jihlava
Jihlava
Jihlava
Přímo v srdci Českomoravské vrchoviny v nadmořské výšce 550 m.n.m
leží její „hlavní město“ – starobylá Jihlava (německy Iglau), nejstarší
horní město v českých zemích. Původní slovanská osada ležící na
levém břehu řeky Jihlavy existovala již v druhé polovině 12. století.
V souvislosti s nálezem stříbra její význam nebývale vzrostl, a
tak bylo v roce 1240 založeno nové královské město na protějším břehu.
Těžba stříbra postupně upadala a město se stává spíše střediskem
obchodu a řemesel, z nichž nejvýznamnější bylo po celá staletí
soukenictví. Svůj vrchol prožilo město na přelomu 16. a 17. století. Z této
doby pochází také unikátní tzv. „jihlavský typ domu“ s typickým krytým
dvorem – zaklenutou síní procházející dvěma podlažími. Poté bylo město
těžce postiženo třicetiletou válkou. V 18. století jsou snahy o obnovení
těžby stříbra, ta však brzo končí a Jihlava se nadobro stává městem
soukeníků a postupně také největším producentem sukna v monarchii. V
19. století město zůstalo v celkovém vývoji poněkud pozadu. K většímu
rozvoji průmyslu dochází vlastně až po 2. sv. válce. Jedná se hlavně
o průmysl textilní, potravinářský a strojírenský. V posledních letech
těží město v oblasti průmyslu i z toho, že leží takříkajíc
„na dálnici“ a rozrůstající se průmyslová zóna Pávov v její blízkosti si např.
vyžádala zřízení nové železniční
zastávky. Dnešní Jihlava má cca 53 000 obyvatel a je významným společenským,
kulturním a historickým centrem oblasti. Z důležitých objektů stojí
za zmínku např. Horácké divadlo, Muzeum Vysočiny nebo známá Zoologická
zahrada. Historické jádro města bylo
v roce 1982 vyhlášeno městskou památkovou rezervací.

Trolejbus Škoda 7Tr u Domu zdraví.
Archiv Jiřího Hertla
Významným mezníkem se pro Jihlavu stal rok 1871, kdy byla do města přivedena železnice,
tzv. „Rakouská severozápadní dráha“ spojující Vídeň přes Českomoravskou vrchovinu se středními a severními Čechami.
V roce 1887 k ní ještě přibyla „Českomoravská transverzální dráha“, na které bylo zbudováno též druhé jihlavské nádraží
blíže vlastnímu městu, a Jihlava se tak stala poměrně významným železničním uzlem.
Původní nádraží se dnes nazývá Hlavní nádraží, druhé Jihlava-město
(má ovšem paradoxně význam spíše pro nákladní dopravu).
Tratě ve směru na Havlíčkův Brod a na Veselí nad Lužnicí jsou dnes elektrizovány.
Městem také prochází důležitá silnice z východních Čech do Znojma a dále do Vídně,
ale hlavně je velmi blízko města vedena trasa naší nejdůležitější dálnice D1.
Jihlavské jaro 2006 - fotogalerie
Jihlavské jaro 2006 - fotogalerie

Škoda 14Tr č. 59 původem ze Zlína stanicuje na Masarykově náměstí.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Nový typ označníku na jedné z mála stálých zastávek na Masrykově náměstí.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Nová Škoda 24Tr č. 63 pózuje ve společnosti 14Tr č. 47 u Hlavního nádraží.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Pohled k Hlavnímu nádraží s odstavenými trolejbusy 47, 52 a 63.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Provozní trolejbusy odstavené ve vozovně.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Nejnovější 24Tr odstavené ve vozovně.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Citelis č. 202 ve Velkém Beranově.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Citelis č. 203 v Antonínově dole.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Citelis č. 206 na Masarykově náměstí.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)

Karosa B952 č. 337 a Citelis č. 203 na Masarykově náměstí.
Foto Roman Bezemek (1. 4. 2006)
Jihlava - historie
Jihlava - historie
Ani
mnozí z jihlavanů dnes možná netuší, že ve městě (až do konce 2.
sv. války českoněmeckém) vůbec kdy nějaké tramvaje jezdily, leč skutečně
tomu tak bylo. Historie městské dopravy v Jihlavě se začala psát již
v roce 1904, kdy byl vznesen první požadavek na zřízení veřejného
dopravní spojení centra města se vzdáleným nádražím. Bylo provedeno (a
neschváleno) několik studií, ab byla
nakonec přijata varianta elektrické tramvaje o rozchodu 1000 mm. Ke slavnostnímu
zahájení provozu došlo 26. 8. 1909. Tehdy vyjely tramvaje na první (a
jedinou) linku mezi dnešním Masarykovým náměstím a Hlavním nádražím.
Trať byla jednokolejná se třemi výhybnami a osmi zastávkami. Její délka
činila cca 2,7 km. Po celou dobu svojí existence zůstala prakticky beze změn,
pouze v polovině 30-tých let byla u nádraží zbudována smyčka (dle některých
pramenů tam však smyčka nebyla nikdy) a na náměstí
další výhybna (namísto původních ukončení vidlicovým rozvětvením).
Provoz byl zajištěn čtyřmi motorovými, dvěma vlečnými a jedním poštovním
vozem, ve třicátých letech byl zakoupen ještě jeden motorový vůz. Provoz
na dráze neměl pravidelný interval, ale byl organizován v závislosti
na vlakových přípojích. Již od počátku provozu se počítalo z druhou
větví od nádraží do čtvrti Bedřichov, toto však nebylo nikdy zrealizováno.
Po druhé světové válce nastal všeobecný odklon od tramvajové dopravy, především
kvůli technické zastaralosti většiny tehdejších systémů. Tato vlna rušení
postihla nejvíce takové maloprovozy, jakým byl i ten jihlavský, a tak byl v polovině
roku 1947 provoz zkrácen jen na úsek z náměstí k jatkám. V té
době již bylo rozhodnuto o náhradě tramvají tehdy velmi módními
trolejbusy, a tak se stalo, že 12. listopadu 1948 projela ulicemi Jihlavy
poslední tramvaj. Vozovna tramvají se nacházela zhruba v polovině
trati, společně s elektrárnou. Tato „minivozovna“ je dnes také to
jediné, co po tramvajích v Jihlavě zbylo. Objekt (sloužící již samozřejmě
k úplně jiným účelům) se zachoval dodnes a kdo by si ho chtěl alespoň
zvenčí prohlédnout, nachází se v Havlíčkově ulici cca 50 metrů od
zastávky MHD „U modety“.

Tramvaj číslo 5 s vlečným vozem na Masarykově náměstí.
Archiv Jiřího Hertla
První
trolejbusy vyjely do ulic Jihlavy 19. prosince 1948 a první linka v podstatě
kopírovala trasu původní tramvaje. Trolejbusová doprava však záhy
zaznamenala prudký rozvoj v podobě výstavby dalších tratí do všech
částí města. A tak se již po pěti letech mohli cestující svézt také do
čtvrtí Slunce, Staré Hory nebo k nemocnici a hřbitovu. V roce 1965
přibyla další trať do Handlových Dvorů, která byla o osm let později
prodloužena po nové okružní komunikaci přes právě vznikající sídliště
Březinky. Záhy však přišel „trolejbusový holocaust“, tedy období, kdy
dochází k odklonu od trolejbusové dopravy a její náhradě autobusy.
Bylo rozhodnuto o zrušení všech trolejbusových provozů v tehdejším
Československu, vyjma lázeňských měst (Mariánské Lázně a Teplice).
Trolejbusy tedy měly být zrušeny i v Jihlavě. Naštěstí v té
době probíhala ve městě rozsáhlá výluka trolejbusových tratí, kdy byl
provoz na hlavní trati k nádraží zajišťován autobusy a ukázalo se,
že autobusy nejsou v jihlavském velmi kopcovitém terénu schopné
trolejbusy plnohodnotně nahradit. A tak byl termín konečného rušení odkládán
tak dlouho, až se trolejbusy v druhé polovině 80-tých let opět dostaly
do módy a tím pádem byly zachráněny. V té době byla také zahájena
stavba nové trati (tehdy pustým, dnes však plným supermarketů) údolím řeky
Jihlavy k vznikající továrně Motorpal. Po její dostavbě byla
trolejbusová síť historicky nejrozsáhlejší. V roce 1993 však byla
zrušena (původně dočasně, později však trvale) trať ulicí Benešovou v centru
města (dnes pěší zóna). Díky tomu dnes musejí okružní linky projíždět
přes střed města poněkud krkolomně, kdy jednou ulicí projíždějí dvakrát.
Tato trať se také stala historicky jedinou tratí, která byla v Jihlavě
zrušena bez náhrady (k rušení tratí, či spíše úseků docházelo samozřejmě
i dříve, ale toto bylo vždy kompenzováno výstavbou přeložky).

Trolejbus 14Tr v městském nátěru podjíždí železniční trať v Havlíčkově ulici.
Foto Miroslav Klas (30. 12. 2002)
Zatím
poslední změna v síti nastala v roce 2000, kdy byla zprovozněna
trať po nové komunikaci do Horního Kosova, která je prodloužením původní
tratě do Starých Hor. Zároveň byla původní trať zkrácena o cca 300
metrový úsek k původní smyčce. Nebyl však zrušen úplně, fyzicky stále
existuje a je pouze odpojen od zbytku sítě. Ostatně tímto způsobem jsou v Jihlavě
zrušeny i další dva úseky, a sice bloková smyčka v ulicích Znojemská
a U Slunce, kde se trolejbusy otáčely do roku 1963 (kdy byla otevřena nová
vozovna a trať prodloužena až k ní) a dále pak jedna stopa tratě v ulicích
Fritzova a Legionářů (druhá stopa se stále používá pro blokové otáčení
některých spojů linky k Motorpalu). Jako trolejbusová vozovna se až
do roku 1963 používala původní tramvajová. Ta však již od počátku
provozu prostorově nevyhovovala, a tak byla zahájena výstavba nové vozovny
ve čtvrti Slunce na okraji města, která byla uvedena do provozu v roce
1963 a slouží od té doby společně trolejbusům i autobusům. Dnešní
trolejová síť je napájena ze dvou měníren.

Trolejbus 14Tr projíždí pod historickým centrrem po Brněnské ulici.
Foto Miroslav Klas (30. 12. 2002)
První městský
autobus se objevil v Jihlavě již v roce 1942, kdy vyjel jako posila
tramvajového provozu, který v té době kapacitně již přeci jenom
trochu zaostával. Jezdil jednak z centra na nádraží, jednak i do Bedřichova,
kam se nepodařilo prodloužit tramvaj. V době rušení tramvají je
autobusy postupně nahradily a v krátkém období listopad/prosinec 1948
se staly poprvé a naposledy jediným druhem veřejného dopravního prostředku
v Jihlavě. Po zahájení trolejbusového provozu začaly vznikat samostatné
autobusové linky, doplňující trolejbusy v místech kde nebyly „nataženy
dráty“ a zajišťující spojení i do okolních obcí. A tento úkol plní
autobusy spolehlivě až do dnešní doby.

Autobus B732 na křižovatce ulice Brněnské a Znojemské za mimořádně mizerného počasí.
Foto Miroslav Klas (30. 12. 2002)

Vývoj tramvajové a trolejbusové sítě v Jihlavě.
Autor Jiří Hertl (2002)
Jihlava 2004 - fotogalerie
Jihlava 2004 - fotogalerie

Trolejbus č. 34 čeká na odjezd u Hotelu Jihlava.
Foto Roman Bezemek (26. 7. 2004)

Trolejbus č. 36 stanicuje na Masarykově náměstí.
Foto Roman Bezemek (26. 7. 2004)

Trolejbus č. 37 u Dopravního podniku.
Foto Roman Bezemek (26. 7. 2004)

Trolejbus č. 57 čeká u Hlavního nádraží.
Foto Roman Bezemek (26. 7. 2004)

Trolejbus č. 49 na Masarykově náměstí.
Foto Roman Bezemek (26. 7. 2004)

Trolejbus č. 51 před kinem Sokol.
Foto Roman Bezemek (26. 7. 2004)

Trolejbus č. 55 na Masarykově náměstí.
Foto Roman Bezemek (26. 7. 2004)

Trolejbus č. 61 ve Starých Horách u Motorpalu.
Foto Roman Bezemek (26. 7. 2004)

Srocení trolejbusů u nádraží.
Foto Roman Bezemek (26. 7. 2004)

Trolejbusy u nádraží, tentokrát zezadu.
Foto Roman Bezemek (26. 7. 2004)
Jihlava - zajímavosti
Jihlava - zajímavosti
Jihlavská městská doprava má i několik zajímavostí, o
kterých mnozí návštěvníci nevědí. Například svou velikostí, tedy myšleno
trolejové sítě 9,4 km (dnes má délku 14,8 km) byl jihlavský provoz v 80.
letech menší, jak provoz v Mariánských Lázních, který má délku 11 km.
Taktéž svými okružními linkami Jihlava silně připomíná Mariánské Lázně,
a do třetice Jihlavu s Mariánskými Lázněmi spojuje mimořádná městotvornost
trolejbusů, díky nimž mají obě města bezesporu velkoměstský charakter.
V Jihlavě také dojezdil poslední trolejbus 9Tr v České
republice. Jednalo se o vůz č. 11, který je dnes zachován
pro muzejní účely a stalo se tomu 30. 5. 1997. V Jihlavě také do roku 2006 byl v provozu nejstarší autobus řady 700 v ČR a to Karosa B731 rekonstruovaná na B732. Jednalo se o vůz č. 301 z roku 1982. Do Jihlavy se však trolejbusy 9Tr v podstatě vrátily, protože dva nově pořízené secondhandové vozy 14Tr ze Zlína
(č. 56 a 57) mají motory z trolejbusů 9Tr. Do nedávné doby byl autobusový vozový park obnovován ojetými autobusy zejména z Prahy (ev.č. 300 a nižší).
Do Jihlavy byly ale také dodány i nové vysokopodlažní Karosy. V současné době jsou díky evropským dotačním programům dodávána nová nízkopodlažní vozidla.
Jihlavský provoz se pyšní tím, že má jedny z nejnižších
nákladů na provozování „velké“ městské dopravy, tedy, že stačí
opravdu jen velmi malé dotace na provoz MHD. Díky tomu jsme se hlavně v minulosti mohli v provozu setkat s téměř muzejními vozidly (viz výše) a v trolejové síti můžeme spatřit jak jedny z nestarších armatur u nás, tak kupříkladu i hypermoderní tahové rychloprůjezdné výhybky, které jsou spolu namontovány na jedné křižovatce. Toto by však na závadu nebylo, ale proslýchá se, že údržba vozidel není až taková, jakou by si vozidla zasloužila.
Historický trolejbus 9Tr č. 11, podobně jako tomu bylo v Mariánských
Lázních, není majetkem podniku (majitel: Občanské sdružení za záchranu historických trolejbusů a autobusů; Jihlava-Mahlerova 17);
navíc ještě existují "devítka" č. 19 (bez elektr. výzbroje) a "čtrnáctka" č. 24 (vrak s elektr. výzbrojí 9Tr).

Trolejbus 21Tr ve smyčce Hotel Jihlava na sídlišti Březinky 30.12.2002.
Foto Miroslav Klas (30. 12. 2002)
Údajný jihlavský tramvajový o vůz č. 2 po vyřazení v Opavě, dnes v Opavě - Slavkově.
Foto Libor Hinčica, 31.5. 2004
Foto Libor Hinčica, 31.5. 2004
![]() | ![]() | ![]() |