Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

liberec

Nízkopodlažní tramvaje

V devadesátých letech minulého století začalo být jasné, že má - li být městská hromadná doprava konkurenceschopná vůči stále dynamičtěji se rozvíjející dopravě individuální, bude nutné ji zpřístupnit všem vrstvám potencionálních zákazníků, tedy třeba i starším lidem, tělesně postiženým nebo matkám s kočárky. Proto se pomalu začalo s produkcí nízkopodlažních tramvají. Od nesmělých a díky "spolehlivosti" takovýchto tramvají z produkce ČKD i krušných začátků jsme nakonec dospěli do stavu, kdy jsou takové tramvaje už relativně běžné.
Jak vypadaly začátky nízkopodlažních tramvají v Liberci? V devadesátých letech se po libereckých kolejích jeden čas proháněly hned dvě nízkopodlažní tramvaje typové řady RT6. Jedna z nich, červeno - bílá, byla ale jen zapůjčená, později Liberec opustila a nakonec skončila dosti neslavně ve šrotu. Druhý vůz si dopravní podnik koupil, a proto má slušivý zeleno - bílo - žlutý městský kabát. Nicméně s jeho spolehlivostí to je dosti neslavné, takže k velké škodě libereckých cestujících stojí pouze ve vozovně.
Tramvaj RT6S v Lidových sadech
Nízkopodlažní vůz RT6S se v příliš dobrém světle nepředvedl... Na snímku pózuje ve smyčce Lidové sady.
Foto Jan Šlehofer (27. 10. 2003)
K průlomu došlo až v roce 2005, který byl celkově pro liberecké tramvaje docela povedený. Poté, co se v létě po letech výluky vrátily do Horního Hanychova, kde byla původní jednokolejná úzkorozchodná trať nahrazena moderní dvoukolejnou, dorazily do města pod Ještědem i částečně nízkopodlažní tramvaje T3RPLF vzniklé z legendárních vozů T3, které začala ČKD produkovat počátkem 60. let 20. století. Vozy mají nízkopodlažní střední část, samozřejmostí je moderní informační systém, úsporná elektrická výzbroj či pohodlné čalouněné sedačky. Cena jedné modernizace je cca. 8,45 milionu Kč, přičemž na ni přispívá jak stát, tak i město Liberec.
Oním významným datem, které se zapsalo do dějin tramvajové dopravy v podještědské metropoli jako počátek snad už pravidelného provozu nízkopodlažních tramvají, byla neděle 18. prosince 2005. Jejich dodávky započaly v listopadu 2005 prvními čtyřmi kusy. Liberecký dopravní podnik navíc plánuje, že v dalších letech bude jejich počet nadále vzrůstat. Počítá se s tím, že budou spřahovány do souprav s vozy T3 s výzbrojí Progress a podlahou v normální výši, přičemž nízkopodlažní vůz pojede jako první. Popřejme tedy těmto libereckým "nízkopodlažkám" a jejich řidičům a cestujícím mnoho šťastných kilometrů bez nehod či poruch.
Tramvaj T3RPLF v Horním Hanychově
Nízkopodlažní vůz T3RPLF při zkušební jízdě na zasněžené konečné linky 3 v Horním Hanychově.
Foto Michal Chrást (27. 11. 2005)
Tento text byl zpracován s využitím tiskové zprávy DPML a podkladů od Ing. Tomáše Krebse.

Den bez aut 2004

Na 22. září každoročně připadá Den bez aut. K této akci se připojil i Dopravní podnik města Liberce a připravil na víkend 18. a 19. září 2004 den otevřených dveří. Kromě toho se konaly ještě jiné doprovodné akce (např. den otevřených dveří v pivovaru Konrád ve Vratislavicích nad Nisou či autogramiáda humoristy Petra Urbana). My se ale budeme věnovat té části programu, která se týkala městské dopravy.
Jízdenka Den bez aut 2004
Jízdenka vydaná u příležitosti Dne bez aut.
Sbírka Damira Holase (18. 9. 2004)
Dopravní podnik města Liberce zpřístupnil zájemcům tramvajovou vozovnu v Nitranské ulici. Na dvoře byla výstavka vozového parku tramvají i autobusů. Zvláště zajímavé byly vozy 6MT evid.č. 117 nebo T4 a KT4, které byly v nedávné době pořízeny z německé Gery. První z nich je upraven na kolejový brus, druhý bude sloužit pro objednané jízdy. Z autobusů byl asi největším lákadlem tehdy nejnovější přírůstek vozového parku DP Liberec - Sor BN12. Vynikl i kloubový autobus Karosa B961E v provedení pro DP Brno, který měl upozornit na to, že stejné vozy se krátce poté objeví i v Liberci.
Vozovna Nitranská
Je kolem deváté hodiny ráno a liberecká vozovna čeká na první návštěvníky.
Foto Petr Dvorský (18. 9. 2004)
Otevřeny byly i haly vozovny, kde si bylo možno prohlédnout například vozy T3M ev.č. 52 a 55, které v současnosti procházejí prohlídkou. Prodávaly se zde také různé knihy, kalendáře, pohledy a další materiály s tématikou MHD. Velice zajímavá byla i výstavka modelů libereckých tramvajových vozů z 20. let minulého století.
Tramvaj 6MT ve vozovně
Při akci se návštěvníkům poprvé představila původně jablonecká tramvaj 6MT ev. č. 117, která se nyní v Liberci renovuje.
Foto Damir Holas (18. 9. 2004)
Akce byla rovněž příležitostí pro různé prezentace - na panelech se návštěvníkům představil nejen známý projekt Regiotram Nisa, ale třeba i návrh nové tramvajové trati do Rochlice. Společnost Stavby silnic a železnic zase představila fotografie původního stavu městské tramvajové trati a její následné rekonstrukce spojené se změnou rozchodu.
Prezentace Regiotram Nisa
Informační panely představily projekt regionální dopravy Regiotram Nisa.
Foto Damir Holas (18. 9. 2004)
Připraveny byly i vyhlídkové jízdy historickou tramvají Bovera ev.č. 78. Ta jezdila po trase Vozovna - Lidové Sady. V jízdním řádu ovšem byla poznámka, že v případě zvýšeného zájmu veřejnosti se bude z vozovny jezdit opačným směrem kratší trasou na smyčku Viadukt, aby se zájemci o jízdu rychleji prostřídali. Na odpolední dobu se plánovala jízda až do Jablonce, ale v sobotu 18. 9. se nakonec jelo jen do Vratislavic a plánovaná jízda do Jablonce proběhla až v neděli.
Tramvaj Bovera na Masarykově třídě
Historická tramvaj Bovera ev. č. 78 na zelení doslova zaplavené Masarykově třídě mezi Jezírkem a Severočeským muzeem.
Foto Damir Holas (18. 9. 2004)
Další část společného programu se konala i v sousedním Jablonci nad Nisou, a proto byla mezi oběma městy zavedena i historická autobusová linka. Do vozovny navíc po celou dobu konání akce dojížděly i pravidelné spoje meziměstské tramvajové linky 11, které jinak končí na terminálu Fügnerova.
Autobus Ikarus ve Vratislavicích
Jeden z Ikarusů, které zajišťovaly dopravu mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, právě projíždí po Tanvaldské ulici Vratislavicemi.
Foto Damir Holas (18. 9. 2004)
Celá akce byla velmi vydařená a asi nikdo z fandů veřejné dopravy, kteří se sjeli z řady koutů republiky, nelitoval. Je ale pravdou, že drobné nedostatky by se našly: historická autobusová linka z Liberce do Jablonce nad Nisou měla celkem dlouhý interval, takže i když na ní jezdily mj. kapacitní kloubové Ikary, řada lidí dala přednost prodloužené tramvajové lince 11, která tak byla dost vytížená. Autobusy sice také jelo hodně lidí, i když mohlo jich být možná víc... Ale ani to nemůže zkazit dojem z celého vydařeného programu. Bylo vidět, že pořadatelé se velice snažili. Za to jim patří velký dík a věřme, že se zase někdy něčeho podobného znovu dočkáme. Stálo to za to.

Historické tramvaje

V Liberci existuje skupina nadšenců sdružených do Boveraklubu, která se zabývá rekonstrukcemi a provozováním historických tramvají. Pojďme se proto nyní podrobněji podívat na některé historické tramvaje, které se v Liberci objevily.

Historický motorový vůz Ringhoffer/BBC (Bovera)

Historický vůz ev. č. 78, kterému v Liberci nikdo neřekne jinak než Bovera, byl vyroben ve firmě Ringhoffer v Praze na Smíchově v roce 1929. Elektrická výzbroj, kterou dodala firma Brown - Boveri, se montovala až v dílnách v Ústí nad Labem. Pocházel ze série vozů ev. č. 71-80 pro elektrickou malodráhu v Ústí nad Labem (druhá série evid.č. 91-98 byla vyrobena v roce 1930). Ještě ve třicátých letech došlo k dosazení pantografu. Po roce 1950 byl dosazován nízkonapěťový okruh s baterií pro vnější osvětlení, signalizaci atd. V roce 1965 se z vozu stal kolejový brus a v tomto stavu se v roce 1969 dostal do Liberce. Při přestavbě byl zcela demontován interiér v oddíle včetně přepážkových dveří a jeho místo zastoupilo brousící zařízení. Upraven byl i pojezd vozu a vždy levé dveře na plošinách byly změněny na pevné. V Liberci obdržel vůz oranžový nátěr s č. 122 (od r. 1973 č. 107) s výstražnými žluto-černými pruhy. Ještě jako brus vůz jezdil v rámci oslav 90 let MHD (1987). K této příležitosti obdržel původní červenokrémový nátěr a o rok později byla zahájena jeho rozsáhlá rekonstrukce.
Bovera v Ústí nad Labem
Bovera ještě v Ústí nad Labem projíždí křižovatku u hlavní pošty.
Při rekonstrukci byl sledován záměr uvést tramvaj do provozního stavu po roce 1945. Oprava byla zajišťována z větší části členy Boveraclubu o brigádách a bez nároku na jakoukoli odměnu. Kompletně byla opravena střecha vozu, podlaha a oplechování karoserie. Interiér byl zbaven starých nátěrů a doplněn chybějícími díly jak novými, tak za použití částí z nalezených karosérií tramvají čísel 90 a 98. Části elektrické výzbroje (kontroléry, hlavní vypínače, bleskojistka) byly opraveny v DP Praha, kompletně musela být položena nová kabeláž. Jízdní spodek vozu byl opraven v dílnách v Liberci. Před zapůjčením na oslavy do Ústí nad Labem v červnu 1999 byl obnoven původní lak. V září 1999 došlo ke zprovoznění vozu a v souvislosti se získáním průkazu způsobilosti i k přečíslování z č. 88 na 78. Vůz je jedinou dochovanou pojízdnou dvounápravovou tramvají v České republice na rozchodu 1000 mm a je určen ke zvláštním jízdám.
Bovera v Zeleném údolí
Bovera již jako historické vozidlo DP Liberec na mostku v Zeleném údolí.
(21. 9. 2002)
Vůz byl odstaven od srpna 2003 do července 2004, kdy se prováděla plánovaná oprava pojezdu. V rámci této opravy byly obnoveny profily kol, které svými parametry již nedovolovaly provoz na hlavových kolejnicích bez žlábku (trať Liberec - Jablonec). Dále byla provedena renovace ozubených kol, listových per, došlo k dosazení nových brzdových zdrží a obnově původního vzhledu podélníků podvozku. Tyto práce smluvně zajistila liberecká firma ŽSO - FEREX za vydatného přispění sponzorů. Boveraclub v době vyvázání vozové skříně zajistil položení nové podlahy na plošinách, obnovu laku a další údržbářské práce na karoserii vozu.
Bovera na Šaldově náměstí
Ještě jednou Bovera: tentokrát na Šaldově náměstí v druhý květnový den roku 2002.
(2. 5. 2002)
Bovera je v provozu pro veřejnost na historické tramvajové lince 1. Tato linka každoročně jezdí zpravidla o státních svátcích 1. a 8. května, 5. a 6. července, 28. září, 28. října a 17. listopadu.

Historický motorový vůz 6MT

Po roce 1945 nastala ve všech tramvajových provozech potřeba obnovy vozového parku. Zatímco pro rozchod 1435 mm se připravovala nová řada čtyřnápravových tramvají řady T, pro rozchod 1000 mm byl vyvinut jednotný obousměrný dvounápravový vůz, označovaný jako typ 6MT. Celkem 50 tramvají tak bylo v letech 1952 až 1953 dodáno do provozů v České republice (Teplice, Jablonec, Most - Litvínov, Ústí nad Labem a Liberec), dalších deset dorazilo i do Bratislavy. Původně byla plánována i výroba vlečných vozů shodné konstrukce. Přímo pro Jablonec bylo určeno celkem 9 vozů čísel 112 až 120 a do Liberce bylo dodáno šest vozů čísel 41 až 46. Dochovaný vůz ev. č. 117 byl vyroben pro Jablonec nad Nisou v roce 1953. V souvislosti s likvidací ostatních tramvajových provozů v okolních městech se do těchto obou měst dostaly i další tramvaje tohoto typu. Provedení vozů vycházelo z předválečných zkušeností firmy Ringhoffer. Vozy byly vyráběny ve vagónce TATRA v České Lípě (vozy pro Bratislavu vznikly ve Studénce). Tramvaje měly samostatný výměnný podvozek, na kterém spočívala jednoduchá skříň s ocelovou kostrou. Elektrická výzbroj od BEZ Bratislava byla vyráběna ve spolupráci se Škodou Plzeň. Pro odběr proudu byl na střeše pantograf. Současný vůz ev. č. 117, který se jako jediný z celé série dochoval do současné doby, byl již v roce 1957 z Jablonce nad Nisou dlouhodobě zapůjčen do Liberce, administrativně byl převeden až v roce 1960 a po obnově nátěru v letech 1961-62 dostal nové ev. č. 47. V roce 1966 změnil označení na č. 7 a po převedení do stavu služebních na č. 128. V roce 1973 opět změnil inventární číslo na 106 a v roce 1979 putoval do depozitáře Technického muzea v Brně - Líšni.
6MT u jabloneckých lázní
Motorový vůz 6MT u městských lázní v Jablonci nad Nisou v roce 1953.
Na začátku roku 2001 byl za účelem zajištění opravy do provozního stavu dlouhodobě zapůjčen Dopravnímu sdružení obcí Jablonecka a ve spolupráci s Dopravním podnikem města Liberce deponován v autobusových garážích ve Vilové ulici, kde jsou pod vedením Boveraclubu prováděny renovační práce. Záměr zprovoznit vůz nejpozději k příležitosti padesátého výročí zahájení tramvajové dopravy mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou se však neobejde bez finanční podpory sponzorů.
Začátek renovace tramvaje 6MT
Začátek renovačních prací. Motorový vůz 6MT postupně chytá druhý dech.
(21. 4. 2001))
V současné době je dokončena hrubá stavba vozové skříně včetně základní podoby interiéru. Vrcholí práce na povrchových úpravách karoserie. Z elektrické výzbroje jsou již do vozu instalovány oba opravené kontroléry. Jejich renovaci, stejně jako opravu podvozku, smluvně zajistila firma PARS NOVA Šumperk. V průběhu měsíce září byl, před převozem do vozovny na Den otevřených dveří (18. - 19.9.2004), zavázán podvozek. Vůz tak mohli poprvé obdivovat obyvatelé města i dopravní fandové.
Interiér tramvaje 6MT
Interiér vozu během rekonstrukce.
Aby se vůz dostal do provozuschopného stavu, zbývá ještě dokončit povrchovou úpravu skříně, dodat pantograf (respektive upravit pantograf z vozu Gotha), zajistit renovaci dalších částí výzbroje (odporníky, vypínače...) a adekvátní a vyhovující náhradu hlavních vypínačů a srážecího odporu pro dobíjení baterie či např. instalovat kompletní kabeláž.
Zkouška osvětlení
Zkouška osvětlení.
(15. 11. 2003)
Stav vozu po dodání podvozku
Stav vozu po dodání opraveného podvozku.
(24. 5. 2004)
Nyní ještě porovnáme základní technické parametry obou vozů (Bovera / 6MT): délka přes spřáhla: 10700 mm / 11452 mm. Délka vozové skříně: 9800 mm / 10000 mm. Rozvor: shodně 3200 mm. Šířka vozové skříně: shodně 2200 mm. Výška vozové skříně: 3280 mm / 3150 mm. Rozchod: shodně 1000 mm. Počet míst k sezení: 20 / 22. Počet míst k stání: 40 / 38. Celková obsadizelnost: shodně 60. Výkon motorů: 2x45 kW / 2x60 kW.

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam