Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

pardubice

Pardubice - oslavy 50 let trolejbusů

Ve dnech 6. a 7. 4. 2002 proběhly velkolepé oslavy padesátin trolejbusů ve městě perníku, v Pardubicích. Oslavy byly pojaty vskutku velkolepě, neb bylo možno v ulicích krajského města spatřit všechny provozuschopné typy trolejbusů, které se nacházejí na našem území. Vlastně úplně všechny typy ne. Chyběl typ 22 Tr, tedy léta letoucí toužebně očekávaný kloubový trolejbus, který se doposud vyskytuje jen v prototypové verzi, a dnes je provozován v Ústí nad Labem. Prý byly problémy drážní legislativy. Též zde chyběl tolik slibovaný stánek doposud jediného výrobce trolejbusů Škody Ostrov. Škoda. Třeba bychom se dozvěděli, zda-li vůbec vědí, že jako jeden z důvodů likvidace provozu v Kapfenbergu uváděl tamní dopravce neexistenci výrobce trolejbusů na evropském kontinentě.
Škoda 8Tr z Prahy s brněnským vlekem
ŠKoda 8Tr z Prahy s brněnským vlekem.
Foto Jan Šlehofer (6. 4. 2002)
Oslavy byly velice důstojné, a ukazovaly mimo jiné na to, jak trolejbusová doprava dokáže přilákat stovky lidí i z velké dálky. Byla to vskutku impozantní reklama krajského města, kterou potřebuje nejen město samo, ale i trolejbusy, které zde rozhodně nemají na růžích ustláno. Jako by si někteří jeho představitelé ani neuvědomovali, jakým způsobem se právě trolejbusy podílí na velkoměstském vzhledu Pardubic. Vždyť dnes takový legendární výrok zazněvší na jednom jednání pardubické radnice, že: "po teroristických útocích na Spojené státy je třeba přehodnotit náš vztah k trolejbusům jakožto velmi zranitelnému způsobu dopravy" patří spíš do říše humoru a recese, než na seriózní jednání lidí majících racionální přehled o tom, co jest elektrická trakce a jaké má výhody.
Brněnský SANOS, T11 rovněž z Brna a Škoda 17Tr z DP Ostrava
Brněnský SANOS, T11 rovněž z Brna a Škoda 17Tr z DP Ostrava.
Foto Jan Šlehofer (6. 4. 2002)
Historické i moderní trolejbusy brázdily celým městem pod vskutku perfektní pavučinou trolejového vedení, která u nás nemá obdoby. Některé trolejbusy však opustily trolejové vedení a jezdily do míst, kam už dráty nevedou, a nebo zatím stále ještě. Třeba jako na Dubinu, kam se urputně trať staví již několik let a díky nemnohým, avšak mocným odpůrcům trolejbusů je její skutečné dokončení stále v nedohlednu (dodatečná poznámka: první trolejbusy v pravidelném provozu vyjely na Dubinu na vybraných kurzech autobusové linky 13 v létě 2002, od září 2002 je linka 13 provozována výhradně v elektrické trakci a v dopravní špičce zajíždí na Dubinu i prodloužená linka číslo 5)
7Tr z technického muzea v Brně
7Tr z technického muzea v Brně.
Foto Jan Šlehofer (6. 4. 2002)
Jubilejní jízdenka k 50 letům
Jubilejní jízdenka k 50. výročí trolejbusů v Pardubicích.
 

Pardubice

První písemná zmínka o Pardubicích, městě na soutoku Labe a Chrudimky, pochází z roku 1295, kdy vzal papež Bonifác pod svou ochranu místní kostel sv. Bartoloměje s klášterem křížovnického řádu cyriaků. Městská práva získaly Pardubice roku 1340 zásluhou Arnošta z Pardubic, prvního pražského arcibiskupa a rádce císaře Karla IV. Arnošt dal později přestavět původní tvrz na blatný hrad. Po dobu husitských válek držel město husitský hejtman Viktorín z Kunštátu a Poděbrad, otec krále Jiřího z Poděbrad. Roku 1491 koupil pardubické panství moravský šlechtic Vilém z Pernštejna. Ten se pak pustil do pozdně gotické přestavby zdejšího vodního hradu, jeho synové pak pokračovali v přestavbě ve stylu renesančním. Vznikl tak historický unikát - přechod obranného vodního hradu na rozlehlý a pohodlný zámek. Po zhoubných požárech v letech 1507 a 1538 obnovili Pernštejnové celé město podle jednotného urbanistického slohu v renesančním stylu, vzniká celé historické městské jádro včetně jeho dominanty - Zelené brány, od roku 1964 městská památková rezervace.
Historické centrum a zámek v Pardubicích obklopený zámeckým parkem, v pozadí soutok Labe a Chrudimky
Historické centrum a zámek v Pardubicích obklopený zámeckým parkem, v pozadí soutok Labe a Chrudimky.
Letecký snímek (2000)
Pernštejnové, jeden z nejmocnějších a nejbohatších rodů vůbec, zde měli pak své hlavní sídlo až do roku 1560, kdy museli zadlužené panství prodat. Později se z Pardubic stalo oblíbené sídlo Habsburků. Třicetiletá válka jej však těžce postihla a předznamenala jeho úpadek.
Nový rozkvět nastal po vybudování železnice v roce 1845. Mezi válkami zde byl vybudován mohutný komplex chemických závodů Synthesia a Explosia, rozvíjel se strojírenský a elektrotechnický průmysl. Po druhé světové válce pak vznikly nové městské části Dukla, Polabiny a nedávno sídliště Dubina.
Pardubice jsou známé výrobou perníku už od počátku 20. století, kromě toho také pořádáním dostihů, nejznámější z nich - "Velká pardubická" - se zde pravidelně koná již od roku 1874.
Kunětická hora
Kunětická hora.
Oblíbeným výletním místem a dominantou celého kraje je třetihorní vyvřelina o výšce 82 metrů, Kunětická hora, nacházející se 7 km od Pardubic směrem na Hradec Králové. Svým návštěvníkům nabízí rozhled na průmyslovou rovinatou krajinu v okolí, ale i zajímavé kulturní a společenské akce zejména v letních měsících. Návštěvníci mohou k dopravě využít autobusovou linku číslo 16, která několikrát denně zajíždí až na parkoviště pod hradem.

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam