tyto spoje by měly jezdit celotýdenně. Do této doby se ale vozy můžou objevit prakticky na kterékoliv lince, doloženo je vypravení již na všechny trolejbusové linky, přičemž na linkách 15 a 17 je vypravení vzácností a v obou případech bylo pozorováno jen jednou. Dalo by se říci, že skoro pravidelně dva vozy jezdí na "svých" pořadích (l.2 a l.9) a třetí brázdí buďto linku č.3 nebo č.14.

Novotou zářící Škoda 25Tr č.58, společně s dalšími typy trolejbusů používaných v Českých Budějovicích, stojí na točně Vltava.
Foto Jan Přibyl (28. 1. 2006)
To autobusy měly bezesporu mnohem zajímavější začátky. Vše začalo zajímavým dnem 16.12.2005, kdy byl v Českých Budějovicích spatřen Citelis budoucího čísla 101 jedoucí směrem k autobusovým garážím Novohradská. U autobusů není kromě přihlášení nutnost jakýchkoliv povolení, a tak se po zácviku řidičů a mechaniků dalo očekávat brzké nasazení do provozu. Že se tak stane bylo jasné, ale že prvním dnem bude den Štědrý, to očekával málokdo. Tento den byl vůz č.101 vypraven na linku č.7. I zbývající 4 Citelisy na sebe nenechaly dlouho čekat. Dne 29.12.2005 dorazily po vlastní ose v odpoledních hodinách postupně všechny 4 vozy. Pro ně byla určena číselná řada 102-105, přičemž do té doby jezdící Karosa B741 č.104 byla přečíslována na č.123. Premiéra autobusů č.103 (l.1) a 104 (l.7) se udála dne 7.1.2006. Následující sobotu 14.1.2006 se představily i poslední vozy z dodávky roku 2005 a to č.102 a 105, oba na lince č.1. Za cca 14 dní provozu Citelisů se neobjevily žádné poruchy, které by znamenaly odstávku vozu. Jen č.103 mělo závadu na motoru, která ale byla do pár dnů odstraněna. Na druhou stranu se ale objevily nehody. Kvůli neodklizenému sněhu na točně v Dobré Vodě byly poškozeny nárazníky vozů č.103 a 104, na kterých je to znatelné dodnes. Smůla vozu č.103 se na něj lepí dál a dne 6.2.2006 měl opět nehodu, tentokráte s trolejbusem. Tato nehoda měla za následek delší odstávku. Den 16.1.2006 byl ale posledním dnem provozu Citelisů pod č.101-105. Ano, zařechtal úřední šiml a kvůli papírovým záležitostem musely být všechny Citelisy v noci z 16. na 17.1.2006 přečíslovány v návaznosti na poslední Solarisy 15, tj. 156-160. Na budějovické poměry zajímavý krok, protože v minulosti je známa jen hrstka přečíslování vozů MHD. Stalo se tak a následující den již byly vozy vypraveny pod novými čísly. I Karosa B741 č.123 dostala své původní číslo....
Stejně jako trolejbusy, i autobusy budou od změny jízdního řádu jezdit na garantovaných spojích. U autobusů jsou ale garantovaná pořadí již většinou dodržována.Největší změna nastala o víkendech, kdy budou nově jezdit na linkách č.8 a 19 kloubové autobusy, ale jen zmiňovaná garantovaná pořadí. Na druhých pořadích obou linek budou stále jezdit standardní autobusy. Otázkou však zůstává, jak moc je tento krok rentabilní, zejména při slabém víkendovém provozu, kdy na obou linkách dostačují standardní vozy. To ale ukáže až čas. Garance bude tedy zavedena na lince 1 (2 vozy), 8 (1 vůz) a 19 (1 vůz) a to opět celotýdenně.

Kloubový Citelis č.159 (ex 104) na lince 8 je při provozní pauze odstaven u hlavního nádraží ČD.
Foto Jan Přibyl (28. 1. 2006)
Jak se již za více jak měsíc provozu nových vozů ukázalo, přinesly do budějovické městské dopravy nový standard cestování. Zvýšil se počet nízkopodlažních vozů v MHD, bylo zavedena unifikace autobus/trolejbus a v neposlední řadě byl naznačen vývoj, který čeká budějovický provoz v nebližších letech. I v letošním roce se předpokládá nákup vozů stejného typu, zatím ale není znám přesný počet. Nutno dodat, že mezi cestujícími budí nová vozidla značný zájem. Průměrně každý třetí se nad novinkou pozastaví, ať již jen třeba nejrozšířenější větou "hele, to je ten nový autobus". Dodnes nebyly v Českých Budějovicích provozovány nízkopodlažní článkové autobusy a ani trolejbusy. Nezbývá než dodat, že České Budějovice získaly kvalitní prostředek, jak co nejvíce konkurovat individuální dopravě ve městě a doufejme, že se tak bude dařit.

V průběhu roku 2006 do září 2006 obdržely hned tři autobusy Citelis z roku 2005 celovozovou reklamu ve stylu "pojízdná jeskyně". Jeden z vozů, č.158, je vyfotografován ve stanici Strakonická, Roller.
Foto Jan Přibyl (4. 7. 2006)
A nakonec o roce 2005 několik málo fotografií....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
ROK 2006
Ještě před dodáním úplně prvních vozidel Citelis a 25Tr bylo jasné, že to nebudou zdaleka poslední vozidla svého typu pro DPmČB. A tak uběhlo půl roku od první dodávky a cestující v Českých Budějovicích mají k dispozici více jak dvojnásobný počet těchto vozidel. Přesně v polovině roku 2006 bylo postupně dodáno 5 trolejbusů Škoda 25Tr a 6 autobusů Karosa Citelis opět v kloubovém provedení. Celkový počet vozů Citelis k datu zprovoznění posledního vozu z letošního vozu (autobus č.166, 26.8.2006) tak dosáhl 19 kusů, z čehož 8 kusů je trolejbus 25Tr. Vozy tohoto typu tak postupně "zabírají" tůrová celodenní pořadí a zejména víkendový provoz kloubových autobusů obsazují poslední dobou výhradně Citelisy. Na dodávku z roku 2006 byla čerpána státní dotace z fondů ministerstva dopravy, která byla počátkem roku 2006 uplatněna. Všechny vozy z této dodávky tak nejsou vybaveny logy Evropské unie a programu SROP, tak jako tomu bylo u části dodávky z roku 2005.

Úlně první várka nových vozidel pro rok 2006, dva trolejbusy Škoda 25Tr, jsou připraveny pro odvoz do vozovny v novém domově.
Foto Jan Přibyl (22. 6. 2006)
Trolejbusy 25Tr
V roce 2006 dodaným trolejbusům 25Tr byla vyčleněna číselná řada 61-65 navazující na předcházející dodávku. Vozy přišly opět v několika dávkách, přičemž první dodávka byla ve dvou kusech, což bylo prozatím poprvé. První dva vozy (č.61 a 62) se na nákladovém nádraží objevily 22.6.2006, kdy také byly postupně odtaženy za tahačem Tatra do vozovny. Vůz č.63 dorazil o pár dní později, dne 26.6.2006 a opět tentýž den byl odvezen do vozovny trolejbusů. Vůz č.64 ho následoval o den později, dne 27.6.2006 v dopoledních hodinách. Nakonec poslední vůz z letošní dodávky přijel se zpožděním oproti ostatním, až 20.7.2006. Do této doby nebyl žádný z předcházejících vozů vypraven na linku, protože se čekalo na poslední vůz.

Je krátce po poledni a jeden z nových trolejbusů se právě řítí po manipulační trati do trolejbusové vozovny. Opravdu nejede na pomocný agregát, mohutná Tatra se pouze schovala za ještě mohutnější vůz....
Foto Jan Přibyl (22. 6. 2006)
Dlouho očekáváný okamžik - vypravení nových trolejbusů do provozu - nastal ve čtvrtek 27.7.2006, kdy se v provozu objevily vozy čísel 61, 64 a 65. Zbývající dva je následovaly o den později. U posledního trolejbusu tak nastala zajímavá situace, kdy byl vypraven do provozu pouhý týden od dodání, což je prozatím nejkratší doba zprovozňování nového trolejbusu. Všechny nové trolejbusy se postupně zbavily dětských nemocí a od sprna jsou pravidelně vypravovány na garantovaná pořadí linek 2, 9 a celkový počet 8 vozů 25Tr postačuje i k vypravování na zbývající linky, zejména 3, 17 a jedno pořadí se pravidelně objevuje i na lince č.15, jinak zajišťované výhradně vozy Škoda 21Tr. Více vozů je ale vypravováno zejména na linky 2, 3 a 9, zde se mohou setkat i tři kusy. Na lince 17 se objevují jen sporadicky. Prozatím nebyla rozšířena garance (2 garance na 8 vozů), její rozšíření se předpokládá s novým jízdním řádem 2006-2007.

Ještě neoznačený, ale již plně pojízdný trolejbus budoucího čísla 63 právě odpočívá na dvoře vozovny. Tatra za ním se za několik okamžiků vydá pro další nový vůz stejného typu na nákladové nádraží.
Foto Jan Přibyl (27. 6. 2006)
Letošní várka nových trolejbusů (největší od roku 1991) zcela jistě zapřičiní vyřazení určitého počtu starších trolejbusů Škoda 15Tr07/7 z roku 1990 a také jednoho až dvou nízkopodlažních trolejbusů Škoda 21Tr. K 1.9.2006 byly z provozu odstaveny trolejbusy Škoda 15Tr07/7 č.01, 08, 10, 13 a Škoda 21Tr č.44. Všechny vozy, kromě první "patnáctky" mají být odprodány, trolejbus s číslem 01 bude pravděpodobně historické vozidlo. Je pravděpodobné, že počet vyřazených vozů se již letos nezvýší.

Pravidelný provoz nejen vozu č.64 doprovázely počáteční drobné problémy, jako u situace na snímku, požízeném na točně Máj, A.Barcala.
Foto Jan Přibyl (3. 8. 2006)
Autobusy Irisbus Karosa Citelis
Stejně jako v roce 2005, i rok 2006 znamenal nákup článkových autobusů Karosa Citelis. Pro rok 2006 se jednalo o 6 vozů ve dvou dodávkách po 3 kusech. První tři nové vozy (č.161-163) dorazily v pátek 28.7.2006 v dopoledních hodinách. První nasazení vozu č.161 bylo 3.8.2006 na lince č.8, vozu 162 o den později taktéž na lince 8 a č.163 svezlo své první cestující v pondělí 7.8.2006 na lince č.1. Druhá dodávka dorazila 22.8.2006 a krátce na to se vozy rozjely do provozu, každý v jiný den. Vůz č.164 24.8., 165 25.8. a 166 26.8.2006. V provozu tak od tohoto dne je všech 11 autobusů Citelis. A také se postupně začala uzavírat kapitola starších Karos B741, které od té doby zasahují čím dál méně do provozu, snad mimo rekonstruované vozy.

Premiéra autobusu č.166 se uskutečnila na nejzajímavější lince č.7. Vůz je zachycen při jízdě od zastávky Výstaviště na Dlouhé Louce.
Foto Jan Přibyl (26. 8. 2006)
V konečném důsledku dodávky z roku 2006 se však žádný mohutný výřad autobusů nekonal. Již ke konci dubna byla z provozu odstavena Karosa B741 č.122, která poskytla své "srdce" autobusu stejného typu, který právě nesl celovozovou reklamu na předvolební kampaň a musel zůstat v provozu. Autobus č.122 postával opuštěn ve vozovně, až byl v červnu definitivně vyřazen a v polovině září byl odtažen k sešrotování. Jeho poslední vypravení do provozu bylo 20.4.2006 a tímto dnem byl také definitivně ukončen provoz autobusů v původním červeno - bílém nátěru. Další vyřazování neproběhlo a očekává se až počátkem roku 2007. Všechny nové autobusy "zabraly" nejlepší výkony - většinu tůrových pořadí. Odsunuly tak poprvé v historii všechny kloubové Karosy B941 k děleným šejdrovým službám. Karosy B741 zůstávají nepřidělené a záložní, i přesto se s nimi ale pravidelne můžeme setkat v provozu. Nové Citelisy je možno spatřit na všech linkách obsluhovaných kloubovými autobusy, to jest na linkách 1, 7, 8 a 19. Vyjímkou je pouze linka IDS č.104, na které jsou vyčleněny autobusy B941 a B741, vybavené pokladnou pro prodej jízdenek. Stejně jako u trolejbusů, prioritně jsou Citelisy zajištěna garantovaná pořadí v počtu 3 vozů. Vozů je ale 11, proto nebývá vyjímkou, když všechna celodenní pořadí (6 vozů) jsou lince 1 zajištěna nízkopodlažními vozy, vozy Citelis nebo Solaris Urbino 15.. O víkendovém provozu se stává čím dál častěji, že výpravu kloubových autobusů (8ks) zajišťují také pouze Citelisy, samozřejmě opět mimo linku 104.

Již plný pravidelný provoz nových Citelisů dokládá snímek prvního letošního vozu pořízený na Rudolfovské ulici poblíž nádraží na lince 1.
Foto Václav Boček (4. 8. 2006)
Ač se to na první pohled nezdálo, dodávka z roku 2006 se v některých detailech liší od předcházející z roku 2005. Při bližším pohledu zaujme nové lakování v oblasti kolem oken, které není bílé ale nově černé. Opticky se tak rozšiřuje prosklená tmavá plocha, nejen na bocích, ale i na čelech. V čelních partiích je zároveň nový pruh zkosený. Vozy tak dostaly lepší vzhled a i když se to nezdá, dají se od předcházející dodávky bezpečně na první pohled rozeznat. Drobné změny nastaly i v interiéru, kdy byly pozměněny barvy některých plastových částí, zejména kabiny řidiče. Změněny jsou i některé další detaily, které ale nestojí za podrobný popis, snad jen doplnění tlačítka pro invalidy u středních dveří. Vozy byly dodány ve stejné výbavě jako v roce 2005. Trolejbusy mají na rozdíl od autobusů opět doplněn malý Buse panel s číslem linky na levé bočnici a autobusy mají opět přední mlhovky, které trolejbusy nemají. Autobusy i trolejbuy byly v interiéru vybaveny kovovou tabulkou, kde je uveden způsob nákupu a cena vozu. Všechny vozy byly dodány ve standardní bílé barvě sloužící jako podklad pro možné budoucí CVR. V září roku 2006 byl českobudějovický DP s počtem 19 vozů nějvětším provozovatelem vozidel Citelis v bývalém Československu a zároveň jediným provozovatelem trolejbusů 25Tr v karosérii Citelis na území ČR. Od října však jsou vozy 25Tr dodány i do Ústí nad Labem a očekává se nárůst vozů Citelis i v jiných městech.

Setkání dvou trolejbusů 25Tr. Vůz v pozadí je ale právě odtahován po nehodě, při níž narazil do před ním stojícího nákladního vozu. Nehody se nevyhýbají ani novým vozům....
Foto Jan Přibyl (2. 10. 2006)
Fotogalerie z roku 2006
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Povodeň v roce 2002
Na Jihu to začalo, aneb den bez městské dopravy
Řeč je samozřejmě o povodních. První velká voda dorazila do Českých Budějovic již ve čtvrtek 8.8.2002.
Oddělila obě části města od sebe a to tak, že provoz mezi nimi byl nemožný. Zatopeny byly zejména
Havlíčkova kolonie a Pražské sídliště. Provoz MHD byl nejprve lokalizován na obě části odděleně, posléze
se alespoň část vozidel linky 1 "brodila" mezi oběma částmi města. Byl vypnut proud, a tak po torzech
trolejbusových linek 2 a 3 jezdily autobusy, trolejbusové linky 14,15,17 a některé další autobusové se
ukázaly jako postradatelné. V pátek voda opadla, trolejbusy se opět vracely do ulic města. Tato první
potopa ukázala jednak "tradiční" přehmaty dispečerů, ale také technickou nedokonalost Citybusů, kterým
evidentně brodění vůbec nesvědčilo. Voda opadla, město si oddechlo, z omylů se přijalo ponaučení "pro příště".
Že to příště přijde za tři dny a bude to mnohokrát horší a děsivější v tu chvíli určitě netušil nikdo...

Autobus Karosa B732 č.191 právě projíždí kruhovým objezdem na Pražském sídlišti.
Je několik dní po ničivé povodni, na vozovce je stále patrné velké množství bláta a okolní zeleň je také viditelně poškozená.
Foto Jan Přibyl (19. 8. 2002)
Druhá povodeň, znamenající katastrofu, se začala do ulic vkrádat v pondělí 12.8. Poměrně brzy byl neprůjezdný
Dlouhý most a výluka probíhala tradičně: linky 3 a 17 v trolejbusech přes Strakonickou a linky 1 a 7 přes parkoviště
Kauflandu a Dlouhou louku kolem vodárny. Značně přeplněné řeky Malše a Vltava, podmáčená zem z minulých záplav a
enormní vypouštění vody z vodních nádrží Římov a Lipno pak začaly konat velkolepé dílo zkázy. Již odpoledne se musel
vypnout proud, linky 1 a 7 se stěhovaly také na Strakonickou. Provoz na linkách 2 a 3 převzaly kloubové autobusy, zbylé
sólové autobusy vyjely jako evakuační, na linky 14, 15 a 17 už vozidla nezbyla a tyto linky nejezdily. Na úterý 13.8.2002
nezapomene asi nikdo. Začalo to stejně jako odpoledne předtím. Linky 14,15, 17 nejezdily, dojezd některých autobusových
linek do jejich venkovských konečných nebyl možný. Linky 2 a 3 obsadily opět kloubové autobusy. Sídlištní část s centrální
spojoval jen most na Strakonické. Jenže poměrně brzo začala tragédie. Přicházela jedna povodňová vlna za druhou. Již v
před sedmou hodinou ranní musel být uzavřen i poslední most přes řeku, a to tak rychle, že autobusy, v tu dobu se nacházející
na levém břehu (v sídlištích) se již nestačily vrátit na pravý břeh, kde jsou garáže. Velká voda zaplavovala, co se
dalo (mj. i Senovážné n., hlavní náměstí Přemysla Otakara II., Lannovu tř., Nádražní, .......ale i sídliště Vltava a voda
se začala dotýkat i sídliště Šumava).

Tento snímek představuje místo, které je jen pár metrů vzdálené od místa na předcházející fotografii. Dokazuje nám sílu vodního živlu...
Foto Jan Přibyl (19. 8. 2002)
Výčet všech míst, která byla pod vodou by byl velmi dlouhý, tak jen těch pár
částí, které zatopeny nebyly: Suché Vrbné, Vráto, Husova kolonie na pravé straně a Sídliště Máj a Haklovy Dvory na
straně levé. Vše ostatní bylo pod vodou. Ihned přestala jezdit i veškerá městská doprava. Vozy na levé straně musely být z
důvodu nemožnosti zátahu odstavovány přes den i noc v nácestných zastávkách. Na jeden den a noc se v Českých Budějovicích
zastavil život. Ve středu ráno bylo jasné, že již voda opadává. Velmi kuriózně byl zahájen i linkový provoz.
Nejprve na pravém břehu, dopoledne pronikly i linky 1 a 3 na břeh levý, odkud mohly být konečně odvezeny odstavené autobusy.
Jezdilo se opět jen přes Strakonický most. Linkové vedení bylo velmi provizorní, nejezdily linky 5,8,14,15,17 a 104.
Vedení některých linek bylo velmi kuriózní (např. linky 6 a 7 u Nádraží apod.). Zatímco na lince 3 jezdily stále autobusy,
na lince 2 se odpoledne začaly objevovat i trolejbusy. Ve čtvrtek i pátek probíhala postupná "normalizace" provozu.
Neprůjezdný je stále Dlouhý most.

Tato fotografie byla pořízena krátce po otevření Dlouhého mostu. Skutečná šířka řeky je ale jiná. V pravé části snímku pod svahem
je zřízena betonová náplavka, na které každoročně při výstavách Země Živitelka a Hobby parkuje někdy i 100 autobusů....
Foto Jan Přibyl (21. 8. 2002)
Linky 1,7 a 15 jezdí přes Dlouhou louku a vodárnu, linka 14 (opět v trolejbusech) přes Strakonickou. Vedení linky 3 je
velmi kuriózní, protože jezdí v podobě autobusové i trolejbusové. Trolejbusy jezdí přes Strakonickou, autobusy opačnou
stranou kolem vodárny a po Dlouhé louce. Ačkoli by měl být provoz střídavý (autobus/trolejbus), stává se
(zejména díky zácpám IAD), že jede 2x trolejbus přes Strakonickou a pak 2x autobus kolem Výstaviště na Dlouhou louku.

Důležitý dopravní uzel, křižovatka ulic Husova a Na Dlouhé louce, se krátce po povodni proměnil na uzavřené jezero, v kterém se daly spatřit i uvízlé ryby.
Voda odtud zmizela až po několika dnech od samotné povodně.
Foto Jan Přibyl (21. 8. 2002)
Co napsat závěrem? I přes prožitou hrůzu oněch dní je velmi sympatické, že se neopakovaly chyby dispečinku, a zejména
ve středu to byl doslova "koncert dispečerů". A na závěr vzkaz všem opovrhovačům a zavilým nepřátelům trolejbusů.
Velká voda trolejbusy z ulic jihočeské metropole nespláchla, ba naopak. V této těžké době byly vztyčeny sloupy pro
novou trolejbusovou trať na Pekárenskou.
Povodně potřetí....
Věřil jsem, že k tomuto tématu se již vracet nebudu, ale bohužel opět musím. V noci z 31.8. na 1.9.2002 došlo
opět k vylití tentokráte menších toků z koryt. Zaplaveny byly "tradiční" místa: za Kauflandem na Sádkách,
u Intersparu... ale nově i Suché Vrbné a také Novohradská ulice.
A nyní krátce k situaci v dopravě. V neděli 1.9.2002 musel být opět minimalizován provoz trolejbusů. Nejezdily na
lince 3 a pravděpodobně ani na "dvojce". Nicméně snaha za každou cenu udržet provoz trolejbusů vedla k tomu, že obchodní zónou u
Intersparu projížděla linka 17 broděním. Změny byly i na autobusových linkách. Mimo provoz byl úsek Kněžské
Dvory - Hrdějovice (autobusy č. 4 a 104) a také Novohradská ulice (linka 11). Jak rychle voda přišla, tak i
tentokráte odešla, odpoledne se již provoz stabilizoval a trolejbusy se postupně opět vracely na své výkony.
Výjimkou byla situace na Novohradské u autobusových garáží, kde zůstávalo i pozdě odpoledne 70 cm vody a
nedařilo se ji nikam odčerpat. Linka 11 tak byla nucena jezdit Křižíkovou ulicí přes točku Havlíčkova
kolonie-u trati (dříve známa pod názvem Motor). Jezdila tak defacto po trase linky 12.
Po loňském fiasku výluky ulice Na Sadech se dopravce DPmČB zapřísahal, že již NIKDY nemůže dojít k úplné náhradě
trolejbusů autobusy. Bohužel nešťastné léto roku 2002 ukázalo, že nikdy neříkej nikdy. K čistě autobusové dopravě
již byl DP vlivem počasí přinucen třikrát. Na jeden a půl dne musel dokonce provoz MHD zcela zastavit.
Jen doufejme, že ve vysílačce již nikdy neuslyšíme povel "jeďte do garáže, MHD je zrušena", jak tomu bylo o povodních...
Podkategorie
-
vyluky2001
Kategorie vyluky2001 automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1