Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

chomutov

Chomutov - 75 let autobusové dopravy na Chomutovsku

Ve dnech 26-28.9.2002 proběhly v Chomutově oslavy 75-ti let autobusové dopravy. V jejich rámci zde v uvedených dnech na trolejbusových tratích jezdil historický trolejbus 9 Tr ev. č. 12 zapůjčený z dopravního podniku v Českých Budějovicích (ex-Plzeň 339). Trolejbus byl přivezen ve čtvrtek 26.9. v ranních hodinách a od 11 hod jezdil na trase: Jirkov AN - Písečná zdravotní středisko - Zahradní TIP - Kamenná - Březenecká - zimní stadion - Palackého - Vodní - Čelakovského - Zastávka ČD - Březenecká a zpět na AN Jirkov. Jízdy probíhaly, kromě čtvrtka kdy se jezdilo až od 11 hod, od 9 do cca 17 hod. (odjezd na poslední okruh byl z Jirkova AN v 16 hod), ve čtvrtek však při návratu do Jirkova cca ve 12:55 došlo k poruše a vůz musel být odtažen do vozovny za Tatrou 815. Trolejbus jel z Chomutova celou cestu za linkou 30 nebo 34, po přejetí "patnáctky" přes úsekový dělič vyskočilo napětí vzhůru a došlo k poruše kondenzátoru. Vůz však byl ještě během dne opraven a druhý den již si "kroutil" svoje. V regionálním týdeníku Nástup byla vydána jízdenka, ale cestující mohli jet i bez ní. Podle mé zkušenosti byl o jízdu tímto, v Chomutově a Jirkově, nezvyklým trolejbusem, zájem. Sám jsem se zúčastnil prvních dvou jízd ve čtvrtek a posledních v pátek. Ve čtvrtek při prvních jízdách kolem poledne bylo cestujících poskrovnu, ale v pátek odpoledne byl trolejbus plný. V pátek navštívil trolejbus smyčku Horník a Železárny a v sobotu v průběhu dne také autobusové nádraží v Chomutově.
Trolejbus 9Tr právě vjíždí na zastávku na Palackého ulici.
Trolejbus 9Tr právě vjíždí na zastávku na Palackého ulici.
Foto Jaroslav Rak (27. 9. 2002)
Součástí oslav byla v sobotu výstava současných i historických autobusů na parkovišti u hypermarketu Globus a den otevřených dveří v trolejbusové vozovně na Písečné. Bohužel protože jsem byl v Teplicích, vím jenom z doslechu, že tam byly dnes už vyřazené kloubové Ikarusy, Škoda 706 RTO z DP Mostu a Litvínova (potkali jsme ji cestou z Teplic) a další. Také se zde objevil linkový třínápravový Irisbus Ares, který měl DPCHJ zapůjčen z Karosy Vysoké Mýto na testovací jízdy. Tento autobus také kolem poledne odvezl zájemce z Chomutova do Teplic na tamní oslavy 50-ti let trolejbusů a zpět. V 16 hod jsem se s ním také vracel do Chomutova. Podle sdělení zástupců DPCHJ bude tento autobus v listopadu odkoupen a používán na lince Chomutov - Praha. K výročí byla také vydána pamětní publikace.
Trolejbus vzbudil v Chomutově nezvyklý rozruch, neboť obdobné vozidlo zde běžně k vidění nebývá. Spousta lidí se za ním jen ohlédla, velké množství pak neodolalo možnosti a využilo příležitosti i k svezení.
Trolejbus 9Tr projíždí jirkovskou ulicí Hrdinů.
Trolejbus 9Tr projíždí jirkovskou ulicí Hrdinů.
Foto Jaroslav Rak (27. 9. 2002)
Devítka ve společnosti vozu 15Tr e.č.001.
Devítka ve společnosti vozu 15Tr e.č.001.
Foto Jaroslav Rak (27. 9. 2002)
9Tr v hale vozovny s opraveným vozem 15Tr v pozadí.
9Tr na hale vozovny s opraveným vozem 15Tr v pozadí.
Foto Jaroslav Rak (27. 9. 2002)
Ares po návratu z Teplic na parkovišti u Globusu.
Ares po návratu z Teplic na parkovišti u Globusu.
Foto Jaroslav Rak (28. 9. 2002)

Chomutov - Jirkov

Města Chomutov a Jirkov

Zleva logo Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, a.s. a znaky měst Chomutova a Jirkova
Zleva logo Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, a.s. a znaky měst Chomutova a Jirkova.
Okresní město Chomutov leží v severozápadních Čechách v Ústeckém kraji na okraji Mostecké pánve na potoku Chomutovce. V současné době má přibližně 51 000 obyvatel.
Chomutov je střediskem hnědouhelné pánve. V okolí fungují povrchové doly, nedaleko leží také tepelná elektrárna Prunéřov. Ve městě se nacházejí železárny a válcovny, zastoupen je též průmysl strojírenský, textilní a potravinářský.
Ve městě Jirkově s 21 000 obyvateli funguje průmysl textilní a sklářský. Obě města mají dochována historická centra s několika zajímavými památkami, většinu zástavby však tvoří moderní panelová sídliště. Novodobou výstavbou se Jirkov s Chomutovem spojil a působící dojmem jeho vzdálené čtvrti.
Provoz městské hromadné dopravy v Chomutově a Jirkově zajišťuje Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s. Informace o provozu městské hromadné dopravy a snímky z provozu naleznete na stránkách uvedených v nabídce vlevo. Na této úvodní stránce jsou uvedeny informace společné pro celý provoz MHD a informace o regionální a dálkové dopravě.

Silniční doprava

Současné autobusové nádraží v Chomutově
Současné autobusové nádraží v Chomutově s vozy DP měst Chomutova a Jirkova a DP Ústeckého kraje.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006
Chomutovem prochází silnice 1. třídy číslo I/7 Praha - Slaný - Louny - Chomutov - Hora Sv. Šebestiána (v úseku Praha - Slaný vedena jako rychlostní R7), která se zde kříží se silnicí I/13 Karlovy Vary - Chomutov - Most - Teplice - Děčín - Liberec. Na silnici I/13 leží i Jirkov.
Většinu regionální a dálkové autobusové dopravy v Chomutově, Jirkově a okolí provozuje Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s. (DPCHJ a.s.), tedy společnost, která zajišťuje také provoz městské hromadné dopravy. Dopravní podnik byl založen v roce 1987 jako investorská organizace pro výstavbu tramvajové rychlodráhy z Chomutova do Jirkova (ze které nakonec sešlo), dopravu zajišťuje subjekt s tímto názvem (následník dřívější ČAD Chomutov nebo ČSAD, n.p. Ústí nad Labem, dopravní závod 404 Chomutov) až od roku 1996.
Z Německa zakoupený ojetý nízkopodlažní autobus MAN dopravce Autobusy Karlovy Vary 2K0 3621
Z Německa zakoupený ojetý nízkopodlažní autobus MAN dopravce Autobusy Karlovy Vary 2K0 3621 na lince Kadaň - Chomutov na autobusovém nádraží v Chomutově. Dnes tuto linku provozuje DPCHJ a.s.
Foto Lukáš Vrobel, 13. ledna 2007
Dalšími provozovateli autobusových linek jsou např. Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova, a.s., Dopravní podnik Ústeckého kraje (vzniklý v listopadu 2004 rozdělením ČSAD BUS Ústí nad Labem), Autobusy KAVKA, a.s. a Autobusová doprava s.r.o. Podbořany.
Opuštěné staré autobusové nádraží na Žižkově náměstí v Chomutově
Opuštěné staré autobusové nádraží na Žižkově náměstí v Chomutově. Výpravní budova byla během října a listopadu 2006 zbořena.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006
Autobusové nádraží v Chomutově se nachází poblíž centra města mezi Palackého ulicí a železniční stanicí. Kromě linkových autobusů jsou sem vedeny i některé autobusové a trolejbusové linky MHD. Od výpravní budovy železniční stanice je autobusové nádraží vzdáleno asi 800 metrů a tuto vzdálenost většina cestujících dochází pěšky, protože městská autobusová linka 15 zde jezdí většinou pouze dvakrát za hodinu a navíc se na ni musí přesedat (nepokračuje z autobusového nádraží do centra). Kromě ní jezdí k železniční stanici pouze noční autobusová linka 11 a několik spojů regionální linky Chomutov - Vejprty.
Na nedalekém Žižkově náměstí se nachází staré autobusové nádraží nahrazené současným v prosinci 2000. Vjezd do něj je zablokován a jeho plocha zeje prázdnotou. Opuštěná výpravní budova byla během října a listopadu 2006 zbořena.
V Jirkově se autobusové nádraží nachází v centru města. Je rovněž terminálem autobusů a trolejbusů městské dopravy.

Železniční doprava

Výpravní budova železniční stanice Chomutov
Výpravní budova železniční stanice Chomutov.
Foto Lukáš Vrobel, 13. ledna 2007
Z Chomutova vycházejí čtyři železniční tratě - číslo 130 Chomutov - Most - Oldřichov u Duchcova - Ústí nad Labem, 140 Chomutov - Kadaň - Sokolov - Cheb, 137 Chomutov - Vejprty a 120 Chomutov - Žatec - Lužná u Rakovníka - Kladno - Hostivice - Praha. Tratě číslo 130 a 140 jsou dvoukolejné a na úsecích vycházejících z Chomutova elektrifikované stejnosměrnou napájecí soustavou o napětí 3 kV. Vedeny jsou po nich osobní vlaky, spěšné vlaky a rychlíky.
V Chomutově leží kromě železniční stanice také zastávka Chomutov město, ve které zastavují i rychlíky.
Jirkovem prochází již zmíněná trať číslo 140, na které je zde zřízena zastávka Jirkov zastávka obsluhovaná i rychlíky. Kromě ní má Jirkov i železniční stanici, do které odbočuje ze zastávky (odbočky) Chomutov město trať číslo 133, která je jednokolejná, neelektrifikovaná a jezdí po ní osobní vlaky i rychlíky.
Míjení elektrických lokomotiv řady 363
Míjení elektrických lokomotiv řady 363 "eso" v reklamním a běžném nátěru v čele rychlíků v ŽST Chomutov.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006
Železnice má zásadní význam pro spojení Chomutova a Jirkova např. s krajským městem Ústím nad Labem nebo s Mostem. Ve spojení s Prahou hrají hlavní roli autobusy, protože rychlíků přes Žatec a Kladno jede pouze několik za den a rychlíky přes Most a Ústí nad Labem mají delší trasu a z toho vyplývající delší jízdní dobu a vyšší jízdné.

Tarif MHD

Na linkách MHD je zaveden nástup pouze předními dveřmi a výstup dveřmi ostatními. Jednotlivé jízdné se platí odpočítanými mincemi do pokladny u řidiče, která nevydává žádné jízdenky a nevrací mince, nebo čipovou kartou. Při platbě v hotovosti stojí jedna libovolně dlouhá jízda bez přestupu osobu starší 15 let 12,- Kč (stejně se platí i za psa), dítě ve věku 6 - 15 let 6,- Kč a držitele průkazu ISIC 10,- Kč. Při platbě čipovou kartou činí plné jízdné 10,- a zlevněné 5,- Kč. Od 1. dubna 2005 je zavedeno dojezdové tarifní pásmo, ve kterém lze cestovat za polovinu běžného jízdného. Jedná se o několik posledních zastávek před konečnou u všech linek s výjimkou noční linky 11 a linky 15, na kterých je tarifní uspořádání odlišné (viz níže). Zastávky v dojezdovém pásmu jsou v jízdním řádu označeny červeně. Díky zřízení dojezdového pásma zaplatí cestující za projetí např. tří zastávek z Palackého na Polikliniku 6,- Kč v hotovosti či 5,- z čipové karty, při jízdě v téže trase v opačném směru však dvojnásobek - 12,- resp. 10,- Kč. Čipové karty se používají již od roku 1997.
Pro stálé cestující jsou určeny časové jízdenky (předplatní legitimace). Ty jsou měsíční v kategoriích občanská, žákovská, studentská a pro občany ve věku 60 - 70 let. Občanská měsíční jízdenka stojí 400,- Kč. Pro občany nad 70 let a držitele zlaté Janského plakety existuje jízdenka pololetní, pro občany nad 70 let také roční.
Na noční autobusové lince 11 časové jízdenky neplatí a je na ní zavedeno jednotné jízdné 15,- Kč.

Zastávky a jízdní řády

Označníky zastávek MHD
Označníky zastávek MHD zleva Zimní stadion (pro DPCHJ a dopravce Autobusy KAVKA), Chomutov, autobusové nádraží a Bezručova.
Foto Lukáš Vrobel, 13. ledna 2007
Zastávky MHD jsou osazeny označníky jednotyčové nebo dvoutyčové modře nebo šedě natřené konstrukce. V hranatém terči je pod modrým rámečkem s nakresleným příslušným dopravním prostředkem neurčitého typu uveden název zastávky a čísla zastavujících linek, na autobusovém nádraží v Chomutově i se směrem jízdy. Tabule s jízdními řády a případně dalšími vývěskami dopravce je buď součástí označníku, nebo je umístěna v čekárně. Někdy jsou označník i deska s jízdními řády připevněny na sloup trakčního vedení.
Jízdní řády trolejbusových linek 30 a 31
Jízdní řády trolejbusových linek 30 a 31. Jízdní řády autobusových linek MHD vypadají shodně.
Foto Lukáš Vrobel, 13. dubna 2006
Jízdní řády jsou městského provedení, barevně vytištěné a vybavené výrazným logem dopravce. Časy odjezdů spojů jsou uvedeny v tabulkách zvlášť pro pracovní dny, pro letní provoz a pro sobotu, neděli a svátky. Některé autobusové linky mají odlišný provoz v pondělí - středu od čtvrtka a pátku, pročež mají v jízdním řádu pro každé z těchto období samostatný sloupec. Součástí jízdního řádu je i ceník jednotlivého jízdného na příslušné lince a informace o tom, že platit je možno mincemi v hodnotě 1, 2, 5, 10 a 20 Kč. Jízdní řády jsou většinou umístěny za plastovou deskou, někdy jí však kryty nejsou a podléhají poté snadno působení vandalů.

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam