ceskebudejovice
Linka č.7


Další linka, tentokráte č.7 zahájila provoz od 1.6.1960, a to jako napáječ trolejbusové linky č.3 v úseku Rožnov-Včelná.
Dne 1.11.1960 byla prodloužena až do Boršova, od 1.1.1968 pak byla prodloužena až do centra města na Náměstí 1.máje
(dnes Senovážné). Od 1.9.1980 pak byla prodloužena přes město do Haklových Dvorů a v této trase setrvávala až do
"velkého třesku" od 1.1.2000, kdy defakto nahradila linku č.18 s dílčím prodloužením do Boršova. Od tohoto dne
opustila Haklovy Dvory a vyhybá se i centru města. Od 1.1.2001 byla prodloužena až do obce Vrábče, kde velkým
objezdem přes vesnice Vrábče, Jamné a Zahorčice v sedlové době jedním párem spojů vyplňuje mezeru, kdy sem
nezajíždí linkový autobus. Jako zajímavost lze uvést, že v nejjižnějším cípu této zajímavé a nádherné trasy
je autobus na samé hranici okresu Český Krumlov a je blíž Českému Krumlovu nežli Českým Budějovicím. Poslední
změna v trase nastala od 1.1.2004, kdy si obec Boršov nepřála otáčení autobusů ve středu obce, tak se autobusy
jedoucí do této obce otáčejí na točně Boršov nad Vltavou, Březí u zdejších mlýnů a těstáren na romantické točně u lesa a řeky.
K této lince se také váže jedna zajímavost: byla to vůbec první linka, na které byl (od 1.9.1961) zaveden - zatím
pouze v sedlové době - zkušební jednoslužný provoz, kdy řidič prodával jízdenky sám a inkasoval jízdné do příruční
brašny. Od února 1962 byl zaveden jednoslužný provoz celodenně - cestující již platili do pokladniček zhotovených
v dílnách DP. Provoz s průvodčími pak postupně mizel i z ostatních linek, až dnem 30.1.1976 skončil v Českých
Budějovicích definitivně.
Vozový park
Byl, tak jako většina linek, tvořen standardními autobusy, a to zhruba do přelomu let 1990/1991, kdy začaly být
na linku vypravovány kloubové autobusy, a to až do změny trasy od 1.1.2000. Zde je nutno zmínit zejména jeden
vůz, bez kterého bychom si tehdejší linku č.7 vůbec nedovedli představit. Byl to jediný linkový Ikarus u DPmČB -
č.250. Pravidelně a neúnavně brázdil jedno šejdrové pořadí na této lince, a to až do úplného konce provozu Ikarusů
u DP. A byl to právě on, kdo provoz těchto vozidel ukončil. Dne 29.10.1998 vyjely naposledy městské čtyřdveřové
Ikarusy do provozu, avšak pro nedostatek kloubových vozidel byl stále na "svém" sedmičkovém pořadí provozovován
Ikarus 280.10 č.250. Teprve první dodávka Citybusů a převod linky č.11 do provozu se standardními vozidly umožnil
odstavení tohoto vozidla. Provoz modrého vozu č.250 na lince č.7 s řidičem B.Toráčem se stal nesmrtelnou legendou nejen
této linky, ale i celého DPmČB.
Jak již bylo napsáno výše, změnou trasy linky od 1.1.2000 začaly tuto linku obsluhovat standardní vozidla.
Netrvalo to dlouho, a trasa se stala velmi oblíbenou, umožnila totiž rychlé spojení sídlišť s nemocnicí bez
nutnosti cestování přes centrum města. Postupně byly některé pořadí předávány kloubovým vozidlům a nyní je linka v režii
kloubových vozidel téměř celá. Jedinou výjimkou je jedno celodenní pořadí, které celkem dvakrát (dopoledne a navečer) obsluhuje právě
zmíněný "velký okruh" kolem obce Vrábče. Na toto pořadí je nasazován standardní autobus, ale je známo, že díky omylu dispečerů bylo
možno na tomto výletu (vždyť spoj jede nepřetržitě hodinu a dvacet pět minut) spatřit i kloubovou Karosu.
Současnost
Bezesporu nejzajímavější linka č.7 s trasou Sídliště Máj - Univerzita - Výstaviště - Poliklinika Jih - Rožnov - Včelná - Boršov - Vrábče je "věrná" svému historickému směru,
ale původní trasa Včelná - Rožnov byla značně rozšířena a pozměněna. Intevaly jsou ve špičkách slušné a dělají z této linky páteřní linku v jižním směru. Jedinou vadou na kráse krásné linky č.7 jsou ve směru Boršov hned 4 konečné (Náměstí bratří Čapků, Včelná, Boršov, Vrábče), které linku mírně znepřehledňují. Ale i tak
je tato linka velice oblíbená a je jedinou, která se vyhýbá samému centru. V pracovní dny škola je na linku vypraveno 8 vozů (7 článkových a jedno sólo), o prázdninách 5 (4 článkové a jedno sólo) a volné dny zajišťují celoročně 2 článkové autobusy. Jedno pořadí celotýdenně vždy zajišťuje nízkopodlažní velkokapacitní
vozidlo.

Nejvzdálenější konečná od Českých Budějovic, obec Vrábče. Zastavil zde autobus Karosa B732 č.285 na lince 7, který poté pokračuje dalšími vesnicemi zpět do Boršova a na sídliště Máj.
Foto Jan Přibyl (13. 2. 2004)

Kloubový Citelis č.101 přijíždí po cestě kolem řeky k točně v Boršově, Březí na Silvestra roku 2005.
Foto Jan Přibyl (31. 12. 2005)
Linka č.4


Dne 6.8.1949 ranním výjezdem ve 4:40 byl zahájen provoz na okružní lince G. Linka nazývaná jednoduše "Okruh" vedla
od Nádraží přes vnitřní město Jírovcovou ulicí na Palackého náměstí a Nádražní ulicí zpět na Nádraží. Později byla
tato trasa označována linkovým číslem 4. Dne 30.9.1969 trolejbusy z této linky zmizely a od 1.10.1969 je linka
č.4 - Okruh provozována autobusy. Ke změně došlo od 1.2.1984, kdy vyjela linka č.4 ve zcela nové trase - z Náměstí
1. máje obsluhovala po Pražské třídě Nemanice a Hrdějovice. Teprve ke konci 80.let (pravděpodobně na podzim 1987 -
bližší datum není bohužel k dispozici) linka začíná přes Nádraží obsluhovat i městskou část Pohůrka a dále Srubec.
Od 1.9.1998 linka č.4 opouští Nemanice a do Hrdějovic začíná
jezdit kolem nového supermarketu Terno a přes Kněžské Dvory. Zrušena také byla původní točna na návsi v Hrdějovicích a linka od té doby
zajíždí až na konečnou Hrdějovice, točna v nové zástavbě zvané Těšín.
Provoz linky do dvou různých obcí s různým požadavkem na intenzitu dopravy a navíc zavedení linky IDS č.104 se
podepsalo na poměrně chaotickém jízdním řádu od 9.4.2001. Náprava byla složitá a dalo by se říct prakticky nemožná,
proto je od 1.1.2002 linka č.4 ukončena ze směru Hrdějovice u nádraží a obsluhu obce Srubec přebírá linka č.13.
Další úprava trasy linky č.4 nastala pak od 11.12.2004, kdy nově začala obsluhovat i obec Hosín, vždy v době, kdy
je v lince IDS větší časová prodleva. Od tohoto data jsou také v rámci linky č.4 zajišťovány i rychlíkové spoje z Kněžských Dvorů
od závodů Motor Jikov a Bosch k nádraží bez jiné zastávky vyhýbající se centru po Nádražní ulici, které byly do té doby
vedeny u linky č.6.
Linka č.4, společně s č.6 v oblasti Kněžských Dvorů, byla příčinou neustálého problému se souběhy obou linek. Koordinovat jízdní řád
dvou linek, které opouští území Českých Budějovic a jsou tak vytvářeny podle požadavků obcí, je složitý proces, který byl hlavní příčinou
toho, že od celostátní změny jízdních řádů k 10.12.2006 došlo ke sloučení linek č.4 a 6 v jednu linku, označenou číslem 6. Linka č.4 je tak
od tohoto data zrušena a její označení není použito. Rychlíkové spoje od Motoru byly převedeny na linku č.104.
Vozový park
Na linku č.4 byly vždy výhradně nasazovány standardní vozidla, ovšem při kombinaci se společným jízdním řádem linky
č.104 o víkendu byl od 11.12.2004 zhruba do března 2005 nasazován na ranní spoje linky č.4 kloubový autobus kmenové
linky č.104, který potom na linku č.104 kolem 9.hodiny přejel. Autobus Solaris Urbino 15 vhledem k nemožnému otočení
na točně Hrdějovice nasazován být nemohl. Jelikož provoz kloubových autobusů na lince č.4 byl pro někoho trnem v oku, přestal
se kloubový vůz na lince č.4 zhruba od března 2005 objevovat a od té doby linka patřila, až do svého konce, opět jenom standardním autobusům.
Současnost
V současné době není linka provozována a číslo není obsazeno.

Některé spoje linky č.4 zajíždějí až do obce Hosín, na jejíž návsi je zachycen Citybus č.209.
Foto Jan Přibyl (23. 1. 2005)

Od 11.12.2004 se o víkendu v rámci provázanosti jízdního řádu s linkou č.104 objevoval na lince č.4 ráno
kmenový článkový vůz linky IDS č.104, aby pak kolem 9.hodiny přejel na svojí linku, kde mezitím jezdil standardní vůz z linky č.4.
Bohužel kloubový vůz na lince č.4 byl pro někoho velkým trnem v oku, tudíž první ranní víkendová kola na lince č.4
začal od počátku března 2005 opět zajišťovat standardní autobus, který byl až při přejezdu na linku č.104 vyměněn
za článkový. Fotografie kloubového vozidla na točně Hrdějovice připomíná tuto krátkou epizodu linky č.4.
Foto Václav Boček (13. 2. 2005)

Autobusy linky č.4 společně s několika dalšími byly v době přestavby autobusového nádraží odstavovány buďto na provizorním místě (na snímku) nebo zůstaly pouze průjezdné.
Všechny linky se od 10.12.2006 na své místo vrátily, linka č.4 ovšem mezi nimi nebyla. Na snímku je zachycena v poslední den svého provozu po 57 letech.
Foto Jan Přibyl (9. 12. 2006)
Linka č.104 - Linka IDS


První (a zároveň prozatím poslední) linka Integrovaného Dopravního Systému - č.104 zahájila provoz k 9.4.2001
v trase z Č.Budějovic, nádraží dále po lince č.4 do Hrdějovic a přes obec Hosín do Hluboké nad Vltavou Zámostí.
Po projetí Hlubokou se vrátila po silnici č.105 směrem k Č.Budějovicím, odbočila na účelovou silnici a kolem
učiliště JČE končila přímo u nádraží Hluboká nad Vltavou na plzeňské trati. Od počátku až doposud platí to, že v neděli
je jeden spoj od hlubockého nádraží ukončován na hlavní hlubocké zastávce "Pod kostelem" a po zhruba půlhodinové
přestávce pokračuje dále do Českých Budějovic. Zároveň je poslední večerní spoj ve 22:30 (který byl v minulosti
veden jako linka č.4 do Hrdějovic, ovšem na žádost občanů a obcí prodloužen) veden z Českých Budějovic právě
pouze do této zastávky, ze které se ihned vrací po své lince zpět do Českých Budějovic. Zajímavostí je pro účely provozu linky opravená a rozšířená
silnice z Hrdějovic směrem na Hosín. V oblasti obce Hosín byla dříve zřízena pouze jedna zastávka na návsi, od prosince 2004 zde slouží i další zastávka
U školy.
Vozový park
Od počátku byla vybraná skupina vozidel - Citybusy č.214-219 - opatřena pokladnou s možností provozu na této lince.
Linka si získala velkou popularitu, tudíž začala být od 23.4.2004 postupně obsazována velkokapacitními vozidly Karosa B941E nebo
Solaris Urbino 15. Protože na lince je zaveden nástup pouze předními dveřmi a možnost zakoupení
jízdenky u řidiče (kompletního sortimentu), je nutné vystavovat pouze vozy s elektronickou pokladnou.
Pokladnu, nutnou k provozu na této lince, dostala po GO i Karosa B741 č.124. Aktuálně je pro
provoz na celodenním kurzu určen vůz B941E č.152 a ve špičkovém provozu pracovních dní ho posiluje druhé pořadí -
vůz B741 č.124. Krátké autobusy se v provozu v současné době udržely pouze přes zimní víkendy a dále pak v době,
kdy je kvůli sněhové kalamitě vhodnější vzhledem k náročnějšímu terénu zařazovat vozy B732 s mechanickou převodovkou.
Vozy pro provoz na lince 104 - postupně byly držákem na pokladnu vybaveny autobusy: B732 č.272,274,277,278,281 a 284,
dále Citybusy č.214-219, Solarisy Urbino 12 č.224 a 225, Solarisy Urbino 15 č.153 a 154, Karosa B741 č.124 a Karosy
B941E č.149-152. Z mnohých vozů již držák na pokladnu zmizel a dnes zůstává převážně na článkových vozech. Zajímavostí
jsou dva přímé "rychlospoje" ze zastávky Hany Kvapilové až k nádraží jezdící pouze v pracovní dny, které linka "zdědila" po zrušené lince č.4. Spoje
jsou stále zajišťovány standardními vozy z linky č.12, o prázdninách z linky č.11.
Současnost
Dnešní jediná linka IDS je provozována v trase, v které byla navržena. Od předchůdce (linka 51) se liší zajížděním přes Hrdějovice a Hosín,
linka č.51 jela přímo po hlavní silnici, podobně jako linky ČSAD. Na lince jsou ve špičce pracovních dnů (škola i prázdniny) provozovány dva vozy,
v ostatní dobu pak jeden vůz.

Venkovská krajina doprovází velkou část linky 104. Na snímku Karosa B941E vyjíždí z obce Hosín.
Foto Jan Přibyl (13. 5. 2005)

Nejvytíženější zastávkou ve městě Hluboká nad Vltavou je stanice Pod kostelem. O zimních víkendech zajišťují provoz standardní autobusy.
Foto Jan Přibyl (13. 11. 2005)
Podkategorie
-
vyluky2001
Kategorie vyluky2001 automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1