zatec
Žatec
Město


Ve srovnání s okresním městem Louny je Žatec velmi zanedbaný. Centrum města je sice od roku 1961 městskou památkovou rezervací, opravené jsou však pouze nejvýznamnější historické památky, velká část staré zástavby je zdevastována přesídlenými nepřizpůsobivými obyvateli a mnohdy opuštěna. Původní obyvatelstvo bylo převážně německé, za 2. světové války byl Žatec (německy Saaz) součástí Velkoněmecké říše.

Silniční doprava

V minulosti zajišťoval naprostou většinu regionální a dálkové autobusové dopravy v Lounech a okolí Dopravní podnik Ústeckého kraje a jeho předchůdci. Spory o výši dotací mezi Ústeckým krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje však vedly k tomu, že od 9. září 2006 Dopravní podnik provoz výrazně omezil. Velká část linek má pouze jeden nebo několik spojů, které jedou jediný den nebo několik dní v roce, aby na tyto linky zůstala v platnosti licence. Ve výběrovém řízení byli vybráni pro zajišťování základní dopravní obslužnosti noví provozovatelé, takže nově byli nejvýznamnějšími dopravci Autobusy Karlovy Vary, a.s., Autobusy KAVKA, a.s. a Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, a.s. Od 10. června 2007 však došlo k dalším změnám provozovatelů autobusových linek, takže dnes zajišťují většinu provozu BusMat plus s.r.o., Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s., Autobusová doprava s.r.o. Podbořany a Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, a.s.
Z dalších dopravců stojí za zmínku Karel Matyáš - BUSMAT, jehož provozu se výběrové řízení nedotklo. BUSMAT a DP Ústeckého kraje zajišťují i přímé spojení s Prahou, DP na Hradčanskou a BUSMAT až na ÚAN Florenc.

Železniční doprava


Městská hromadná doprava

Provozovna Žatec se nachází v Dukelské ulici poblíž hřbitova. Vzhledem k výraznému poklesu výkonů Dopravního podniku Ústeckého kraje v roce 2006 hrozí v nejbližší době zrušení těchto malých garáží.


566 001 |
Žel. st. - Velichov, točna - Koito (tam) - Prefa - Žel. st. - Žel. st. západ (zpět) - Záhoří (zpět) - Žel. st. západ - Havlíčkovo nám. - Lučanská - Nákladní AN - Poliklinika - Stavbařů - Dukelská - U hřbitova - Bezděkov |
566 002 |
Železniční stanice - Raisova - Nákladní AN - Poliklinika - Stavbařů - Volyňských Čechů SEPAP - Nákladní AN - Raisova - Železniční stanice |

Linka 2 je v provozu pouze v pracovní dny od 5.20 do 15.30 hodin a tvoří ji šest polookružních spojů (dva ráno a čtyři odpoledne v nepravidelných intervalech). Všechny spoje jsou vedeny v jedné trase a obsluhují všechny zastávky tak, jak jsou za sebou uvedeny v jízdním řádu.



Existují i časové jízdenky. Měsíční občanská (nad 15 let věku) stojí 200,- Kč, měsíční do 15 let věku 100,- Kč a čtvrtletní občanská 580,- Kč. Bezplatně se přepravují jedno dítě do 6 let v doprovodu osoby starší 15 let, držitelé průkazů ZTP a ZTP-P (v případě ZTP-P včetně průvodce a psa) a důchodci starší 70 let (pouze s čipovou kartou dopravce).


Součastnost MHD v Žatci
Když si přečtete původní článek o Žatci, budete při jeho návštěvě mile překvapeni, co vše se změnilo.
Sor C10.5 v zastávce Žatec, žel. st. dopravce DPÚK (nenechte se zmýlit cedulí ČSAD Česká Lípa). SPZ vozu je 3A3 6247.
Martin Fencl
Jak z obrázku může vyplynout, doby, kdy na MHD v Žatci jezdily Karosy řady 700, jsou dávno pryč. Dnes je veškerá doprava v režii značky Sor. Nejvíce vozů je typu C10.5, tedy klasických linkových vozů. O jejich vhodnosti na městský provoz můžeme polemizovat, nicméně dá se říci, že na tak malý provoz jsou dostačující.
Dále v provozu můžeme spatřit malý Sor C9.5, který bývá na lince zejména o víkendech, kdy klesne vytíženost spojů. Občas bývá na linkách v provozu i Ekobus City, což je Sor řady B10.5 přestavěný na pohon CNG. Velkou výhodou tohoto typu, kromě nesporné ekologii, jsou i troje dveře a tedy rychlejší vystupování cestujících v zastávkách. Matky s dětmi ocení zajisté více místa na kočárek než v linkovém autobuse.
Ekobus City (B10.5) vjíždí do zastávky Klín Tesco. Tyto vozy mají elektronické panely, avšak používají se i papírové cedule.
Martin Fencl
Co se kupodivu příliš neměnilo, byla cena. Na MHD se tak můžete svést za pouhých 7 Kč, což z ní vedle např. Loun dělá jednu z nejlevnějších MHD v republice.
V Žatci fungují dvě linky. První z nich, linka 1, vede od žel. st. Žatec k centru (zastávka Nákladní AN je centru a autobusovému nádraží nejblíže), dále pokračuje na jih města k poliklinice (zst. Poliklinika) a dále některé spoje jedou do zastávky Klín Tesco a některé pokračují na konečnou do Bezděkova. Několik nepravidelných spojů poté zajíždí k železniční stanici Žatec západ a k chmelařství, podle směn jezdí pár spojů k podnikům Prefa a Koito. Tato linka jezdí v provozu celoročně.
Linka č. 2 jezdí naopak pouze ve školní dny a tvoří jakousi posilu lince 1. "Dvojka" má okružní vedení, přičemž začíná a končí vždy v zastávce žel. st. Z ní pokračuje do centra, k poliklinice a zpět. Obě linky jezdí velmi slušně vytížené.
Sor C9.5 v zastávce Žatec, žel. st. Zde končí obě linky MHD.
Martin Fencl
Dopravcem na linkách MHD je DPÚK, a.s., někdejší největší severočeský dopravce. Po dopravní krizi v roce 2006 a jeho pádu dopravce zajišťuje ve dvou městech provoz městské hromadné dopravy (Žatec a Louny), v létě jezdí linku ZOO v Praze a provozuje na severu Čech několik meziměstských a dálkových linek, jedna linka pak je v Karlovarském kraji částečně v režimu ZDO (linka Kadaň - Karlovy Vary).
Sor C10.5 na lince 2 míří k zastávce u plynárny.
Martin Fencl
Jak už jsem zmínil, spoje jezdí poměrně slušně obsazené, k čemuž přispívá velká četnost spojů a i relativně přehledné linkové vedení. Přesto by se možná po letech hodila revize zajíždění linek MHD na různá sídliště. V sousedních Lounech jezdí také nízkopodlažní Ekobusy, v Žatci je zatím poslední novinkou nasazení městského Soru B10.5, který dopravce předtím nasazoval na MHD v Litoměřicích (od roku 2012 zde jezdí dopravce BusLine). V novinách se také nedávno spekulovalo o novém výběrovém řízení na dopravce.
Na začátku jsem psal, že v Žatci to vypadá lépe než při poslední návštěvě. Když se podíváte na tuto fotku odshoda v původním článku a na fotku níže, musíte uznat, že se Žatec mění, a k lepšímu.