Tyto stránky provozuje občanské sdružení Společnost pro veřejnou dopravu a jsou věnovány našemu kamarádovi Jiřímu Hertlovi (1960 - 2002), spoluzakladateli sdružení i jeho internetových stránek.

SPVD na Facebooku

olomouc

Vozový park a provoz olomouckých tramvají

Vozový park

Míjení modernizovaných tramvají T3R.P zleva ev. č. 182 (1987) a 158 (1986) na lince 4 v občasné zastávce Náměstí Hrdinů v Sokolské ul. před začátkem jednokolejné tratě do vozovny
Míjení modernizovaných tramvají T3R.P zleva ev. č. 182 (1987) a 158 (1986) na lince 4 v občasné zastávce Náměstí Hrdinů v Sokolské ul. před začátkem jednokolejné tratě do vozovny.
Foto Lukáš Vrobel (29. 8. 2005)
Pro zahájení provozu roku 1899 bylo dodáno prvních 9 motorových vozů a 4 vlečné z vagonky Johan Weitzer ze Štýrského Hradce, další dva motorové vozy stejného typu dorazily v roce 1900. Motorové vozy měly jeden trakční motor a byly vybaveny lyrovými sběrači, avšak nezvládaly stoupání v Denisově ulici a tak musely být dodatečně osazeny druhým trakčním motorem. Vzhledem k nízké únosnosti mostů přes řeky Moravu a Bystřici musely být vozy krátké lehké stavby. K dalším obměnám či rozšíření vozového parku docházelo spíš ve vlnách. Roku 1912 to byly 4 motorové vozy ze Studénky a roku 1922 pět motorových vozů s výzbrojí Siemens, opět ze Štýrského Hradce. Dále byly pořizovány především ojeté motorové vozy. V letech 1934 – 1936 se jednalo o tři vozy z Brna a v letech 1947 – 1967 velký počet vozů z Prahy. Vlečné vozy se většinou upravovaly ze starších motorových, ale také se vyráběly ve vlastních dílnách podniku. Roku 1950 pak došlo k dodávce šesti nových vlečných vozů z Královopolské strojírny a posledních 8 jednosměrných vozů bylo původem z Plzně.
Velký zlom znamenala první dodávka čtyřnápravových vozů typu T1 v roce 1957 v počtu 10 ks. Na ni navázala v letech 1961 – 1965 dodávka 5 vozů T2, z nichž jeden byl první prototyp evid. č. 6001, který předtím deset let jezdil v Praze. Nejpočetnější však byly vozy T3. Celkem bylo dodáno v letech 1966 – 1970 třicet kusů. Poslední velká dodávka byla realizována v letech 1983 – 1987, kdy se jednalo o verzi T3SUCS původně určenou pro vývoz do SSSR. Tramvaje T3 se na dvanáct let (1987 – 1999) staly jediným typem tramvaje provozovaným v Olomouci.
Tramvajová vozovna v Koželužské ulici s vozem T3 evid. č. 126.
Tramvajová vozovna v Koželužské ulici s vozem T3 evid. č. 126.
Foto Lukáš Vrobel (29. 8. 2005)
I v hanácké metropoli se nakonec vydali cestou obnovy vozového parku nízkopodlažními vozy. Podle smlouvy mělo být dodáno v letech 1998 a 1999 deset vozů Škoda Inekon LTM 10.08 známých jako „Astra“, avšak nakonec byly dodány jen čtyři. Bohužel opět nastala pauza. Dne 4. 9. 2006 se veřejnosti představily dvě koncepčně shodné tramvaje Inekon 01 – Trio vyrobené v Ostravě, o dva měsíce později následovala ještě třetí shodného typu. Nízkopodlažní vozy typů LTM 10.08 a 01 – Trio jsou nasazovány na linky vedoucí od hlavního nádraží po trase přes tržnici, neboť svou konstrukcí s pevnými podvozky nejsou vhodné pro členitou trať přes centrum města (produkovaly by nadměrný hluk a rychleji by se opotřebovávala kola a kolejnice). Zatím posledním typem tramvaje na olomouckých kolejích se stal typ VarioLF s výzbrojí TV Europulse, koncepčně vycházející z tramvají T3, avšak doplněný střední nízkopodlažní částí. První dva vozy tohoto typu se objevily v Olomouci roku 2006. V provozu se objevují jak sólo, tak ve dvojicích, avšak kvůli odlišné elektrické výzbroji nemohou být spřahovány s rekonstruovanými vozy T3R.P, jako je tomu v Liberci. Se svými otočnými podvozky jsou však vhodné pro provoz na linkách přes centrum.
Kloubová nízkopodlažní tramvaj Škoda LTM 10.08 Astra ev. č. 201 (r. v. 1998) na konečné linky 1 Fibichova
Kloubová nízkopodlažní tramvaj Škoda LTM 10.08 "Astra" ev. č. 201 (r. v. 1998) na konečné linky 1 Fibichova
Foto Lukáš Vrobel (30. 8. 2005)
Vzhledem k tomu, že nákupy nových vozů neprobíhají tak rychle a park současných vozů T3 jevil známky opotřebení, bylo přistoupeno k rekonstrukcím. Modernizovány jsou především novější tramvaje T3SUCS, zatímco starší vozy z let 1966 až 1970 postupně z provozu mizí. Modernizace zahrnuje především výměnu elektrické výzbroje, nový interiér, dosazení moderního informačního systému a inovací prochází i řídící pult. Tím vším tramvaje přispívají ke značnému zvýšení kultury cestování. První modernizovaná tramvaj vyjela na olomoucké koleje s cestujícími v únoru roku 2000. Jednalo se o původní vůz TSUCS ev. č. 161. O měsíc později vyjela druhá tramvaj ev. č. 152. Obě modernizace s použitím výzbroje TV14 z ČKD byly provedeny v ústředních dílnách DP Ostrava. Označeny byly jako typ T3M.4. Vůz ev. č. 161 byl vybaven zkušebně polopantografem Lekov, č. 152, stejně jako další modernizované tramvaje, původními sběrači po opravě. Vzhledem ke známým problémům firmy ČKD DS jsou další modernizované tramvaje vybavovány výzbrojí Progress a jsou označené jako typ T3R.P. Kromě DP Ostrava tyto modernizace provádí též firma Pars nova Šumperk. Na všech tramvajích je aplikován nový modročervený firemní nátěr. Ostatní, nemodernizované tramvaje, jsou při velkých prohlídkách vybavovány některými moderními prvky.
Ještě se krátce zmíním o historických vozech, které má Olomouc tři. Motorový vůz evidenčního čísla 223 z roku 1930 pochází původně z Prahy. Vyrobily jej Ringhofferovy závody v Praze na Smíchově. Spolu s ním tvoří soupravu vlečný vůz evid. č. 99, vyrobený v roce 1951 v Královopolských strojírnách v Brně. S touto soupravou je možné se svézt pouze při mimořádných jízdách, nebo si ji pronajmout pro různé akce a nejednou si i zahrála ve filmu. Pravidelná nostalgická linka v Olomouci není. Posledním historickým vozem je motorový vůz evid. č. 16 z roku 1914. Vyroben byl ve vagónce Studénka.
Souprava T3 ev. č. 139 + 138 z r. 1970 v nástupní zastávce linky 6 Nová Ulice.
Souprava T3 ev. č. 139 + 138 z r. 1970 v nástupní zastávce linky 6 Nová Ulice.
Foto Lukáš Vrobel (30. 8. 2005)

Provoz

V současné době je v Olomouci v provozu šest tramvajových linek, označených čísly 1, 2 a 4 - 7. Níže jsou uvedeny pouze vybrané zastávky:
Jízdní řády olomouckých tramvají.
Jízdní řády olomouckých tramvají.
Foto Lukáš Vrobel (30. 8. 2005)
  • 1: FIBICHOVA - Hlavní nádraží - Envelopa - Tržnice - Okresní soud - Výstaviště Flora - Fakultní nemocnice - NOVÁ ULICE
  • 2: FIBICHOVA - Hlavní nádraží - Žižkovo nám. - Nám. Republiky - Palackého - Nádraží město - Pražská - NEŘEDÍN, KREMATORIUM
  • 4: PAVLOVIČKY - Bělidla - Aut. nádraží podchod - Hlavní nádraží - Žižkovo nám. - Nám. Republiky - Nám. Hrdinů - Okresní soud - Výstaviště Flora - Fakultní nemocnice - NOVÁ ULICE
  • 5: PAVLOVIČKY - Bělidla - Aut. nádraží podchod - Hlavní nádraží - Envelopa - Tržnice - Okresní soud - Nám. Hrdinů - Palackého - Nádraží město - Pražská - NEŘEDÍN, KREMATORIUM
  • 6: FIBICHOVA - Hlavní nádraží - Žižkovo nám. - Nám. Republiky - Nám. Hrdinů - Okresní soud - Výstaviště Flora - Fakultní nemocnice - NOVÁ ULICE
  • 7: FIBICHOVA - Hlavní nádraží - Envelopa - Tržnice - Okresní soud - Nám. Hrdinů - Palackého - Nádraží město - Pražská - NEŘEDÍN, KREMATORIUM
Linky číslo 1, 2 a 4 jsou v provozu celodenně a celotýdně. Linka 7 jezdí celotýdně, ale její provoz je denně ukončen už okolo 20. hodiny. Linky 5 a 6 jezdí pouze v pracovních dnech kromě večera, linka 6 také vyjíždí ráno později.
Tramvaj T3R.P odpočívá na konečné Pavlovičky.
Tramvaj T3R.P odpočívá na konečné Pavlovičky.
Foto Michal Lošťák (9. 9. 2007)
Soupravy vozů se vypravují na linky číslo 2 a 6. Na linku 1 jsou nasazovány buď tříčlánkové nízkopodlažní tramvaje "Astra" nebo sólo vozy typu T. Na linkách 4, 5 a 7 jezdí pouze sólo vozy T.
Souprava vozů T3SUCS najíždí do zastávky Hlavní nádraží.
Souprava vozů T3SUCS najíždí do zastávky Hlavní nádraží.
Foto Václav Boček (30. 11. 2007)

Olomoucké zastávky a nový informační systém

Klasické zastávkové označníky MHD Olomouc - zleva nástupní tramvajová zastávka Fibichova a autobusová zastávka Svatý Kopeček, bazilika.
Klasické "staré" zastávkové označníky MHD Olomouc - zleva nástupní tramvajová zastávka Fibichova a autobusová zastávka Svatý Kopeček, bazilika.
Foto Lukáš Vrobel (30. 8. 2005)
Převážně na konci roku 2006 byla realizována součást projektu „Rozvoj MHD v Olomouci“. Jednalo se o vybudování nového informačního systému pro cestující a zavedení preference MHD.
Informační systém se skládá z elektronických prvků, které slouží k zobrazování informací o zastávkách, linkách, jízdních řádech, vozidlech a k přenosu informací mezi nimi. Má dvě části – první zahrnuje informační systém ve vozidlech, druhá pak vybavení dopravní cesty a zastávek. Hlavním cílem projektu je především zvýšení atraktivity MHD a zlepšení informovanosti cestujících. Tato část projektu v celkové hodnotě 40 mil. Kč je z osmdesáti procent hrazena z fondů EU, zbytek doplácí Olomouc. Dodavatelem byla pražská společnost ELTODO, která spolu s dalšími subdodavateli garantuje realizaci obou částí projektu. Hlavními partnery jsou JKZ spol. s r.o. Olomouc, EMTEST spol. s r.o. a FSS Olomouc.
Asi nejviditelnější součástí tohoto projektu jsou zmíněné zastávky, které se nikoli neoprávněně označují jako inteligentní. V zahraničí, především v Německu a v Rakousku, jsem se s nimi setkal snad v každém městě, které jsem navštívil. I u nás už nejsou zcela nové, najdeme je třeba v Ostravě u nádraží Svinov či v pražských lokalitách Klárov (zastávka Malostranská) a Barrandov. Jedná se o elektronický označník přehledně zobrazující aktuální informace o dané zastávce a linkách, které ji obsluhují (ty můžou být podávány i zvukově). Díky velikosti a dobré viditelnosti údajů na informačním panelu mají cestující možnost rychle zjistit odjezd nejbližšího spoje, a to i v závislosti na aktuální provozní situaci (např. zpoždění, výluka), aniž by za tímto účelem museli přecházet po zastávkovém ostrůvku k vyvěšenému jízdnímu řádu, který bývá mnohdy nečitelný či poškozený následkem vandalismu. Informační panel se skládá celkem ze tří částí. Na horním odděleném řádku se zobrazuje vlevo název zastávky, dále datum a aktuální čas (pomocí jednotné časové základny pro celý integrovaný systém MHD). Prostředních několik řádků (zpravidla dva až čtyři) zobrazují čísla linek, cílovou stanici a nejbližší čas odjezdu každé linky (informace mohou být volitelně doplněny, např. o směr, kterým linka jede nebo číslo tarifní zóny). Na spodním odděleném řádku se zobrazují různé infotexty (buď staticky nebo formou běžícího textu), např. výluky. Písmo o velikosti 35 mm se zobrazuje pomocí žlutooranžových LED diod. Informační panely jsou v Olomouci umístěny na zastávkách několika způsoby, spodní hrana krytu panelu je přitom ve výšce 2500 mm a celé zařízení je v antivandalské úpravě. Nejběžnější způsob umístění je na klasickém označníku (celkem 36x), dále na takzvané „šibenici“, která vyčnívá nad nástupní ostrůvek (11x), ve čtyřech případech je umístěn mimo ostrůvek na chodníku a na tramvajové zastávce „Fakultní nemocnice“ ve směru do centra se nachází na střeše podchodu. Inteligentní zastávky najdeme především v místech s vyšší koncentrací „přespolních“ cestujících, tj. převážně se jedná o tramvajové zastávky (zejména na obou tratích od nádraží do centra, dále např. u okresního úřadu, fakultní nemocnice, autobusového nádraží, výstaviště apod.), jsou jimi vybaveny i přestupní uzly Náměstí Národních hrdinů, Tržnice, Hlavní nádraží, Fibichova, a to včetně autobusových zastávek (mimo výstupních). Pro zrakově postižené jsou inteligentní zastávky vybaveny digitálním hlásičem, který se spouští přenosným ovladačem.
Modernizovaná tramvaj T3R.P u inteligentního zastávkového označníku před hlavním nádražím.
Modernizovaná tramvaj T3R.P u inteligentního zastávkového označníku před hlavním nádražím.
Foto Michal Lošťák (17. 8. 2007)
V souvislosti se spuštěním inteligentních zastávek musela být upravena i vozidla. Všechna byla vybavena duální anténou, modemem či jednotkou GPS. U vozidel, která nebyla do té doby vybavena elektronickým informačním systémem, došlo k jeho dodatečnému dosazneí - jednalo se o 4 autobusy Karosa B 732 a 27 tramvají T3 a T3SUCS – ty byly vybaveny elektronickými panely EMTEST se žlutooranžovými LED diodami. Dostaly je i nové nízkopodlažní autobusy Solaris. Každé vozidlo při odjezdu ze zastávky odešle signál inteligentní zastávce. Dojde-li ke zpoždění, zastávka tento údaj předá další zastávce a tak to jde po celé trase linky (nevyjíždí-li vozidlo z inteligentní zastávky, vyšle signál centrále ne Svatém kopečku, která případný údaj o zpoždění vyšle všem zastávkám linky).
Pomocí GPS signálu funguje i preference na světelných křižovatkách, kdy vozidlo vyšle signál a preferenci dostane v závislosti na hustotě provozu nebo v případě, že je opožděno.
Celý tento projekt byl realizován v období 4.10.2006 - 10.1.2007, ve dnech 13.1. – 8.4.2007 proběhl zkušební provoz a k 30.6.2007 došlo k ukončení celého projektu. Tím se olomoucká MHD zařadila mezi vyspělé evropské dopravní systémy.
Dočasný zastávkový označník v Zámečnické ulici na jinak manipulační trati k tramvajové vozovně.
Dočasný zastávkový označník v Zámečnické ulici na jinak manipulační trati k tramvajové vozovně.
Foto Michal Lošťák (17. 8. 2007)
Do budoucna se uvažuje o rozšíření počtu inteligentních zastávek a doplnění systému o možnost automatického stavění vlakové cesty pro tramvajové linky (tzn. ovládání výhybek bez zásahu řidiče).

MHD z pohledu turisty

Podívejme se na olomouckou MHD ze strany „přespolního“ cestujícího, který si sem zajel jen tak na výlet.
Pokud do Olomouce přijedu vlakem, tak určitě na zdejší hlavní nádraží, které se nachází ve východní části města. Vlak, který má větší či menší zpoždění způsobené především stavbou na koridoru, zastaví na jednom ze čtyř ostrovních nástupišť. Do nádražní budovy vedou dva podchody, z nichž jeden pokračuje do městské části Hodolany. Přístup na nástupiště je umožněn také bezbariérově. V nádražní hale to vypadá vcelku slušně, s několika podezřelými individui jsem se setkal jen před ní. Milým překvapením je předprodej jízdenek a informační centrum MHD přímo v nádražní hale (v Německu běžný standard, u nás bohužel nikoli), které ovšem funguje jen v pracovní dny. O volných dnech tedy nezbývá, než si jízdenku koupit někde v trafice nebo v automatu, těch je ale všude dostatek. S výběrem jízdenky si tady nemusím lámat hlavu, neboť automaty jsou popsané a jednodenní jízdenka se vyplatí.
Praví - li se o nádraží , že jde o bránu do města, tak o tom olomouckém to platí dvojnásob. Když vyjdu ven ze skvostně vypadající budovy, octnu se v moderní městské čtvrti s klidovou zónou a terminálem MHD, od kterého jezdí linky do všech směrů. Před nádražím pendlují vcelku slušně vypadající tramvaje a o kus dál na zastávce stojí nízkopodlažní autobus značky Solaris. Tramvajové zastávky se nacházejí vlevo od nádražní budovy. Už z dálky vidím na velkých panelech, se kterými jsem se setkal v Německu, kdy mi jede jaká tramvaj, což je další milé překvapení. Na zastávce pak podle plánku vím, že do centra to mám nejblíže „dvojkou“, „čtyřkou“ a „šestkou“ na zastávku „Náměstí Republiky“. A za chvíli už je tu tramvaj. Nastoupím a „cvaknu“ lístek. Opět překvapení – tón, oznamující zavírání dveří tu mají ve formě příjemné melodie, inu Morava je Morava. Milý ženský hlas oznamuje kromě po sobě jdoucích zastávek také, abychom si dávali pozor na kapsáře. Za okamžik ale vystupuji a podle mapy mířím úzkými uličkami historického centra, které připomíná Foglarova „Stínadla“, na Horní náměstí k orloji. Tady se několik hodin zdržím. V plánu mám ale ještě prohlídku Svatého Kopečku. Z centra jsem se „vymotal“ až u Okresního soudu. Na Svatý Kopeček jezdí autobus od nádraží, takže mne čeká cesta tramvají zpět, tentokrát však druhým směrem. Nyní jedu „jedničkou“ po moderní tramvajové trati přes Tržnici a Envelopu k nádraží a odtud autobusem číslo 11. Cesta na Svatý Kopeček je velice příjemná a vede typickou hanáckou krajinou. Tady se podívám do ZOO, na rozhlednu, ještě si stačím prohlédnout chrám Navštívení Panny Marie a mířím zpět do města. Celý den docela rychle utekl. Domů se budu vracet autobusem, avšak po příjezdu k nádraží se dozvídám, že autobusové nádraží se nachází kdesi v Hodolanech. Naštěstí do odjezdu mi zbývá půl hodiny, takže vše stíhám. Autobusové nádraží však na mě moc velký dojem neudělalo. Od tramvajové zastávky je přístupné nepříliš vábným podchodem, navíc působí značně odlehle a taky předimenzovaně. Nakonec nasedám do autobusu na jednom ze stanovišť, odjíždím a tím pro mě výlet končí.
Veřejnou dopravu v Olomouci hodnotím vcelku kladně. Kam jsem potřeboval, tam jsem se pohodlně dostal a nikde neměl problém. Je to nejlepší způsob dopravy po městě. Až sem zas přijedu, tentokrát třeba na nějakou výstavu, určitě zase využiji jejích služeb.

Přihlášení

Vyhledávání

Vánoční trolejbus 2022

NEJHEZČÍ VÁNOČNÍ TROLEJBUS 2022

  

Třetí ročník ankety o nejhezčí Vánoční trolejbus zná své vítěze.

Kompletní výsledky

  

vanoce20

TROLEJBUSY 2021

logo-t21 optimized

   

Projekt vydání dvojice tématických knih k 80. výročí plzeňských trolejbusů a 85. výročí výroby trolejbusů ŠKODA.

   

Oficiální stránka projektu TROLEJBUSY 2021

Official site of the project TROLEJBUSY 2021 (english)

19880215 jh 3prot15tr-414 jiraskovonam