Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

Provoz městské dopravy v letech 1991-2001

Pojďme se podívat na provoz městké dopravy v Českých Budějovicích v letech 1991 - 2001. Přinesl nástup trolejbusové dopravy, vzestup i pád kloubových autobusů, u sólo vozů naopak vstání z mrtvých, přestupný tarif, digitální linkové orientace, konec článkových Ikarusů a mnoho jiného.
Tento článek nemůže ani začít jinak, než datem 1.5.1991. Pompéznost 1.máje již odvál čas, nicméně je stále státní svátek. V budějovické dopravě je toto datum ještě mnohem významnější, než tolik zprofanovaný svátek. Tento den naposledy patří pouze autobusům. Tento den hrají své bezmála dvacetileté sólo naposled. Před půlnocí zatáhnou poslední z nich do vozovny Novohradská. Další den, 2.5.1991 , opět vyjedou (bude pracovní den, takže v hojné síle), dvě linky však již patří jiným. Tento den vyjely poprvé (nebo potřetí, jak chcete) do ulic trolejbusy. Začátkem roku 1990 dorazily poslední Ikarusy, v průběhu roku pak i poslední velká dodávka sól. Ke konci roku je však v Českých Budějovicích i prvních 14 trolejbusů 15Tr. Vůz evid.č.12 dorazí až příští rok a stihne jej podivný osud. Od 2.5.1991 právě trolejbusům patří linky 14 a 17. Od 8.5.1991 však dochází ke změně JŘ na prázdninový, který zůstává v platnosti až do 1.6.1992, kdy dochází k další změně JŘ, opět seškrtání - změna defakto prázdninového za ještě horší prázdninový. MHD v Č.Budějovicích si hrábla na samé dno. Je to nejhorší období provozu za celou éru.
Trolejbusy 15Tr a 9Tr
Tato fotografie ze Suchého Vrbného z roku 2001 by se též dala nazvat setkání generací. Historický trolejbus Škoda 9Tr ale pochází původně z Plzně.
Foto Jiří Hertl (16. 6. 2001) - Archiv Jiřího Hertla
Od 1.6.1992 zahájila provoz trolejbusová linka 2 v trase Borek-Nemanice-Nádraží. Druhá část ve změněné trase od Nádraží do Rožnova patří kloubovým Ikarusům. Linka 3 je přesměrována z Rožnova k Papírnám, odkud vytlačuje linku 11, která míří do Hodějovic (místo "dvojky"). Drastické intervaly tohoto období vyvolaly změnu v autobusové dopravě. Sóla totiž téměř nikde kapacitně nestačí. Linky jsou převáděny do Ikarusů. Po rozdělení linky 2 na trolejbusovou a autobusovou část s kloubáky (do tohoto data jezdila na 2 sóla) dosahuje provoz kloubových autobusů svého vrcholu. Naopak sóla jim k tomu hrají snad až páté housle (jejich výprava je v sedle PD a o víkendu pouhých 6 vozů). Nákup vozidel: v roce 1991 velký nákup trolejbusů - 25 ks trolejbusů s inovovanou hnací nápravou v zajímavém laku (celkem je k dispozici 40 vozidel pro 7 kurzů ve špičce PD, což zaplatit vyřazením atypický vůz evid.č. 12, který se posléze dostal do Teplic), kloubová vozidla nic, sóla - objednáno 20 ks, vzhledem k situaci provozní i ekonomické se podařilo drtivou většinu vystornovat - přišly jen 3. Roku 1992 proběhl nákup 2 trolejbusů 15Tr v bílé barvě, novinkou je i nákup 8 kloubových Karos B 741. Sólo autobusy není třeba kupovat, naopak z obrovského přebytku se "napakoval" zejména Hotliner, ale i jiné hlavně pražské firmy. Od 1.9.1992 je i na zbytku linky 2 zaveden trolejbusový provoz.
Rok 1993 přináší postupné zvedání se ze dna intervalového, nakupuje se pouze 7 autobusů B 741 (nově s šedými žíhanými sedáky). Rok 1994 rovněž přináší postupný vzestup a nákup 7 autobusů B 741 (stejného vzhledu jako z r.1993), ale i nákup 3 vozů B 732 (poprvé od r.1991). Vozem B 732 e.č.277 v červnu 1994 končí nákup vozidel v unifikovaném nátěru. Dále jsou nakupovány vždy vozidla v bílém laku (autobusy i trolejbusy). V roce 1995 se konečně vrací ruch i do trolejbusů - začíná být elektrifikována linka č.3. Nakoupeno je ale 10 autobusů Karosa B 741 a 3 autobusy Karosa B 732. Trolejbusů je stále ještě dostatek. Od 1.1.1996 začíná být linka č.3 provozována trolejbusy a od 1.9.1996 platít totéž i pro linku č.15. Nová trolejbusová linka 19 od stejného data odlehčuje autobusové lince 13. Nakupují se opět jen autobusy: nejprve 5 vozidel B 732 se zaoblenou zadní částí, digitálními transparenty a čalouněnými sedáky. V létě pak přichází i 5 vozů B 741 se stejnými úpravami (kromě zaoblené zadní části). Je modernizován i 1. vůz B 732 (evid.č.194).
Trolejbus Škoda 15Tr č.36 Rožnov
Trolejbus 15 Tr č.36 na konečné linky 2 v Rožnově.
Foto Jiří Hertl (16. 6. 2001) - Archiv Jiřího Hertla
V roce 1997 přichází zcela nová řada autobusů - nejprve 9 vozů B 941 a poté i 4 vozy B 931. Je modernizováno 5 vozů B 732. Rok 1998 byl na události v českobudějovické MHD nesmírně bohatý. Nejprve je zcela zničena při nehodě Karosa B 741 evid.č.120. Krátce poté je rozhodnuto o výměně Dlouhého mostu za nový, a jsou zprovozněny takřka všechny dostupné autobusy - tedy i všechny odstavené Ikarusy. Přesto to k náhradě dotčených trolejbusových linek nestačí (14,15,17,19), a tak je vystavěna nová trať na Strakonické ulici (po dobu výluky tam byly převedeny linky 14 a 17, druhá jmenovaná tam už zůstala natrvalo) a na linkách 15 a 19 jezdily zejména Ikarusy. Trolejbusoví řidiči však již po týdnu odmítají nastupovat na tyto vozy (trolejbusy 15Tr mají velkou kabinu, topí, svižně se rozjíždějí, kdežto Ikarusy 280.08 netopí, hlučí, mechanická převodovka je často v havarijním stavu, jsou líné...). Situace se uklidnila po objednání a dodání dalších 2 Karos B 941 a zahájení náročné renovace zdemolovaného vozu evid.č. 120. Výluka skončila 27.10.1998 a nad Ikarusy se začaly zatahovat mraky. Nicméně stále enormně vysoká vypravenost kloubových vozidel neumožňovala jejich vyřazení. Přítrž tomu učinila až dodávka 8 vozů Karosa-Renault City Bus v listopadu 1998. Od 1.12.1998 je v sólo provozu autobusová linka 11. Tímto krokem nastalo definitivní vyřazení posledních Ikarusů, ale i nastartovaný pád významu kloubových autobusů. V roce 1998 jsou ještě dodány 3 sólo nízkopodlažní trolejbusy 21 Tr, s jejichž provozem jsou ovšem nemalé potíže. V roce 1999 pak přišel jeden tento trolejbus, 5 autobusů Karosa-Renault City Bus a modernizovány 2 Karosy B 741. V roce 1999 byla u drtivé většiny kloubových trolejbusů odstraněna velká kabina řidiče. Tu však mají doposud vozy 21 Tr evid.č. 43-46, jediný vůz s číslem 47 již přišel z výroby s malou kabinou. V roce 2000 byl trolejbus 15 Tr evid.č.42 rekonstruován na typ 15TrM a začátkem tohoto roku jej doplnily evid.č. 40 a 38. Začátkem tohoto roku byl modernizován i autobus Karosa B 732 e.č.274 z roku 1991, který v červnu doplnil stejně modernizovaný vůz 272 ze stejné dodávky. Letos budou ještě rekonstruované 3 trolejbusy 15 Tr na typ 15 TrM. Do všech autobusů z r.1995 (kloubové vozy evid.č. 123-132 a sóla 278-280) + havarovaný vůz evid.č. 120 z r.1994 byly dosazeny digitální panely bez dalších úprav vnitřku. Vše se chystalo na "velký třesk" 1.1.2000. Ten se dotknul zejména trolejbusových tratí, proto byly na boku odstraněny rámečky na ceduli a dosazen digitální transparent - na všech trolejbusech. Výčet všech změn by znamenal zvláštní kapitolu (něco je již napsáno v Linkovém vedení). Tak jen stručně: změna znamenala pokles o 1 autobusovou linku, 1 trolejbusovou linku, další propad kloubových autobusů ve prospěch sól (linka 7), ale všeobecně zvýšenou výpravu vozidel (zejména trolejbusů), než před změnami.
Škoda 21Tr, Na Sadech
Nejmodernějšími budějovický trolejbusy byly svého času nízkopodlažní vozy 21 Tr.
Foto Jiří Hertl (2001) - Archiv Jiřího Hertla
V roce 2000 také byla zkušebně provozována linka 51 na Hlubokou n.Vlt. Bylo nakoupeno 6 autobusů Karosa Renault City Bus a 1 trolejbus 21 Tr. Pokles kloubáků znamenal odprodání nejstarších vozů do Kazachstánu nebo firmě ČSAD Polkost. Následující rok 2001 je charakterizován opět poklesem významu kloubových vozů (3 kloubové na lince 13 nahrazeny 2 sólo vozy). O sobotách a nedělích je vypravováno jen 5 kloubáků. Připomínám rok 1992. Uplynulo 8 let a situace v autobusovém parku je přesně opačná. Prim hrají sóla a kloubáky "sekundují". Rok 2001 je především ve znamení výluky ulice Na Sadech a totálního nahrazení trolejbusů autobusy. K tomu účelu byly zakoupeny i 4 Karosy B 941E. Od 9.4.2001 je v provozu i linka Integrovaného dopravního systému pod označením 104.
Jaká byla ta desetiletka? Šáhnutí si na úplné dno v r.1992, pozvolný vzestup až k dnešku, rozvoj trolejbusů, který snad má i v dnešní době zelenou, stále modernější vozidla, jiný způsob odbavování, zkrátka velké změny, které nastaly. Doufejme, že k lepšímu.

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam