Historie MHD Opava
Tramvaje v Opavě 1905 - 1956

Krátký úsek tramvajové koleje na pěší zóně v Hrnčířské ulici doplněný tabulkou "Vzpomínka na tramvaje v Opavě 1905 - 1956".
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Opava si počkala na svou tramvaj déle než mnohá jiná česká města. Teprve až v roce 1899 se radní rozhodli zahájit přípravu vybudování tramvajové sítě. Slavnostní otevření provozu se konalo 4. prosince 1905, kdy vyjely první vozy na tratě o rozchodu 1000 mm. Hlavní trasa spojovala Východní nádraží se Zemskou nemocnicí, z níž odbočovala vedlejší trať na Kateřinky. Slibný rozvoj tramvajové sítě do dalších částí města (viz mapu) přerušil dramatický závěr druhé světové války, kdy došlo k poškození trolejového vedení a v centru dokonce k zavalení tratí sesutými budovami. Přes obrovské škody se tramvajový provoz vzpamatoval a byl v roce 1947 znovu otevřen. V roce 1948 se dokonce tramvajová síť rozšířila o dvě prodloužení - v Kateřinkách a do Jaktaře. Osud tramvají zpečetilo rozhodnutí o náhradě trolejbusovou dopravou, které přišlo o pouhé dva roky později. Likvidace probíhala postupně až do roku 1956. Poslední den provozu opavských tramvají se připisuje ke dni 22. dubna 1956. Ze sedmnácti motorových a deseti vlečných vozů přežily jen fragmenty. Opavské tramvaje připomíná krátký úsek koleje zadlážděné na pěší zóně v Hrnčířské ulici v centru města, který je doplněn tabulkou "Vzpomínka na tramvaje v Opavě 1905 - 1956".
Trolejbusy a autobusy

Trolejbus Škoda 14Tr ev. č. 65 (r. v. 1989) na lince 8 (dnes 208) v zastávce Divadlo v ulici U Jaktařské brány.
Foto Jiří Kohout, 10. srpna 2002
Městské autobusy vyjely do ulic Opavy až roku 1941 a o jedenáct let později, 24. srpna 1952, je doplnily trolejbusy. Po následující čtyři roky provozovala Opava tramvaje, trolejbusy i autobusy. Bylo však posláním trolejbusů, aby převzaly úlohu tramvají ve všech jejích směrech. Trolejbusy Škoda 7Tr vyrazily postupně na trasy k Nemocnici, kolem Východního nádraží ke stadionu, k Ostroji (1953), do Jaktaře (1953) a Kateřinek (1957). Kromě stavby krátké odbočky k Městskému hřbitovu se na dvě desetiletí rozvoj trolejbusů v Opavě zastavil. Trolejbusy však naštěstí éru celosvětového útlumu a rušení elektrické trakce přečkaly bez větší újmy, a tak se mohlo v osmdesátých letech pokračovat s rozšiřováním trolejové sítě tam, kde se v padesátých letech přestalo. Nejvýraznějším počinem se stalo prodloužení od Stadionu na Bíloveckou (1985), tedy do sídliště v Kylešovicích. Pár set metrů od konečné byla v roce 1987 zahájena stavba nové trolejbusové vozovny. Její dostavba se však protahovala celá devadesátá léta. Politická reprezentace města v té době opakovaně stála před rozhodnutím, zda udržet v Opavě trolejbusy nebo je nahradit čistě autobusovým provozem. Bylo moudrým rozhodnutím opavských radních, že na tradici elektrické městské dopravy nezanevřeli a vozovnu nechali dostavět. Byla otevřena v září 2002. Trolejbusy tak po dlouhých padesáti letech opustili miniaturní areál tramvajové vozovny z 19. století. Zajímavostí staré vozovny Krnovská bylo zatrolejování areálu bez použití výhybek a sjízdných stop. To souviselo mj. s tím, že trolejbusy musely ze stařičké haly vycouvávat - nebyla průjezdná.

Stará vozovna v Krnovské ulici zachycená v roce 2002, kdy ještě sloužila k deponování trolejbusů. Ještě tentýž rok se trolejbusy přestěhovaly do nové vozovny v Kylešovicích. Stísněný areál bývalé tramvajové vozovny tak sloužil opavské veřejné dopravě nepřetržitě celých 97 let.
Foto Jiří Kohout, 10. srpna 2002
Po dodávkách trolejbusů Škoda 7Tr v letech 1952 - 1954 a 8Tr v letech 1957 - 1960 byl vozový park obnovován v období 1963 - 1981 trolejbusy 9Tr. Od roku 1982 postupně přejímaly svou vládu nad opavskými ulicemi trolejbusy 14Tr, v letech 1995 - 1998 dodávané s modernizovanou verzí skříně, digitálními transparenty a vylepšeným interiérem. Půlstoletí nákupu škodováckých trolejbusů uzavřel jediný kus nízkopodlažní 21Tr. Od roku 2002 je vozový park obnovován dvanáctimetrovými trolejbusy Solaris Trollino.
Seznam vozů najdete zde.
O víkendu 22. - 23. října 2005 oslavila Opava sté výročí zahájení provozu městské hromadné dopravy. Vzhledem k tomu, že Opava v té době neměla žádné vlastní historické vozidlo, zúčastnily se oslav vozy ze sousední Ostravy, připomeňme Škodu 8Tr č. 29 s vlekem B40, 9Tr č. 82 a autobus Škodu 706 RTO č. 247 s vlekem Jelcz. Vzorný průběh oslav je doufejme i příslibem dalšího století rozvoje městské dopravy, která dělá z Opavy důstojnou metropoli Slezska.

Nová vozovna v Kylešovicích a novotou zářící nízkopodlažní trolejbus Solaris Trollino s ostravským provizorním označením X 2 (opavské ev. č. 85).
Foto Petr Langer, únor 2004