Opavský odbavovací systém
Opavský odbavovací systém může náhodným návěštěvníkům připadat nepřehledný, slovy jednoho z místních „je systém tak složitý, že ho pochopí pouze Opavák, který minimálně jeden rok využívá pravidelně MHD”.
Pro odbavení ve vozidlech MHD jsou používány tří způsoby:
- Hotovost
- Elektronická peněženka
- Měsíčník
Hotovost
Osoba vstupující do vozidla vhodí do příslušného otvoru hotovost v mincích o hodnotách 1, 2, 5, 10 nebo 20 Kč (částka je průběžně zobrazována). Cestující poté zvolí druh jízdného, tedy lístek celý nebo zlevněný, a systém mu vydá požadovaný doklad. Systém bohužel neumí vracet drobné, je nutné platit přesně.
Vlevo: Odbavovacího přístroj Em-test s kartou Em-card (verze "měsíčník").
Vpravo: Spodní část odbavovacího přístroje pro platbu hotovostí.
Miroslav Puchalter
Elektronická peněženka
Cestující přiblíží kartu ke čtecímu zařízení, zvolí si požadovaný druh jízdného a zařízení během okamžiku vydá stvrzenku o zaplacení.
Lístek vydaný při platbě prostřednictvím elektronické peněženky (plné jízdné).
Miroslav Puchalter
Lístek vydaný při platbě prostřednictvím elektronické peněženky (zlevněné jízdné).
Miroslav Puchalter
Ve spodní části lístku je vytisknut údaj o aktuálně zbývající částce na kartě. Platba bezhotovostním způsobem je cenově zvýhodněna (místo 10 Kč se platí pouze 7,80 Kč). Pokud navíc cestující do třiceti minut od zakoupení prvního dokladu zakoupí další v jiném vozidle, zaplatí za jízdenku pouze polovinu.
Karta používaná pro elektronickou peněženku (oproti měsíčníku bez fotorafie).
Miroslav Puchalter
Dobíjení elektronické peněženky probíhá v předprodeji MDPO, TQM, případně je možné i přímo ve vozidlech TQM u řidiče.
Peněženku lze použít také pro placení jízdného v linkové dopravě provozované společností TQM.
Měsíčník
Pro odbavení stačí přiložit kartu ke čtecímu zařízení, které vydá zvukový signál potvrzující platnost. Měsíčník lze využívat i jako elektronickou peněženku, tedy její držitel může zakoupit jízdenku pro své spolucestující. Podobně jako u elektronické peněženky je pak možné při přestupu uplatnit slevu.
Doklad o zaplacení měsíčníku. Nutno uschovat pro případ nefunkčnosti čtecího zařízení nebo využití v jiných vozidlech sítě ODIS.
Miroslav Puchalter
Výhodou systému je celkem účinná eliminace černých pasážérů, nevýhodou pak občas pomalý nástup cestujících, nástup do vozidla je povolen výhradně předními dveřmi. Zdržení však není tak zásadní, navíc značná část zastávek systému je na znamení.


Vlevo: Odbavovacího přístroj Em-test s kartou Em-card (verze "měsíčník").
Vpravo: Spodní část odbavovacího přístroje pro platbu hotovostí.
Vpravo: Spodní část odbavovacího přístroje pro platbu hotovostí.
Miroslav Puchalter
Cestující přiblíží kartu ke čtecímu zařízení, zvolí si požadovaný druh jízdného a zařízení během okamžiku vydá stvrzenku o zaplacení.

Lístek vydaný při platbě prostřednictvím elektronické peněženky (plné jízdné).
Miroslav Puchalter

Lístek vydaný při platbě prostřednictvím elektronické peněženky (zlevněné jízdné).
Miroslav Puchalter
Ve spodní části lístku je vytisknut údaj o aktuálně zbývající částce na kartě. Platba bezhotovostním způsobem je cenově zvýhodněna (místo 10 Kč se platí pouze 7,80 Kč). Pokud navíc cestující do třiceti minut od zakoupení prvního dokladu zakoupí další v jiném vozidle, zaplatí za jízdenku pouze polovinu.

Karta používaná pro elektronickou peněženku (oproti měsíčníku bez fotorafie).
Miroslav Puchalter
Dobíjení elektronické peněženky probíhá v předprodeji MDPO, TQM, případně je možné i přímo ve vozidlech TQM u řidiče.
Peněženku lze použít také pro placení jízdného v linkové dopravě provozované společností TQM.
Peněženku lze použít také pro placení jízdného v linkové dopravě provozované společností TQM.
Měsíčník
Pro odbavení stačí přiložit kartu ke čtecímu zařízení, které vydá zvukový signál potvrzující platnost. Měsíčník lze využívat i jako elektronickou peněženku, tedy její držitel může zakoupit jízdenku pro své spolucestující. Podobně jako u elektronické peněženky je pak možné při přestupu uplatnit slevu.
Doklad o zaplacení měsíčníku. Nutno uschovat pro případ nefunkčnosti čtecího zařízení nebo využití v jiných vozidlech sítě ODIS.
Miroslav Puchalter
Výhodou systému je celkem účinná eliminace černých pasážérů, nevýhodou pak občas pomalý nástup cestujících, nástup do vozidla je povolen výhradně předními dveřmi. Zdržení však není tak zásadní, navíc značná část zastávek systému je na znamení.

Doklad o zaplacení měsíčníku. Nutno uschovat pro případ nefunkčnosti čtecího zařízení nebo využití v jiných vozidlech sítě ODIS.
Miroslav Puchalter