mestskadoprava
!-- -->
Tramvaje v pražských Radlicích
Úvodem
Pražské Radlice jsou již dlouhá desetiletí obsluhovány tramvajovou dopravou. Poprvé se tramvajový zvonec rozezněl starou zástavbou Radlic dne 16. 6. 1927. To se tramvaje "prokousaly" od křižovatky Radlické a Křížové ulice dále Radlickou až na konečnou smyčku v místním parku před základní školou. Kolem nízkých domků byla trať vedena v oblouku celých 155 metrů jednokolejně. V provozu zde byla linka č.18, po jejím přesměrování k vozovně Pankrác se zde usadily linky č. 6 a 14. Jako zajímavost lze uvést, že se tato trať stala doménou nejprve starých vozů a posléze hlavně tramvají T1, neboť linky č.6 a 14 byly vedeny jednovozově a tak se na nich objevovaly právě hlavně vozy T1, které nebyly uzpůsobeny na provoz ve dvojicích. Po dobu spartakiády v roce 1965 se sice na tehdejší lince 18 (vzhledem k jejímu zařazení na jednu z větví pro návoz diváků) objevovaly pouze tramvaje T3, ale jejich výhradního nasazení v pravidelném provozu se tato trať dočkala až v samém závěru své existence. Když 25. ledna 1983 vozovna Střešovice vypravila na tehdejší linku č. 23 poslední vůz T1, byla už v plánu Kroužku městské dopravy v Praze rozlučková jízda s tímto typem tramvaje. Ta se nakonec uskutečnila shodou okolností poslední vypravenou „té jedničkou“ evid. č. 5103 dne 26. března 1983 a nezapomnělo se ani na radlickou trať. Na trať, která v tu dobu již odpočítávala poslední dny své existence...

Souprava linky 6 na dnes již neexistující radlické smyčce.
Repro z knihy "Pražské elektrické dráhy"
Stále se rozmáhající automobilová doprava a její dostředné vedení totiž potřebovaly prostor k výstavbě rozšířené Radlické ulice. A tak dne 1. listopadu 1983 tato trať osiřela. Zástavba kolem byla stržena, vznikla zde nová kapacitní čtyřproudá komunikace, na které ovšem místo pro tramvaje už nebylo. Trať byla provizorně ukončena na vratném trojúhelníku u zastávky Laurová.

Poslední den provozu tramvají před dlouhodobou výlukou.
Foto Tomáš Mykl (1.10.2001)
V říjnu 2001 byla zahájena dlouhodobá výluka této trati a to z důvodu budování silničního tunelu Mrázovka, který poblíž Anděla navazuje na již dříve zhotovený Strahovský tunel. Tramvaje tak vystřídaly náhradní autobusy firmy Hotliner, které však dojížděly až k blízké stanici metra B Radlická, kde byly lepší podmínky pro obracení. Už v této době se proslýchaly dvě verze další budoucnosti tohoto úseku: buď jeho likvidace nebo naopak prodloužení až k metru na Radlické. K rozšíření první verze možná přispěly i dva příklady z pražské tramvajové historie: tratě k bývalé dětské nemocnici na Karlově a na Ryšánku byly rovněž ukončeny trojúhelníkem, pak se ocitly v dlouhodobé výluce, ale z té se nakonec stalo definitivní zrušení provozu...

Stále existující zbytky tramvajového trojúhelníku na Karlově.
Foto Tomáš Mykl (2001)
Zkrátka a dobře to vypadalo, že trojúhelníku je odzvoněno, takže řada lidí brala poslední den před onou výlukou jako jeho poslední provozní den. Mnozí se s tím vyrovnali různě, jak svědčí i tento výrok jednoho "dopravního fandy": Hmm, tak jestli to má zůstat tak jak je, tak to jsem se nemusel v pondělí v noci trmácet přes celou Prahu do Radlic, abych si vyfotil poslední tramvaj na trojúhleníku Laurová (byla to T6A5 č.8694) ...

Zbytky tramvajové tratě na Ryšánce. Přežily do roku 2002.
Foto Tomáš Mykl
Dění okolo Laurové na prahu 21. století
V roce 2004 měla být dlouhodobá výluka ukončena. Oficiální webové stránky DP Praha dlouho uváděly jako termín obnovení provozu 31. srpen 2004. Krátce se této trati věnoval i Miroslav Penc v článku "Letní výluky pražských tramvajových tratí", který vyšel v časopise DP-Kontakt 8/2004 (zde uvádíme jen úryvek): "Poslední z letos v létě uzavřených tramvajových tratí je trať Na Knížecí - Laurová. Po zprovoznění tunelu Mrázovka by měla být vyměněna kolejová konstrukce obratiště Laurová, provedeny opravy povrchů v Radlické ulici, opravy na křižovatce Radlická / Za Ženskými domovy a poté zde může být obnoven provoz. Trať byla v oblasti křižovatky Radlická / Křížová přeložena do nové polohy a také zde byl odstraněn zákaz potkávání vlaků." Další informace přinesla regionální příloha "Praha" MF Dnes dne 25.8.2004 v článku "Mrázovka se otevře již zítra" (opět přinášíme jen úryvek): "Zatímco tunel Mrázovka ulehčí dopravě severojižním směrem, řidičům mířícím ze západu metropole a Smíchova do centra příliš nepomůže. V Radlické ulici navíc počítá Dopravní podnik s tím, že zde konečně začne vyměňovat koleje na křižovatce u Ženských domovů, aby se do Laurové opět mohly vrátit tramvaje. "Přesné datum však ještě nelze říct. Začátek prací závisí především na skončení dokončovacích prací na tunelu Mrázovka. Zatím se počítá se začátkem na šestého září", řekla mluvčí městského dopravce Michaela Kuchařová.
Co k tomu dodat? Pokud by bylo bývalo šesté září skutečně dodrženo, jednalo by se zhruba jen o týdenní odklad (původně se počítalo s 31. srpnem - viz výše). V ostrém kontrastu s tímto, byť krátkým odkladem, je ale to, že řada jiných oprav (např. křižovatka Výtoň, Chotkova ulice) byly skončeny dříve (původní termín ukončení výluk byl v obou případech až 1. září). Když to šlo tam, proč to nejde na Laurové? Že by trať na Laurovou byla pro naše představené takové nechtěné dítě, které není tak na očích, aby jim přineslo vavřínový věnec a alespoň sádrovou bustu ve vestibulu radnice? Vždyť den před plánovaným oficiálním ukončením výluky se prostý občan NIKDE nedočetl, jak to vlastně s výlukou bude a občan trochu znalý se sice informací složitě dopátral, ale natolik rozporuplných, že nikdo vlastně nevěděl kde je pravda ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Jak to nakonec dopadlo, je patrné z předchozích snímků. Hned začátkem září 2004 se začalo opravovat obratiště v Laurové, byly vyměněny oblouky a výhybky (kupodivu opět za čepové, nikoli s pružnými jazyky, jak je v Praze obvyklé). Křižovatka u Ženských domovů byla částečně podbita. Proč se většina prací musela dělat až v září, když zejména Laurová byla stavbou tunelu Mrázovka nedotčena, je otázkou.
Provoz na Laurovou byl ve vší tichosti obnoven v sobotu 25.9.2004, bez jakéhokoli zájmu médií nebo přátel dopravy. Proslýchalo se, že v rámci prevence střetů aut a couvajících tramvají bude u trianglu světelná signalizace, nicméně k tomu nedošlo. O prodloužení tratě k Radlické se i nadále hovoří, zejména kvůli právě vznikající budově ČSOB u stanice Radlická. Na nové trati by měly být celkem 3 zastávky: Laurová (přesunutá z dnešní polohy), Radlická škola a Radlická. Nová nácestná zastávka bude i mezi přeloženou Laurovou a dnešní Křížovou. Pokud půjde vše dobře, tramvaje by se před radlickou školu a ke stanici metra mohly podívat v roce 2007. (podle článku Ing. Miroslava Pence "Prodloužení tramvajové tratě v Radlické", DP Kontakt 10/2005).
Stavba byla nakonec zahájena v srpnu 2007, čímž se zároveň začala psát poslední kapitola existence trojúhelníku Laurová.

Trojúhelník na Laurové má před sebou poslední etapu svého života. Na snímku čeká na příjezd dalšího spoje linky 6.
Foto Damir Holas (13. 9. 2007)

Rozestavěná tramvajová trať na Radlickou u stávající konečné Laurová.
Foto Damir Holas (13. 9. 2007)
Pokračování tohoto článku najdete zde.
Tramvaje v pražských Radlicích - fotogalerie z výstavby tramvajové trati

Rekonstruovaná tramvajová trať v Radlické ulici v místě bývalé nástupní zastávky Laurová. Dnes tímto místem tramvaje jen projíždějí.
Foto Michal Lošťák (7. 7. 2008)

Prostor nové zastávky Laurová pro směr do centra.
Foto Michal Lošťák (7. 7. 2008)

I u základní školy v Radlicích se počátkem července již rodily budoucí tramvajové zastávky.
Foto Michal Lošťák (7. 7. 2008)

Poslední zbytky trojúhelníku Laurová...
Foto Michal Lošťák (7. 7. 2008)

Rekonstrukce trati u zastávky Křížová.
Foto Michal Lošťák (29. 7. 2008)

Konec července 2008 - trojúhelník Laurová již definitivně patří minulosti...
Foto Michal Lošťák (30. 7. 2008)

Kostelík svatého Jana Nepomuckého u výstupní zastávky Radlická.
Foto Damir Holas (20. 9. 2008)

Nová nástupní zastávka Radlická.
Foto Damir Holas (20. 9. 2008)

Vedle kostelíku je památník obětí tragického náletu, který Radlice postihl v únoru 1945. Krom jiných při něm zahynulo teprve měsíční dítě...
Foto Damir Holas (20. 9. 2008)

Výjezd ze smyčky Radlická je jištěn světelnou signalizací.
Foto Damir Holas (20. 9. 2008)

Tento snímek je důkazem toho, že tramvajová trať posloužila už před svým oficiálním otevřením náhradní autobusové dopravě. Zatímco zadní větší označník je již připraven pro tramvaje, přenosný v popředí informuje o tom, že zde zastavuje náhradní autobusová doprava.
Foto Damir Holas (20. 9. 2008)
!-- -->
Metro na sever Prahy - 2. díl
Zatímco vlaky metra už dojížděly až na Ládví, stavební stroje severní oblast Prahy zdaleka neopustily. Úsek IV.C totiž dále pokračuje přes sídliště Prosek až k letňanskému výstavišti. Byly na něm navrženy celkem 3 stanice - dvě nácestné na Proseku a konečná u výstaviště v Letňanech.

Staveniště metra IV.C2 poblíž prosecké polikliniky.
Foto Damir Holas (leden 2006)

Úvraťová konečná linky 24 na Ládví.
Foto Damir Holas (leden 2006)
I stavba úseku IV.C2 promlouvala do provozu povrchové dopravy. Zatímco při výstavbě úseku na Ládví stačilo na dvou místech (v Trojské ulici a u konečné Ládví) tramvajový provoz jen částečně omezit, stavební práce spojené s prodloužením metra do Letňan vyvolaly dlouhodobou výluku tramvají v úseku Ládví - Sídliště Ďáblice. Před výlukou tudy byly vedeny tři denní (č. 10, 17, 24) a jedna noční (č. 53) linka. Linka 10 byla odkloněna na smyčku před kobyliskou vozovnou, linky 17 a 53 obracely na smyčce Březiněveská (výstupní zastávka Kobylisy). Na Ládví tak dojížděla jediná linka - č. 24 - obsluhovaná výhradně obousměrnými vozy KT8, pro které bylo upraveno kolejiště u zastávky Ládví, aby zde mohly obracet. Náhradní dopravu zajišťovala prodloužená pravidelná autobusová linka 152, dále mohli cestující využít i jiné pravidelné linky autobusů. V nočním provozu jezdila v úseku Kobylisy - Sídliště Ďáblice náhradní autobusová doprava X-53. Provoz tu byl obnoven v pátek 1. 9. 2006, a to ve stejném rozsahu, jako před výlukou - tedy třemi denními a jednou noční tramvajovou linkou. Až později došlo ke zkrácení linky 24 do smyčky Březiněveská - od té doby si obyvatelé sídliště Ďáblice musí vystačit se dvěma denními linkami.

Staveniště metra IV.C2 v bezprostřední blízkosti zastávky MHD Liberecká.
Foto Damir Holas (leden 2006)

Výstavba metra IV.C2 způsobovala mj. i dopravní problémy v oblasti Proseka, jak dokazuje snímek pořízený z autobusu linky 177 jedoucího směrem na Ládví.
Foto Damir Holas (leden 2006)
Den otevřených dveří v rozestavěné stanici Letňany (19. - 23. 9. 2006)
V září 2006 měli Pražané možnost poprvé navštívit budoucí konečnou metra C Letňany, která je umístěna poblíž zdejšího výstaviště. Vzhledem k tomu, že ve stejné době se na něm konal i veletrh, mohli zájemci o novou stanici využít k přepravě bezplatnou autobusovou linku 758 od stanice metra B Českomoravská, která byla obsazována kloubovými autobusy. Další možností bylo využít některou pravidelnou autobusovou linku PID do zastávky "Výstaviště Letňany", odkud to bylo ale ke stanici trochu dál.

Pohled na staveniště okolo budoucí konečné metra C Letňany.
Foto Damir Holas (22. 9. 2006)
Ještě před vstupem do samotné stanice dostali zájemci u stánku Metrostavu propagační materiály a pak už nic nebránilo v zahájení prohlídky. Zájemci si stanici prohlíželi sami, páskami a šipkami byla vyznačena trasa a na několika místech stáli informátoři, kteří zodpovídali případné dotazy.

Přímo u staveniště byla zřízena zastávka bezplatné autobusové linky 758.
Foto Damir Holas (22. 9. 2006)
Prvním prostorem stanice, který návštěvník spatřil, byl severní vestibul určený pro cestující návazné autobusové doprava. Pro úplnost dodejme, že stanice má ještě vestibul jižní, který je určen pro výstup k letňanskému výstavišti. Stavba stanice zahrnuje i parkoviště P+R (Park and Ride = zaparkuj a jeď) pro necelých 700 aut.

Severní vestibul stanice.
Foto Damir Holas (22. 9. 2006)
Ze severního vestibulu se naskytl pohled na nástupiště a koleje. Celá stanice působí velmi impozantně a prostorně, je stavěna tak, aby zvládla nejen každodenní cestující, ale i nárazovou frekvenci, která vznikne při konání akcí na letňanském výstavišti.

Pohled do stanice. Levá hrana bude výstupní ve směru z Ládví.
Foto Damir Holas (22. 9. 2006)

Nástupiště stanice Letňany.
Foto Damir Holas (22. 9. 2006)
Do stanice vlaky dojíždějí jednokolejným tunelem, nejprve raženým, který před stanicí přechází do hloubeného. Druhý jednokolejný tunel je zřízen pro kolej směrem do centra. Tyto dva tunely se následně spojují do jednoho dvoukolejného. Důvodem tohoto řešení je ostrovní nástupiště stanice Letňany. Pro zajímavost - zbylé dvě stanice nového úseku (Prosek a Střížkov) mají nástupiště boční (stejně jako např. stanice Hlavní nádraží a Vyšehrad). A právě místo propojení dvou jednokolejných tunelů bylo posledním, které si mohli návštěvníci prohlédnout. Pak už nezbylo než se vrátit zpět na povrch.

Tunel pro kolej směrem z centra na konečnou Letňany. Jeho poslední část těsně před stanicí je hloubená.
Foto Damir Holas (22. 9. 2006)

Tentýž tunel jako na předchozím snímku v místě přechodu mezi raženým a hloubeným.
Foto Damir Holas (22. 9. 2006)

V tomto místě začíná dvoukolejný tunel směřující ke stanici Prosek. Ten se před stanicí Letňany rozděluje do dvou jednokolejných a to z toho důvodu, že stanice Letňany, jako jediná na úseku IV.C2, má ostrovní nástupiště.
Foto Damir Holas (22. 9. 2006)
Den otevřených dveří v rozestavěné stanici Střížkov (6. - 7. 10. 2006)
V pátek a sobotu 6. a 7. 10. 2006 mohli Pražané úsek IV.C2 navštívit podruhé - tentokrát byla zpřístupněna stanice Střížkov. Pro dopravu zájemců sloužily pravidelné autobusové linky MHD dojíždějící do zastávky Liberecká. Původně jsem chtěl navštívit i tuto stanici, leč člověk míní a všemožné povinnosti mění, takže jak už asi tušíte, nic z toho nakonec nebylo... :-( Proto si tuto akci přibližme alespoň novinovým článkem z MF Dnes:
MF Dnes, regionální příloha Praha, 7. 10. 2006
row
Metro Střížkov poprvé s lidmi
Prosek - Doposud nedostavěná stanice metra trasy C Střížkov se včera poprvé představila lidem, kteří ji budou za dva roky užívat. Zájem o prohlídku stavby byl neobvykle vysoký. „Za první hodinu jsme přivítali 1200 návštěvníků, celkem odhadujeme jejich počet až na 5000,“ řekl radní Radovan Šteiner, který má dopravu na starosti. Stanice Střížkov je součástí nově budovaného čtyřkilometrového úseku metra C ze současné konečné na Ládví do Letňan. Zkušební provoz této části trasy C by měl začít v prvním čtvrtletí roku 2008 a ve druhém čtvrtletí téhož roku by měla být trasa otevřena pro normální provoz. Celkové náklady na výstavbu nového úseku trasy C činí přibližně patnáct a půl miliardy korun. Dosud město proinvestovalo přes šest a půl miliardy korun. Vlastní stanice má jednu architektonickou pozoruhodnost. Podzemní vestibul stanice bude totiž díky unikátní ocelové konstrukci střechy osvětlen přímým denním světlem. Vzhled vestibulu může návštěvníkům připomenout některé další dopravní stavby v metropoli, například zastávky nové tramvajové trati na barrandovské sídliště. Pro motoristy bude navíc vybudováno přímo u stanice nové záchytné parkoviště P+R se 158 parkovacími místy a deseti dalšími určenými pro invalidy. Návštěvní den na Střížkově bude pokračovat i dnes od 10 do 17 hodin.
row
Metro Střížkov poprvé s lidmi
Prosek - Doposud nedostavěná stanice metra trasy C Střížkov se včera poprvé představila lidem, kteří ji budou za dva roky užívat. Zájem o prohlídku stavby byl neobvykle vysoký. „Za první hodinu jsme přivítali 1200 návštěvníků, celkem odhadujeme jejich počet až na 5000,“ řekl radní Radovan Šteiner, který má dopravu na starosti. Stanice Střížkov je součástí nově budovaného čtyřkilometrového úseku metra C ze současné konečné na Ládví do Letňan. Zkušební provoz této části trasy C by měl začít v prvním čtvrtletí roku 2008 a ve druhém čtvrtletí téhož roku by měla být trasa otevřena pro normální provoz. Celkové náklady na výstavbu nového úseku trasy C činí přibližně patnáct a půl miliardy korun. Dosud město proinvestovalo přes šest a půl miliardy korun. Vlastní stanice má jednu architektonickou pozoruhodnost. Podzemní vestibul stanice bude totiž díky unikátní ocelové konstrukci střechy osvětlen přímým denním světlem. Vzhled vestibulu může návštěvníkům připomenout některé další dopravní stavby v metropoli, například zastávky nové tramvajové trati na barrandovské sídliště. Pro motoristy bude navíc vybudováno přímo u stanice nové záchytné parkoviště P+R se 158 parkovacími místy a deseti dalšími určenými pro invalidy. Návštěvní den na Střížkově bude pokračovat i dnes od 10 do 17 hodin.
Pro pokračování článku klikněte sem.