Historie MHD Opava

Tramvaje v Opavě 1905 - 1956

 Krátký úsek tramvajové koleje na pěší zóně v Hrnčířské ulici
Krátký úsek tramvajové koleje na pěší zóně v Hrnčířské ulici doplněný tabulkou "Vzpomínka na tramvaje v Opavě 1905 - 1956".
Foto Lukáš Vrobel, 30. srpna 2007
Opava si počkala na svou tramvaj déle než mnohá jiná česká města. Teprve až v roce 1899 se radní rozhodli zahájit přípravu vybudování tramvajové sítě. Slavnostní otevření provozu se konalo 4. prosince 1905, kdy vyjely první vozy na tratě o rozchodu 1000 mm. Hlavní trasa spojovala Východní nádraží se Zemskou nemocnicí, z níž odbočovala vedlejší trať na Kateřinky. Slibný rozvoj tramvajové sítě do dalších částí města (viz mapu) přerušil dramatický závěr druhé světové války, kdy došlo k poškození trolejového vedení a v centru dokonce k zavalení tratí sesutými budovami. Přes obrovské škody se tramvajový provoz vzpamatoval a byl v roce 1947 znovu otevřen. V roce 1948 se dokonce tramvajová síť rozšířila o dvě prodloužení - v Kateřinkách a do Jaktaře. Osud tramvají zpečetilo rozhodnutí o náhradě trolejbusovou dopravou, které přišlo o pouhé dva roky později. Likvidace probíhala postupně až do roku 1956. Poslední den provozu opavských tramvají se připisuje ke dni 22. dubna 1956. Ze sedmnácti motorových a deseti vlečných vozů přežily jen fragmenty. Opavské tramvaje připomíná krátký úsek koleje zadlážděné na pěší zóně v Hrnčířské ulici v centru města, který je doplněn tabulkou "Vzpomínka na tramvaje v Opavě 1905 - 1956".

Trolejbusy a autobusy

Trolejbus Škoda 14Tr ev. č. 65 (r. v. 1989)
Trolejbus Škoda 14Tr ev. č. 65 (r. v. 1989) na lince 8 (dnes 208) v zastávce Divadlo v ulici U Jaktařské brány.
Foto Jiří Kohout, 10. srpna 2002
Městské autobusy vyjely do ulic Opavy až roku 1941 a o jedenáct let později, 24. srpna 1952, je doplnily trolejbusy. Po následující čtyři roky provozovala Opava tramvaje, trolejbusy i autobusy. Bylo však posláním trolejbusů, aby převzaly úlohu tramvají ve všech jejích směrech. Trolejbusy Škoda 7Tr vyrazily postupně na trasy k Nemocnici, kolem Východního nádraží ke stadionu, k Ostroji (1953), do Jaktaře (1953) a Kateřinek (1957). Kromě stavby krátké odbočky k Městskému hřbitovu se na dvě desetiletí rozvoj trolejbusů v Opavě zastavil. Trolejbusy však naštěstí éru celosvětového útlumu a rušení elektrické trakce přečkaly bez větší újmy, a tak se mohlo v osmdesátých letech pokračovat s rozšiřováním trolejové sítě tam, kde se v padesátých letech přestalo. Nejvýraznějším počinem se stalo prodloužení od Stadionu na Bíloveckou (1985), tedy do sídliště v Kylešovicích. Pár set metrů od konečné byla v roce 1987 zahájena stavba nové trolejbusové vozovny. Její dostavba se však protahovala celá devadesátá léta. Politická reprezentace města v té době opakovaně stála před rozhodnutím, zda udržet v Opavě trolejbusy nebo je nahradit čistě autobusovým provozem. Bylo moudrým rozhodnutím opavských radních, že na tradici elektrické městské dopravy nezanevřeli a vozovnu nechali dostavět. Byla otevřena v září 2002. Trolejbusy tak po dlouhých padesáti letech opustili miniaturní areál tramvajové vozovny z 19. století. Zajímavostí staré vozovny Krnovská bylo zatrolejování areálu bez použití výhybek a sjízdných stop. To souviselo mj. s tím, že trolejbusy musely ze stařičké haly vycouvávat - nebyla průjezdná.
Stará vozovna v Krnovské ulici
Stará vozovna v Krnovské ulici zachycená v roce 2002, kdy ještě sloužila k deponování trolejbusů. Ještě tentýž rok se trolejbusy přestěhovaly do nové vozovny v Kylešovicích. Stísněný areál bývalé tramvajové vozovny tak sloužil opavské veřejné dopravě nepřetržitě celých 97 let.
Foto Jiří Kohout, 10. srpna 2002
Po dodávkách trolejbusů Škoda 7Tr v letech 1952 - 1954 a 8Tr v letech 1957 - 1960 byl vozový park obnovován v období 1963 - 1981 trolejbusy 9Tr. Od roku 1982 postupně přejímaly svou vládu nad opavskými ulicemi trolejbusy 14Tr, v letech 1995 - 1998 dodávané s modernizovanou verzí skříně, digitálními transparenty a vylepšeným interiérem. Půlstoletí nákupu škodováckých trolejbusů uzavřel jediný kus nízkopodlažní 21Tr. Od roku 2002 je vozový park obnovován dvanáctimetrovými trolejbusy Solaris Trollino.
Seznam vozů najdete zde.
Mapa historického vývoje elektrické trakce v Opavě
Mapa historického vývoje elektrické trakce v Opavě. (Klikněte pro zvětšení.)
Autor Jiří Hertl, 2002
O víkendu 22. - 23. října 2005 oslavila Opava sté výročí zahájení provozu městské hromadné dopravy. Vzhledem k tomu, že Opava v té době neměla žádné vlastní historické vozidlo, zúčastnily se oslav vozy ze sousední Ostravy, připomeňme Škodu 8Tr č. 29 s vlekem B40, 9Tr č. 82 a autobus Škodu 706 RTO č. 247 s vlekem Jelcz. Vzorný průběh oslav je doufejme i příslibem dalšího století rozvoje městské dopravy, která dělá z Opavy důstojnou metropoli Slezska.
Trollino ve vozovně Kylešovice
Nová vozovna v Kylešovicích a novotou zářící nízkopodlažní trolejbus Solaris Trollino s ostravským provizorním označením X 2 (opavské ev. č. 85).
Foto Petr Langer, únor 2004

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20