plzen
Rok 2011
Tramvaj Pragoimex Vario LFR.S při výluce v roce 2012.
Martin Fencl
Na začátku roku dorazily poslední (zatím) Sory NB12 (ev.č. 538 až 540) a také dva Solarisy Urbino 15 (536 a 537). Rovněž dostal DP také několik kloubových trolejbusů 27 Tr, které pomalu vytlačují z ulic Škody 15 Tr. Jejich evideční čísla se pohybují od čísla 535 do 539. Během roku také přišly všechny čtyři Škody 26 Tr s čísly 531 - 534.
I mezi tramvajemi došlo k přírůstkům. V roce 2011 přišly poprvé vozy Pragoimex VarioLFR.S (333 - 335 a 338 - 341) a dva vozy Pragoimex VarioLF+ (336 a 337).
Přes léto byla zavřená tramvajová trať na Košutku, dále probíhaly další opravy linek 1 a 2. Z toho důvodu si plzeňský DP musel půjčit řidiče z ostatních měst, například z Opavy, Pardubic nebo Karlových Var.
Od září funguje nová linka 27, která jezdí po trase Mrakodrap - Sady Pětatřicátníků - Lékařská fakulta, Karlovarská - Nemocnice Primaved - Úněšovská, Globus - Košutka, Krašovská.
Rok 2010
V roce 2010 byly do PMDP poprvé dodány kloubové trolejbusy Škoda 27 Tr s karoserií Solaris, které nahrazují Škody 15 Tr. Jejich evidenční čísla jsou 525-530. Ke konci roku 2010 přišla do Plzně nová řada značky Sor, nízkopodlažní typ NB12. První čtyři typy byly dodány v prosinci 2010, zbylé tři byly zařazeny do provozu v únoru 2011.
Sor NB12 ev.č. 540 v zastávce Bory.
Martin Fencl
Z tramvají přibyly do vozového parku Pragoimexy T3R.PLF evidenčních čísel 330 až 332. Jde o rekonstruované legendární "vany" - ČKD Tatra T3.
Co se týče linkového vedení, změn bylo poměrně hodně. Proto uvedu jen ty nejvýraznější, které vstoupily v platnost 28. 8. 2010:
Linka 10 - nově po trase (Černice) - Čechurov, rozcestí - nám. M. Horákové - U trati - Mrakodrap - CAN, Husova (- Skvrňany, Škoda VII. b.); linka v provozu pouze v pracovních dnech.
Linka 14 - prodloužena z Prokopovy a Goethovy ulice k Hlavnímu nádraží, provoz opět pouze v pracovní dny.
Linka 15 - linka prodloužena nově z Tylovy ulice přes Koperníkovu, Borskou a Folmavskou na Borská Pole (BP, Teslova), přičemž část spojů končí v zastávce Nová Hospoda.
Linka 17 - nově po trase Doubravka, Zábělská - Hl. nádr. ČD, Americká - U práce, Americká - Koperníkova - Borská - Folmavská - Nová Hospoda. Linka jezdí v pracovní dny a v sobotu ráno.
Linka 18 - nově po trase CAN, Husova - Koperníkova - Jižní Předměstí, Borská - Folmavská - Borská Pole, Teslova. Linka jezdí pouze v pracovní dny a v sobotu ráno.
Linka 20 - nově po trase Zruč-Senec - Bílá Hora - Roudná - Nám. Republiky, Dřevěná - Mrakodrap.
Linka 21 - nový úsek od zastávky Bory jede linka přes Obchodní a Univerzitní ulice do zastávky Obchodní, Rondel.
Linka 22 - nově po trase Koterov - nám. M. Horákové - Doudlevce ETZ - Škoda VIII. brána.
Linka 24 - nový úsek od zastávky ZČU, kde jede Folmavskou ulicí a dále na Skvrňany.
Linka 25 - nová linka po trase Vinice - Lék. fakulta, Karlovarská - FN, Lochotín. Linka jezdí v pracovní dny.
Linka 26 - zrušeno zajíždění do zastávky Škoda, VIII. brána.
Linka 28 - nově po trase CAN, Husova - Doubravka, Zábělská - Bukovec, Papírna.
Linka 29 - nová linka po trase Doubravka, Zábělská - Borská Pole, Teslova, kde posiluje provoz linky 30.
Linka 33 - nově po trase Muzeum - Rondel - FN, Lochotín - Košutka, Krašovská.
Linka 34 - nově linka staví v zastávkách Hl. nádr. ČD, Americká a Mrakodrap a Rondel.
Linka 35 - linka nově jezdí Hl. nádr. ČD, U Ježíška - Mrakodrap - CAN, Husova a dále pokračuje přes Radčice, kde se větví na spoje jedoucí do Malesic nebo Křimic.
Linka 39 byla zrušena.
Linka 41 - nově linka od CAN, Husova jezdí ve vybrané časy do Křimic.
Linka 49 byla zrušena.
Linka 56 - nová linka po trase Vinice - CAN, Husova - Křimice, Chebská - Vochov - Kozolupy a Město Touškov. Linka jezdí pouze v pracovních dnech.
Události z provozu
Rok 2012
Z Plzně pomalu mizí kloubové trolejbusy Škoda 15 Tr M, zde na lince 16 v zastávce Hl. nádr. ČD, Americká
Martin Fencl
Od prvního ledna 2012 byla provedena rošáda linek 10 a 13 na žádost ÚMO Černice. Linka 10 byla zkrácena o úsek Mrakodrap - CAN, Husova a nově jezdí v úseku Čechurov, rozcestí - Goethova - Hl. nádr. ČD, Americká - Čechurov, rozcestí, přičemž ve špičce zajíždí do zastávky Černice. Z tohoto důvodu však došlo k značnému přetížení točny v Černicích, proto některé spoje linky 13 byly prodlouženy do zastávky Černice, K Cihelnám. Ke změnám došlo i v autobusových linkách: od ledna 2012 dochází ke zkrácení linky 21 do trasy Bory - Litice, pouze ranní školní spoj z Litic pokračuje z Borů až do zastávky Šimerova. Náhradou vzniká nová linka 36 zajišťující provoz dělnických spojů Bory - Obchodní, rondel a školních spojů Šimerova - Bory - Obchodní, rondel - Nová Hospoda. Důvodem této změny bylo malé využití spojů linky 21 v úseku z Borů na Novou Hospodu a intanzivní nátlak obyvatel Nové Hospody na obnovení přímých školních spojů na Bory, o něž v září 2010 přišli a uvedené spojení tak bylo uskutečnitelné jen s přestupem.
Od 1.1. nastalo po 8 lidech zdražení jízdného. Jednotlivé jízdné stojí nyní místo 12 korun 18 Kč, při zakoupení v Cardmanech klesne cena na 16 Kč. Zdražení postihlo i předplatné. Zároveň od 1.1. ve městě nejsou v provozu automaty na jízdenky.
Na začátku roku 2012 bylo dodáno posledních pět Škod 27 Tr (ev.č. 540-544), přišly také tramvaje Pragoimex VarioLFR.S ev. č. 342 - 345.
Od 29. března probíhala oprava železničního mostu v Prokopově ulici. Následkem toho jezdily linky 10,13 a 14 odklonem přes Most Milénia a Mikulášskou ulicí. Linka 10 tedy jezdila trasu (Černice) - Čechurov, rozcestí - U trati - Mikulášská - Hl. nádr. ČD, Americká - Goethova - Anglické nábřeží - Hl. nádr. ČD, U Ježíška - U trati - Čechurov, rozcestí - (Černice). Linka 13 jezdila od zastávky U trati přes zastávky Mikulášská, Hl. nádr. ČD, Šumavská ve směru Doubravka a ve směru do Černic staví v zastávce U prazdroje a Hl. nádr. ČD, U Ježíška a U trati. Linka 14 točila mezi zastávkami U trati stejné kolečko jako linka 10. V průběhu výluky byla také změněna trasy linky 35, kdy místo konečné stanice Hl. nádr. ČD, U Ježíška stavěla zhruba měsíc v zastávce Hl. nádr. ČD, Šumavská. Od 1.7. jezdí spoje zpětně po svých trasách.
Od 1.4.2012 došlo ke změně tarifních zón. Dosud existovaly dvě zóny - vnitřní a vnější. Všechny linky MHD patřily do vnitřní části, ať už jezdily například do Třemošné nebo Tlučné, tedy do obcí ležící "daleko" od Plzně. Paradoxem bylo, že při cestě autobusem ČSAD potřebovali cestující jedoucí například do Třemošné nebo Zruče i nadále předplatné vnější zóny, zatímco do Tlučné, Chrástu nebo Starého Plzence mohli i v autobuse ČSAD cestovat pouze na předplatné vnitřní zóny. Tento nesoulad byl dán historickými důvody při vzniku Integrované dopravy Plzeňska a bylo jasné, že stávající stav je neudržitelný a neumožňuje další rozvoj IDP. Od 1.4. byl celý Plzeňský kraj rozparcelován na několik zón. V rámci toho začaly linky MHD vjíždět i do jiných zón, kde si cestující musí koupit jízdenku navíc či mít dvoje předplatné na Plzeňské kartě. Na protest proti tomuto uspořádání se Vejprnice a Tlučná dohodly opustit linku MHD 55 a nahradit ji vlastní linkou 55, kterou provozuje ČSAD Autobusy Plzeň. Na této lince (440055) je stanoveno zvláštní jízdné. Dopravce na linku nasazuje ojeté Many NG312 a Many NL263 zakoupené z Německa. Připomeňme, že PMDP na linku nasazovaly povětšinou Solarisy Urbino 15 a 18 a dále Karosy řady 700 a 900.
O změnách na linkách MHD po zónování si můžete přečíst zde na webu PMDP. O IDP najdete informace na stránkách POVEDu.
Na jaře se na webu SVSmP objevila zpráva ohledně přejmenování zastávek. Návrh vzbudil značně rozporuplné reakce.
Od léta lze opětovně zakoupit papírovou celodenní jízdenku za 70 Kč.
V srpnu převzalo PMDP několik kloubových Solarisů, jejich evidenční čísla jsou 541 - 548. Do konce roku se očekává příchod několika Sorů NB12.
Zároveň přišly také dvě Škody 26 Tr - s čísly 545 a 546. V souvislosti s dodávkami nových vozů také došlo k vyřazení Karos B732 ev.č. 400 a 418. Aktuální seznam vozů PMDP naleznete na seznamu-autobusu.cz.
V září 2012 dorazilo celkem sedm nových Sorů NB12, jejichž evidenční čísla by měly být od 549 do 555.
Plzeň v roce 2011
Plzeň v roce 2010
Plzeň
Město

Dlouhou tradici má v Plzni strojírenský průmysl, zastoupený zejména firmou Škoda holding. Z dopravního hlediska stojí za zmínku výroba lokomotiv, tramvají a trolejbusů (v karosériích autobusů). Dále je Plzeň centrem průmyslu potravinářského (proslulé je pivovarnictví), dřevozpracujícího, textilního, elektrotechnického a polygrafického. Město je významnou dopravní křižovatkou, o tom však bude pojednáno níže.
Městská hromadná doprava vznikla v Plzni roku 1899, kdy do ulic poprvé vyjely tramvaje. V roce 1929 vyjely poprvé městské autobusy, roku 1941 byl zřízen trolejbusový provoz, který je dnes nejstarším zachovaným v ČR.
Současný název městského dopravce zní Plzeňské městské dopravní podniky, a.s. (PMDP).
Informace o historii i současném provozu městské hromadné dopravy a aktivitách Společnosti pro veřejnou dopravu v Plzni naleznete na samostatných stránkách v nabídce vlevo. Na této úvodní stránce jsou umístěny informace společné pro celý provoz MHD a informace o regionální a dálkové dopravě.
Silniční doprava

Dále městem procházejí silnice 1. třídy číslo I/20 České Budějovice - Písek - Nepomuk - Plzeň - Bečov nad Teplou - Karlovy Vary, I/26 Plzeň - Horšovský Týn - Domažlice - Folmava a I/27 Železná Ruda - Klatovy - Plzeň - Kralovice - Žatec - Most - Litvínov - Dubí.

Provoz ostatních dopravců je zanedbatelný.
Železniční doprava

Od této tratě se v Plzni odpojují železnice číslo 160 do Blatna u Jesenice a Žatce, 180 do Nýřan, Domažlic a Furth im Wald, 183 do Klatov a Železné Rudy a 190 přes Horažďovice do Českých Budějovic. Všechny jsou jednokolejné, tratě 183 v úseku do Klatov a 190 v celé délce jsou elektrifikované.
Po všech tratích jsou vedeny kromě vlaků osobních (zastávkových) také spěšné a rychlíky, takže žádná klasická místní dráha z Plzně nevychází.
Tarif MHD
Návštěvníkům Plzně usnadní cestování celodenní jízdenka za 70,- Kč, na které je při výdeji z automatu vyznačeno datum.
Uvedené ceny jízdného platí od 1. 1. 2011.
Nepřestupní jízdenky je možné zakoupit za zvýšenou cenu (30,- Kč) také u řidiče. Tato služba byla zavedena 1. 11. 2007 v autobusech. Vzhledem k jejímu hojnému využívání byla 1. 4. 2008 rozšířena na všechna vozidla dopravních podniků.

Pomocí Plzeňské karty je možno hradit také některé další služby, jejichž počet by se měl nadále rozšiřovat. Klasické papírové předplatní legitimace byly 1. ledna 2005 zrušeny.
Od 1. října 2007 mohou majitelé Plzeňské karty nabíjet předplatní kupony i peníze do elektronické peněženky pomocí tzv. "Samoobslužných zón". Tyto interaktivní terminály jsou umístěny na různých místech Plzně i v dalších vybraných obcích na území IDP. Kromě již zmíněné obsluhy Plzeňské karty umožňují i nákup vstupenek na kulturní akce distribuovaných projektem Plzeňská vstupenka a prohlížení vybraných internetových stránek (informace o městě, o dopravě...). Terminály vyrábí firma Mikroelektronika a.s. a jsou vybaveny dotykovým displejem, tiskárnou (pro tisk vstupenek) a terminálem pro platbu bankovní kartou (zároveň je možné platit elektronickou peněženkou Plzeňské karty). Terminál však nepřijímá mince ani bankovky.
Samoobslužné zóny byly zavedeny nejprve v pilotním provozu pěti samoobslužných zón od 1. října 2007. Během něj byly zjišťovány a postupně odstraňovány chyby a nedostatky systému. Jako hlavní problém se ukázala relativně složitá obsluha a komunikační problémy mezi systémovým serverem a bankou. Od 1. ledna byl navýšen počet zón na zatím konečných 25 kusů. Zároveň byl ukončen pilotní provoz a systém přešel do režimu běžného provozu. Bližší informace o tomto systému najdete na webových stránkách projektu Plzeňská karta.
O problematice zavádění přestupného tarifu v plzeňské MHD blíže pojednává samostatná stránka.

Veškerou železniční dopravu v IDP zajišťují České dráhy, na regionáních autobusových spojích se podílejí více dopravců, zmiňme alespoň ty nejzákladnější: ČSAD Autobusy Plzeň a.s., Probo Trans Beroun, spol. s r.o. a Autobusová doprava - Miroslav Hrouda s.r.o.. Autobusové regionální linky jsou označovány šestimístným číslem licence, železnice přebírají číslo trati podle jízdního řádu.
Zastávky a jízdní řády



Plzeň a aktivity SPVD
Problémy městské veřejné dopravy v Plzni a jejich řešení
Dočká se největší rozvojová zóna v Plzni kapacitního napojení na veřejnou dopravu?
Přestupní uzel u Hlavního nádraží v Plzni
Můžeme zkrátit přestupní vazby a odstranit zbytečné bariéry?
Obchodní centra a veřejná doprava
Vážíme si lidí, kteří přijedou na nákup jinak než autem?
Jaká je anabáze plzeňského odbavovacího systému? Slouží přestupné jízdné všem?
Můžeme jako zákazníci dosáhnout zlepšení služeb veřejné dopravy?
Možnosti rozvoje komunikační sítě bez ničení města
Slovanská třída a Náměstí Milady Horákové
Jak vyřešit dopravní rébus Slovan? Zůstane tramvaj po stranách ulice?
Severojižní průtah vs. Západní okruh
Řešení dopravy v centru města dynamitem? Kudy má vést státní silnice?
Pěší, cyklistika, bezpečnost a atraktivita veřejného prostoru
Je to s bariérami tak zlé? Co brání rozvoji veřejných prostranství?
Bezpečné a příjemné trasy pro pěší
Cítí se plzenští chodci bezpečně? Proč podporovat pěší dopravu?
Proč budovat cyklostezky? Kudy mají vést? Jak se žije cyklistům v Plzni?
Další
Aktuality z Plzně
Další články...
Podkategorie
-
autobusy
Kategorie autobusy automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
vyvoj
Kategorie vyvoj automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 16
-
fotorep
Kategorie fotorep automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 7
-
akce
Kategorie akce automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 31
-
extra
Kategorie extra automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 3
-
tramvaje
Kategorie tramvaje automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
vozy
Kategorie vozy automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 4
-
trolejbusy
Kategorie trolejbusy automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 2
-
Starší články
Közlekedési
- Počet článků:
- 1
-
akce spvd
- Počet článků:
- 1