trebon
Třeboň
Třeboň

Masarykovo náměstí v Třeboni.
Foto Lukáš Vrobel, 23. 8. 2005
Město
Město Třeboň leží v Jihočeském kraji v okrese Jindřichův Hradec v Třeboňské pánvi u rybníka Svět. V současné době má zhruba 9 000 obyvatel a funguje zde průmysl textilní a potravinářský. Nacházejí se zde lázně, kde se léčí choroby pohybového ústrojí. Pro město a okolí má velký význam turistický ruch. Historické centrum města je městskou památkovou rezervací.
Silniční doprava

Autobus MAN SL232 (CBA 83-36) dopravce ČSAD Jihotrans na lince do Českých Budějovic na autobusovém nádraží v Třeboni.
Foto Lukáš Vrobel, 23. 8. 2005
Třeboní procházejí silnice 1. třídy číslo I/24 Veselí na Lužnicí - Lomnice nad Lužnicí - Třeboň - Halámky (st. hranice) a I/34
Koclířov (napojení na I/35) - Svitavy - Hlinsko - Polička - Ždírec nad Doubravou - Česká Bělá - Havlíčkův Brod - Humpolec - Pelhřimov - Kamenice nad Lipou - Jindřichův Hradec - Třeboň - České Budějovice a 2. třídy II/154 Třeboň - Nové Hrady - Kaplice a II/155 Třeboň - Borovany - Římov - Český Krumlov.
Nejvýznamnějším dopravcem v regionální a dálkové autobusové dopravě v Třeboni jsou ČSAD Jindřichův Hradec a.s. a ČSAD Jihotrans a.s., z dalších stojí za zmínku např. brněnský Tourbus, a.s.
Nejvýznamnějším dopravcem v regionální a dálkové autobusové dopravě v Třeboni jsou ČSAD Jindřichův Hradec a.s. a ČSAD Jihotrans a.s., z dalších stojí za zmínku např. brněnský Tourbus, a.s.
Železniční doprava
Třeboní prochází jediná železniční trať, a to číslo 236 Veselí nad Lužnicí - Třeboň - České Velenice - Gmünd. Tato trať je jednokolejná a neelektrifikovaná a v úseku přes Třeboň jsou po ní vedeny pouze osobní (zastávkové) vlaky. Kromě železniční stanice Třeboň se na území města nachází ještě zastávka Třeboň lázně.
Městská hromadná doprava v roce 2005

SOR C 9.5 (JHH 51-93) na lince MHD na autobusovém nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 23. 8. 2005
Městskou hromadnou dopravu v Třeboni provozuje dopravce ČSAD Jindřichův Hradec
a.s., provozovna Třeboň. Samostatný státní podnik ČSAD Jindřichův Hradec byl vytvořen v roce 1990 osamostatněním bývalého dopravního závodu 203 krajského státního (do roku 1988 národního) podniku ČSAD České Budějovice. Jako akciová společnost funguje od roku 1994. V současné době je součástí skupiny ICOM Transport.

Autobus SOR C 9.5 (JHH 51-93) projíždí na lince MHD Masarykovým náměstím.
Foto Lukáš Vrobel, 23. 8. 2005
Městská hromadná doprava je tvořena jedinou autobusovou linkou, která je označena licenčním číslem 340 300. V jízdním řádu není linka jako městská doprava vyznačena a nepoužívá ani odlišné – městské zastávkové označníky. Na autobusovém nádraží je stanoviště MHD
označeno nápisem "Místní doprava Třeboň". Staví zde však také jedna regionální linka, která nemá s městskou dopravou nic společného.
Trasa linky je uvedena v následující tabulce (nejsou vypsány všechny zastávky a vyznačeny varianty trasy jednotlivých spojů):
Trasa linky je uvedena v následující tabulce (nejsou vypsány všechny zastávky a vyznačeny varianty trasy jednotlivých spojů):
340 300 | Stará Hlína - Nová Hlína - U myslivny - Na Kopečku - Žel. zast. - Husova - Aut. nádr. - Lázně Aurora - Žel. st. - Břilice, točna - Přeseka - Aut. nádr. - Schwarz. hrobka - Domanín - Branná - Hrachoviště - Cep - Mladošovice - Jílovice, Kojákovice - Mladošovice |

Jízdní řád linky MHD Třeboň - licenční číslo 340 300.
Foto Lukáš Vrobel, 23. 8. 2005
Celou trasu linky však žádný spoj neprojíždí. Provoz s tarifem městské hromadné dopravy je zaveden pouze v úseku mezi zastávkami Stará Hlína a Aut. nádr. (druhé zastavení). Příměstský úsek trasy do Mladošovic není považován za městskou dopravu a platí na něm odlišný tarif (určený kilometráží a společný s regionálními a dálkovými linkami dopravce). Vyčlenění z linky MHD by přehlednosti provozu rozhodně prospělo.
Linka je v provozu pouze v pracovních dnech v době přibližně od 5.00 do 18.00 hodin. Nejčastěji projížděný úsek vede od zastávky Na Kopečku přes železniční stanici na autobusové nádraží (3 km), poměrně čilý provoz městského charakteru je však v celém úseku Stará Hlína - Žel. st. - Aut. nádr. - Žel. st. - Aut. nádr. (maximálně 8 km, k železničnímu a zároveň i autobusovému nádraží skutečně některé spoje zajíždějí dvakrát). Autobusy jezdí ve špičce v nepravidelném intervalu 1 - 2 spoje za hodinu, v dopravním sedle 1 spoj za hodinu až dvě. Provoz linky je po dobu letních prázdnin velmi odlišný od zbytku roku, takže každý spoj "zdobí" v jízdním řádu číslice s poznámkou o časovém rozsahu provozu. Několik spojů je označeno jednotlivě také číslicemi 1 - 5 "jede v pondělí" - "jede v pátek".
Celkově je provoz linky MHD nepřehledný, na některých mapách města je linkové vedení velkou změtí čar.
Linka je v provozu pouze v pracovních dnech v době přibližně od 5.00 do 18.00 hodin. Nejčastěji projížděný úsek vede od zastávky Na Kopečku přes železniční stanici na autobusové nádraží (3 km), poměrně čilý provoz městského charakteru je však v celém úseku Stará Hlína - Žel. st. - Aut. nádr. - Žel. st. - Aut. nádr. (maximálně 8 km, k železničnímu a zároveň i autobusovému nádraží skutečně některé spoje zajíždějí dvakrát). Autobusy jezdí ve špičce v nepravidelném intervalu 1 - 2 spoje za hodinu, v dopravním sedle 1 spoj za hodinu až dvě. Provoz linky je po dobu letních prázdnin velmi odlišný od zbytku roku, takže každý spoj "zdobí" v jízdním řádu číslice s poznámkou o časovém rozsahu provozu. Několik spojů je označeno jednotlivě také číslicemi 1 - 5 "jede v pondělí" - "jede v pátek".
Celkově je provoz linky MHD nepřehledný, na některých mapách města je linkové vedení velkou změtí čar.

Interiér autobusu SOR C 9.5 (JHH 51-93) nasazeného na linku MHD.
Foto Lukáš Vrobel, 23. 8. 2005
Tarif městské hromadné dopravy v Třeboni je naprosto kuriózní: jako v jediném městě v ČR je
pro všechny cestující jízda autobusem MHD zdarma. Provoz linky plně hradí město. Do autobusu MHD se přesto
nastupuje předními dveřmi a cestující jsou povinni oznámit řidiči cílovou zastávku, kterou si řidič zadá do pokladny,
aniž by vydal jízdenku. Počet cestujících mezi jednotlivými zastávkami je tak sledován a provoz linky může být podle poptávky upravován.
Příměstské spoje linky 340 300 jsou pouze dva: jeden ráno těsně před 5. hodinou z Jílovic, Kojákovic přes Mladošovice, Domanín a kolem Schwarzenberské hrobky na autobusové nádraží (13 km) a druhý v 17.30 z autobusového nádraží přes Brannou, Hrachoviště, Cep a Jílovice, Kojákovice do Mladošovic (18 km). S městskými spoji se příměstské stýkají pouze konečnou zastávkou na autobusovém nádraží.
Příměstské spoje linky 340 300 jsou pouze dva: jeden ráno těsně před 5. hodinou z Jílovic, Kojákovic přes Mladošovice, Domanín a kolem Schwarzenberské hrobky na autobusové nádraží (13 km) a druhý v 17.30 z autobusového nádraží přes Brannou, Hrachoviště, Cep a Jílovice, Kojákovice do Mladošovic (18 km). S městskými spoji se příměstské stýkají pouze konečnou zastávkou na autobusovém nádraží.

SOR C 9.5 (JHH 51-93) na lince MHD před železniční stanicí.
Foto Lukáš Vrobel, 23. 8. 2005
Tím, že je městský úsek linky 340 300 pro cestující zdarma, se dopravce ani město vůbec nechlubí. V jízdním řádu
je uvedeno pouze "Na lince platí tarif vyhlášený dopravcem ČSAD Jindřichův Hradec a.s."
Linka MHD projíždí i historickým centrem města, do kterého vjíždí úzkou branou a druhou úzkou branou v opevnění z něj vyjíždí. Projíždí i historickým Masarykovým náměstím, na kterém se však z prostorových důvodů nenachází zastávka a je umístěna za rohem v Husově ulici, podle které je také pojmenována.
Provoz linky je zajišťován autobusy dvoudvéřového linkového provedení, které mohou být značek Karosa, SOR a Mercedes-Benz.
Linka MHD projíždí i historickým centrem města, do kterého vjíždí úzkou branou a druhou úzkou branou v opevnění z něj vyjíždí. Projíždí i historickým Masarykovým náměstím, na kterém se však z prostorových důvodů nenachází zastávka a je umístěna za rohem v Husově ulici, podle které je také pojmenována.
Provoz linky je zajišťován autobusy dvoudvéřového linkového provedení, které mohou být značek Karosa, SOR a Mercedes-Benz.
V září roku 2007 byla „MHD“ Třeboň opět zpoplatněna. Jízdní řád MHD z roku 2008 si můžete stáhnout zde.