praha
Výstava SPVD v Praze (17. 9. 2006)

Smetanovo nábřeží je obvykle poměrně rušnou tepnou individuální dopravy, ale v neděli 17. 9. 2006 tomu tak nebylo. Tato ranní idylka sice nevydržela věčně, ale tentokrát se ruch v části dne obešel bez aut.
Foto Damir Holas (17. 9. 2006)
V září 2006 se v Praze uskutečnila akce "Zažít město jinak", která si dala za cíl ukázat Pražanům, jak lze oživit centrum Prahy a jaké formy dopravy jsou k městu šetrné. O víkendu 16. a 17. 9. 2006 tak bylo uzavřeno Smetanovo nábřeží v centru české metropole, aby se tu mohly konat videoprojekce, happeningy či programy pro děti. V neděli 17. 9. se v době od 10 do 16 hodin připojila se svou výstavkou i Společnost pro veřejnou dopravu.

Začátkem září probíhaly poslední přípravy na výstavku. Na snímku je jeden ze čtyř panelů věnující se historii pražské MHD. Zbývá dolepit poslední fotografii, logo a název našeho sdružení a v neposlední řadě informace, že historické snímky vznikly přefocením z knihy Historie MHD v Praze z roku 2000. Na žlutém listu papíru čekají na vystřižení nadpisy zbývajících panelů.
Foto Damir Holas (4. 9. 2006)
SPVD připravila celkem čtyři panely s následujícími tématy:
- 1. Historie MHD v Praze
- 2. Preference MHD v Praze
- 3. Železnice v Praze a okolí
- 4. Integrace veřejné dopravy v Praze a okolí

Panel o preferenci pražské MHD v již kompletním stavu.
Foto Damir Holas (7. 9. 2006)
Den D tedy nastal v neděli 17. 9. ráno. Veškeré potřebné věci byly na nábřeží dopraveny tramvají. Původně měla být výstavka umístěna na křižovatce Smetanovo nábřeží x Betlémská, ale nakonec byla přesunuta na chodník před zastávkou tramvaje "Národní divadlo" (pro linky č. 17 a 18, směr Staroměstská). Po desáté hodině, když už i poslední panel visel díky provázku a izolepě na svém stojanu, se k výstavce začali trousit první zvědaví návštěvníci.

Nesmělé začátky... První návštěvníci výstavy SPVD po desáté hodině dopolední.
Foto Eva Novodvorská (17. 9. 2006)

Odpoledne bylo taky živo...
Foto Damir Holas (17. 9. 2006)
Podle našeho pozorování se největšímu zájmu těšily panely o historii a železnici. Mnozí návštěvníci různých věkových kategorií se se zájmem zastavovali u fotografie trolejbusu, mnozí i snili o tom, jaké by to bylo, kdyby v Praze ještě jezdily... Jiní si zase postěžovali nad bídným osudem překrásného nádraží na Vyšehradě, kde už vlaky mnoho let nezastavují a jeho budova chátrá. Sem tam přišla na přetřes i otázka dopravy na Praze 6, kde se myšlenka modernizace železniční tratě do Kladna střetává s návrhem na prodloužení metra A k ruzyňskému letišti.

Opravdová pohoda... Cestující z tramvaje mohou vystupit bez toho, že by museli při chůzi z ostrůvku na chodník dávat pozor na auta. Zcela vpravo panely SPVD.
Foto Damir Holas (17. 9. 2006)
Celá akce ale ukázala i jinou věc: ačkoli bylo nábřeží plné lidí, tramvajový provoz nikterak nekolaboval a spolu s pěší dopravou tu koexistoval v takřka idylické symbióze. I to je velmi zajímavý signál a argument využitelný např. při možných diskusích o návratu tramvají do centrální oblasti Prahy.

Ne ne, tohle není demonstrace :-) A i když to tak možná na první pohled nevypadá, tramvajový provoz fungoval bez omezení.
Foto Damir Holas (17. 9. 2006)
Nesporným pozitivem bylo tentokrát i to, že nevyšly chmurné předpovědi počasí, které slibovaly oblačno s občasnými dešťovými přeháňkami. Ráno sice bylo trochu chladno, ale přes den se počasí opravdu zlepšilo a odpoledne bylo takřka letní. Obavy z toho, aby akci nerušil déšť, se tak naštěstí nevyplnily.
Tato výstava byla pro SPVD důležitá v tom, že se v podstatě jednalo o první veřejnou akci našeho sdružení v hlavním městě. Pro celou naši dvoučlennou "smíšenou posádku" to byla opravdu úžasná zkušenost, která za to určitě stála. No a na závěr ještě musíme poděkovat paní Petře Kolínské z iniciativy Auto*Mat, které naše Společnost vděčí za to, že se výstavka na Smetanově nábřeží mohla uskutečnit.
A co napsal denní tisk?
Na to se podíváme na úplný závěr našeho článku...
MF Dnes, regionální příloha Praha, 18. 9. 2006
Robert Oppelt
Nábřeží patřilo chodcům
Staré Město - Lavičky na silnici, stánky s pivem a kávou, lidé s piknikovými koši a pouliční umělci nahradili o víkendu na Smetanově nábřeží všudypřítomná auta. Uzavírkou nábřeží a okolních ulic se magistrát připojil k Evropskému týdnu mobility, který má propagovat dopravu šetrnou k životnímu prostředí. Tato část metropole se tak během víkendových dní změnili na velkou pěší zónu. To potěšilo stovky Pražanů, kteří využili krásného víkendového počasí k procházce či posezení s výhledem přes řeku na Petřín a panoráma Pražského hradu a Malé Strany. „Udělali jsme si s manželkou příjemnou procházku,“ řekl Jan Ctirádek, host z jedné z kavárniček. „Mohlo by to tu takhle vypadat každý víkend, ne jen jednou do roka. Město by navíc získalo krásné místo pro pořádání nejrůznějších akcí,“ dodává. Pozitivně hodnotí akci i strážníci, kteří hlídkovali u jedné z uzavřených ulic. „Zpočátku to některé motoristy překvapovalo, ale podle jejich reakcí myslím, že to přijali dobře,“ vysvětluje městský strážník Josef Šagát. „Mohlo by to být denně,“ doplňuje ho jeho kolega Jan Hlbočan. Nejvíce tak uzavřené nábřeží ztížilo život pražským taxikářům, kteří do hotelů v centru vozí turisty. „Podobné uzávěrky vždycky trochu zkomplikují dopravu, ale konají se třikrát čtyřikrát do roka, tak už jsme si zvykli,“ popisuje situaci Patrik Altman z Dimo taxi. Týden akcí, které mají podpořit šetrnou dopravu, bude v Praze pokračovat až do pátku. Dnešek bude věnován železnici. Na nádraží Holešovice se lidé budou moci po celý den seznámit s budoucností železniční dopravy, nejvýznamnějšími dopravními stavbami nebo se zdarma svézt novou soupravou příměstské dráhy.
Robert Oppelt
Nábřeží patřilo chodcům
Staré Město - Lavičky na silnici, stánky s pivem a kávou, lidé s piknikovými koši a pouliční umělci nahradili o víkendu na Smetanově nábřeží všudypřítomná auta. Uzavírkou nábřeží a okolních ulic se magistrát připojil k Evropskému týdnu mobility, který má propagovat dopravu šetrnou k životnímu prostředí. Tato část metropole se tak během víkendových dní změnili na velkou pěší zónu. To potěšilo stovky Pražanů, kteří využili krásného víkendového počasí k procházce či posezení s výhledem přes řeku na Petřín a panoráma Pražského hradu a Malé Strany. „Udělali jsme si s manželkou příjemnou procházku,“ řekl Jan Ctirádek, host z jedné z kavárniček. „Mohlo by to tu takhle vypadat každý víkend, ne jen jednou do roka. Město by navíc získalo krásné místo pro pořádání nejrůznějších akcí,“ dodává. Pozitivně hodnotí akci i strážníci, kteří hlídkovali u jedné z uzavřených ulic. „Zpočátku to některé motoristy překvapovalo, ale podle jejich reakcí myslím, že to přijali dobře,“ vysvětluje městský strážník Josef Šagát. „Mohlo by to být denně,“ doplňuje ho jeho kolega Jan Hlbočan. Nejvíce tak uzavřené nábřeží ztížilo život pražským taxikářům, kteří do hotelů v centru vozí turisty. „Podobné uzávěrky vždycky trochu zkomplikují dopravu, ale konají se třikrát čtyřikrát do roka, tak už jsme si zvykli,“ popisuje situaci Patrik Altman z Dimo taxi. Týden akcí, které mají podpořit šetrnou dopravu, bude v Praze pokračovat až do pátku. Dnešek bude věnován železnici. Na nádraží Holešovice se lidé budou moci po celý den seznámit s budoucností železniční dopravy, nejvýznamnějšími dopravními stavbami nebo se zdarma svézt novou soupravou příměstské dráhy.
MF Dnes, regionální příloha Praha, 18. 9. 2006
row
Pražané si s chutí užívali víkend bez automobilů
Praha - Cyklista na kole míjející bosou dívku s hrnkem kávy. Obrázek, který je běžný v parku, byl o uplynulém víkendu k vidění v centru města, kde většinou stojí kolony aut. Na sobotu a neděli magistrát uzavřel v rámci Týdne mobility pro auta Smetanovo nábřeží a pěkné počasí pak přilákalo na netradiční procházku stovky Pražanů. Mnozí z nich i poseděli na lavičkách nebo posvačili na místech, kudy jindy spěchají auty do práce či za zábavou. Velkému zájmu Pražanů se těšily i další akce, například návštěvní den v depu Hostivař. „Podle odhadů ho navštívilo deset tisíc lidí,“ řekl radní Radovan Šteiner, který má dopravu v metropoli na starosti. Pražané si zde mohli například prohlédnout kromě depa metra i opravnu tramvají či autobusů.
row
Pražané si s chutí užívali víkend bez automobilů
Praha - Cyklista na kole míjející bosou dívku s hrnkem kávy. Obrázek, který je běžný v parku, byl o uplynulém víkendu k vidění v centru města, kde většinou stojí kolony aut. Na sobotu a neděli magistrát uzavřel v rámci Týdne mobility pro auta Smetanovo nábřeží a pěkné počasí pak přilákalo na netradiční procházku stovky Pražanů. Mnozí z nich i poseděli na lavičkách nebo posvačili na místech, kudy jindy spěchají auty do práce či za zábavou. Velkému zájmu Pražanů se těšily i další akce, například návštěvní den v depu Hostivař. „Podle odhadů ho navštívilo deset tisíc lidí,“ řekl radní Radovan Šteiner, který má dopravu v metropoli na starosti. Pražané si zde mohli například prohlédnout kromě depa metra i opravnu tramvají či autobusů.
!-- -->
Tramvaje v centru Prahy
Postupná výstavba metra v centrální oblasti města, kterou můžeme vymezit roky 1974 - 1985 (v této době vznikly první provozní úseky všech tří tras, které obsluhují centrální oblast Prahy, další prodlužování se již děly na jejích okrajích), přinesla i jisté negativní jevy. Tehdejší plánovači nedokázali přenést přes srdce případné souběhy s povrchovou dopravou a tak byla poněkud "pročištěna" tramvajová síť. Pražané se s tímto dopravním prostředkem rozloučili např. v ulici Na příkopě či na Václavském náměstí (od Můstku k Muzeu). Čas ale ukázal, že to nebyl dobrý krok. Metro je výhodné pro rychlé cestování z centra do okrajových oblastí, ale nemůžeme po něm chtít, aby ještě zvládlo místní obsluhu centra, na to zkrátka není stavěné. Ono sestupovat po schodech kamsi do hlubin na nástupiště, popojet jednu stanici a zase se "škrábat" nahoru není pro cestující to pravé ořechové. Právě tady mohl být velký význam oněch zrušených tramvajových tratí...

Takový pohled na Václavské náměstí je již dlouho minulostí...
Pohlednice, sbírka Damir Holas
Tomuto tématu se v několika článcích na stranách denního tisku věnovali i členové Společnosti pro veřejnou dopravu:
MF Dnes, regionální příloha Praha, 4.7.2003
Damir Holas, Společnost pro veřejnou dopravu
Dne 13.6.2003 jsme si v MF DNES mohli přečíst o plánu obnovy tramvajové trati mezi Václavským náměstím a Národním muzeem, která byla zrušena kvůli výstavbě metra roku 1980. S výstavbou této tratě lze jen souhlasit, neboť léta ukázala, že nedostatečnou obsluhu centra na kratší vzdálenosti neumí metro zajistit a je třeba ji řešit jinak. Proto je jisté, že návrat tramvají do této lokality je žádoucí - zvýší se i manipulační možnosti tramvajové sítě v případě nutnosti nouzových odklonů či výluk. Řada měst na západ od nás postupuje obdobně - do center se vrací povrchová doprava a často koexistuje i s dopravou pěší na společných pěších zónách. Doufejme, že se k těmto vyspělým městům jednou přidá i to naše. Bude to jedině dobře.
Damir Holas, Společnost pro veřejnou dopravu
Dne 13.6.2003 jsme si v MF DNES mohli přečíst o plánu obnovy tramvajové trati mezi Václavským náměstím a Národním muzeem, která byla zrušena kvůli výstavbě metra roku 1980. S výstavbou této tratě lze jen souhlasit, neboť léta ukázala, že nedostatečnou obsluhu centra na kratší vzdálenosti neumí metro zajistit a je třeba ji řešit jinak. Proto je jisté, že návrat tramvají do této lokality je žádoucí - zvýší se i manipulační možnosti tramvajové sítě v případě nutnosti nouzových odklonů či výluk. Řada měst na západ od nás postupuje obdobně - do center se vrací povrchová doprava a často koexistuje i s dopravou pěší na společných pěších zónách. Doufejme, že se k těmto vyspělým městům jednou přidá i to naše. Bude to jedině dobře.
MF Dnes, regionální příloha Praha, 5.8.2004
Miroslav Klas, Plzeň
K probíhající pražské diskusi nad vhodností návratu tramvají na Václavské náměstí dovolte jeden názor od plzeňského přespolního. Myslím, že tramvaje na Václavské náměstí patří, jako tam patřily vždycky. Jejich návratu v rozumné míře bych se neobával, moderní konstrukce tratí zaručuje nízkou úroveň hluku a otřesů. Také klasický design červené "tétrojky" patří k pražskému "geniu loci" stejně, jako panoráma Hradu s Karlovým mostem. Pražské centrum není dobře dostupné veřejnou dopravou a ne každý je nadšen lezením do "krtka". Moderní učebnice architektury tramvaje dokonce doporučují na pěší zóny jako vhodný dopravní prostředek a výrazný městotvorný prvek. Stačí si zajet například do Strasbourgu, Plavna či Chorzówa, kde jsou jedny z mnoha pěkných příkladů, že tramvaje na pěší zóny v historickém jádru města patří a že pěším i obchodu nijak nepřekáží. Také argument odpůrců tramvají o nepěkném vzhledu trolejového vedení je čistě osobně emocionální. I trolejové vedení se nechá udělat s citem pro místní podmínky, na druhou stranu, přiznejme si, ono je na současném Václavském náměstí ještě něco ke zkažení?
Miroslav Klas, Plzeň
K probíhající pražské diskusi nad vhodností návratu tramvají na Václavské náměstí dovolte jeden názor od plzeňského přespolního. Myslím, že tramvaje na Václavské náměstí patří, jako tam patřily vždycky. Jejich návratu v rozumné míře bych se neobával, moderní konstrukce tratí zaručuje nízkou úroveň hluku a otřesů. Také klasický design červené "tétrojky" patří k pražskému "geniu loci" stejně, jako panoráma Hradu s Karlovým mostem. Pražské centrum není dobře dostupné veřejnou dopravou a ne každý je nadšen lezením do "krtka". Moderní učebnice architektury tramvaje dokonce doporučují na pěší zóny jako vhodný dopravní prostředek a výrazný městotvorný prvek. Stačí si zajet například do Strasbourgu, Plavna či Chorzówa, kde jsou jedny z mnoha pěkných příkladů, že tramvaje na pěší zóny v historickém jádru města patří a že pěším i obchodu nijak nepřekáží. Také argument odpůrců tramvají o nepěkném vzhledu trolejového vedení je čistě osobně emocionální. I trolejové vedení se nechá udělat s citem pro místní podmínky, na druhou stranu, přiznejme si, ono je na současném Václavském náměstí ještě něco ke zkažení?
Co bude dál? Jasné je jen jedno - s Václavským náměstím se do budoucna každopádně bude něco dělat, protože současný stav je nevyhovující a do dalších let nepřípustný. Velké změny celého prostranství jsou jistě dobrou možností, jak zde obnovit i tramvajovou dopravu. Věřme, že Praha se zbaví tohoto nedobrého dědictví z minulosti a vrátí svým obyvatelům i návštěvníkům kvalitní povrchovou obslužnost svého centra.
Podkategorie
-
statistika
Kategorie statistika automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
zajimavosti
Kategorie zajimavosti automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 28
-
mestskadoprava
Kategorie mestskadoprava automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 23
-
zeleznice
Kategorie zeleznice automaticky dodana pri importu clanku
- Počet článků:
- 1
-
Pražské trolejbusy
- Počet článků:
- 0