ceskebudejovice
Linka č.18


Linka č.18 byla zavedena dne 2.5.1988 v trase Sídl.Máj - Sídl. Vítězný Únor (dnes Šumava) - Výstaviště - Poliklinika Jih
- Rožnov 1 z jednoznačným cílem přepravit cestující ze sídlišť přímo k Poliklinice a do blízkosti nemocnice bez zajížďky
přes centrum města. Provoz byl zaveden "opatrně", neboť se nedalo odhadnout, zda si českobudějovická konzervativní
cestující veřejnost tento nový způsob dopravy najde. A ona si ho našla. Z prvního vypravení pouze dvou vozidel a to
jen ve špičce pracovních dní postupně docházelo k posilování dopravy. Nejprve byl provoz prodloužen z Rožnova 1
vybranými spoji až k podniku Benzina ve Včelné a poté byl v oblasti sídliště Šumava přesunut z ulice J.Opletala
do ulice M.Horákové.
V roce 1994 (kdy byly vydány první kapesní jízdní řády) jsou už na lince čtyři pořadí, od 1.9.1996 přibylo jedno
další, a to dokonce celodenní. Slibný rozvoj linky (poslední jízdní řád 6 pořadí) byl ukončen reorganizací k
1.1.2000, kdy její trasu s dílčím prodloužením vybraných spojů do Boršova nad Vltavou převzala linka č.7, která
tak ztratila maličko na přehlednosti zajížděním do více konečných stanic. Na druhou stranu ale i linka č.7 dokazuje, že opatrnost zpočátku
provozu linky č.18 nebyla zdaleka na místě. Dnešní náhrada linky 18 - linka 7 - byla již několikrát posílena
o článková vozidla a víkendový provoz, na lince č.18 nikdy nezavedený, na lince č.7 však zavedený
jedním vozem kvůli základní obsluze obcí Včelná a Boršov, byl posílen o 100% přidáním dalšího pořadí, tentokráte hlavně
na městskou část linky, tudíž na bývalou "osmnáctku".
Vozový park
Linku obsluhovaly po celou dobu standardní autobusy, s výjimkou období 1.1.1997-1.9.1998, kdy na celodenní pořadí
této linky byl nasazován článkový autobus. Linka byla také známa tím, že na ní probíhaly různé zkoušky nových
zařízení (např. nové označovací strojky) nebo vozů (právě na této lince byl zkoušen prototyp Citybusu 12m - nynější
pražský vůz č.3004).
Současnost
V současné době není linka provozována a číslo není obsazeno.
Bohužel se nepodařilo sehnat fotografie z provozu linky č.18.
Vyřazená vozidla
Městskou dopravu zajišťuje velké množství vozidel, které dříve či později v městkém provozu doslouží. Každé vozidlo má po vyřazení
od DP svůj osud. Některá se dostanou do vlastnictví jiných subjektů provozujucí veřejnou dopravu a většinou zde ještě vykonají
velkou službu. Druhá skupina jsou vozy, které se prodávají za nedopravními účely různým soukromým osobám či společnostem. Takových
případů není mnoho, ale tyto vozy se většinou dožijí nějaké zajímavé úpravy či se stanou domovem drůbeže a dalších tvorů....
Poslední skupina jsou vozy, které se po vyřazení stanou zdrojem náhradních dílů a poté je čeká jen poslední cesta do kovošrotu. Tato
skupina má ale v dnešní době nejméně kandidátů.
Tato stránka má za účel představit vyřazené autobusy a trolejbusy v českobudějovickém dopravním podniku.
Budeme se snažit přinést osudy jednotlivých vozů (od roku 2002) po skončení služby u DPmČB a všechny dostupné informace o nich.
V blízké době se zde postupně budou objevovat i další vozy, které v minulosti v Českých Budějovicích sloužily a které byly
vyřazeny před rokem 2002.
Aktualizace:
- 05.02.2008 - změněna fotografie trolejbusu č.05
- 02.02.2008 - doplněna fotografie autobusu č.104 a vyměněny fotografie trolejbusů č.10 a 13
- 27.01.2008 - celková úprava stránky
Tabulka č.1 - přehled vyřazených vozidel od roku 2002
Autobusy | ||||||
Ev.č. | Typ | SPZ | Rok výr. | Vyřazení | Osud | Poznámka |
101 | Karosa B741.1908 | CE 75-14 | 1992 | 1/2005 | Prodej V.Brod | GO Zliner 1999 |
102 | Karosa B741.1908 | CE 75-15 | 1992 | 2/2002 | Prodej ČSAD Polkost | - |
104 | Karosa B741.1908 | CE 75-17 | 1992 | 5/2007 | Šrot 6/2007 | GO Zliner 1999 |
118 | Karosa B741.1908 | CE 89-64 | 1993 | 10/2002 | Prodej ČSAD Polkost | - |
120 | Karosa B741.1908 | CBA 19-88 | 1993 | 3/2006 | Prodej V.Brod | Půjčovna loděk |
122 | Karosa B741.1908 | CE 82-95 | 1993 | 4/2006 | Šrot 9/2006 | - |
123 | Karosa B741.1922 | CE 98-02 | 1995 | 10/2003 | Prodej Spišs. N.Ves (SK) | - |
126 | Karosa B741.1922 | CE 92-63 | 1995 | 6/2007 | Šrot7/2007 | - |
128 | Karosa B741.1922 | CE 92-65 | 1995 | 9/2007 | Šrot 10/2007 | - |
129 | Karosa B741.1922 | CE 92-66 | 1995 | 9/2007 | Šrot 10/2007 | - |
131 | Karosa B741.1922 | CE 92-68 | 1995 | 9/2007 | Prodej soukr.osoba | - |
132 | Karosa B741.1922 | CE 92-69 | 1995 | 9/2007 | Šrot 9/2007 | - |
191 | Karosa B732.40 | CE 55-78 | 1989 | 10/2002 | Prodej TBS Plus | - |
207 | Renault City Bus | CBA 52-53 | 1998 | 9/2002 | Šrot, na ND | Zrušen po nehodě |
276 | Karosa B732.1654 | CE 85-17 | 1994 | 6/2003 | Pr. Semipalatinsk (KZ) | - |
277 | Karosa B732.1654 | CE 85-18 | 1994 | 6/2003 | Pr. Semipalatinsk (KZ) | - |
Trolejbusy | ||||||
Ev.č. | Typ | Rok výroby | Vyřazení | Osud | Nový majitel | Poznámka |
03 | Škoda 15Tr07/7 | 1990 | 2/2004 | Prodej | DP Szeged (H) T-614 | Před prodejem GO |
04 | Škoda 15Tr07/7 | 1990 | 4/2004 | Prodej | DP Szeged (H) T-615 | Před prodejem GO |
05 | Škoda 15Tr07/7 | 1990 | 12/2006 | Prodej | DP Szeged (H) T-619 | - |
07 | Škoda 15Tr07/7 | 1990 | 9/2005 | Prodej | DP Szeged (H) T-618 | - |
08 | Škoda 15Tr07/7 | 1990 | 12/2006 | Prodej | DP Varna (BG) č.504 | Odstaven od 9/2006 |
10 | Škoda 15Tr07/7 | 1990 | 12/2006 | Prodej | DP Varna (BG) č.505 | Odstaven od 9/2006 |
11 | Škoda 15Tr07/7 | 1990 | 1/2003 | Prodej | DP Szeged (H) T-612 | Před prodejem GO |
13 | Škoda 15Tr07/7 | 1990 | 12/2006 | Prodej | DP Varna (BG) č.506 | Odstaven od 9/2006 |
14 | Škoda 15Tr07/7 | 1990 | 5/2004 | Prodej | DP Szeged (H) T-616 | Před prodejem GO |
15 | Škoda 15Tr07/7 | 1990 | 7/2003 | Prodej | DP Szeged (H) T-613 | Před prodejem GO |
43 | Škoda 21Tr | 1998 | 11/2005 | Prodej | DP Szeged (H) T-801 | - |
44 | Škoda 21Tr | 1998 | 12/2006 | Prodej | DP Szeged (H) T-802 | Odstaven od 9/2006 |
Fotografie jsou pouze ilustrační. Další šíření a publikování je možné pouze se souhlasem autora fotografie.
Poznámky k tabulce:
- vyřazení vozů je pouze orientační, ve většině případů se jedná o měsíc ukončení provozu.
- trolejbusy č.03,04,11,14 a 15 odbržely před odprodejem v dílnách DPmČB GO spojenou s částečnou modernizací (Buse), ale bez interiéru.
- vyřazení vozů je pouze orientační, ve většině případů se jedná o měsíc ukončení provozu.
- trolejbusy č.03,04,11,14 a 15 odbržely před odprodejem v dílnách DPmČB GO spojenou s částečnou modernizací (Buse), ale bez interiéru.
Zkušební jízdy trolejbusů v roce 1991
Podívejme se na několik unikátních fotografií z Českých Budějovic.
Všechny byly pořízeny během jednoho dne 19.4.1991 při zatím pouze zkušebních jízdách nových trolejbusů.

Detail zavěšení bedýnky s usměrňovačem vzadu na stahovácích a připojení kabelů na sběrače vozu číslo 06.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)

Tentýž trolejbus č.06 již připojený na zdroj 380V vyjíždí z provizorní nezadrátované vozovny na sídlišti Vltava.
Pracovník jdoucí za vozem držel přívodní šňůru, nadzvedával ji a různě do ní kopal, aby se o nic nezachytila.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)

Trolejbus č.08 na dokončované točně v sídlišti Máj.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)

Trolejbus č.08 na dokončované točně v sídlišti Máj z jiného pohledu.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)

Zastávku na Senovážném nám. ještě obsluhovaly autobusy.
Trolejbus č.08 jakož i všechny ostatní jezdily jen jako cvičná jízda bez cestujících.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)

Projížďka trolejbusem č.08 vedla i okolo nádraží, kde jsme trochu překáželi městským autobusům.
Vpředu Ikarus číslo 229.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)

Zastávka Žižkova PVT před zahájením třetího pravidelného provozu trolejbusů s vozem č.08.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)

Trolejbus č.01 přijíždí bez cestujících na pusté Mariánské náměstí.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)

Mariánské náměstí s vozem 06 a s čerstvě zaházenou kabelovou rýhou.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)

Bezdrátová vozovna Vltava s novými trolejbusy číslo 06, 14, 03, 15 a 13.
Kabel pohozený v levém předním roku jim umožní nafoukat si vzduch a vyjet krokem pod trolejové vedení.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)
Podkategorie
-
vyluky2001
Kategorie vyluky2001 automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1