Trolejbusy v Mostě a Litvínově
Po vypuknutí 2. světové války nastaly MHD na Mostecku nelehké časy. Válečný stav neumožňoval kvalitní obnovu tramvajového parku (což se projevilo např. přejímáním ojetých tramvají z jiných, i značně vzdálených provozů) a navíc se v Záluží rozvíjely chemické závody, což způsobilo zvyšování přepravních nároků, kterým ale úzkorozchodná tramvajová trať z Mostu přes Litvínov do Janova nemohla stačit. Dnešní normálněrozchodná rychlodráha byla tehdy ještě hudbou budoucnosti, takže se doprava musela posílit jinak. A tak byla ještě za války zahájena výstavba trolejbusové tratě z Litvínova - Osady k chemickým závodům. Staveniště převzal v roce 1945 dopravní podnik. Spolu s tím získal i část trolejového materiálu, provizorní vozovnu v Litvínově (poblíž dnešní konečné tramvají č. 1, 3 a 4 s názvem Litvínov, Citadela) a 16 zabavených vozidel italské provenience - ta ale byla různě poškozená, protože byla skladována v lesích v okolí města a přilehlých obcí. Proto byla v plzeňské Škodě provedena jejich repase. Teprve poté mohli začít trolejbusovou dopravu využívat i cestující.

Kloubový trolejbus italské provenience v Litvínově.
Archiv Jiřího Hertla
Zahájení provozu na prvním úseku z Litvínova k Chemickým (tehdy Stalinovým) závodům proběhlo 6.12.1946. Navíc bylo vyprojektováno prodloužení přes Souš až do Mostu, kde vznikla nová vozovna a 1.4.1948 se sem začalo jezdit. Obrázek o provozu si můžeme udělat podle následujících provozních údajů z roku 1950: na trati byla v nepřetržitém provozu zavedena linka s označením A (později přeznačena na č. 6) o délce cca 13 kilometrů v intervalu 5 - 20 minut, jejíž vypravení bylo 7 - 9 trolejbusů. Ani to ale ještě nebyl konec rozvoje - roku 1952 se trolejbusy rozjely kolem litvínovského Koldomu do Loučné. Jenže tím expanze skončila. Ve stejném roce totiž začala výstavba tramvajové rychlodráhy, takže záhy byl zastaven provoz mezi Stalinovými závody a Souší. Trať tak byla provozně rozdělena na dvě linky - č. 6 v trase Most - Souš a č. 7 Stalinovy závody - Litvínov - Loučná. Rozvoj tramvajové rychlodráhy v Litvínově způsobil přeložku a zkrácení trolejbusu na litvínovské straně ve směru od Loučné k zastávce tramvaje Litvínov - východ. Zrušené úseky ovšem nebyly likvidovány - nadále sloužily jako manipulační pro jízdy trolejbusů z mostecké vozovny. To bylo ale značně neekonomické, protože vozy musely urazit mnoho "jalových" kilometrů. Proto byl provoz trolejbusové dopravy dne 31.1.1959 zcela zastaven. Jeho úlohu ve spojení obou měst převzaly normálněrozchodné tramvaje a do Loučné se dnes svezeme autobusem.

Trolejbusy Tatra T400 nejezdily jen v Praze, ale i na Mostecku, jak dokazuje pohlednice z centra starého Mostu. Na náměstí ve městě pod Hněvínem se jeden z nich setkal s tramvají typu 6MT.
Pohlednice, sbírka Jan Setvák
Ve vozovém parku se vystřídalo několik typů - kromě raritních italských vozů i legendární třínápravové vozy Tatra T400 (známé také např. z Prahy či Ostravy) nebo "škodovácké" 7Tr. Zajímavostí byl i trolejbus Tatra T-86 převzatý v roce 1948 z Prahy, kde nesl evid.č. 302 a byl jedním z vozů, které v srpnu 1936 zahajovaly trolejbusovou dopravu v hlavním městě. Po ukončení provozu v Mostě putovala řada provozuschopných vozů do jiných měst - vozy Tatra T400 do Prahy a Českých Budějovic a 7Tr do Pardubic, Děčína, Teplic a Hradce Králové. Podle dostupných informací se některý z kloubových trolejbusů provozovaných na Mostecku ještě v květnu 2003 vyskytoval v jedné z obcí blízko Plzně, ale dnes jsou jeho dny již sečteny...

Trolejbus Tatra T400 evid.č. 116 na konci 50. let 20. století.
Archiv Jiřího Hertla
Literatura
Kniha "100 let MHD na Mostecku"