Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

opava

Oslavy 50. výročí trolejbusové dopravy v Opavě

Škoda 8Tr s vlekem na Olomoucké ulici
Škoda 8Tr s vlekem na Olomoucké ulici
Foto Jaroslav Rak
O víkendu 9.-10.11.2002 proběhly v Opavě oslavy 50-ti let trolejbusové dopravy. Trolejbusy začaly od roku 1952 v Opavě postupně nahrazovat dopravu tramvajovou. Do roku 1956 byly tramvajové linky nahrazeny trolejbusy, a v tomto roce byla tramvajová doprava ukončena. Celých 50 let sídlily opavské trolejbusy v prostorách původní tramvajové vozovny z roku 1905, jejíž stísněné podmínky neposkytovaly vhodné zázemí. V letošním roce byla konečně zprovozněna nová vozovna v Kylešovicích. Ačkoli její stavba začala již v roce 1987, po změně režimu se potýkala s nedostatkem financí proto byla stavba v roce 1994 přerušena a areál zakonzervován. Definitivní rozhodnutí o dostavbě, již v pozměněné mírně redukované podobě, padlo v loňském roce a vozovna začala sloužit svému účelu koncem září letošního roku. Nová vozovna poskytuje trolejbusovému provozu potřebné zázemí, je plně průjezdná, s mycí linkou se dvěmi stopami, halami pro údržbu vozidel se čtyřmi stopami a prostornou halou k odstavování trolejbusů. Tato hala je průjezdná s šestnácti trolejovými stopami a její kapacita poskytuje rezervu pro případné rozšíření provozu a tím i vozového parku.
Trolejbus Škoda 9TrHT při výjezdu ze staré vozovny na Krnovské ulici
Trolejbus Škoda 9TrHT při výjezdu ze staré vozovny na Krnovské ulici
Foto Jaroslav Rak
Vlastní oslavy probíhaly zejména v nové vozovně v Kylešovicích, jež bylo možno si v obou dnech prohlédnout. Odtud také vyjížděly trolejbusy na výroční lince v opavských ulicích. Tato linka byla vedena po celé trolejové síti kdy z Kylešovic jely trolejbusy nejprve do Kateřinek, poté do Jaktaře, dále ke Globusu, na Hypernovu, k Městskému hřbitovu a zpět do vozovny v Kylešovicích. Jízdní doba byla kolem dvou hodin a byly na ní provozovány čtyři trolejbusy - dva historické (ostravská Škoda 8Tr s vlekem B40 a pardubická Škoda 9TrHT) a dva moderní (opavská Škoda 21Tr a prototyp trolejbusu Solaris Trollino 12DC z Ostravy). V rámci oslav byla také otevřena již prázdná původní vozovna na Krnovské ulici. V jedné z hal byl také promítán film o zdejším provozu, v němž byly zajímavé zejména záběry dokumentující všední provoz v původní vozovně. Tato vozovna byla neprůjezdná a nebyla v ní jediná trolejová výhybka, manipulace při vyjíždění a zátahu vozidel byla proto poměrně složitá. V neděli trolejbusy na výroční lince zajížděly do této vozovny, což byla vítaná příležitost pro fotografy, neboť to byla pravděpodobně poslední možnost spatřit zde trolejbus, protože již bylo rozhodnuto o vypsání výběrového řízení na nové využití tohoto areálu. Oslavy byly důstojným připomenutím významného výročí zdejší trolejbusové dopravy. Při příležitosti kulatého výročí byla také vydána pamětní publikace.
Trolejbus Solasis Trollino 12 DC na zastávce před Slezským divadlem
Trolejbus Solasis Trollino 12 DC na zastávce před Slezským divadlem
Foto Jaroslav Rak

 

Historie MHD Opava

Tramvaje v Opavě 1905 - 1956

 Krátký úsek tramvajové koleje na pěší zóně v Hrnčířské ulici
Krátký úsek tramvajové koleje na pěší zóně v Hrnčířské ulici doplněný tabulkou "Vzpomínka na tramvaje v Opavě 1905 - 1956".
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Opava si počkala na svou tramvaj déle než mnohá jiná česká města. Teprve až v roce 1899 se radní rozhodli zahájit přípravu vybudování tramvajové sítě. Slavnostní otevření provozu se konalo 4. prosince 1905, kdy vyjely první vozy na tratě o rozchodu 1000 mm. Hlavní trasa spojovala Východní nádraží se Zemskou nemocnicí, z níž odbočovala vedlejší trať na Kateřinky. Slibný rozvoj tramvajové sítě do dalších částí města (viz mapu) přerušil dramatický závěr druhé světové války, kdy došlo k poškození trolejového vedení a v centru dokonce k zavalení tratí sesutými budovami. Přes obrovské škody se tramvajový provoz vzpamatoval a byl v roce 1947 znovu otevřen. V roce 1948 se dokonce tramvajová síť rozšířila o dvě prodloužení - v Kateřinkách a do Jaktaře. Osud tramvají zpečetilo rozhodnutí o náhradě trolejbusovou dopravou, které přišlo o pouhé dva roky později. Likvidace probíhala postupně až do roku 1956. Poslední den provozu opavských tramvají se připisuje ke dni 22. dubna 1956. Ze sedmnácti motorových a deseti vlečných vozů přežily jen fragmenty. Opavské tramvaje připomíná krátký úsek koleje zadlážděné na pěší zóně v Hrnčířské ulici v centru města, který je doplněn tabulkou "Vzpomínka na tramvaje v Opavě 1905 - 1956".

Trolejbusy a autobusy

Trolejbus Škoda 14Tr ev. č. 65 (r. v. 1989)
Trolejbus Škoda 14Tr ev. č. 65 (r. v. 1989) na lince 8 (dnes 208) v zastávce Divadlo v ulici U Jaktařské brány.
Foto Jiří Kohout, 10. srpna 2002
Městské autobusy vyjely do ulic Opavy až roku 1941 a o jedenáct let později, 24. srpna 1952, je doplnily trolejbusy. Po následující čtyři roky provozovala Opava tramvaje, trolejbusy i autobusy. Bylo však posláním trolejbusů, aby převzaly úlohu tramvají ve všech jejích směrech. Trolejbusy Škoda 7Tr vyrazily postupně na trasy k Nemocnici, kolem Východního nádraží ke stadionu, k Ostroji (1953), do Jaktaře (1953) a Kateřinek (1957). Kromě stavby krátké odbočky k Městskému hřbitovu se na dvě desetiletí rozvoj trolejbusů v Opavě zastavil. Trolejbusy však naštěstí éru celosvětového útlumu a rušení elektrické trakce přečkaly bez větší újmy, a tak se mohlo v osmdesátých letech pokračovat s rozšiřováním trolejové sítě tam, kde se v padesátých letech přestalo. Nejvýraznějším počinem se stalo prodloužení od Stadionu na Bíloveckou (1985), tedy do sídliště v Kylešovicích. Pár set metrů od konečné byla v roce 1987 zahájena stavba nové trolejbusové vozovny. Její dostavba se však protahovala celá devadesátá léta. Politická reprezentace města v té době opakovaně stála před rozhodnutím, zda udržet v Opavě trolejbusy nebo je nahradit čistě autobusovým provozem. Bylo moudrým rozhodnutím opavských radních, že na tradici elektrické městské dopravy nezanevřeli a vozovnu nechali dostavět. Byla otevřena v září 2002. Trolejbusy tak po dlouhých padesáti letech opustili miniaturní areál tramvajové vozovny z 19. století. Zajímavostí staré vozovny Krnovská bylo zatrolejování areálu bez použití výhybek a sjízdných stop. To souviselo mj. s tím, že trolejbusy musely ze stařičké haly vycouvávat - nebyla průjezdná.
Stará vozovna v Krnovské ulici
Stará vozovna v Krnovské ulici zachycená v roce 2002, kdy ještě sloužila k deponování trolejbusů. Ještě tentýž rok se trolejbusy přestěhovaly do nové vozovny v Kylešovicích. Stísněný areál bývalé tramvajové vozovny tak sloužil opavské veřejné dopravě nepřetržitě celých 97 let.
Foto Jiří Kohout, 10. srpna 2002
Po dodávkách trolejbusů Škoda 7Tr v letech 1952 - 1954 a 8Tr v letech 1957 - 1960 byl vozový park obnovován v období 1963 - 1981 trolejbusy 9Tr. Od roku 1982 postupně přejímaly svou vládu nad opavskými ulicemi trolejbusy 14Tr, v letech 1995 - 1998 dodávané s modernizovanou verzí skříně, digitálními transparenty a vylepšeným interiérem. Půlstoletí nákupu škodováckých trolejbusů uzavřel jediný kus nízkopodlažní 21Tr. Od roku 2002 je vozový park obnovován dvanáctimetrovými trolejbusy Solaris Trollino.
Seznam vozů najdete zde.
Mapa historického vývoje elektrické trakce v Opavě
Mapa historického vývoje elektrické trakce v Opavě. (Klikněte pro zvětšení.)
Autor Jiří Hertl, 2002
O víkendu 22. - 23. října 2005 oslavila Opava sté výročí zahájení provozu městské hromadné dopravy. Vzhledem k tomu, že Opava v té době neměla žádné vlastní historické vozidlo, zúčastnily se oslav vozy ze sousední Ostravy, připomeňme Škodu 8Tr č. 29 s vlekem B40, 9Tr č. 82 a autobus Škodu 706 RTO č. 247 s vlekem Jelcz. Vzorný průběh oslav je doufejme i příslibem dalšího století rozvoje městské dopravy, která dělá z Opavy důstojnou metropoli Slezska.
Trollino ve vozovně Kylešovice
Nová vozovna v Kylešovicích a novotou zářící nízkopodlažní trolejbus Solaris Trollino s ostravským provizorním označením X 2 (opavské ev. č. 85).
Foto Petr Langer, únor 2004

Opavské trolejbusy

Škoda 14Tr ev. č. 67 (r. v. 1990)
Škoda 14Tr ev. č. 67 (r. v. 1990) na konečné linky 201 Bílovecká.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Trolejbusy vyjely do ulic Opavy v roce 1952 na polookružní lince Stadion - Východní nádraží - Dolní náměstí - Nemocnice - Englišova a zpět. V dubnu 1956 zcela nahradily tramvajový provoz. Historie MHD Opava je blíže popsána na samostatné stránce.
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 85 (r. v. 2003) a autobusy SOR 10.5 ev. č. 137 (r. v. 2001) a SOR 9.5 ev. č. 131 (r. v. 1999)
Zastávka Dolní náměstí s trolejbusem Solaris Trollino 12 AC ev. č. 85 (r. v. 2003) na lince 209 a autobusy SOR 10.5 ev. č. 137 (r. v. 2001) a SOR 9.5 ev. č. 131 (r. v. 1999).
Foto Miroslav Puchalter, 1. září 2005
V současné době je v provozu 11 trolejbusových linek označených čísly 201 - 210 a 221. Označení linky 221 napovídá, že se jedná o původní linku autobusovou. Ta je však z velké části vedena pod trolejemi a po dodání prvních trolejbusů s pomocným naftovým agregátem v říjnu 2006 na ní začaly být nasazovány tyto trolejbusy, které z ní postupně autobusy úplně vytlačily.
Škoda 14TrM ev. č. 82 (r. v. 1997)
Škoda 14TrM ev. č. 82 (r. v. 1997) na lince 208 v zastávce Švédská kaple.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Linkové vedení trolejbusů v roce 2007
201

Městský hřbitov - Nemocnice - U soudu - Divadlo - Dolní nám. - Praskova - Východní nádraží - Stadion - Bílovecká

202

Jen v uvedeném směru:
Globus - Ostroj - Těšínská - Zimní stadion - Holasická - Švédská kaple - Kateřinky

203

Jaktař - Stará silnice - Divadlo - Dolní nám. - Těšínská - Ostroj - Globus

204

Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Praskova - Dolní nám. - Divadlo - U soudu - Nemocnice - Hypernova

205

Jaktař - Stará silnice - Divadlo - Dolní nám. - Holasická - Švédská kaple - Kateřinky

206

Jaktař - Stará silnice - Divadlo - Dolní nám. - Praskova - Východní nádraží - Stadion - Bílovecká

207

Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Praskova - Holasická - Švédská kaple - Kateřinky

208

Kateřinky - Švédská kaple - Holasická - Dolní nám. - Divadlo - Nemocnice (tam) - Dostojevského (zpět) - Hypernova (tam) - Englišova

209

Městský hřbitov - Nemocnice - U soudu - Divadlo - Dolní nám. - Těšínská - Ostroj - Globus

210

Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Praskova - Zimní stadion - Těšínská - Ostroj - Globus

221

Kylešovice škola - Bílovecká - Stadion - Východní nádraží - Praskova - Holasická - Vrchní - Pekařská - Divadlo ( - U soudu - Nemocnice - Hypernova)

Solaris Trollino 12 AC ev. č. 94 (r. v. 2007) s pomocným naftovým agregátem
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 94 (r. v. 2007) s pomocným naftovým agregátem na konečné linky 221 Hypernova.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Ačkoli je trolejbusových linek v poměru k rozsahu sítě velký počet, je provoz poměrně přehledný. Na většině linek jsou zavedeny pravidelné intervaly a každá linka má jedinou variantu trasy s výjimkou linky 221, která má denně poslední večerní spoj zkrácen do trasy Kylešovice škola - Divadlo.
Linky 201 a 208 jsou v provozu celodenně a celotýdně v intervalu 20 minut (pouze linka 201 není v provozu mimo pracovní dny v období cca 20.00 - 22.00 hodin), linka 221 jezdí v pracovní dny celodenně po 20 a mimo pracovní dny po 40 minutách. Linky 204 a 205 jezdí ve špičkách pracovních dnů po 20 minutách, jindy nejedou s výjimkou jednoho večerního spoje linky 204. V červenci a srpnu nejsou tyto linky v provozu. Linka 203 jezdí v pracovní dny celodenně po 20 minutách a jindy vůbec, linky 206 a 209 jsou v provozu v intervalech 20 minut ve špičkách pracovních dnů a mimo pracovní dny celodenně. Linky 207 a 210 mají celotýdně pouze několik spojů a linka 202 je tvořena jediným spojem ve směru Globus - Kateřinky v pracovní dny kolem půl osmé ráno, který není v provozu v červenci a srpnu.
Na lince 221 všechny spoje a na linkách 201, 203, 206, 208 a 209 vybrané spoje zajišťují nízkopodlažní vozidla.
Škoda 14TrM ev. č. 75 (r. v. 1995)
Škoda 14TrM ev. č. 75 (r. v. 1995) na lince 209 v zastávce Divadlo.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Městský dopravní podnik Opava vlastní pouze trolejbusy běžné délky, kterých je v provozu 34. Trolejbusy s podlahou v normální úrovni jsou zastoupeny typy Škoda 14Tr, z nichž nejstarší byl vyroben v roce 1987, a Škoda 14TrM z let 1995 - 1997. Dva vozy Škoda 14Tr ev. č. 50 a 52 z let 1983 a 1984 byly rekonstruovány a přeznačeny na typ Škoda 14TrR.
Jediný vůz typu Škoda 21Tr v Opavě - ev. č. 83 (r. v. 2001)
Jediný vůz typu Škoda 21Tr v Opavě - ev. č. 83 (r. v. 2001) - na lince 201 v zastávce Dolní náměstí.
Foto Miroslav Puchalter, 30. září 2005
Nízkopodlažní vozidla jsou zastoupena jediným trolejbusem Škoda 21Tr z roku 2001, jedním vozem Solaris Trolllino 12 DC z roku 2002 a vozy Solarisy Trollino 12 AC dodávanými od roku 2003. Některé z těchto vozů jsou vybaveny pomocným naftovým agregátem.
Trolejbusy všech typů kromě 14Tr jsou vybaveny digitálními orientacemi.
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 93 (r. v. 2006) s pomocným naftovým agregátem
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 93 (r. v. 2006) s pomocným naftovým agregátem přijíždí na lince 221 u zastávky Ratibořická z nezatrolejovaného úseku pod troleje.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Dříve jezdily trolejbusy i autobusy MHD v klasickém továrním červeno-bílém nebo červeno-krémovém nátěru. Trolejbusy v tomto laku už dojezdily. Trolejbusy Škoda 14TrR ev. č. 52 a 21Tr byly zařazeny v červeno-bílém laku s jedním červeným pruhem ve spodní části vozu, který je u vozu 21Tr rozdělen bílým proužkem. Vozy Solaris Trollino jsou dodávány červeno-bílé s červeným pruhem ve spodní části vozu a nad okny.
Škoda 14TrM ev. č. 74 (r. v. 1995) a Solaris Trollino 12 AC ev. č. 85 (r. v. 2003)
Škoda 14TrM ev. č. 74 (r. v. 1995) na lince 201 a Solaris Trollino 12 AC ev. č. 85 (r. v. 2003) na lince 204 na smyčce Bílovecká.
Foto Miroslav Puchalter, 7. září 2005
Celovozové reklamní nátěry a polepy jsou na trolejbusech velmi rozšířené, zatímco u autobusů jsou výjimkou. Některé vozy jezdí v podkladových barvách celovozových reklam včetně bílé.
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 89 (r. v. 2005)
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 89 (r. v. 2005) na lince 201 u zastávky Východní nádraží.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Původní trolejbusová vozovna, přestavěná z vozovny tramvajové, se nacházela na Krnovské ulici. Trolejbusům sloužila až do září 2002. Přitom už od roku 1987 probíhala výstavba nového areálu dopravního podniku v Kylešovicích, kam měly být kromě trolejbusové vozovny přemístěny i autobusové garáže z Rybářské ulice u Městských sadů. Kvůli nedostatku peněz byla však stavba několikrát přerušena a postupovala velmi pomalu.
Po předání nového areálu v roce 2002 byly sneseny z původní tramvajové vozovny troleje a objekt byl odprodán. Vyklizeny byly i staré autobusové garáže, do kterých ale ještě nějaký čas autobusy jezdily doplňovat naftu.
Škoda 14TrR ev. č. 52 (r. v. 1984)
Škoda 14TrR ev. č. 52 (r. v. 1984) na lince 209 u zastávky Dolní náměstí.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Škoda 14Tr ev. č. 64 (r. v. 1989)
Škoda 14Tr ev. č. 64 (r. v. 1989) na lince 204 u zastávky Divadlo.
Foto Miroslav Puchalter, 10. září 2005
Do nové vozovny vede manipulační trolejbusová trať z konečné Bílovecká. Celou jednu stranu areálu tvoří rozestavěné betonové administrativní budovy, které nebyly nikdy dokončeny, protože na to nebyly peníze ani využití.
Škoda 14Tr ev. č. 60 (r. v. 1987)
Škoda 14Tr ev. č. 60 (r. v. 1987) na lince 208 u zastávky Englišova.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2005
Solaris Trollino 12 DC ev. č. 84 (r. v. 2002)
Solaris Trollino 12 DC ev. č. 84 (r. v. 2002) přijíždí na lince 203 do zastávky Zimní stadion.
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
V dohledné době přichází v úvahu rozšíření opavské trolejbusové sítě výstavbou tratě Bílovecká - Kylešovice škola. Stavba této léta plánované tratě je však stále odkládána. Vzhledem k dosti intenzivnímu provozu trolejbusů s pomocným naftovým agregátem na lince 221 by byla vhodná také elektrifikace druhého nezatrolejovaného úseku této linky, tedy úseku Ratibořská - Vrchní - Pekařská - Divadlo, která by umožnila nasazení vozů všech typů, urychlila dopravu a omezila opotřebení a poruchovost vozidel s pomocným agregátem.
Škoda 14TrM ev. č. 73 (r. v. 1995)
Škoda 14TrM ev. č. 73 (r. v. 1995) ve výrazném celovozovém reklamním nátěru Severomoravské energetiky na mimořádné lince X1 v zastávce Praskova.
Foto Lukáš Vrobel, 5. srpna 2004
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 85 (r. v. 2003)
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 85 (r. v. 2003) na lince 209 v ulici Sněmovní mezi zastávkami Zimní stadion a Dolní náměstí.
Foto Miroslav Puchalter, 30. září 2005
Solaris Trollino 12 AC ev. č. 98 (r. v. 2007) na lince 221 u zastávky Praskova. L. Vrobel, 30. 8. 2007 Škoda 14TrM ev. č. 82 (r. v. 1997) na lince 208 u zastávky Divadlo. L. Vrobel, 30. 8. 2007 Solaris Trollino 12 AC ev. č. 87 (r. v. 2004) projíždějící přes Horní náměstí směrem k zastávce Divadlo. M. Puchalter, 2. 10. 2005 Přání na dveřích vozu ev. č. 74. M. Puchalter, 7. 9. 2005
Solaris Trollino 12 DC ev. č. 84 (r. v. 2002) na křižovatce ulic Praskova a Komenského u zastávky Zimní stadion na mimořádné lince X1. L. Vrobel, 5. 8. 2004 Škoda 14TrM ev. č. 78 (r. v. 1996) na lince 203 v zastávce Divadlo. L. Vrobel, 30. 8. 2007 Solaris Trollino 12 AC ev. č. 95 (r. v. 2007) na lince 221 u zastávky U soudu. L. Vrobel, 30. 8. 2007 Trolejbusová vozovna a autobusové garáže MDPO v Kylešovicích. L. Vrobel, 30. 8. 2007

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam