Chomutov - Jirkov - zkoušená vozidla v roce 2003
Rok 2003 byl pro chomutovskou dopravu zajímavý z
několika hledisek. Především došlo ke sloučení obou pracovišť dopravního
podniku. Dílny a garáže linkových autobusů se přestěhovaly do vozovny na
Písečnou, kde byla nově vybudována odstavná plocha pro linkové autobusy. Po
tříleté přestávce byl opět zakoupen nízkopodlažní autobus. Krátce předním
přijely dvě linkové Karosy.
Nejzajímavějšími vozidly však byla vozidla,
která byla předváděna. Začněme popořadě.
Dne 17. dubna 2003 po 16-té hodině přijel do
Chomutova nízkopodlažní trolejbus. Vůz typu Solaris Trollino 12AC navštívil
zdejší dopravní podnik v rámci svého představení
provozovatelům trolejbusové dopravy v České republice. Po příjezdu a nastavení
parametrů na 750V ss absolvoval vůz krátkou zkušební jízdu na smyčku Písečná. Po
návratu byl odstaven v údržbové hale DPCHJ. Druhý den ráno zhruba v deset hodin
se konalo jeho oficiální představení zastupitelům města Chomutova na autobusovém
nádraží. Krátce po jedenácté hodině nastoupil trolejbus do provozu s
cestujícími. Jezdilo se mimo jízdní řád a postupně byla vystřídána většina linek
a konečných. Zvládl se odjet i jeden spoj jako záloha za porouchaný vůz 15Tr na
lince č.34. V odpoledním sedle došlo ke krátkému přepětí v síti, kde se hodnoty
napětí vyšplhaly až na 850. Tyto hodnoty způsobily vyhoření regulátoru napětí a
tím i ukončení předváděcích jízd. Vůz byl následně odtažen do vozovny. Ke smůle
chomutovských občanů bylo rozhodnuto o opravě závady v až v Pardubicích. V
sobotu 18.dubna byl trolejbus naložen na vagon a připraven na cestu do Pardubic,
kam také během dne odjel.

Solaris Trollino 12AC ve večerních hodinách na Palackého ulici.
Foto Jindřich Petráček
(18. 4. 2003)
Dalším, neméně zajímavým vozidlem byl malý
autobus Iveco Daily 50C13. Dopravní podnik zkoušel tento minibus v chomutovských
podmínkách. Vůz bylo nakonec shledáno jako nevhodné pro místní provoz a po
ukončení ověřovacích jízd bylo navráceno.
Z důvodů snižování nákladů a úbytku cestujících bylo v roce 2005 rozhodnuto o nákupu
tří kousků Iveco Daily S2000 z produkce vysokomýtské Karosy.
Autobusy jsou v současné době vypravovány na méně vytížené linky na Chomutovsku.

Iveco Daily odpočívá na autobusovém nádraží.
Foto Jindřich Petráček
(2003)
Od 19. července do 2. srpna byl zkoušen
nízkopodlažní kloubový CityBus. Autobus jezdil převážně na lince číslo 1 z
Jirkova ke Globusu. Mimořádně zavítal na trasu „dvojky“ a jedním spojem jako linka 5 i k železárnám.
S autobusem jezdili místní řidiči, kteří absolvovali zácvik na krátkých vozech msítního podniku.
Vozidlo zapůjčila Karosa k ověření jízdních vlastností.Autobus jezdil v atraktivních barvách
Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice (DSZO). Vzhledem k tomu, že na linku
číslo 1 jsou vypravovány v maximální možné míře kloubové autobusy, které již dosluhují, je tento vůz
jednou z možných variant obměny vozového parku DPCHJ. 18 metrů autobus dlouhý je vybaven novým motorem splňující
normu Euro III.

Nízkopodlažní kloubový CityBus směřující ke Globusu na jirkovském sídlišti Horník.
Foto Jindřich Petráček (2003)
Chomutovský Ares je jedním ze tří vozidel, která
sloužila výrobci k předepsaným zkouškám a také k předváděcím jízdám. Vůz vyjel z
výrobního závodu označen výrobním číslem 003. Vzhledem k tomu, že se jedná o
předsériové vozidlo, byly na něm v průběhu prázdnin prováděny drobné opravy
přímo ve Vysokém Mýtě. Po dobu pobytu Arese v Karose byl dopravnímu podniku
zapůjčen zájezdový autobus Renault Iliade. S tímto vozem jezdili řidiči, kteří
za normálních okolností jezdili patnáctimetrovou Karosou. Dle jejich slov se
jednalo o autobus určený pouze pro zájezdy a rychlíkové linky na větší
vzdálenosti. Autobus obsluhoval ve všední dny dvakrát trasu Jirkov – Chomutov –
Praha a zpět, mezi těmito spoji zajížděl do Klášterce nad Ohří. V horkých
letních dnech, jaké v srpnu panovaly, cestujícím přišla klimatizace vhod.
Z pohledu cestujících se pak jednalo o velmi pohodlný autobus.

Renault Illiade právě sjel ze silnice číslo I/13.
Foto Jindřich Petráček
(2003)
Mezi 11. a 14. zářím se chomutovští cestující
mohli svézt na nejvytíženějších autobusových linkách číslo 1 a 2 nízkopodlažním,
třínápravovým autobusem Mercedes - Benz O530L Citaro. Určité problémy s délkou
měl autobus na křižovatce ulic Moravská a Blatenská, kde musel zdolat v ostrém
úhlu odbočku do vedlejší ulice. I s tímto problémem si však Chomutovští řidiči
hravě poradili. Jediným výraznějším rozdílem oproti stávajícím článkovým autobusům
byla nutnost si o něco více nadjet v obloucích. Vnitřní uspořádná v přední části
autobusu bylo bez podest, sedačky na podestách se objevily až za druhými dveřmi.
Jedinou chybičkou tak snad bylo jen umístění plošiny pro kočárek vedle dveří,
kde v případě většího množství přepravovaných kočárků, se museli maminky objíždět,
což při zaplněném autobusu byl problém.

Nízkopodlažní patnáctimetrové Citaro u zdravotního střediska na Písečné.
Foto Radek Novotný
(září 2003)
Zatím posledním zapůjčeným autobusem byl vůz
Karosa AXER. Autobus obsluhoval linku 520 005 z Jirkova, přes Chomutov do Prahy,
kdy byl autobus porovnáván se stávajícícmi typy C954. I přes kladné hodnocení pokračuje dopravce
v nákupu - na dálkové linky méně vhodných - linkových autobusu C954E.

V roce 2006 došlo k nákupu prvního a zároveň asi i posledního autobusu AXER. Zde v Chomutově na autobusovém nádraží před odjezdem do Prahy.
Foto Tomáš Zavadil (27. června 2007)
Každé z předváděných vozidel by do určité míry zvýšilo kvalitu dopravy,
především nízkopodlažní vozidla. Například oba dva autobusy na lince číslo 1
byly cestujícími velmi vychvalovány. Obdobnou pochvalu obdržel také jediný
trolejbus v zástupu „návštěvníků“ severočeského města. Ten byl také pro občany
zvyklé na jednotvárnost vozů Škoda 15Tr příjemným zpestřením jejich cesty
městskou dopravou. Uvidíme co přinese letošní rok a zda-li se budeme moci s
některým z těchto autobusů či trolejbusem svézt na pravidelných linkách DPCHJ.
Chomutovský dopravní podnik a jeho cestující by si to určitě zasloužili.