Linka č.17


Linka č.17 zahájila provoz jako poslední "předlistopadová" linka MHD od 14.11.1988 v trase Sídliště
Vltava - Nádraží. Zdá se vám tato trasa shodná s linkou č.14? Ale kdeže. Linka č.17 byla pravou "účelovou"
linkou, kdy ráno vozily dva autobusy Ikarus cestující ze Sídliště Vltavy a Vltavy-střed směrem ke Dlouhé
louce a kolem výstaviště do Husovy ulice a k nádraží, prázdné se ihned vracely zpět do sídliště pro další
cestující - odpoledne byl postup přesně opačný. Od 2.5.1991 však mění působiště, stává se z ní regulérní
linka - a to hned trolejbusová - ze Sídliště Máj přes Výstaviště a Husovu ulici na nádraží. Od 13.4.1998
je v souvislosti s výstavbou nového Dlouhého mostu dočasně převedena na Strakonickou ulici a jezdí přes
zastávku Vltava-střed. Ještě před ukončením výluky je toto opatření u této linky označeno za trvalé, s
ohledem na rozrůstající se počet supermarketů na Strakonické ulici je to rozhodnutí velice správné, autobusová
linka č.9 zde velké návaly koupěchtivých občanů zdaleka nezvládala.
K zásadní změně dochází od 1.1.2004 - v souvislosti s otevřením tratě Pekárenskou ulicí je linka č.17 jednou
s těch, které byly nově určeny na její obsluhu. Vedla od Družby Pekárenskou ulicí přes Palackého náměstí
k nádraží a dále přes Senovážné náměstí a Polikliniku Sever zpět ke Družbě a dále Strakonickou ulicí na
Máj. Tyto polookruhy (proti takto jezdila linka č.9) se ovšem neujaly a ani ne po roce se vrací na svoji
trasu obousměrně přes Polikliniku Sever do zastávky Nádraží, kde končí klasicky v Žižkově ulici. Od září
2005 je z důvodu výstavby nového obchodního centra a nového autobusového nádraží vedena od Polikliniky
Sever přes Jeronýmovu ulici a stanicí Nádraží opět (tentokráte jen dočasně) projíždí. Od 10.12.2006 se pak vrací na svou původní
konečnou do Žižkovy ulice.
Vozový park
Od počátku až doposud je linka provozována kloubovými vozidly, nejprve autobusy Ikarus 280, poté mnohem
ekologičtějšími trolejbusy Škoda 15Tr, od konce roku 2005 pak doplňované o nízkopodlažní vozy 25Tr. V případě víkendových výluk však
byla několikrát vyzkoušena náhrada standardními autobusy, ale neujala se a tak koupěchtivé cestující vozí i o víkendech nadále článkové trolejbusy,
v případě výluk pak kloubové autobusy.
Současnost
Původní účel linky č.17 již dnes zdaleka není na pořadu dne. Dnes jsou v síti linek Dopravního podniku České Budějovice sice linky s kratšími intervaly mezi jednotlivými spoji,
ale i linka č.17 svými slušnými intervaly, zejména ve špičkách, zjišťuje poměrně kvalitní obsluhu Vltavy střed nebo supermarketů na Strakonické s centrem města. Nezanedbatelná je i možnost spojení sídlišť Vltava a Máj.
V době přepravních špiček je ale zejména při soubězích s linkami 8 a 9 její kapacita občas předimenzovaná.
Na lince jezdí v pracovní dny škola ve špičce 6 článkových trolejbusů, v sedle 4. O slabším prázdninovém provozu je vypraveno 5 ve špičce, 4 v sedle. O víkendu a svátcích 2 trolejbusy.

Setkání dvou trolejbusů z linky 17 na točně Máj A.Barcala. Každý z vozů má na předním panelu nastavenou jinou konečnou, na voze vlevo ještě nebyla orientace přehozena.
Foto Jan Přibyl (27. 2. 2006)

Tomuto stanovišti na zastávce Nádraží zůstává linka č.17 věrná po celou dobu svého provozu. Vyhnána byla pouze při výluce v roce 2005-2006, ale poté se na toto své typické nástupní místo (které neopustila ani při polookružním provozu) opět vrátila.
Foto Jan Přibyl (28. 7. 2005)