marianskelazne
Autobusy v Mariánských Lázních



Jedinou autobusovou linkou s intervaly odpovídajícími (malo)městskému provozu je linka 13 do Hamrníků, na které jezdí v pracovní dny jeden až tři spoje za hodinu a mimo pracovní dny jeden spoj za hodinu až za hodinu a půl. Intervaly jsou nepravidelné.
Linka 11 ke Kauflandu byla zavedena teprve 1. srpna 2006. V provozu je pouze v sobotu od 7:00 do 15:00 hodin v pravidelném intervalu 40 minut.
Autobusová linka 12 je především rekreační. V pracovní dny jsou na ní vedeny tři spoje na Krakonoš a zpět, mimo pracovní dny pět spojů, z toho tři zajíždějí do Zádubu - Závišína, kde doplňují provoz regionálních autobusových linek.
Linka 14 je ve dnech školního vyučování tvořena dvěma spoji ráno a jedním odpoledne, každým v jiné trase. Před zavedením linky 11 také zajišťovala spojení Úšovic se školou jih v sobotu dopoledne v pravidelném intervalu 40 minut.
Linka 16 je v provozu v dopoledním sedle pracovních dnů a mimo pracovní dny celodenně, a to v nepravidelných intervalech v rozmezí 60 - 90 minut. Linka vedená ve shodné trase s trolejbusovou linkou 6 vznikla 10. prosince 2006 vyčleněním spojů z této linky obsluhovaných z provozních důvodů pouze autobusem (jedná se o vůz přejíždějící na linky 12, 13 a 14).

Situace se změnila až v říjnu 2006, kdy bylo dodáno pět nových trolejbusů Škoda 24Tr. Ty spolu se staršími dvěma vozy stejného typu a dvěma trolejbusy 14Tr, které zůstaly v provozu, vytvořily potřebný počet vozů k pravidelné obsluze všech současných osmi trolejbusových pořadí, a autobusy na trolejbusových linkách nadále slouží pouze při mimořádnostech, jakými jsou výpadky trolejbusů, poškození trolejového vedení apod.

Nejstarším autobusem MHD je Karosa B 932 ev. č. 30 (SPZ CHA 04-09, r. v. 1998), která jezdí červeno-bílá s reklamními polepy. Nízkopodlažními vozidla zastupují dva autobusy Karosa-Renault CityBus 12M, ev. č. 31 (CHA 39-69, r. v. 1999) a 32 (CHI 11-47, 2001). Oba vozy jsou bílé a doplněné reklamními nápisy Renault a Dacia. CityBusy mají jako jediné autobusy dopravce automatickou převodovku.
Dosud nejnovějším autobusem DP se stal v roce 2002 SOR B 10.5 ev. č. 33 (1K0 0108), který jezdí celý bílý.
V říjnu 2007 (rok po rozšíření vozového parku o nové trolejbusy) byly odprodány tři nejstarší autobusy - dva vozy Karosa B 732 z let 1995 (CH 95-77) a 1996 (CH 99-22) v provedení s kulatou zádí. Oba jezdily v továrním červeno-bílém nátěru, jeden s doplněnými reklamními nápisy. Třetím odprodaným vozem byla Karosa B 932 z roku 1997 (CHA 01-90), která v posledním období před vyřazením jezdila s červeno-bílým čelem a zádí a bílými boky (po odstraněné celovozové reklamě).

Hlášení zastávek ani zobrazování jejich názvů na digitálních orientacích není zavedeno. Digitální orientace zobrazují pouze číslo linky, výchozí a konečnou zastávku.


Události z provozu 2002
Leden 2002
Jaro 2002
Květen 2002


Od roku 2004 tento vůz jezdí ve Zlíně.
Konference o trolejbusové dopravě zaměřená na malé provozy
Léto 2002
Anketní průzkum názoru občanů na řešení dopravy ve městě
- čistý provoz, ochrana životního prostředí
- patří k tradici města, městotvorný prvek, který zvyšuje prestiž města
- menší hluk z provozu trolejbusů
- největším nedostatkem MHD bylo podle 57% dotázaných dlouhé intervaly mezi spoji, dále vadil nedostatek večerních a nočních spojů a nevyhovující tarif
- třetina dotázaných používala k cestě do školy či zaměstnání městskou dopravu
- čtvrtina dotázaných jezdila za nákupy převážně městskou dopravou
- alespoň 1x týdně nebo vícekrát za týden využívala MHD 65% respondentů (z toho 35% denně)
- téměř polovina dotázaných si přála větší omezení automobilové dopravy v lázeňské čtvrti
Podzim 2002
Oslavy 110 let městské dopravy v Mariánských Lázních
Není to tak dávno, co se v Mariánských Lázních slavilo 100 let MHD ve stínu hrozícího rušení trolejbusového provozu. Po deseti letech se otázka zrušení nejmenšího trolejbusového provozu v České republice sice místy objeví, nicméně oslavy kulatého výročí proběhly za dobré nálady.
Důstojným vstupem do lázeňského města je bezesporu moderní terminál u vlakového nádraží.
Martin Fencl
Pro veřejnost byla připravena jízda dvěma historickými linkami - linkou 1, na které jezdil trolejbus Škoda 9 Tr PMDP a linkou 2, na které se proháněla legendární Škoda 706 RTO ze sokolovské divize společnosti Autobusy Karlovy Vary. Určitě příjemným překvapením byla i návštěva Karosy ŠL 11 z plzeňského ŠKODA-BUS klubu, která také zasáhla do provozu. Důvodem byl až nečekaný zájem cestujících, kdy hned při první jízdě došlo během několika zastávek k maximálnímu naplnění "erťáka" cestujícími a lidé na zastávce zoufale vyhlíželi další spoj.
Linka 2 vedla k hotelu Krakonoš, cíle většiny cestujících. K hotelu také jezdila posilová linka 7X.
Martin Fencl
Zatímco linka 2 vedla od nádraží přes Kolonádu k hotelu Krakonoš a zpět k nádraží, linkou 1 mohli cestující projet prakticky celou trolejbusovou síť mariánskolázeňského provozu. Po městě jezdila také posilová linka 7X, rovněž od nádraží k hotelu Krakonoš. Na ní mohli cestující spatřit "běžný" Karosa - Renault Citybus, ev.č. 32. I ten jezdil po městě velmi slušně obsazen. Ale abych se ještě vrátil k nádraží.
Karosa - Renault Citybus se blíží k Chebské křižovatce.
Martin Fencl
Mariánské Lázně jsem naposledy navštívil před čtyřmi lety. Z Chebu jsem tehdy přijel rychlíkem a zpět odjížděl autobusem. Můj první dojem z města nebyl nijak valný. Prostor před nádražím byl v poněkud zoufalém stavu, místy bylo těžké rozlišit, kde končí chodník a začíná silnice, při odjezdu autobusem jsem našel jen napůl stržený jízdní řád. Dnes, po čtyřech letech, jako bych přijel do jiného města. Nádraží krásně upravené a čisté. To samé před nádražím. Nový terminál je architektonicky zajímavě udělaný, cestujícím přijdou vhod světelné tabule s časy odjezdů. Nicméně, oproti minulým letům mi tu přišlo poněkud málo místa pro autobusy a trolejbusy. Chybělo mi tu více odstavné plochy pro výše zmíněné dopravní prostředky a i standartně "úzká" silnice. Stačí, aby jeden autobus zajel špatně do zálivu a řidič v širším osobním autě má problém ho objet. Také se mi nepodařilo najít místa pro autobusy NAD.
Hodně místa pro automobily, málo pro autobusy?
Martin Fencl
Také mě zarazil celkově menší počet spojů k nádraží z města, na druhou stranu, v mnohem větších Karlových Varech není situace o moc lepší.
Na nádraží byly rozvěšeny během oslav informační tabule o současnosti, ale i minulosti trolejbusového provozu nejen v Mariánských Lázních. Další tabule upozorňovaly také na různá úskalí trolejbusů ve světě. Cestující se také mohli dočíst, jak se jezdí v jiných městech, či jak se postupně vyvíjela výroba trolejbusů.
Úryvek jedné z tabulí.
Martin Fencl
Za cedulí projíždí Škoda 9 Tr.
Martin Fencl
Nejen na nádraží bylo živo. Ve městě lidé čekali jak na historické linky, tak na klasické trolejbusy a autobusy. Alespoň v době mé návštěvy jsem viděl vypraveny pouze Škody 24 Tr Citelis, zdejší dopravní podnik však vlastní i starší odkoupené Škody 14 Tr z Plzně. Autobusy zastupoval v provozu již zmíněný Citybus na lince 7X, na lince 13 jezdil bílý Sor B10.5, do provozu zasáhl i nejstarší autobus u podniku - Karosa B932. V provozu byl i turisty oblíbený autovláček dopravce Autobusy Karlovy Vary. Možná vás překvapí, že poslední nový trolejbus koupila společnost MDML v roce 2006 a poslední autobus v roce 2002. Vozový park dopravce tak začíná pomalu zastarávat.
Škoda 24 Tr Citelis u vlakového nádraží.
Martin Fencl
Co říci závěrem? Zbývá samozřejmě poděkovat všem, kteří se o akci zasloužili. Oslavy 110 let se totiž nadmíru povedly, radost lidí toho byla jasných důkazem. A také nezbývá než doufat, že při oslavách 120 let nebudou ve vzduchu stále viset otazníky nad budoucností trolejbusové dopravy v Mariánských Lázních.