Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

ceskebudejovice

Linka č.18

Čočka linky 18

Autobus
Linka č.18 byla zavedena dne 2.5.1988 v trase Sídl.Máj - Sídl. Vítězný Únor (dnes Šumava) - Výstaviště - Poliklinika Jih - Rožnov 1 z jednoznačným cílem přepravit cestující ze sídlišť přímo k Poliklinice a do blízkosti nemocnice bez zajížďky přes centrum města. Provoz byl zaveden "opatrně", neboť se nedalo odhadnout, zda si českobudějovická konzervativní cestující veřejnost tento nový způsob dopravy najde. A ona si ho našla. Z prvního vypravení pouze dvou vozidel a to jen ve špičce pracovních dní postupně docházelo k posilování dopravy. Nejprve byl provoz prodloužen z Rožnova 1 vybranými spoji až k podniku Benzina ve Včelné a poté byl v oblasti sídliště Šumava přesunut z ulice J.Opletala do ulice M.Horákové.
V roce 1994 (kdy byly vydány první kapesní jízdní řády) jsou už na lince čtyři pořadí, od 1.9.1996 přibylo jedno další, a to dokonce celodenní. Slibný rozvoj linky (poslední jízdní řád 6 pořadí) byl ukončen reorganizací k 1.1.2000, kdy její trasu s dílčím prodloužením vybraných spojů do Boršova nad Vltavou převzala linka č.7, která tak ztratila maličko na přehlednosti zajížděním do více konečných stanic. Na druhou stranu ale i linka č.7 dokazuje, že opatrnost zpočátku provozu linky č.18 nebyla zdaleka na místě. Dnešní náhrada linky 18 - linka 7 - byla již několikrát posílena o článková vozidla a víkendový provoz, na lince č.18 nikdy nezavedený, na lince č.7 však zavedený jedním vozem kvůli základní obsluze obcí Včelná a Boršov, byl posílen o 100% přidáním dalšího pořadí, tentokráte hlavně na městskou část linky, tudíž na bývalou "osmnáctku".

Vozový park

Linku obsluhovaly po celou dobu standardní autobusy, s výjimkou období 1.1.1997-1.9.1998, kdy na celodenní pořadí této linky byl nasazován článkový autobus. Linka byla také známa tím, že na ní probíhaly různé zkoušky nových zařízení (např. nové označovací strojky) nebo vozů (právě na této lince byl zkoušen prototyp Citybusu 12m - nynější pražský vůz č.3004).

Současnost

V současné době není linka provozována a číslo není obsazeno.
Bohužel se nepodařilo sehnat fotografie z provozu linky č.18.

Vyřazená vozidla

Městskou dopravu zajišťuje velké množství vozidel, které dříve či později v městkém provozu doslouží. Každé vozidlo má po vyřazení od DP svůj osud. Některá se dostanou do vlastnictví jiných subjektů provozujucí veřejnou dopravu a většinou zde ještě vykonají velkou službu. Druhá skupina jsou vozy, které se prodávají za nedopravními účely různým soukromým osobám či společnostem. Takových případů není mnoho, ale tyto vozy se většinou dožijí nějaké zajímavé úpravy či se stanou domovem drůbeže a dalších tvorů.... Poslední skupina jsou vozy, které se po vyřazení stanou zdrojem náhradních dílů a poté je čeká jen poslední cesta do kovošrotu. Tato skupina má ale v dnešní době nejméně kandidátů.
Tato stránka má za účel představit vyřazené autobusy a trolejbusy v českobudějovickém dopravním podniku. Budeme se snažit přinést osudy jednotlivých vozů (od roku 2002) po skončení služby u DPmČB a všechny dostupné informace o nich. V blízké době se zde postupně budou objevovat i další vozy, které v minulosti v Českých Budějovicích sloužily a které byly vyřazeny před rokem 2002.
Aktualizace:
  • 05.02.2008 - změněna fotografie trolejbusu č.05
  • 02.02.2008 - doplněna fotografie autobusu č.104 a vyměněny fotografie trolejbusů č.10 a 13
  • 27.01.2008 - celková úprava stránky
Tabulka č.1 - přehled vyřazených vozidel od roku 2002
Autobusy
Ev.č.TypSPZRok výr.VyřazeníOsudPoznámka
101Karosa B741.1908CE 75-1419921/2005Prodej V.BrodGO Zliner 1999
102Karosa B741.1908CE 75-1519922/2002Prodej ČSAD Polkost -
104Karosa B741.1908CE 75-1719925/2007Šrot 6/2007GO Zliner 1999
118Karosa B741.1908CE 89-64199310/2002Prodej ČSAD Polkost -
120Karosa B741.1908CBA 19-8819933/2006Prodej V.BrodPůjčovna loděk
122Karosa B741.1908CE 82-9519934/2006Šrot 9/2006-
123Karosa B741.1922CE 98-02199510/2003Prodej Spišs. N.Ves (SK) -
126Karosa B741.1922CE 92-6319956/2007Šrot7/2007-
128Karosa B741.1922CE 92-6519959/2007Šrot 10/2007-
129Karosa B741.1922CE 92-6619959/2007Šrot 10/2007-
131Karosa B741.1922CE 92-6819959/2007Prodej soukr.osoba-
132Karosa B741.1922CE 92-6919959/2007Šrot 9/2007-
191Karosa B732.40CE 55-78198910/2002Prodej TBS Plus -
207Renault City BusCBA 52-5319989/2002Šrot, na NDZrušen po nehodě
276Karosa B732.1654CE 85-1719946/2003Pr. Semipalatinsk (KZ) -
277Karosa B732.1654CE 85-1819946/2003Pr. Semipalatinsk (KZ) -
Trolejbusy
Ev.č.TypRok výrobyVyřazeníOsudNový majitelPoznámka
03Škoda 15Tr07/719902/2004ProdejDP Szeged (H) T-614Před prodejem GO
04Škoda 15Tr07/719904/2004ProdejDP Szeged (H) T-615Před prodejem GO
05Škoda 15Tr07/7199012/2006ProdejDP Szeged (H) T-619-
07Škoda 15Tr07/719909/2005ProdejDP Szeged (H) T-618 -
08Škoda 15Tr07/7199012/2006ProdejDP Varna (BG) č.504Odstaven od 9/2006
10Škoda 15Tr07/7199012/2006ProdejDP Varna (BG) č.505Odstaven od 9/2006
11Škoda 15Tr07/719901/2003ProdejDP Szeged (H) T-612Před prodejem GO
13Škoda 15Tr07/7199012/2006ProdejDP Varna (BG) č.506Odstaven od 9/2006
14Škoda 15Tr07/719905/2004ProdejDP Szeged (H) T-616Před prodejem GO
15Škoda 15Tr07/719907/2003ProdejDP Szeged (H) T-613Před prodejem GO
43Škoda 21Tr199811/2005ProdejDP Szeged (H) T-801 -
44Škoda 21Tr199812/2006ProdejDP Szeged (H) T-802Odstaven od 9/2006
Fotografie jsou pouze ilustrační. Další šíření a publikování je možné pouze se souhlasem autora fotografie.
Poznámky k tabulce:
- vyřazení vozů je pouze orientační, ve většině případů se jedná o měsíc ukončení provozu.
- trolejbusy č.03,04,11,14 a 15 odbržely před odprodejem v dílnách DPmČB GO spojenou s částečnou modernizací (Buse), ale bez interiéru.

Zkušební jízdy trolejbusů v roce 1991

Podívejme se na několik unikátních fotografií z Českých Budějovic. Všechny byly pořízeny během jednoho dne 19.4.1991 při zatím pouze zkušebních jízdách nových trolejbusů.
Trolejbus č.06
Detail zavěšení bedýnky s usměrňovačem vzadu na stahovácích a připojení kabelů na sběrače vozu číslo 06.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)
Trolejbus č.06 Vltava
Tentýž trolejbus č.06 již připojený na zdroj 380V vyjíždí z provizorní nezadrátované vozovny na sídlišti Vltava. Pracovník jdoucí za vozem držel přívodní šňůru, nadzvedával ji a různě do ní kopal, aby se o nic nezachytila.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)
Trolejbus č.08 na točně Máj I.
Trolejbus č.08 na dokončované točně v sídlišti Máj.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)
Trolejbus č.08 na točně Máj I.
Trolejbus č.08 na dokončované točně v sídlišti Máj z jiného pohledu.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)
Trolejbus č.08 projíždí zastávkou Senovážné náměstí, Pošta
Zastávku na Senovážném nám. ještě obsluhovaly autobusy. Trolejbus č.08 jakož i všechny ostatní jezdily jen jako cvičná jízda bez cestujících.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)
Trolejbus č.08 na Nádraží
Projížďka trolejbusem č.08 vedla i okolo nádraží, kde jsme trochu překáželi městským autobusům. Vpředu Ikarus číslo 229.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)
Trolejbus č.08 na zastávce Žižkova, PVT
Zastávka Žižkova PVT před zahájením třetího pravidelného provozu trolejbusů s vozem č.08.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)
Trolejbus č.01 na Mariánském náměstí
Trolejbus č.01 přijíždí bez cestujících na pusté Mariánské náměstí.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)
Trolejbus č.06 projíždí Mariánským náměstím
Mariánské náměstí s vozem 06 a s čerstvě zaházenou kabelovou rýhou.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)
Provizorní vozovna trolejbusů na točně Vltava
Bezdrátová vozovna Vltava s novými trolejbusy číslo 06, 14, 03, 15 a 13. Kabel pohozený v levém předním roku jim umožní nafoukat si vzduch a vyjet krokem pod trolejové vedení.
Foto Ladislav Podivín (19. 4. 1991)

Podkategorie

  • vyluky2001
    Kategorie vyluky2001 automaticky dodana pri importu clanku
    Počet článků:
    1

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam