Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

zajimavosti

Souboj IAD a MHD v Praze 3:0

V létě 2004 probíhal v pražských ulicích jakýsi neoficiální souboj dvou druhů dopravy: individuální a městské. A i když nerachotily zbraně a netekla krev, bylo to zajímavé. Co že se vlastně dělo? Od 7. července 2004 do 3. srpna 2004 se opravovala vozovka v Sokolovské ulici mezi Palmovkou a Invalidovnou ve směru do města. Říkáte si, že se to tramvají netýká? Jistě, ale při místním šetření, bylo zjištěno, že nákladní automobily jedoucí do centra po kolejích se nevyhnou tramvaji jedoucí z města. Po zvážení možných variant
  • zákaz IAD pro jízdu do města (resp. vozidel se šířkou nad 2,2 m)
  • zákaz jízdy tram z města
  • ukončení tram ve směru z města v zastávce Invalidovna
byla vybrána ta poslední varianta doplněná zákazem vjezdu vozidel nad 3,5 tuny ve směru do města (že by lehčí vozidla nemohla být široká více než 2,2 m?). Tramvajová linka 8 byla odkloněna přes Holešovice, "dvacetčtyřka" byla ve směru z města ukončena na přejezdu před zastávkou Invalidovna (dokonce tu byly zřízeny dvě výstupní zastávky!). V úseku Invalidovna-Palmovka nejezdilo nic s výjimkou metra a v úseku Palmovka-Sídliště Ďáblice zůstaly jen ostatní linky z počátku bez jakéhokoli posílení. Od 30. července byla v pracovní dny v celé trase posílena linka 25 (Vozovna Kobylisy-Kobylisy-Palmovka-Holešovice-Bílá Hora) přidáním druhého vozu. A autíčka - ta se bez velkého omezení dočkala náhrady dlažebních kostek za živičný povrch.
Úvrať na Invalidovně.
Úvrať na Invalidovně.
Foto Tomáš Mykl (27.7.2004)
Se zahájením prázdninového provozu byla zahájena výluka tramvajové dopravy v úseku Výtoň-Dvorce bez vyloučení IAD. Pro ztíženou průjezdnost uvedené oblasti individuální dopravou bylo rozhodnuto ukončit výluku ještě před koncem prázdnin a cestujícím MHD způsobit zmatky mimořádnou změnou linkového vedení. A tak nám opět vyhrála autíčka.
Druhou výlukou zahájenou se začátkem prázdnin byla oprava Chotkovy ulice. Při ní došlo k opravě tramvajové trati a betonové zdi, na které je položena silnice. Ačkoli se původně předpokládalo, že po ukončení opravy kolejí se tu nejprve objeví tramvaje a teprve 1-2 měsíce poté automobily, ale nakonec to dopadlo tak, že auta jezdila po tramvajovém tělese a náležitě MHD zdržovala...
Rekonstruovaná Chotkova ulice na Klárově.
Rekonstruovaná Chotkova ulice na Klárově.
Foto Marek Kasprowicz (léto 2004)
Sečtu-li to vše dohromady, pak se na mne nezlobte, ale MHD je socka, která s IAD prohrála 3:0. Je to opravdu nutné? Nebo to šlo i jinak?
Rekonstruovaná trať na Výtoni.
Rekonstruovaná trať na Výtoni.
Foto Tomáš Mykl (28.8.2004)

 

Zajímavosti z pražské veřejné dopravy

Podívejte se spolu s námi na perličky z pražské veřejné dopravy. Na této stránce najdete směsici nejrůznějších zajímavostí, občas se pobavíte, někde budete kroutit hlavou a nebudete věřit, že je něco takového možné.
Zvláštní linková orientace.
Autobus ev. č. 6143 jako operativní záloha na Dejvické směřoval do poněkud zvláštního cíle.
Foto Ondřej Fábera (31. 10. 2004)
Stanice metra Florenc.
Interiér stanice pražského metra Florenc na lince B při rekonstrukčních pracích po srpnových povodních.
Foto SPVD (2. 12. 2002)
Konečná zastávka, prosíme vystupte...
Konečná zastávka, prosíme vystupte...
Archiv V. Borek (sbírka Damir Holas)
V Praze lze občas potkat tramvaje převážející cestující navzdory tomu, že nejsou na pravidelné lince. V létě 2007 probíhala reklamní akce, při které po část týdne brázdil tramvajové tratě speciálně upravený vůz, v jehož interiéru se nacházel výčep s vychlazenou Kofolou. Jízdné bylo zdarma a kromě pestrého nátěru bylo možno tramvaj zdaleka identidfikovat podle hlasité hudby pouštěné z reproduktorů. Na snímku je vůz zachycen v poslední den provozu při příjezdu do zastávky Anděl.
V Praze lze občas potkat tramvaje převážející cestující navzdory tomu, že nejsou na pravidelné lince. V létě 2007 probíhala reklamní akce, při které po část týdne brázdil tramvajové tratě speciálně upravený vůz, v jehož interiéru se nacházel výčep s vychlazenou Kofolou. Jízdné bylo zdarma a kromě pestrého nátěru bylo možno tramvaj zdaleka identidfikovat podle hlasité hudby pouštěné z reproduktorů. Na snímku je vůz zachycen v poslední den provozu při příjezdu do zastávky Anděl.
Foto Damir Holas (17. 8. 2007)
S úpravou označníku výstupní zastávky linky 291 na náměstí I. P. Pavlova si pohrál neznámý vtipálek :-)
S úpravou označníku výstupní zastávky linky 291 na náměstí I. P. Pavlova si pohrál neznámý vtipálek :-)
Foto Damir Holas (4. 7. 2007)
 

Další zajímavosti v Praze:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Svatební tramvaj

Svatební tramvaj - to možná nebude každému připadat jako úplný nesmysl, tu a tam se i dnes nějaká objeví. Ovšem dnes je pro to zcela jiný důvod, než za války. Po útoku německé armády na SSSR bylo třeba velmi mnoho benzínu pro vojenskou techniku (tanky jezdily na benzín, k velké radosti partyzánů, kteří je uměli chytře zapálit) a tak se ho do soukromého sektoru dostalo čím dál méně. Situace se dále zhoršila po otevření druhé fronty v Normandii, Spojenci nestáli o to, aby tam nákladní vozy dovezly vojáky (železnice byla rozbombardovaná) a aby tam mohly operovat německé tanky. Proto bylo rozhodnuto zahájit „Bitvu o benzín“. Britský letecký maršál Arthur Harris (zvaný bombarďák) se jí zhostil dokonale, během krátké doby ležely všechny rafinerie, sklady benzínu, a těžní věže v troskách. Německá armáda se zastavila. Nikdy předtím neměl vojenský průmysl takovou produkci, ale nebylo jak a čím dopravit materiál tam, kde byl potřeba. V této bitvě byla také velmi citelně postižena i města u nás – Záluží u Mostu a Ústí nad Labem, tam se vyráběl benzín rafinováním uhlí. Ústí nad Labem bylo tak hodně poškozené, že je to dodnes vidět, zmizely celé bloky domů, a centrum bylo téměř srovnáno se zemí. Viditelná památka na tento nálet je nahnutá věž kostela, jejíž náklon je prý druhý největší po známé věži v Pise. Po této akci se nedostával benzín již nikde, a byla téměř zastavena i veškerá autobusová doprava. V této době se začalo velmi dařit trolejbusům, na územích ovládaným Německem jich do konce války, a krátce po ní vzniklo mnoho. Automobily osobní i nákladní a autobusy, bývaly rekonstruovány na pohon dřevoplynem, byly na ně montovány nevzhledné generátory, a jakkoli může vypadat, že to byl dobrý nápad, tak se v praxi ukázalo tak mnoho problémů, že jakmile skončila válka, byl tento pohon okamžitě zavržen. Velký problém byl v zimních měsících se startem, generátor se musel roztápět dlouho před jízdou, vozy špatně naskakovaly, výkon byl slabý. Ale nyní – kdo ví kam budou šplhat ceny benzínu, představte si jezdit Favoritem na dříví. (Nebo Citybus na dřevoplyn). Svatební konvoj s chrchlajícími a dýmajícími auty byl asi pro společnost na snímku natolik odstrašující představou, že toto řešení muselo být přímo ideální. Vzhledem k velkému počtu odstavných kolejí bylo možno dokonce tramvaj i „zaparkovat“ po dobu obřadu, a poté opět pokračovat. Ve dvacátých letech byla odstavná kolej přímo před Staroměstskou radnicí, ovšem za války již neexistovala.
Svatební tramvaj odváží svatebčany od fotografa.
Svatební tramvaj odváží svatebčany od fotografa.
Archiv Jiřího Hertla
Tramvaj na snímku byla vyrobena v roce 1939 již v pravosměrném provedení, nemusela se tedy rekonstruovat. Vyrobila jí Ringhofferova továrna na Smíchově v sérii stejných vozů 3019-3043. Elektrickou výzbroj pro tuto řadu dodaly firmy ČKD a Škoda. Tento vůz pak sloužil až do roku 1966, kdy byl vyřazen.
Pózování svatebčanů fotografovi přímo v tramvaji.
Pózování svatebčanů fotografovi přímo v tramvaji.
Archiv Jiřího Hertla
Před výjezdem za prací.
Před výjezdem za prací.
Archiv Jiřího Hertla

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam