Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Dny mariánskolázeňských trolejbusů 2003

Společnost pro veřejnou dopravu se v roce 2001 začala angažovat v Mariánských Lázních za záchranu zdejšího trolejbusového provozu. Jeden z nejmenších, ale také nejkrásnějších trolejbusových provozů na světě v tichosti umíral za nezájmu radnice, která si objednávala pouze přepravní výkony bez určení druhu dopravy. Dopravní podnik, který je od roku 1994 v soukromých rukou, proto neměl i přes kladný vztah jeho řadových zaměstnanců k trolejbusům, větší zájem a důvod do provozu investovat. Došlo k odprodání několika trolejbusů a pod chátrajícím trolejovým vedením se místo nich začaly objevovat nové autobusy. Bylo jasné že se blíží den, kdy trolejbusy vyjedou do ulic naposledy.
Nové vedení radnice však v dalším období úspěšně pokračovalo svým nezájmem v linii nepřímé podpory jejich likvidace. V roce 2004 skončila dosavadní smlouva radnice s Dopravním podnikem o zajištění přepravních služeb na území města a radnice se netajila tím, že ve vyhlášené veřejné soutěži o provozovatele MHD na další léta ji především zajímala cena. (Poznámka redakce SPVD: Události v letech 2004 - 2005 se naštěstí ubíraly jiným směrem a trolejbusy v Mariánských Lázních zůstaly. Tento článek však naprosto věrně popisuje, v jakém stavu byla trolejbusová doprava v polovině roku 2003. Šance na záchranu byly mizivé, ale nevzdali se ani občané lázní, ani my.)
Za této situace byla každá aktivita vedoucí k popularizaci trolejbusové dopravy dobrá a tak díky vstřícnému přístupu dopravního podniku jsme se jako členové Společnosti pro veřejnou dopravu rozhodli zorganizovat Dny mariánskolázeňských trolejbusů o víkendu 5.- 6. července. Naštěstí byl stále v dopravním podniku deponován soukromý trolejbus typu 9TrHT26 č.28, který se pro turistické vyjížďky přímo nabízel. Bohužel, počasí našim plánům moc nepřálo, neboť po oba dny téměř nepřetržitě pršelo. Zájem o svezení populární "devítkou" však předčil očekávání. Devítka na vyhlídkových okruzích do Úšovic a Velké Hleďsebe svezla několik tisíc spokojených cestujících, včetně mnoha českých a zahraničních turistů. Ohlas byl velmi příznivý, na výstavě věnované podpoře MHD umístěné u centrální zastávky City Service odpovídali členové Společnosti na mnoho dotazů, týkajících se smyslu akce i problematiky zachování trolejbusů ve městě. Obyvatelé města a turisté byly překvapeni, že trolejbusy mohou brzy z ulic zmizet a jednoznačně požadovali jejich zachování jako tradičního a oblíbeného dopravního prostředku. Škoda jen, že se na výstavu a životem pulsující trolejbus nepřišel podívat někdo z radnice. Doufejme, že ohlas Dnů mariánskolázeňských trolejbusů a nesouhlasné reakce občanů a turistů na jejich pomalý útlum se donesou právě i k uším radních a zastupitelů. Poznání, že turistický ruch v lázeňském městě dnes nezachrání jen kavárny, hrající fontána či miniaturpark, kterých po Evropě vyrůstají stovky, by mohlo přijít až v době, kdy opravdu nebude cesty zpět pro město, MHD a trolejbusy.
Informační stánek Spvd
Mariánskolázeňský historický trolejbus č. 28 v centru města "U Hodin". Bez nadsázky lze říci, že to, co pro Londýn znamenají doubledeckery, pro Mariánky mohou znamenat trolejbusy.
Foto Jan Šlehofer (5. 7. 2003)

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20