Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

Autobusy v Mariánských Lázních

Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 32 (CHI 11-47, r. v. 2001)
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 32 (CHI 11-47, r. v. 2001) na trolejbusové lince 3 na kruhovém objezdu u zastávky City service.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006
První autobusová linka s charakterem městské dopravy vznikla již v roce 1913 a byla vedena od nádraží k Lunaparku. Následujícího roku však byla zrušena. Znovu autobusy vyjely v roce 1922. Provoz na městských linkách zajišťoval, stejně jako v letech 1913 - 1914, soukromý dopravce Heinrich Bär. Po městě bylo možné cestovat také autobusovými linkami dalších dopravců, které nebyly považovány za městskou dopravu. Během 2. světové války autobusy postupně jezdit přestaly a obnovit městskou autobusovou dopravu se podařilo až v roce 1948, kdy již dopravu zajišťovaly Elektrické a autobusové dráhy města Mariánské Lázně, pozdější Dopravní podnik a dnešní Městská doprava Mariánské Lázně. Od roku 1948 jezdí městské autobusy souvisle dosud.
Karosa B 932 ev. č. 30 (CHA 04-09, r. v. 1998)
Karosa B 932 ev. č. 30 (CHA 04-09, r. v. 1998) na konečné linky 13 City service.
Foto Martin Janda, 17. ledna 2008
Autobusy byly vždy v městské dopravě druhořadé. Obdobím jejich největšího rozkvětu byla 70. léta, kdy bylo v provozu osm autobusových linek označených čísly 10 a 12 - 18, které obsluhovaly Velkou Hleďsebi a Klimentov, Krakonoš a Zádub - Závišín, Hamrníky, Panská Pole, Nimrod, Letiště Skláře, Koupaliště Lido a jezdily odtud do centra města nebo do Úšovic. Některé z těchto linek měly čistě nebo výrazně rekreační charakter. Nejvýznamnější relace na Panská Pole a do Velké Hleďsebe byly později nahrazeny trolejbusem. Provozu trolejbusů předcházela rozsáhlá obsluha autobusy také v Úšovicích.
SOR B 10.5 ev. č. 33 (1K0 0108, r. v. 2002)
SOR B 10.5 ev. č. 33 (1K0 0108, r. v. 2002) na trolejbusové lince 5 v zastávce Pošta.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006
V současné době zajišťuje dopravce Městská doprava Mariánské Lázně s.r.o. provoz pěti autobusových linek označených čísly 11, 12, 13, 14 a 16. Linkové vedení je uvedeno v tabulce na stránce Základní údaje o MHD.
Jedinou autobusovou linkou s intervaly odpovídajícími (malo)městskému provozu je linka 13 do Hamrníků, na které jezdí v pracovní dny jeden až tři spoje za hodinu a mimo pracovní dny jeden spoj za hodinu až za hodinu a půl. Intervaly jsou nepravidelné.
Linka 11 ke Kauflandu byla zavedena teprve 1. srpna 2006. V provozu je pouze v sobotu od 7:00 do 15:00 hodin v pravidelném intervalu 40 minut.
Autobusová linka 12 je především rekreační. V pracovní dny jsou na ní vedeny tři spoje na Krakonoš a zpět, mimo pracovní dny pět spojů, z toho tři zajíždějí do Zádubu - Závišína, kde doplňují provoz regionálních autobusových linek.
Linka 14 je ve dnech školního vyučování tvořena dvěma spoji ráno a jedním odpoledne, každým v jiné trase. Před zavedením linky 11 také zajišťovala spojení Úšovic se školou jih v sobotu dopoledne v pravidelném intervalu 40 minut.
Linka 16 je v provozu v dopoledním sedle pracovních dnů a mimo pracovní dny celodenně, a to v nepravidelných intervalech v rozmezí 60 - 90 minut. Linka vedená ve shodné trase s trolejbusovou linkou 6 vznikla 10. prosince 2006 vyčleněním spojů z této linky obsluhovaných z provozních důvodů pouze autobusem (jedná se o vůz přejíždějící na linky 12, 13 a 14).
Karosa B 932 CHA 01-90 (r. v. 1997)
Karosa B 932 CHA 01-90 (r. v. 1997) odbočuje na lince 12 z Anglické do Dusíkovy ulice mezi zastávkami Centrum a Koliba. Tento vůz byl odprodán ještě v říjnu 2007 ještě před zavedením evidenčních čísel pro autobusy.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006
Autobusy však až do podzimu 2006 běžně vyjížděly i na trolejbusové linky a k vidění byly běžně na všech tehdejších "trolejbusových" linkách, tedy 3, 5, 6 a 9. Na lince 6 (před vyčleněním linky 16) bylo důvodem již zmíněné přejíždění vozu na autobusové linky, na ostatních linkách pak nedostatek trolejbusů (vozů bylo k dispozici šest, nemusely však být všechny provozuschopné, a pořadí bylo ve špičce sedm), nedostatek řidičů s řidičským oprávněním na trolejbus, přebytek autobusů a v neposlední řadě zvyk z doby, kdy se schylovalo ke zrušení trolejbusového provozu a jeho náhradě autobusu.
Situace se změnila až v říjnu 2006, kdy bylo dodáno pět nových trolejbusů Škoda 24Tr. Ty spolu se staršími dvěma vozy stejného typu a dvěma trolejbusy 14Tr, které zůstaly v provozu, vytvořily potřebný počet vozů k pravidelné obsluze všech současných osmi trolejbusových pořadí, a autobusy na trolejbusových linkách nadále slouží pouze při mimořádnostech, jakými jsou výpadky trolejbusů, poškození trolejového vedení apod.
Karosa B 732 CH 95-77 (r. v. 1995)
Karosa B 732 CH 95-77 (r. v. 1995) při zátahu z výlukové linky 10 vedené do Sklářů u zastávky Dopravní podnik. V říjnu 2007, ještě před zavedením evidenčních čísel pro autobusy, byl vůz odprodán.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006
Městská doprava Mariánské Lázně v současné době vlastní čtyři autobusy. Autobusy jsou označeny evidenčními čísly teprve od února 2008, předtím na rozdíl od trolejbusů evidenční čísla přidělena neměly.
Nejstarším autobusem MHD je Karosa B 932 ev. č. 30 (SPZ CHA 04-09, r. v. 1998), která jezdí červeno-bílá s reklamními polepy. Nízkopodlažními vozidla zastupují dva autobusy Karosa-Renault CityBus 12M, ev. č. 31 (CHA 39-69, r. v. 1999) a 32 (CHI 11-47, 2001). Oba vozy jsou bílé a doplněné reklamními nápisy Renault a Dacia. CityBusy mají jako jediné autobusy dopravce automatickou převodovku.
Dosud nejnovějším autobusem DP se stal v roce 2002 SOR B 10.5 ev. č. 33 (1K0 0108), který jezdí celý bílý.
V říjnu 2007 (rok po rozšíření vozového parku o nové trolejbusy) byly odprodány tři nejstarší autobusy - dva vozy Karosa B 732 z let 1995 (CH 95-77) a 1996 (CH 99-22) v provedení s kulatou zádí. Oba jezdily v továrním červeno-bílém nátěru, jeden s doplněnými reklamními nápisy. Třetím odprodaným vozem byla Karosa B 932 z roku 1997 (CHA 01-90), která v posledním období před vyřazením jezdila s červeno-bílým čelem a zádí a bílými boky (po odstraněné celovozové reklamě).
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 31 (CHA 39-69, r. v. 1999)
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 31 (CHA 39-69, r. v. 1999) na trolejbusové lince 3 v zastávce Pošta.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006
CityBusy a SOR jsou vybaveny digitálními orientacemi. U ostatních vozů se umísťují nebo umísťovaly na čelo, pravý bok a záď vozu plastové cedule, a to na čelo a záď pouze s číslem a na bok i s trasou. Na čele a boku vozu nejsou cedule vkládány do držáků, ale ke spodní části skla. Držáky (rámečky) jsou (byly) buď prázdné nebo drží ceduli s názvem dopravce.
Hlášení zastávek ani zobrazování jejich názvů na digitálních orientacích není zavedeno. Digitální orientace zobrazují pouze číslo linky, výchozí a konečnou zastávku.
SOR B 10.5 ev. č. 33 (1K0 0108, r. v. 2002)
SOR B 10.5 ev. č. 33 (1K0 0108, r. v. 2002) na trolejbusové lince 9 u zastávky Dopravní podnik.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006
Městská doprava Mariánské Lázně nevlastní žádné autobusy dvoudvéřového linkového nebo zájezdového provedení, ačkoli v minulosti zajišťoval Dopravní podnik rozsáhlou zájezdovou dopravu.
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 31 (CHA 39-69, r. v. 1999)
Karosa-Renault CityBus 12M ev. č. 31 (CHA 39-69, r. v. 1999) na trolejbusové lince 3 v zastávce Dopravní podnik.
Foto Lukáš Vrobel, 15. srpna 2006

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20