Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

praha

Úvahy nad nehodou na Karlově náměstí

Je ráno 16. března 2005. Středa. Půlka pracovního týdne. Na hodinkách je něco před půl sedmou a většina Pražanů pomalu vstává do práce. Ranní špička je těsně před svým začátkem. Dnes ale vše rozhodně neproběhne tak, jak má. Krátce po půl sedmé se začnou městem šířit zprávy o vážné nehodě tramvaje linky 22 v centru na Karlově náměstí. Co se vlastně stalo? Jedna z 21 souprav, které ve špičce obsluhují tuto linku, měla namířeno na Bílou Horu. Na Karlově náměstí ještě odbavila cestující a zabočila vpravo k Národní třídě. A vtom se to stalo. Zadní vůz soupravy vykolejil a vybočil do protisměru, kde je bohužel dosti frekventovaná zastávka. Náraz nepřežili dva lidé, další byli zraněni. Tramvajová doprava byla v oblasti na několik hodin ochromena, ale ve srovnání s dvěma zmařenými životy je to to nejmenší, co nehoda způsobila.
Tato ranní tragédie samozřejmě vmžiku naplnila všechny sdělovací prostředky. Reportéři televizních stanic a fotografové z novin snímali vykolejenou tramvaj, zničenou zastávku a zraněné. Všichni se začali ptát: Jak se to mohlo stát? Byly připomínány tragické nehody na Špejcharu z roku 1982 (tramvaj jedoucí ze Sparty na Hradčanskou zde ve vysoké rychlosti vykolejila na výhybce postavené vlevo do smyčky, převrátila se na bok a ještě se střetla s protijedoucím autem) nebo v Ústí nad Labem z roku 1947, kde se vykolejená tramvaj střetla s jinou. Po několika dnech se začaly objevovat první závěry: tramvaj jela pravděpodobně příliš rychle. Ačkoli bylo jedním dechem dodáváno, že se jedná o v podstatě předběžné závěry a šetření bude nadále pokračovat, někteří "odborníci" z denního tisku měli rázem jasno. A tak se stránky našich deníků začaly plnit nejen snímky z místa neštěstí, ale i titulky typu "Řidič jel příliš rychle" apod. Ihned se začalo spekulovat, kolik že let vězení u soudu asi dostane... To, že daný řidič jezdil s tramvajemi 13 let a až do osudného březnového rána neměl jedinou zaviněnou nehodu, už zmínil málokdo.
Závěrem března si ale jeden pražský deník, který krátce předtím přešel na poněkud jiný design a koncepci svých článků nápadně připomínající bulvár (a ještě se tím chlubil) dovolil něco, co novináře z konkurenčních periodik do té doby nenapadlo. Na úvodní stránce byla fotografie onoho řidiče (sice trochu rozmazaná, ale přece jen celkem zřetelná), jak se snaží před aktivními reportéry zavřít branku svého domu s akčními titulky typu "TRAMVAJ SMRTI - TO JE ŘIDIČ". Pochopitelně nechybělo jméno obce, kde onen muž bydlí a i jiné perličky, např.: Přestože ve vesnických tamtamech není tragédie hlavní zprávou, obyvatelé dobře vědí, s kým žijí.(...) Mezi štamgasty (myšleno v místní hospodě - poznámka autora) řidič rozhodně nepatřil. "To se může zdát jako dobře, ale říká se, že kdo nepije veřejně, pije doma," významně povytáhl obočí muž u vesnického konzumu. Není nad "zasvěcené" názory "odborníků"...
Účelem tohoto článku není najít příčinu oné tragédie nebo se někoho zastávat nebo zpochybňovat utrpení pozůstalých, raněných a jejich příbuzných, ale poukázat na několik zvláštních věcí. Ačkoli šetření oné nehody stále pokračuje a objevují se i názory, že k ní mohly přispět i jiné okolnosti, než je uváděno, reportéři některých "seriózních" deníků mají jasno už teď, předem vynášejí soudy a neštítí se člověka, který je po oné události psychicky zcela jistě na dně, rušit přímo před jeho domem pod lacinou záminkou, že jednají v zájmu svých čtenářů bažících po senzaci. Je opravdu poněkud zvláštní, že když parta dětí vezme na starou paní nůžky a pro pár korun ji surově a promyšleně zabije, nikdo nesmí znát kvůli jakémusi zákonu jejich totožnost, aby byly chráněny. Při takovéto události se ale nikdo nebojí pátrat po totožnosti řidiče a ještě na něj shánět "klepy". Je patrně cosi shnilého v právu českém...
I tento případ ukazuje, že pověst oprsklých lovců senzací za každou cenu jistým novinářům nikdo neodpáře. Je otázkou, o čem by tito lidé psali, kdyby se neděly dopravní nehody a kdybychom neměli různé známé celebrity, které se čas od času o nějaký skandálek postarají. Ale buďme spravedliví - tato nabídka by nebyla, kdyby nebyla poptávka. Dokud bude některé naše spoluobčany na dopravních nehodách zajímat jenom to, kolik lidí při nich zemřelo, kolik vyteklo litrů krve a jak zdrceně že se cítí řidič, který byl zrovna na místě, případně se budou starat o to, kdo, kdy, kde a s kým, těžko se něco změní.
MF Dnes, regionální příloha Praha, 30.7.2005
ČTK


Praha - Státní zástupce obžaloval řidiče tramvaje, která v březnu vykolejila na pražském Karlově náměstí a zabila dva lidi. Je obžalován pro trestný čin obecného ohrožení. Řidiči tramvaje u soudu hrozí tři roky až deset let vězení a zákaz činnosti. Podle obžaloby zavinil tragickou nehodu tím, že jel dvakrát rychleji, než podle předpisů směl. Při nehodě dva lidé zemřeli a tři utrpěli zranění, dva z nich těžká. Policie opírá obvinění řidiče o výslechy svědků, ale klíčové jsou hlavně znalecké posudky. První z nich potvrdil zjištění Drážní inspekce o tom, že technický stav tramvaje i kolejí byl v pořádku. Druhý soudní znalec uvedl, že nehodu zavinila vysoká rychlost soupravy. Podle drážních inspektorů jela při vykolejení rychlostí 32,1 kilometru v hodině, ačkoli je v osudném místě povolena maximální rychlost 15 kilometrů v hodině.
Řidič tramvaje nakonec odešel ze soudní síně s trestem čtyř let odnětí svobody a zákazem řízení...

Výstava SPVD na Ministerstvu životního prostředí

Od 13.3. do 18.4.2003 probíhala v Praze na Ministerstvu životního prostředí (Vršovická 65, Praha 10, 4. patro) výstava Společnosti pro veřejnou dopravu. Ing. Jiří Kohout, organizátor výstavy a předseda Společnosti pro veřejnou dopravu o této výstavě řekl: "Podle prvních ohlasů naše výstava úředníky a návštěvníky ministerstva zaujala. Na informačních panelech totiž představujeme nejen problémy pražské hromadné dopravy, o kterých se mluví hodně, ale pozornost zaměřujeme i na ostatní města - hlavně Plzeň, Hradec Králové a Mariánské Lázně."
"Nechceme jen kritizovat nedostatky. Naším cílem je inspirovat úředníky samospráv i ministerstva tím, co se podařilo a co funguje. Například to jsou nová řešení bezbariérových a bezpečných zastávek, různé formy omezení automobilové dopravy, z Žiliny jsme přivezli ukázku vynikajícího napojení obchodního centra na městskou dopravu. Vyzdvihujeme i to, že ve velkých českých městech máme velice kvalitní systémy hromadné dopravy, životnímu prostředí šetrné tramvaje a trolejbusy, které nám mnoho evropských měst může jen závidět," doplňuje Jiří Kohout.
Ve čtvrtém patře nainstalovali své informační panely členové občanského sdružení Společnost pro veřejnou dopravu z Plzně, Mariánských Lázní, Prahy a Hradce Králové. V přízemí u vrátnice byl základní informační panel o činnosti sdružení a o nejmenším českém trolejbusovém provozu v Mariánských Lázních.
Budova Ministerstva životního prostředí v Praze - Vršovicích.
Budova Ministerstva životního prostředí v Praze - Vršovicích.
Zdroj: webové stránky MŽP
Tématicky podobná výstava, ale s částečně obměněnými panely, se uskutečnila ještě zhruba o rok později, v dubnu 2004, v budově Ministerstva dopravy a spojů ČR.
!-- -->

Doprava do Bohnic

MF Dnes, regionální příloha Praha, 17.10.2003
Damir Holas, Společnost pro veřejnou dopravu


Dopravní obsluhu Bohnic je do budoucna třeba řešit, protože představa, že provoz bude donekonečna zajišťován autobusy, je nereálná. Prodloužení metra na Ládví Bohnicím pomůže jen zčásti - dojde jen ke zkrácení cesty k jeho nejbližší stanici. Kvalitní návaznou dopravu jsou schopny zajistit jen tramvaje, neboť autobusy už teď kapacitně nestačí. I ten nejmodernější autobus s motorem splňujícím přísné emisní limity EURO je cestujícím k ničemu, pokud se v něm musí tlačit (nebo pokud se do něj kvůli tlačenici ani nedostanou). Tramvaj je proto optimální řešení, které může přispět ke zvýšení kvality přepravy i rozvoji dané oblasti. (Poznámka: Vyšlo redakčně zkráceno o poslední dvě věty.)
Cestující na konečné Sídliště Bohnice čekají na linku 200 směr Nádraží Holešovice v únoru 2002. Od té doby sice dorazilo metro do Kobylis, ale tramvaj do Bohnic je stále kdesi v mlhách...
Cestující na konečné Sídliště Bohnice čekají na linku 200 směr Nádraží Holešovice. Metro už dnes sice jezdí do Kobylis, ale tramvaj do Bohnic je stále kdesi v mlhách...
Foto Damir Holas (únor 2002)

Další články...

  1. Aktivity SPVD v Praze

Podkategorie

  • statistika
    Kategorie statistika automaticky dodana pri importu clanku
    Počet článků:
    1
  • zajimavosti

    Kategorie zajimavosti automaticky dodana pri importu clanku

    Počet článků:
    28
  • mestskadoprava
    Kategorie mestskadoprava automaticky dodana pri importu clanku
    Počet článků:
    23
  • zeleznice

    Kategorie zeleznice automaticky dodana pri importu clanku

    Počet článků:
    1
  • Pražské trolejbusy
    Počet článků:
    0

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam