Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

Povodeň v roce 2002

Na Jihu to začalo, aneb den bez městské dopravy

Řeč je samozřejmě o povodních. První velká voda dorazila do Českých Budějovic již ve čtvrtek 8.8.2002. Oddělila obě části města od sebe a to tak, že provoz mezi nimi byl nemožný. Zatopeny byly zejména Havlíčkova kolonie a Pražské sídliště. Provoz MHD byl nejprve lokalizován na obě části odděleně, posléze se alespoň část vozidel linky 1 "brodila" mezi oběma částmi města. Byl vypnut proud, a tak po torzech trolejbusových linek 2 a 3 jezdily autobusy, trolejbusové linky 14,15,17 a některé další autobusové se ukázaly jako postradatelné. V pátek voda opadla, trolejbusy se opět vracely do ulic města. Tato první potopa ukázala jednak "tradiční" přehmaty dispečerů, ale také technickou nedokonalost Citybusů, kterým evidentně brodění vůbec nesvědčilo. Voda opadla, město si oddechlo, z omylů se přijalo ponaučení "pro příště". Že to příště přijde za tři dny a bude to mnohokrát horší a děsivější v tu chvíli určitě netušil nikdo...
Karosa B732 č.191 projíždí ještě stále zabláceným Pražským sídlištěm
Autobus Karosa B732 č.191 právě projíždí kruhovým objezdem na Pražském sídlišti. Je několik dní po ničivé povodni, na vozovce je stále patrné velké množství bláta a okolní zeleň je také viditelně poškozená.
Foto Jan Přibyl (19. 8. 2002)
Druhá povodeň, znamenající katastrofu, se začala do ulic vkrádat v pondělí 12.8. Poměrně brzy byl neprůjezdný Dlouhý most a výluka probíhala tradičně: linky 3 a 17 v trolejbusech přes Strakonickou a linky 1 a 7 přes parkoviště Kauflandu a Dlouhou louku kolem vodárny. Značně přeplněné řeky Malše a Vltava, podmáčená zem z minulých záplav a enormní vypouštění vody z vodních nádrží Římov a Lipno pak začaly konat velkolepé dílo zkázy. Již odpoledne se musel vypnout proud, linky 1 a 7 se stěhovaly také na Strakonickou. Provoz na linkách 2 a 3 převzaly kloubové autobusy, zbylé sólové autobusy vyjely jako evakuační, na linky 14, 15 a 17 už vozidla nezbyla a tyto linky nejezdily. Na úterý 13.8.2002 nezapomene asi nikdo. Začalo to stejně jako odpoledne předtím. Linky 14,15, 17 nejezdily, dojezd některých autobusových linek do jejich venkovských konečných nebyl možný. Linky 2 a 3 obsadily opět kloubové autobusy. Sídlištní část s centrální spojoval jen most na Strakonické. Jenže poměrně brzo začala tragédie. Přicházela jedna povodňová vlna za druhou. Již v před sedmou hodinou ranní musel být uzavřen i poslední most přes řeku, a to tak rychle, že autobusy, v tu dobu se nacházející na levém břehu (v sídlištích) se již nestačily vrátit na pravý břeh, kde jsou garáže. Velká voda zaplavovala, co se dalo (mj. i Senovážné n., hlavní náměstí Přemysla Otakara II., Lannovu tř., Nádražní, .......ale i sídliště Vltava a voda se začala dotýkat i sídliště Šumava).
Pohled na parkoviště u Juvelu na Pražském sídlišti
Tento snímek představuje místo, které je jen pár metrů vzdálené od místa na předcházející fotografii. Dokazuje nám sílu vodního živlu...
Foto Jan Přibyl (19. 8. 2002)
Výčet všech míst, která byla pod vodou by byl velmi dlouhý, tak jen těch pár částí, které zatopeny nebyly: Suché Vrbné, Vráto, Husova kolonie na pravé straně a Sídliště Máj a Haklovy Dvory na straně levé. Vše ostatní bylo pod vodou. Ihned přestala jezdit i veškerá městská doprava. Vozy na levé straně musely být z důvodu nemožnosti zátahu odstavovány přes den i noc v nácestných zastávkách. Na jeden den a noc se v Českých Budějovicích zastavil život. Ve středu ráno bylo jasné, že již voda opadává. Velmi kuriózně byl zahájen i linkový provoz. Nejprve na pravém břehu, dopoledne pronikly i linky 1 a 3 na břeh levý, odkud mohly být konečně odvezeny odstavené autobusy. Jezdilo se opět jen přes Strakonický most. Linkové vedení bylo velmi provizorní, nejezdily linky 5,8,14,15,17 a 104. Vedení některých linek bylo velmi kuriózní (např. linky 6 a 7 u Nádraží apod.). Zatímco na lince 3 jezdily stále autobusy, na lince 2 se odpoledne začaly objevovat i trolejbusy. Ve čtvrtek i pátek probíhala postupná "normalizace" provozu. Neprůjezdný je stále Dlouhý most.
Řeka Vltava u Dlouhého mostu
Tato fotografie byla pořízena krátce po otevření Dlouhého mostu. Skutečná šířka řeky je ale jiná. V pravé části snímku pod svahem je zřízena betonová náplavka, na které každoročně při výstavách Země Živitelka a Hobby parkuje někdy i 100 autobusů....
Foto Jan Přibyl (21. 8. 2002)
Linky 1,7 a 15 jezdí přes Dlouhou louku a vodárnu, linka 14 (opět v trolejbusech) přes Strakonickou. Vedení linky 3 je velmi kuriózní, protože jezdí v podobě autobusové i trolejbusové. Trolejbusy jezdí přes Strakonickou, autobusy opačnou stranou kolem vodárny a po Dlouhé louce. Ačkoli by měl být provoz střídavý (autobus/trolejbus), stává se (zejména díky zácpám IAD), že jede 2x trolejbus přes Strakonickou a pak 2x autobus kolem Výstaviště na Dlouhou louku.
Křižovatka ulic Husova a Na Dlouhé Louce
Důležitý dopravní uzel, křižovatka ulic Husova a Na Dlouhé louce, se krátce po povodni proměnil na uzavřené jezero, v kterém se daly spatřit i uvízlé ryby. Voda odtud zmizela až po několika dnech od samotné povodně.
Foto Jan Přibyl (21. 8. 2002)
Co napsat závěrem? I přes prožitou hrůzu oněch dní je velmi sympatické, že se neopakovaly chyby dispečinku, a zejména ve středu to byl doslova "koncert dispečerů". A na závěr vzkaz všem opovrhovačům a zavilým nepřátelům trolejbusů. Velká voda trolejbusy z ulic jihočeské metropole nespláchla, ba naopak. V této těžké době byly vztyčeny sloupy pro novou trolejbusovou trať na Pekárenskou.

Povodně potřetí....

Věřil jsem, že k tomuto tématu se již vracet nebudu, ale bohužel opět musím. V noci z 31.8. na 1.9.2002 došlo opět k vylití tentokráte menších toků z koryt. Zaplaveny byly "tradiční" místa: za Kauflandem na Sádkách, u Intersparu... ale nově i Suché Vrbné a také Novohradská ulice.
A nyní krátce k situaci v dopravě. V neděli 1.9.2002 musel být opět minimalizován provoz trolejbusů. Nejezdily na lince 3 a pravděpodobně ani na "dvojce". Nicméně snaha za každou cenu udržet provoz trolejbusů vedla k tomu, že obchodní zónou u Intersparu projížděla linka 17 broděním. Změny byly i na autobusových linkách. Mimo provoz byl úsek Kněžské Dvory - Hrdějovice (autobusy č. 4 a 104) a také Novohradská ulice (linka 11). Jak rychle voda přišla, tak i tentokráte odešla, odpoledne se již provoz stabilizoval a trolejbusy se postupně opět vracely na své výkony. Výjimkou byla situace na Novohradské u autobusových garáží, kde zůstávalo i pozdě odpoledne 70 cm vody a nedařilo se ji nikam odčerpat. Linka 11 tak byla nucena jezdit Křižíkovou ulicí přes točku Havlíčkova kolonie-u trati (dříve známa pod názvem Motor). Jezdila tak defacto po trase linky 12.
Po loňském fiasku výluky ulice Na Sadech se dopravce DPmČB zapřísahal, že již NIKDY nemůže dojít k úplné náhradě trolejbusů autobusy. Bohužel nešťastné léto roku 2002 ukázalo, že nikdy neříkej nikdy. K čistě autobusové dopravě již byl DP vlivem počasí přinucen třikrát. Na jeden a půl dne musel dokonce provoz MHD zcela zastavit. Jen doufejme, že ve vysílačce již nikdy neuslyšíme povel "jeďte do garáže, MHD je zrušena", jak tomu bylo o povodních...

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam