Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

ceskebudejovice

Hlavní nadpis - jméno stránky

Této stránky rovnou využijeme pro naše webitele. Shrňme základní věci, v nichž se dělají často chyby:
    Práce na stránkách:
  • Když budete editovat nějaké stránky, umistěte do dotyčného adresáře na webu prázdný soubor s názvem Zde pracuje XY. Díky tomu se dozví druhý webmaster, kdy jste začali něco dělat a že by se asi neměl hrabat ve stejný čas v tom samém co vy...
    Odkazování v menu na přílohy (soubory)
  • Pokud chceme v "modrém" menu odkázat na nějakou přlohu (třeba tabulku v Excelu nebo obrázek), vkládáme to jako odkaz otevírající se v novém okně a je velmi vhodné doplnit to ještě "title", který po najetí myší upozorní, že se jedná nikoli o html stránku, ale přílohu v jiném formátu. Viz příklad: <A target="_blank" title="Otevře .XLS soubor" href="/cz/postoloprty/autobusy.xls">Autobusy v Postoloprtech</A>
    Označování fotografií:
  • Standardní fotka rozměrů 640x480px by měla mít velikost v rozmezí 50 - 70kB.
  • Je-li to možné, vkládejme fotografie označené stylem rrrrmmdd_xy_namet.jpg . Takové označení souboru je jednoznačné, obsahuje Rok, Měsíc, Den vyfocení, autora fotky (xy) a námět.
  • Je-li fotka v jednoznačně pojmenovaném adresáři (např. Kocourkov), není nutné do označení souboru psát rrrrmmdd_xy_kocourkov_pytlovanesvetlo.jpg, ale jen rrrrmmdd_xy_pytlovanesvetlo.jpg.
  • Zmenšeniny fotek pro potřeby fotogalerie označujte stylem rrrrmmdd_xy_pytlovanesvetlo_mini.jpg. Nebo třeba "_male".
    Popisky obrázků:
  • U tagu IMG musíme zadat přesnou a skutečnou velikost obrázku. Jinak se zdeformuje.
  • Skutečnou šířku obrázku zadáváme i u DIV "fotopopis". V podstatě opíšeme tentýž atribut width="XXXpx"
  • Pochází-li fotka z archlívu (což jsou také všechny fotky Foto Jiří Hertl!), je třeba fotku označit následovně: Foto Josef Spřáhlo (7. 12. 1896) - Archiv Jiřího Hertla
  • U datumů vždy dáváme mezery za pořadovými číslovkami! Viz výše i níže.
  • Popisek u fotografií zakončujeme tečkou!
    Odkazy:
  • Je-li odkaz na nějaké jiné neSPVD stránky platný pro vícee podstránek, cpeme ho raději do menu. Příkladem jsou třeba odkazy na magistráty a DP u všech větších měst. Pokud menu není, dáme ho do "telo2" pod tělo stránky.
  • Odkazy mimo SPVD.CZ vzdy davejte s atributem TARGET="_BLANK"! Totéž platí pro soubory .xls, .doc., .pdf, klikací obrázky, mapy apod.
    Tabulky:
  • Neposlouchá-li vás tabulka, co se šířky týče, nadiktujte jí v tagu TABLE šířku width="640px" a ona podlehne :o).
    Ostatní:
  • Vyhýbejte se použití kurzívy na více jak pár slov. Jakmile slova psaná kurzívou vyjdou na víc jak jednu řádku, rozhodí se šířka bloku "telo". Samozřejmě jenom v Exploreru, protože je to krám...
Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Odkaz přímo v textu. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Text může být zvýrazněn tloušťkou. Text také můžeme zvýraznit barevnou tloušťkou. Kurzívu, prosím, nepoužívejte na víc jak jedno dvě slova. IExplorer dělá chybu - roztahuje tělo stránky do šířky o pár pixlů... IE je zmetek :o) Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce. Tady vypisujeme text odstavce.
Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec. Tohle je druhý odstavec.
Trolejbus typu T11 v Jáchymově
Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii.
Foto Pat a Mat (1. 10. 1968)
Trolejbus Van Hool
Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii. Tady popíšeme obrázek nebo fotografii.
Foto Pejsek a Kočička (1. 4. 2002)
Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec.
  • První položka seznamu
  • Druhá položka
  • Třetí položka
  • Překvapivě čtvrtá položka v pořadí
Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec. Toto je třetí odstavec.

Nadpis druhého řádu

Trollino v Opavě
odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo odstavec obtéká obrázek vlevo
Trollino v Opavě

Trollino v Opavě
odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou odstavec může obtékat i více obrázků najednou
Trollino v Opavě Vektra Výhled z okna Řidičky
Fotogalerie výše může mít až čtyři zmenšeniny obrázků vedle sebe o šířce 150px (doporučená šířka). Fotografie mohou být i ve více řádcích, buď jako další řádek v tabulce příkazem TR nebo jako další vycentrovaná tabulka - vypadá dobře, když je jich menší počet než v předchozím řádku (viz příklad níže)
Trollino v Opavě Vektra Výhled z okna Řidičky
Trollino v Opavě Vektra Výhled z okna

Nadpis třetího řádu

Další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu

Nejnižší úroveň nadpisu

Další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu
Deník Blešník, 17. 1. 2006 (str. 3)
Slavomír Bleška


Kočička zamňoukala

zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku zde bude text novinového článku
Další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu
Tab. 1. Přehled vozového parku.
typev. číslapoznámky
Trolejbusy
9Tr350, 353záložní vozy
T11354 - 356vůz 354 upraven na restaurační
14Tr357 - 400v provozu
17Tr401 - 405v provozu
Autobusy
ŠM11101 - 113záložní vozy
LC732114 - 126zájezdové vozy
127 - 130zájezdové vozy vybavené klimatizací
Další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu další odstavec textu

Linka č.3

Čočka linky 3

Trolejbus
Do Suchého Vrbného byla městská doprava slavnostně zahájena trolejbusovou linkou E - NÁDRAŽÍ - SUCHÉ VRBNÉ dne 7.8.1949 v 10 hodin. Druhá větev, označovaná písmenem D - POŠTA - ROŽNOV pak nahradila tramvajovou dopravu na Linecké předměstí. Sloučením linek E a D vznikla výsledná trolejbusová linka č.3 ROŽNOV - SUCHÉ VRBNÉ. V roce 1960 byla provedena změna trasy, kdy trolejbus opustil Zlatý most a prostor před Jihočeským divadlem a začal jezdit po novém mostě J.Dimitrova (dnes Krumlovský) na náměstí 1.máje (dnes Senovážné). Linka č.3 byla poslední provozovanou trolejbusovou linkou ve druhém trolejbusovém období. Postupně se stále častěji objevovaly na této lince autobusy, až byl dne 23.9.1971 trolejbusový provoz nejen na této lince, ale i v celých Českých Budějovicích "slavnostně" ukončen. Dne 1.10.1976 byla linka č.3 prodloužena až na konec Rožnova, v průběhu druhé poloviny 70. nebo začátkem 80. let přestala jezdit k nemocnici, zda to bylo v souvislosti se zavedením linky č.11 (od 4.12.1972) nebo až se zavedením linky č.15 (1.4.1982), nebo mezitím, se zatím zjistit nepodařilo. Při "trojrošádě" od 1.6.1992 ji nahradila na Lidické ulici linka č.2, linka č.3 se stěhovala do ulice B.Němcové přímo k nemocnici a na konečnou zastávku Papírny místo linky č.11. Zavedení trolejbusového provozu od 1.1.1996 ji přivedlo k Poliklinice Jih, kdy do ulice B.Němcové nenajíždí z Mánesovy ulice (jako dnešní linka 13), ale až z Náměstí Jiřího z Poděbrad Schneiderovou ulicí (jako dnešní linka 14).
Linka č.3 byla jednou z těch, která při "velkém třesku" 1.1.2000 zcela změnila svou trasu. Po léta působení v Rožnově tuto oblast opustila a zajistila dopravu na sídliště Šumava a na Sídliště Máj. Na lince byly stanoveny již mnoho let nevídané intervaly, část spojů (později každý druhý) končila na nádraží a do Suchého Vrbného nezajížděla. Stanovení velmi příznivých intervalů na této lince se ukázalo jako správný tah a do té doby nepříliš kvalitní doprava ze Sídliště Máj doznala výrazného zlepšení. Co se však povedlo na jedné straně, se bohužel nevyvedlo na druhé. Tíživá dopravní situace při jízdě ze Suchého Vrbného častokrát vedla k tomu, že se před spoj, poskakující v dopravní zácpě na Dobrovodské a následně Rudolfovské ulici dostalo i několik spojů, které obracely na nádraží. Situace přinášela komplikace a byla nadále neudržitelnou, tak došlo k jedinému možnému řešení, ke kterému dojít muselo. Od změny jízdních řádů 12.12.2004 byla linka č.3 zkrácena do trasy Nádraží - Máj-A.Barcala. Po 55 letech tak zmizela ze Suchého Vrbného a z historické trasy linky č.3 Suché Vrbné - Rožnov už od tohoto data nezbylo vůbec nic.

Vozový park

Ke konci trolejbusového provozu byl na linku č.3 vypravován defakto veškerý možný vozový park, co měl tehdy DPmČB k dispozici, kromě trolejbusů 8Tr a 9Tr to byly i autobusy RTO nebo ŠM11 bez ohledu na to, zdali měly pokladnu, nebo byl ve voze průvodčí. Veliké S na voze pak prozrazovalo, že tentokrát cestující nepůjde zadními dveřmi kolem průvodčího, ale předními kolem řidiče. Ke konci 70. let byl provoz na lince č.3 i přes velmi příznivé intervaly v standardních vozech neudržitelný, proto se stala počátkem 80. let útočištěm prvních kloubových autobusů Ikarus u DP. A nutno říct, že od té doby se standardní vozidla této lince vyhýbají. V paměti autora tohoto povídání zůstává nasazení vozů ŠM11 v prvopočátku provozu Ikarusů, kdy ještě nebyla dostatečná rezerva za rozbité vozy. A věřte, "stálo to za to". Standardní autobusy se dnes na lince vyskytují pouze jako operativní záloha z trolejbusové vozovny, v případě delšího výpadku nebo výluky jsou voleny článkové autobusy.

Současnost

Jak již bylo řečeno výše, z historické trasy "trojky" nezbylo vůbec nic. Současná trasa Nádraží - Poliklinika Sever - Výstaviště - Univerzita - Šumava - Máj má s původní společné snad jen Nádraží.... Protože linka spojuje největší sídliště s centrem města, intervaly se ve špičce PD přibližují k 5 minutám a řadí tak linku č.3 k nejčastěji provozovaným a samozřejmě se jedná o páteřní linku, i když je jedna z nejkratších. Ve špičce PD (škola) je na linku vypraveno 9 článkových trolejbusů, v sedle 5. V pracovní dny - prázdniny je v provozu 7 (špička) a 5 (sedlo) vozů. O víkendu a svátcích jsou celodenně nasazeny 3 vozy. Celotýdenně je provozována pouze v článkových trolejbusech. Jedno pořadí, vypravené na tuto linku, pak přejíždí obsloužit noční linku č.53 a po ukončení služby na noční lince se buď vrátí zpět na linku č.3 (pracovní den) nebo zatahne do vozovny (víkend nebo státní svátek).
Standardní autobus na lince č.3 je velkou vzácností, lince č.3 navíc v Suchém Vrbném zbývá necelý měsíc.....
Standardní autobus na lince č.3 je velkou vzácností, lince č.3 navíc v Suchém Vrbném zbývá necelý měsíc....
Foto Jan Přibyl (19. 11. 2004)
Linka č.3 obsluhuje Branišovskou ulicí i nedaleký areál Jihočeské univerzity. Zde v zastávce Branišovská-univerzita, dnes Vysokoškolské koleje
Linka č.3 obsluhuje Branišovskou ulicí i nedaleký areál Jihočeské univerzity. Zde v zastávce Branišovská-univerzita, dnes Vysokoškolské koleje
Foto Jan Přibyl (27. 3. 2005)

Linka č.11

Čočka linky 11

Autobus
Linka č.11 zahájila provoz od Papíren ulicí B.Němcové kolem KNV a nádraží přes Palackého náměstí do sídliště Pařížské komuny (dnes Pražské sídliště) od 4.12.1972. Jedinou změnou za celou dobu její historie byla známá "trojrošáda" od 1.6.1992, kdy opustila oblast nemocnice a od nádraží byla vedena do Mladého a Starých Hodějovic místo linky č.2. Od 1.9.1994 začala být na samé hranici Českých Budějovic používána točna Hodějovice (dnešní název je Nové Hodějovice), která se stala postupně nejčastěji používanou točnou na trati. Průjezd přes Pražské sídliště je tvořen jednosměrným objezdem od Strakonické Plzeňskou ulicí a ulicí U Trojice s vyjetím na Pražské třídě. V minulosti byly zatahující spoje ukončeny v zastávce Dopravní podnik, nyní jsou vedeny až do Mladého. Po mnoha desítkách let běžného provozu této točny je to od 9.12.2007 pro ni bohužel jediné využití. A tak už jen v paměti zůstává provoz kolem roku 1997, kdy zde byly například v době od 8:16 do 8:21 dokonce odstaveny čtyři kloubové autobusy z pěti vypravovaných, což je pro zdejší malou točnu opravdu maximální využití. Ale jak je již psáno výše, úlohu nejdůležitější točny dnes převzalo obratiště Nové Hodějovice.
K této lince se také váže jedna zajímavost. Výjezd z ulice Boženy Němcové do Mánesovy ulice začal být v druhé polovině 80.let poměrně složitý. Poposkakování v koloně aut, které čekaly na skulinku v nekonečných proudech vozidel od Dlouhé louky přinášelo do provozu této linky značné zpoždění, které se vlivem neexistence druhé konečné (objezd sídliště Pařížské komuny) přenášel i do směru zpět. Proto byly (možná kvůli zamezení zpoždění této linky - zpoždění bylo do té doby dost neznámým jevem a bylo tolerováno pouze při konání výstavy Země Živitelka, proto byla zřejmě enormní snaha se ho u linky č.11 zbavit) na této křižovatce vybudovány semafory, což výrazně pomohlo plynulosti provozu v této oblasti.

Vozový park

Provoz standardních vozidel postupně přestal vyhovovat a tak od druhé poloviny 80. let začaly linku obsluhovat kloubové autobusy, které se udržely i při přesměrování do Mladého a Hodějovic, které do té doby obsluhovala linka č.2 standardními vozidly. Snaha zlikvidovat poslední autobusy Ikarus novou dodávkou krátkých Citybusů ovšem vedla od 1.12.1997 k výměně typu vozidla právě na této lince - do nezměněného jízdního řádu začaly být nasazovány standardní vozidla. Provozní situace si ovšem vynutila přidání jednoho pořadí hned po měsíci provozu v sólech. Situace byla na lince taková, že standardní autobusy jezdily ve špičkovém období značně přetížené a nejednou nepobraly všechny cestující. Proto se v průběhu roku 2007 na ni objevovaly i vozidla velkokapacitní a nyní je situace taková, že dělené směny (tzv.šejdry) jsou obsazovány výhradně velkokapacitními autobusy. Na celodenních pořadích je obvykle na jednom pak kloubový vůz také, zbylé tři jsou pak vedeny standardními vozy.

Současnost

Současný stav na lince č.11 připomíná její historické vedení, nikoliv však v celé trase. Zachován zůstává koncový obrat v oblasti Pražského sídliště. Současná trasa vede až ze Starých Hodějovic, přes Nové Hodějovice, Mladé, Dopravní podnik, Nádraží, Palackého náměstí a Pražské sídliště. Intervaly jsou v základní trase příznivé, ale zejména ve špičkách je linka hodně využívána a někdy i přetížena. Linku obsluhuje v pracovní dny škola ve špičce 7 autobusů, v sedle 4. O prázdninách jezdí 5 vozů ve špičce, 3 v sedle (vše ve smíšeném provozu standrardních a velkokapacitních vozů). Víkendy a svátky vozí 2 standardní autobusy. Jedno pořadí je celotýdenně garantováno jako nízkopodlažní.
Kloubové autobusy na lince 11? Do roku 1997 samozřejmost, od roku 1997 vzácnost. Při DOD v DP roku 2004 se na lince č.11 z neznámého důvodu objevily dvě kloubová pořadí. Jinak je linka doménou pouze standardních vozů
Kloubové autobusy na lince 11? Do roku 1997 samozřejmost, od roku 1997 do roku 2006 vzácnost. Při DOD v DP roku 2004 se na lince č.11 z neznámého důvodu objevily dvě kloubová pořadí. Od roku 2007 pak můžeme vídat kloubáky na lince č.11 přeci jenom pravidelně.
Foto Václav Boček (22. 9. 2004)
Karosa B732 č.198 se otáčí na návsi obce Staré Hodějovice,
   na které se již točily autobusy linek č.5, 2 a nyní 11. To u vestnických konečných, které se obvykle
   vyznačují svojí stálou linkou po celou dobu provozu MHD, není zrovna obvyklé.
Karosa B732 č.198 se otáčí na návsi obce Staré Hodějovice, na které se již točily autobusy linek č.5, 2 a nyní 11. To u vesnických konečných, které se obvykle vyznačují svojí stálou linkou po celou dobu provozu MHD, není zrovna obvyklé.
Foto Jan Přibyl (13. 4. 2006)

Podkategorie

  • vyluky2001
    Kategorie vyluky2001 automaticky dodana pri importu clanku
    Počet článků:
    1

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam