marianskelazne
Trolejbusy v Mariánských Lázních

přesto však mimořádný. Zachycuje totiž novinku zdejšího vozového parku - jeden z osmi dodaných
parciálních trolejbusů ŠKODA 30 Tr v den své premiéry - prvního nasazení na linku s cestujícími.
Do nedávné doby se jednalo o nejmenší trolejbusový provoz v ČR, od roku 2017 toto prvenství přebralo Hlavní město Praha.
Trolejbusový provoz v Mariánských Lázních byl slavnostně zahájen 26. dubna 1952, a to otevřením trasy od Nádraží do města, která nahradila dosluhující jednokolejnou elektrickou malodráhu. Narozdíl od ní trolejbusy výrazně lépe obsloužily vlastní centrální oblast, a to díky tzv. Lázeňskému okruhu - jednosměrné trati vedené kolem celého obvodu sadového parku s Kolonádou a okolím. Slibný rozvoj následoval hned příští rok otevřením odbočky k Lesnímu prameni. V 60. letech se po etapách staví úšovická větev k novému zázemí dopravního podniku, rozvinutá následující dekádu o prodloužení k Antoníčkově prameni. Mohutný rozkvět přichází na přelomu 70. a 80. let, symbolizuje jej napřed generální rekonstrukce veškeré pevné trakční sítě včetně měnírny, dále pak i stavební rozmach - prodloužení trati od Nádraží na sídliště Panská pole a nová větev po Chebské do Velké Hleďsebe / Klimentova. Další plánované trasy (do Hamrníků, na Kolibu) se již bohužel nestačí realizovat. Od 90. let provoz stagnuje až na přelomu tisíceletí příichází otevřená krize a trolejbusům hrozí bezprostřední zánik. Odpor veřejnosti, odborníků i příznivců dopravy (události iniciovaly vznik spolku SPVD, na jehož webu se právě nacházíte a který se velmi angažoval na záchraně trolejbusů) vede ke zvratu a elektrická MHD se ve městě udrží. Vozový park je obnoven nízkopodlažními trolejbusy, z nichž některé díky zabudovanému dieselagregátu vyrážejí i na trasy bez trolejového vedení. Snahy o uzavření provozu však ani po takto významné modernizaci nekončí a teprve nyní (2020) po dodávce nových parciálních trolejbusů s trakčními bateriemi a avizovaném začátku prací na rekonstrukci měnírny a pevných trakčních zařízení se konečně zdá být budoucnost mariánskolázeňských trolejbusů již zaručená.

a trolejbusová doprava je nyní i mimo troleje zcela bezemisní.
3 |
Antoníčkův pramen – Dopravní podnik – Kovárna – Úšovická křižovatka – Chebská křižovatka – Knihovna – Centrum – Mírové nám. – Kolonáda – Goethovo nám. – City service – Slovan – Chebská křižovatka – Úšovická křižovatka – Kovárna – Dopravní podnik – Antoníčkův pramen |
5 |
Panská pole – Nádraží – Klas – Úšovická křižovatka – Chebská křižovatka – Knihovna – Centrum – Mírové náměstí – Kolonáda – Goethovo náměstí – City service – Slovan – Chebská křižovatka – Úšovická křižovatka – Klas – Nádraží – Panská pole |
6 |
City service - Cristal - Slovan - Chebská - [(Kaufland)] - Velká Hleďsebe, Prádelna - Velká Hleďsebe, Růžek - Klimentov - Klimetov, sídliště - Velká Hleďsebe, Prádelna - [(Kaufland)] - Chebská - Knihovna - Pošta - Centrum |
7 |
Antoníčkův pramen - Dopravní podnik - Kovárna - Úšovická - Klas - Nádraží - [Třešňovka - (Kaufland) - Chebská] - Knihovna - Centrum - Mírové náměstí - Kolonáda - Goethovo náměstí - City service - Slovan - [Chebská - (Kaufland) - Třešňovka - Panská pole] - Nádraží - Klas - Úšovická - Kovárna - Dopravní podnik - Antoníčkův pramen |
Zastávky uvedené v (závorkách) obsluhují jen vybrané spoje, zastávky / trasy značené
[hranatými závorkami] leží mimo zatrolejované úseky.

Trolejbusy jezdí pouze v denním provozu, noční doprava existovala v dobách největšího rozkvětu zdejší městské dopravy v 80. letech. Dnes první spoje vyrážejí z vozovny kolem páté hodiny ranní, poslední vůz pak zatahuje před jedenáctou večerní. Všechny linky jsou řešené jako polookružní. Trojice je vedena z okraje města do centra (3, 5, 7), čtvrtá - č. 6 je dnes příměstská a spojuje centrum města s blízkou obcí Velká Hleďsebe/Klimentov. Číselné označení linek netvoří souvislou řadu z historických důvodů - v minulosti existovaly také linky 1, 2 a 4. První byla nahrazena linkou 5, druhé dvě pak obsluhovaly zaniklou odbočku k Lesnímu prameni a byly zrušeny nedlouho po zastavení provozu na této trati.

Na snímku dvojice vozů v prostoru zastávky City service. Ten v popředí č. 53 stojí odstaven na obratové stopě zdejší konečné a později se jako linka 6 vydá za hranice města do Velké Hleďsebe. Díky zabudovanému dieselagregátu navíc obslouží zastávku Kaufland ležící mimo vlastní trolejbusovou trať. Přijíždějící 24 Tr v pozadí se jako linka 5 navrací z Lázeňského okruhu
kolem centra města a pokračuje do výchozí zastávky na Panských polích.

na tzv. dělené směně (ráno a odpoledne). Po několik let bylo toto "3. pořadí linky 3" téměř pravidelně doménou
posledního zdejšího ostrovského mohykána - 14 TrM č. 47/II. s nezaměnitelným zvukovým projevem plynoucím
z přítomnosti maďarské hnací nápravy "RÁBA". V silně bočním prosincovém slunci byl trolejbus zachycen
při odbavování cestujících na nácestné zastávce Dopravní podnik, první od smyčky Antoníčkův pramen.

u OD Kaufland, kam na zdejší zastávku zajíždějí vybrané spoje linek 6 a 7. Na snímku nový vůz ŠKODA 30 Tr
v den svého prvního nasazení na linku s cestujícími na jaře 2020.


v létě 2019. Událost byla velmi pěkně pojata a za poslední den byla zvolen volný den - sobota 13.7.2019, kdy se patřičně vyzdobený vůz vydal na zvláštní linku 9, na níž po celý den a zdarma křižoval téměr celé město. Na pozdní večer
pak byla ještě připravena fotojízda pro zájemce a návratem do vozovny kolem půlnoci trolejbus završil
jednu významnou éru zdejšího provozu.

Zapůjčená plzeňská "jednadvacítka" č. 482 se objevila i na běžných spojích s cestujícími,
jak dokazuje snímek v plné jízdě na lince 5 nedaleko Úšovické křižovatky.

Jde o prototyp 24 Tr, který odstartoval zcela novou éru produkce trolejbusových vozidel v České republice.
Po uzavření závodu v Ostrově nad Ohří začaly nové vozy vyjíždět z plzeňského doudleveckého závodu ŠKODA Electric,
kde se montuje elektrická výzbroj do upravených autobusových karoserií různých výrobců.


slunečný záběr z Úšovické křižovatky s odbočujícím trolejbusem ev. č. 45. Ten spolu s č. 49 tvořil dvojici
posledních původních mariánskolázeňských "čtrnáctek". Pro zhoršující se technický stav došlo
k odstavení obou v roce 2011 a jejich nahrazení dvěma původně plzeňskými 14 TrM.

pro hlavní město Maďarska - Budapešť, konaná za účasti zástupců města a dopravce na podzim 2015,
kdy se řešilo směřování dalšího vývoje MHD.


vlastním historickým vozidlem a pro různé příležitosti si je musel půjčovat z jiných měst. Nyní se díky iniciativě
a velkému úsilí několika zaměstnanců MDML počítá se zachováním trolejbusu 24 Tr č. 54 jako s budoucím
historickým vozem, reprezentujícím sice nedávnou, přesto již uzavřenou kapitolu zdejší MHD.
Na snímku ze zastávky Městský úřad vůz ještě v běžném provozu.

Lázeňský okruh obráceným směrem než běžné linky, patrně kvůli potřebné kompozici snímku. Sériová výroba těchto pokrokových vozidel se bohužel nerozběhla a jen několik dokončených vozů jezdilo v pravidelném provozu v Plzni a Bratislavě.

mířící na Palackého třídu. Oběma "čtrnáctkám" zůstal zachován jejich původní lak odpovídající plzeňskému městskému
nátěru trolejbusů, který narušuje jen bílá a modrá barva stahováků sběračů, použitých z vozů 45 nebo 49.

se podařilo zachovat, aby se pak na přelomu tisíceletí načas do města vrátil a pomáhal zvýšit povědomí o tehdy
ohrožené trolejbusové dopravě u široké veřejnosti, pro níž byl nasazován na mimořádné jízdy na různých akcí,
na jejichž pořádání se podílela také SPVD. Na snímku vůz v obnoveném továrním lakování na Lázeňském okruhu
před Katolickým kostelem při jízdách k oslavám 100 let MHD a 50. výročí zahájení trolejbusového provozu.


což je podtrženo i dnes vskutku archaickými trolejovými armaturami. Před halou odstavu a údržby je naaranžována
flotila historických vozidel, která se zůčastnila zvláštních jízd pořádaných u příležitosti slavnostního zahájení
lázeňské sezóny. Zleva autobus Karosa ŠL 11 patřící do Muzea dopravy Strašice, dále plzeňský
trolejbus ŠKODA 9 Tr a autobus ŠKODA 706 RTO městský následovaný sokolovským "Luxem".

Jde o poslední významnou lokalitu, kam nezasahuje trolejbusová doprava, ač bylo s elektrifikací zdejší trasy
počítáno už v 80. letech, nakonec z ní sešlo. S příchodem nových parciálních trolejbusů se myšlenka o elektrické trakci
v této lokalitě opět objevila, ale realizace se v nejbližší době nedá očekávat.

a dalších prvků pevné trakční sítě, kdy ještě do roku 2013 sloužily v běžném provozu archaické proudové výhybky
z produkce Elektrovodu Kremnica (na snímku rozvětvení u zastávky Dopravní podnik). Kouzlem nechtěného je tak mariánskolázeňská síť jistým druhem skanzenu a živým přehledem historického vývoje prvků vrchního vedení,
neboť obsahuje armatury, které u jiných měst vymizely už v 90. letech. To se má ale brzo změnit,
neboť město získalo dotaci na (částečnou) modernizaci trolejové sítě.

že i právě díky nim již nikdy nebude vytahována karta možné likvidace trolejbusové dopravy a trolejbusy tak již
napořád zůstanou koloritem a jedním z významných symbolů našeho světoznámého lázeňského střediska,
které aspiruje na zapsání na seznam kulturního dědictví UNESCO.
Oslavy 110 let městské dopravy v Mariánských Lázních
Není to tak dávno, co se v Mariánských Lázních slavilo 100 let MHD ve stínu hrozícího rušení trolejbusového provozu. Po deseti letech se otázka zrušení nejmenšího trolejbusového provozu v České republice sice místy objeví, nicméně oslavy kulatého výročí proběhly za dobré nálady.
Důstojným vstupem do lázeňského města je bezesporu moderní terminál u vlakového nádraží.
Martin Fencl
Pro veřejnost byla připravena jízda dvěma historickými linkami - linkou 1, na které jezdil trolejbus Škoda 9 Tr PMDP a linkou 2, na které se proháněla legendární Škoda 706 RTO ze sokolovské divize společnosti Autobusy Karlovy Vary. Určitě příjemným překvapením byla i návštěva Karosy ŠL 11 z plzeňského ŠKODA-BUS klubu, která také zasáhla do provozu. Důvodem byl až nečekaný zájem cestujících, kdy hned při první jízdě došlo během několika zastávek k maximálnímu naplnění "erťáka" cestujícími a lidé na zastávce zoufale vyhlíželi další spoj.
Linka 2 vedla k hotelu Krakonoš, cíle většiny cestujících. K hotelu také jezdila posilová linka 7X.
Martin Fencl
Zatímco linka 2 vedla od nádraží přes Kolonádu k hotelu Krakonoš a zpět k nádraží, linkou 1 mohli cestující projet prakticky celou trolejbusovou síť mariánskolázeňského provozu. Po městě jezdila také posilová linka 7X, rovněž od nádraží k hotelu Krakonoš. Na ní mohli cestující spatřit "běžný" Karosa - Renault Citybus, ev.č. 32. I ten jezdil po městě velmi slušně obsazen. Ale abych se ještě vrátil k nádraží.
Karosa - Renault Citybus se blíží k Chebské křižovatce.
Martin Fencl
Mariánské Lázně jsem naposledy navštívil před čtyřmi lety. Z Chebu jsem tehdy přijel rychlíkem a zpět odjížděl autobusem. Můj první dojem z města nebyl nijak valný. Prostor před nádražím byl v poněkud zoufalém stavu, místy bylo těžké rozlišit, kde končí chodník a začíná silnice, při odjezdu autobusem jsem našel jen napůl stržený jízdní řád. Dnes, po čtyřech letech, jako bych přijel do jiného města. Nádraží krásně upravené a čisté. To samé před nádražím. Nový terminál je architektonicky zajímavě udělaný, cestujícím přijdou vhod světelné tabule s časy odjezdů. Nicméně, oproti minulým letům mi tu přišlo poněkud málo místa pro autobusy a trolejbusy. Chybělo mi tu více odstavné plochy pro výše zmíněné dopravní prostředky a i standartně "úzká" silnice. Stačí, aby jeden autobus zajel špatně do zálivu a řidič v širším osobním autě má problém ho objet. Také se mi nepodařilo najít místa pro autobusy NAD.
Hodně místa pro automobily, málo pro autobusy?
Martin Fencl
Také mě zarazil celkově menší počet spojů k nádraží z města, na druhou stranu, v mnohem větších Karlových Varech není situace o moc lepší.
Na nádraží byly rozvěšeny během oslav informační tabule o současnosti, ale i minulosti trolejbusového provozu nejen v Mariánských Lázních. Další tabule upozorňovaly také na různá úskalí trolejbusů ve světě. Cestující se také mohli dočíst, jak se jezdí v jiných městech, či jak se postupně vyvíjela výroba trolejbusů.
Úryvek jedné z tabulí.
Martin Fencl
Za cedulí projíždí Škoda 9 Tr.
Martin Fencl
Nejen na nádraží bylo živo. Ve městě lidé čekali jak na historické linky, tak na klasické trolejbusy a autobusy. Alespoň v době mé návštěvy jsem viděl vypraveny pouze Škody 24 Tr Citelis, zdejší dopravní podnik však vlastní i starší odkoupené Škody 14 Tr z Plzně. Autobusy zastupoval v provozu již zmíněný Citybus na lince 7X, na lince 13 jezdil bílý Sor B10.5, do provozu zasáhl i nejstarší autobus u podniku - Karosa B932. V provozu byl i turisty oblíbený autovláček dopravce Autobusy Karlovy Vary. Možná vás překvapí, že poslední nový trolejbus koupila společnost MDML v roce 2006 a poslední autobus v roce 2002. Vozový park dopravce tak začíná pomalu zastarávat.
Škoda 24 Tr Citelis u vlakového nádraží.
Martin Fencl
Co říci závěrem? Zbývá samozřejmě poděkovat všem, kteří se o akci zasloužili. Oslavy 110 let se totiž nadmíru povedly, radost lidí toho byla jasných důkazem. A také nezbývá než doufat, že při oslavách 120 let nebudou ve vzduchu stále viset otazníky nad budoucností trolejbusové dopravy v Mariánských Lázních.
Karosa ŠL11 a Škoda 9 Tr.
Martin Fencl
Autobusy v Mariánských Lázních



Jedinou autobusovou linkou s intervaly odpovídajícími (malo)městskému provozu je linka 13 do Hamrníků, na které jezdí v pracovní dny jeden až tři spoje za hodinu a mimo pracovní dny jeden spoj za hodinu až za hodinu a půl. Intervaly jsou nepravidelné.
Linka 11 ke Kauflandu byla zavedena teprve 1. srpna 2006. V provozu je pouze v sobotu od 7:00 do 15:00 hodin v pravidelném intervalu 40 minut.
Autobusová linka 12 je především rekreační. V pracovní dny jsou na ní vedeny tři spoje na Krakonoš a zpět, mimo pracovní dny pět spojů, z toho tři zajíždějí do Zádubu - Závišína, kde doplňují provoz regionálních autobusových linek.
Linka 14 je ve dnech školního vyučování tvořena dvěma spoji ráno a jedním odpoledne, každým v jiné trase. Před zavedením linky 11 také zajišťovala spojení Úšovic se školou jih v sobotu dopoledne v pravidelném intervalu 40 minut.
Linka 16 je v provozu v dopoledním sedle pracovních dnů a mimo pracovní dny celodenně, a to v nepravidelných intervalech v rozmezí 60 - 90 minut. Linka vedená ve shodné trase s trolejbusovou linkou 6 vznikla 10. prosince 2006 vyčleněním spojů z této linky obsluhovaných z provozních důvodů pouze autobusem (jedná se o vůz přejíždějící na linky 12, 13 a 14).

Situace se změnila až v říjnu 2006, kdy bylo dodáno pět nových trolejbusů Škoda 24Tr. Ty spolu se staršími dvěma vozy stejného typu a dvěma trolejbusy 14Tr, které zůstaly v provozu, vytvořily potřebný počet vozů k pravidelné obsluze všech současných osmi trolejbusových pořadí, a autobusy na trolejbusových linkách nadále slouží pouze při mimořádnostech, jakými jsou výpadky trolejbusů, poškození trolejového vedení apod.

Nejstarším autobusem MHD je Karosa B 932 ev. č. 30 (SPZ CHA 04-09, r. v. 1998), která jezdí červeno-bílá s reklamními polepy. Nízkopodlažními vozidla zastupují dva autobusy Karosa-Renault CityBus 12M, ev. č. 31 (CHA 39-69, r. v. 1999) a 32 (CHI 11-47, 2001). Oba vozy jsou bílé a doplněné reklamními nápisy Renault a Dacia. CityBusy mají jako jediné autobusy dopravce automatickou převodovku.
Dosud nejnovějším autobusem DP se stal v roce 2002 SOR B 10.5 ev. č. 33 (1K0 0108), který jezdí celý bílý.
V říjnu 2007 (rok po rozšíření vozového parku o nové trolejbusy) byly odprodány tři nejstarší autobusy - dva vozy Karosa B 732 z let 1995 (CH 95-77) a 1996 (CH 99-22) v provedení s kulatou zádí. Oba jezdily v továrním červeno-bílém nátěru, jeden s doplněnými reklamními nápisy. Třetím odprodaným vozem byla Karosa B 932 z roku 1997 (CHA 01-90), která v posledním období před vyřazením jezdila s červeno-bílým čelem a zádí a bílými boky (po odstraněné celovozové reklamě).

Hlášení zastávek ani zobrazování jejich názvů na digitálních orientacích není zavedeno. Digitální orientace zobrazují pouze číslo linky, výchozí a konečnou zastávku.


Události z provozu 2002
Leden 2002
Jaro 2002
Květen 2002


Od roku 2004 tento vůz jezdí ve Zlíně.
Konference o trolejbusové dopravě zaměřená na malé provozy
Léto 2002
Anketní průzkum názoru občanů na řešení dopravy ve městě
- čistý provoz, ochrana životního prostředí
- patří k tradici města, městotvorný prvek, který zvyšuje prestiž města
- menší hluk z provozu trolejbusů
- největším nedostatkem MHD bylo podle 57% dotázaných dlouhé intervaly mezi spoji, dále vadil nedostatek večerních a nočních spojů a nevyhovující tarif
- třetina dotázaných používala k cestě do školy či zaměstnání městskou dopravu
- čtvrtina dotázaných jezdila za nákupy převážně městskou dopravou
- alespoň 1x týdně nebo vícekrát za týden využívala MHD 65% respondentů (z toho 35% denně)
- téměř polovina dotázaných si přála větší omezení automobilové dopravy v lázeňské čtvrti
Podzim 2002
Postřehy ze života mariánskolázeňského provozu - 2009
Důležité události v MHD Mariánské Lázně v posledních letech
Rok 2006
Dne 2. října byla slavnostně předána dopravnímu podniku pětice nových trolejbusů Škoda 24Tr Citelis (ev.č. 53-57), přičemž vozy 53,55,56 jsou vybaveny pomocným dieselagregátem. Nákup vozů byl ze 75% podpořen z evropského fondu SROP.
5. prosince vyjel do ulic města Mikulášský trolejbus, organizaci tentokrát převážně zajistili žáci ZUŠ Mariánské Lázně.
Od konce srpna do počátku listopadu proběhla rekonstrukce části Husovy ulice, díky čemuž nebylo možné s trolejbusy zajíždět na sídliště Panská Pole. Proto se vozy linek č. 5 a 9 otáčely na Nádražním náměstí, na jinak nepoužívané obratové stopě.
Byla zavedena nová účelová trolejbusová linka č.7, určená zejména pro obsluhu nákupní zóny na Chebské ulici (OD Kaufland). Je obsluhována dvousilovými trolejbusy, příp. autobusem. Trasa linky je Antoníčkův Pramen - Nádraží - Kaufland - Centrum - Kolonáda - Kaufland - Panská Pole - Nádraží - Antoníčkův Pramen.
Dne 1.ledna vstoupil v platnost nový tarif - jednotné nepřestupné jízdné stojí 10,-Kč, děti a zavazadla polovic. Roční "lítačka" je za 2000,-Kč.
Na linku č.7 vyjel na počátku prosince "Čertovský autobus".







